McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Albin skrev:
taliz skrev:
På mcd Malmö midhem bygger dom en laddare nu, där står det eon.
Finns det några med mer än 50kw?
Eon har 4st (gratis!) 175Kw-laddare i Lödde.
Tänkte iofs specifikt på de vid mcd, men ska lägga dom på minnet om man har vägarna förbi. Bild
McD finns i Lödde (fast inte i direkt anslutning till stolparna). Fast... det finns betydligt bättre ställen att äta på än McD.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Albin skrev:
taliz skrev:
På mcd Malmö midhem bygger dom en laddare nu, där står det eon.
Finns det några med mer än 50kw?
Eon har 4st (gratis!) 175Kw-laddare i Lödde.
Tänkte iofs specifikt på de vid mcd, men ska lägga dom på minnet om man har vägarna förbi. Bild
McD finns i Lödde (fast inte i direkt anslutning till stolparna). Fast... det finns betydligt bättre ställen att äta på än McD.
Nu handlade ju tråden specifikt om laddarna hos mcd...
Det kan ju vara bra att veta mer än bara priset. Tex vad det är för laddnätverk, så man vet om man kan starta laddning, samt vad man kan förvänta sig för hastighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av Zalman3 »

McCharge
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
McCharge
De har fattat!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av [JM] »

Lite kul att det är butikerna och snabbmatskjedjorna som kommer konkurrera ut bensinmackarna. Det var det nog få som trodde för 15 år sen.
Tragiska är bara hur jäklar sega bensinmackarna är på att skydda sin verksamhet..
Smäll upp några 150kw laddare och folk kommer och ladda/tanka. Alla argument jag hör på jobbet av folk som bor i lägenhet är att dom inte kan ladda och därmed omöjligt kan äga en elbil.

När matvarukedjorna börjar sätta upp snabbladare (tex som Lidl i Kungsängen, 50kW) där man kan ladda gratis medan man handlar. Då är bensinmacken borta.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av iAkita »

[JM] skrev:
Lite kul att det är butikerna och snabbmatskjedjorna som kommer konkurrera ut bensinmackarna. Det var det nog få som trodde för 15 år sen.
Tragiska är bara hur jäklar sega bensinmackarna är på att skydda sin verksamhet..
Smäll upp några 150kw laddare och folk kommer och ladda/tanka. Alla argument jag hör på jobbet av folk som bor i lägenhet är att dom inte kan ladda och därmed omöjligt kan äga en elbil.

När matvarukedjorna börjar sätta upp snabbladare (tex som Lidl i Kungsängen, 50kW) där man kan ladda gratis medan man handlar. Då är bensinmacken borta.
Cirkle K hänger iallafall på, och snabbt ska det gå. Detta kombinerat med Ionity och EON kan nog bli riktigt bra.

https://www.mynewsdesk.com/se/circlek_s ... re-2914835
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Albin skrev:
taliz skrev:
På mcd Malmö midhem bygger dom en laddare nu, där står det eon.
Finns det några med mer än 50kw?
Eon har 4st (gratis!) 175Kw-laddare i Lödde.
Tänkte iofs specifikt på de vid mcd, men ska lägga dom på minnet om man har vägarna förbi. Bild
Kristinehamn och Västerås. Där är det 175kW hos McD. Fortum i båda fallen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av Walker »

iAkita skrev:
[JM] skrev:
Lite kul att det är butikerna och snabbmatskjedjorna som kommer konkurrera ut bensinmackarna. Det var det nog få som trodde för 15 år sen.
Tragiska är bara hur jäklar sega bensinmackarna är på att skydda sin verksamhet..
Smäll upp några 150kw laddare och folk kommer och ladda/tanka. Alla argument jag hör på jobbet av folk som bor i lägenhet är att dom inte kan ladda och därmed omöjligt kan äga en elbil.

