Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av [JM] »

Hej.
Jag vill bara upplysa om att det faktiskt finns en inverter för solseller som till skillnad från alla andra på marknaden klarar av att flytta effekt mellan faserna.
Inte strypa effekten på den hårt lastade fasen som de "lastbalanserade" elbils-lösningarna utan faktiskt flytta energi.

Dvs antag att ni har tre huvudsäkringar på 16A och sen har elbil eller annan förbrukare dom lastar en fas hårt och man skjuter huvudsäkringen ibland.

https://ferroamp.com/energy-hub-wall/

Läs på om ACE funktionen.
Man kan alltså dra 20A eller mer internt på en fas men ändå ha 16A huvudsäkring.

Lite dyr lösning för enkom lastbalansering men om man ändå ska skaffa solceller i närtid kan det kanske vara intressant.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av EnTraktor »

Jag har nyligen installerat en sån här. Verkar vara en väldigt smart pryl. Jag kommer säkra ner från 25 till 20A. Under 2 månader har jag aldrig gått över 12kW i förbrukning trots 2 elbilar och pool.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av westerlund »

hade gladeligen betalat några 1000-lappar för bara ACE, men som jag minns det kostade dosan närmare 20000 sist jag kollade.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av [JM] »

Det är ju en solcellinverter i första hand. Skälva ACE funktionen får man med på köpet pga en smart konstruktion.
Du kommer tyvärr alldrig få bara ACE för några tusenlappar eftersom man förmodligen måsta ha all hårdvara ändå.
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av westerlund »

coolt! det är en patenterad teknik!

https://tidningenelektrikern.se/elektri ... da-laster/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av Jerker »

Det står att man ska kunna ladda elbil direkt från likströmmen som produceras i en solcellsanläggning. Då måste man ju också ha en DC-laddstation. Vad finns det för något sådant på marknaden, alltså för hemmabruk?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Det står att man ska kunna ladda elbil direkt från likströmmen som produceras i en solcellsanläggning. Då måste man ju också ha en DC-laddstation. Vad finns det för något sådant på marknaden, alltså för hemmabruk?
Ja, men inte som matas med DC.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Jerker skrev:
Det står att man ska kunna ladda elbil direkt från likströmmen som produceras i en solcellsanläggning. Då måste man ju också ha en DC-laddstation. Vad finns det för något sådant på marknaden, alltså för hemmabruk?
Ja, men inte som matas med DC.
Då skulle ju de ta fram en sån också. I princip inga förluster alls från solcell till elbil. De skriver så här på sin hemsida:
Ladda elbilen med likström
Elbilens batteri använder också likström, genom att koppla den direkt till likströmsnätet minskas de totala omvandlingsförlusterna. Energin från solpanelerna eller energilagret utnyttjas på maximalt sätt. Behöver energi tas från elnätet görs det jämt och balanserat mellan faserna tack vara energihubbens ACE teknologi.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av Zalman3 »

Är det nån som har provat CTEK och Ferroamps integrationslösning för Chargestorm Connected och EnergyHub?


https://chargestorm.se/ctek-och-ferroam ... ZNYgExNWXw
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av Merlin »

Hej,

Ja jag har ett sådan system. Dock inte testat det ännu eftersom installationen av laddaren blev klar idag.
Men Ferroamps enegihub har jag haft längre och jag kan meddela att fasbalanceringen fungerar bra.

Det finns en 50Kw DC laddare tillgänglig till detta system nu. Men den är inte tänkt till hemmabruk. Mer för publik installation
En mindre typ på 25KW ska komma efter sommaren nästa år. Det är planen enligt vad Ferroamp berättade för mig.

//Markus
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av Zalman3 »

Merlin skrev:
Hej,

Ja jag har ett sådan system. Dock inte testat det ännu eftersom installationen av laddaren blev klar idag.
Men Ferroamps enegihub har jag haft längre och jag kan meddela att fasbalanceringen fungerar bra.

Det finns en 50Kw DC laddare tillgänglig till detta system nu. Men den är inte tänkt till hemmabruk. Mer för publik installation
En mindre typ på 25KW ska komma efter sommaren nästa år. Det är planen enligt vad Ferroamp berättade för mig.

//Markus
En mindre DC laddare på 25kW vore coolt.

Vad kostar en CTEK och Ferroamps integrationslösning för Chargestorm Connected och EnergyHub?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Sann lastbalansering för er med klen huvudsäkring.

Inlägg av Merlin »

Har inte papperen tillgängliga nu men jag skulle uppskatta att ferroamp enheten går på en ca 18000 och Chargestorm 2 11KW versionen med rätt mjukvarulicens i på ca 14000.
Men det är grovt uppskattade siffror så citera mig inte på det.

Dessutom så köpte jag det inte på samma gång. Ferroamp enheten köptes för 1,5 år sedan som en del av en solcellsanläggning.
Chargestorm 2 nu. Det går nog att få bra paket pris ifall man köper det på samma gång

Kan tilllägga at DC laddarna bara kommer att vara i CCS version. Men det är nog inte ett så stort problem.
Skriv svar