När matvarukedjorna börjar sätta upp snabbladare (tex som Lidl i Kungsängen, 50kW) där man kan ladda gratis medan man handlar. Då är bensinmacken borta.
Cirkle K hänger iallafall på, och snabbt ska det gå. Detta kombinerat med Ionity och EON kan nog bli riktigt bra.

https://www.mynewsdesk.com/se/circlek_s ... re-2914835
Cirkle K verkar ha fattat galoppen. På vår senaste resa såg vi flera som höll på att bygga stall. På många håll får de även premium-platser, bra placerade framför fossilpumparna. De har fattat att framtiden är en bra servicebutik ich tillgång till snabb el. Jag tror de kommer överleva omställningen. Tuffare däremot för OkQ8 som kör ”Kodak/facit”-racet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av micke_r »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
McCharge
De har fattat!
Det var ju väldigt fyndigt att använda mackarnas skyltning och skicka upp el plus mat Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av Bjelke »

[JM] skrev:
Bjelke skrev:
Ska bli spännande att se om det blir något skoj nu när dom bygger Donken här i Bollnäs :)
Ja. Bollnäs behöver verkligen en snabbladdare.
Var i Hälsingland tidigare i sommar och hälsade på lite bekanta.
Bollnäs med omnejd är ju ett stort svart hål på laddkartan. Typ som det är uppe i Norrbotten med skillnaden att det faktiskt är avsevärt tätare befolkat.

Exklusive renar å mygg..
Nu har vi varit och spionerat på det nästan färdiga donken-bygget här i Bollnäs och det ser ut som
en riktigt najs snabbladdare där, kunde inte gå in pgav grindar och jag vet inte exakt hur dom nya
Fortum-laddarna ser ut men jag tror att det var en sån iaf :)
Det var även en vanlig dubbel typ2-stolpe där också (fast jäkligt fet)...
Dom ska öppna på Lucia.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av Vasp »

Tror att de sätter upp laddning på alla ställen de håller på att bygga. I Skellefteå som har haft öppet en månad så står det en snabbladdare och en dubbel typ 2 laddstolpe precis vid ingången. Jag som lägenhets boende kommer nog ladda där när jag köper min elbil.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av bjelkeman »

Synd bara att jag tycker Donkens käk är vidrigt. Fått några riktigt urusla måltider där.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av taliz »

Äter endast sallad på donken, och den är faktiskt riktigt bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av mati »

bjelkeman skrev:
Synd bara att jag tycker Donkens käk är vidrigt. Fått några riktigt urusla måltider där.
Ja, maten går inte att få ner, jag mår dåligt av den, har blivit rejält magsjuk en gång. Men kaffet är ganska bra. Sist vi laddade hos McD hade vi med oss vår egen mat som vi åt i bilen. Vi kompletterade bara med dokens kaffe.
Tyvärr får man ju göra så eftersom bra mat och bra laddning sällan finns på samma geografiska plats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
bjelkeman skrev:
Synd bara att jag tycker Donkens käk är vidrigt. Fått några riktigt urusla måltider där.
Ja, maten går inte att få ner, jag mår dåligt av den, har blivit rejält magsjuk en gång. Men kaffet är ganska bra. Sist vi laddade hos McD hade vi med oss vår egen mat som vi åt i bilen. Vi kompletterade bara med dokens kaffe.
Tyvärr får man ju göra så eftersom bra mat och bra laddning sällan finns på samma geografiska plats.
Konstigt att ett företag med så dålig mat omsätter 200 millijarder per år och har över 200 tusen anställda. ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av LarsL »

Det är/var snabbt och man visste vad man fick. Hopplöst att åka med barn och inte veta om de äter maten eller inte. Som ni kanske vet så uppskattar inte ungar alltid fin bra mat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av mati »

ChristerSjo skrev:
mati skrev:
bjelkeman skrev:
Synd bara att jag tycker Donkens käk är vidrigt. Fått några riktigt urusla måltider där.
Ja, maten går inte att få ner, jag mår dåligt av den, har blivit rejält magsjuk en gång. Men kaffet är ganska bra. Sist vi laddade hos McD hade vi med oss vår egen mat som vi åt i bilen. Vi kompletterade bara med dokens kaffe.
Tyvärr får man ju göra så eftersom bra mat och bra laddning sällan finns på samma geografiska plats.
Konstigt att ett företag med så dålig mat omsätter 200 millijarder per år och har över 200 tusen anställda. ;)
Det finns många företag som tjänar extremt mycket pengar på att sälja skit. Omsättningen är ingen indikator för produkternas kvalitet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av ChristerSjo »

Det kanske är du som avviker från den stora massan. Folk köper inte skit och ett företag som inte har något att erbjuda som någon inte vill ha säljer väll inget? Kvalite är i mångt och mycket subjektivt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av mati »

ChristerSjo skrev:
Det kanske är du som avviker från den stora massan. Folk köper inte skit och ett företag som inte har något att erbjuda som någon inte vill ha säljer väll inget? Kvalite är i mångt och mycket subjektivt.
Det är klart att jag avviker från den stora massan. Det gör jag tack och lov på väldigt många sätt. Men om inget annat så gör jag det genom det faktum att jag inte stoppar i mig vad som helst bara för att det är billigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av Teslaspolen »

För att fortsätta på det spåret; på vägen hem från Kroatien i sommras så laddade vi på Superchargern i Maribor i Slovenien. Det var matdags och McDonalds var alternativet där. Vi har alla ratat kedjan i många år pga kass mat, i alla fall hemma i Sverige.

Men den här gången vart vi alla riktigt förvånade. Beställningsautomaten var inte alls speciellt bra, speciellt jämfört med de som Max har hemma i Sverige. Men när vi fick maten så var den nog den bästa burgaren jag ätit på en kedja som denna. Smakade bra, och såg dessutom ut precis som på bilderna. Inte alls tillplattad och ihopsjunken som de annars oftast gör.

Detta är ju bara ett besök, på ett ställe. Men?!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av Bjelke »

Vi blev också positivt överraskade på några ställen i Frankrike och kanske något ställe mellan Frankrike och Danmark, minns inte så bra :lol: men riktigt
bra var det iaf, dessvärre inga motsvarande här hemma på menyerna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av jpetters »

I Tyskland och Schweiz har de helt klart snäppet upp en nivå på burarna de senaste åren. Senast åt jag någon avocado salsa burgare som var riktigt god. Ofta bordsservering också, om man vill. Så tycker faktiskt det är ett bra alternativ vid SuC stop (åtminstone innan Svenska gränsen).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av LarsL »

Hamburgarna har väl blivit bättre sedan de införde beställning istället för att de lagar till dem i förskott och lägger i värmeskåpet. Det gör ju iofs att det tar lite extra tid, mycket extra tid om man kommer vid fel tillfälle.

Personligen så föredrar jag Burger King om jag ska välja hamburgerställe. Funkar för barnen också så att de äter och blir nöjda, vilket är superviktigt på resor.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av metchristian »

[quote="LarsL"]Hamburgarna har väl blivit bättre sedan de införde beställning istället för att de lagar till dem i förskott och lägger i värmeskåpet. Det gör ju iofs att det tar lite extra tid, mycket extra tid om man kommer vid fel tillfälle.

Personligen så föredrar jag Burger King om jag ska välja hamburgerställe. Funkar för barnen också så att de äter och blir nöjda, vilket är superviktigt på resor.[/

Har burger king några laddställen?
Max och mcd har jag ju sett men inte Burger king?
(Kommande model 3 ägare)
Senast redigerad av metchristian, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Inlägg av LarsL »

metchristian skrev:
Har burger king några laddställen?
Max och mcd har jag ju sett men inte Birger king?
(Kommande model 3 ägare)
Ja annars hade jag inte ätit där de senaste 3 åren. ;) Det är väl sällan deras ”egna” snabbladdare men det finns laddare bredvid. Vet/kommer ihåg att det finns Burger King i Mjölby och Nyköping med 50 kW. Superchargern i Tanum har ju Burger King i shoppingcentrummet. Finns säkert fler ställen.
Skriv svar