Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av Leo »

Pontus: då förstår jag OCH håller med. Många är just bra på själva yrket men kass på tex administration, planering, ekonomi, sälj osv.

Pontus skrev:
Vad jag menade med att inte jobba med det man är bra på var förhoppningsvis så jobbar man med det man är bra på MEN man många måste ofta sköta andra sysslor OCKSÅ som man kanske inte är bra på. Jag som sagt är inte jättebra på att leta nya kunder och hålla på att sälja in mig själv vilket gjorde att jag valde att bli anställd i stället. Det var givetvis lite andra saker också som gjorde att valet blev som det blev.
Sedan att många egna jobbar väldigt mycket är väl knappast önskvärt ur någon synvinkel och inget som är en anledning till lägre skatt?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av OfarligTesla »

Problemet kan väl dock bli att om man inte är bra på att sälja sig själv så har man samma problem mot en arbetsgivare? Således kan ju kompensationen bli lidande.

Nu hatar jag säljdelen men det är smällar man får ta, sköter den till stor del själv även som anställd konsult. Mest för att folk i allmänhet är så dåliga på att ta betalt, sköter jag det själv blir timtaxan så pass hög att jag inte behöver jobba lika mycket för att nå mina mål.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av loftux »

Man kan tycka att egenföretagare kan "tjäna" mer än som anställd genom att ta ut utdelning. För en del är det säkert så.
Ett skattesystem måste dock vara så neutralt som möjligt, och företagande måste uppmuntras. Då går det inte ha specialregler för IT-konsulter som bara är egenanställda.

Så problemet är ju inte att skatten är för låg för småföretagare, utan att skatten är för hög för vanliga löntagare. Det skall vara förutsägbart, och neutralt mellan att vara löntagare och egenanställd, då tror jag att det är bättre sänka skatter för löntagare än att höja för egenföretagare.
Det lapptäcke var har nu av olika skatter ger bara de med riktigt höga inkomster möjlighet att skatta mindre. De har råd att anlita skattekonsulter, och undgå skatt. Alla andra får gott ta höga marginalskatter när de får lite mer lön.

Sen är det ju en politiskt åsikt att vi kan fortsätta höja skatter, och att det ger mer till det gemensamma. Som säkert framgår tror jag att vi passerat den gränsen, och det ger mindre.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av dd88 »

Har ett tiotal konsulter i mitt team och har själv drivit eget (om än i en helt annan bransch) och skulle aldrig vilja leva en dag i deras skor.

Som ansvarig så försöker jag skydda mina nyckelpersoner så gott det går men är det driftstopp så spelar det ingen roll om det är julafton, VAB eller sonens fotbollsmatch, det måste lösas.

Lever man under de premisserna så tycker jag att man förtjänar lite förmåner.

Vill man ha liknande (i många fall bättre, i något sämre) förmåner utan att behöva driva eget så skulle jag definitivt rekommendera en chefsposition.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av GreenMachine »

Att 3:12 reglerna skulle vara någon slags ”gräddfil” för egenföretagare till skattefria inkomster är en vanlig myt för personer som inte har en aning om hur det är att driva företag. Slår man ut skatten i alla led så blir det inte så stor skillnad mellan att betala ”vanlig” skatt. Visst! Det är lite förmånligare i vissa situationer men du betalar ju fortfarande över 40% skatt så det är ju inte så att kissar på sig direkt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Problemet kan väl dock bli att om man inte är bra på att sälja sig själv så har man samma problem mot en arbetsgivare? Således kan ju kompensationen bli lidande.
Så är det. När jag fick mitt första jobb i Sverige som dataingenjör var jag superglad att jag fick lön överhuvudtaget. Jag kom aldrig på tanken att lönen var alldeles för låg i förhållande till min utbildningsnivå (civ-ing) och arbetserfarenhet. Det märkte jag först ett år senare när alla kallades till lönesamtal, men inte jag. Först då började jag kolla lite vad de andra tjänade, och jag fick inse att jag hade avsevärt lägre lön än en helt nyutbildad högskole-ing som hade börjat samma dag som jag. Man kommer inte ur denna lönefälla, utan man måste byta jobb. Men nya arbetsgivaren vet såklart vad man har tjänat innan. Tack offentlighetsprincipen. Så får man lite mer, men fortfarande alldes för lite. Och är man dålig på att stå på sig så kommer man aldrig riktigt ur detta. Man får byta jobb jätteofta för att hamna någorlunda rätt. Men det tar på det redan dåliga självförtroendet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Problemet kan väl dock bli att om man inte är bra på att sälja sig själv så har man samma problem mot en arbetsgivare? Således kan ju kompensationen bli lidande.
Så är det. När jag fick mitt första jobb i Sverige som dataingenjör var jag superglad att jag fick lön överhuvudtaget. Jag kom aldrig på tanken att lönen var alldeles för låg i förhållande till min utbildningsnivå (civ-ing) och arbetserfarenhet. Det märkte jag först ett år senare när alla kallades till lönesamtal, men inte jag. Först då började jag kolla lite vad de andra tjänade, och jag fick inse att jag hade avsevärt lägre lön än en helt nyutbildad högskole-ing som hade börjat samma dag som jag. Man kommer inte ur denna lönefälla, utan man måste byta jobb. Men nya arbetsgivaren vet såklart vad man har tjänat innan. Tack offentlighetsprincipen. Så får man lite mer, men fortfarande alldes för lite. Och är man dålig på att stå på sig så kommer man aldrig riktigt ur detta. Man får byta jobb jätteofta för att hamna någorlunda rätt. Men det tar på det redan dåliga självförtroendet.
Du verkar ju ändå veta att du är rätt bra på det du gör. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Du verkar ju ändå veta att du är rätt bra på det du gör. :)
Det vet jag iofs inte. Men jag har ju att göra. Någon verkar alltså tycka det. Eller så är jag bara tillräckligt billig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av Pontus »

GreenMachine skrev:
Att 3:12 reglerna skulle vara någon slags ”gräddfil” för egenföretagare till skattefria inkomster är en vanlig myt för personer som inte har en aning om hur det är att driva företag. Slår man ut skatten i alla led så blir det inte så stor skillnad mellan att betala ”vanlig” skatt. Visst! Det är lite förmånligare i vissa situationer men du betalar ju fortfarande över 40% skatt så det är ju inte så att kissar på sig direkt.
Jag har kanske missat något. Men rätta mig om jag har fel.

Egenföretagare: per månad
Lön: 40.000 kr (det är över 6 pbb + 5% av det totala löneuttaget)
Utdelning: 20.000 kr (50% av det totala löneuttaget)
Bolagsskatt: 5.641 kr
Utdelningsskatt: 4.000 kr
Socialaavgifter: 12.568 kr
Inkomstskatt: 10.122 kr
Total skatt: 32.331 kr
Netto efter skatt: 45.878 kr


Anställd:
Lön: 75.770 kr
Socialaavgifter: 23.807 kr
Inkomstskatt: 29.893 kr
Total skatt: 53.700 kr
Netto efter skatt: 45.877 kr


Som anställd betalar man alltså 66% MER i skatt

Hoppas jag räknat rätt annars blir det pinsamt men ändå en lättnad om det inte är en sådan enorm skillnad ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av loftux »

Ja du har fel om du tänker på egenföretagare, dvs ingen anställd. Löneunderlaget räknas bara på andra anställda i företaget. Så som egenföretagare så får du endast 171 875 kr (inkomstår 2019) i utdelningsutrymme enligt schablonbeloppet. För att få högre utdelning måste du ha anställda och ta ut en betydligt högre lön, dvs mer sociala avgifter och inkomstskatt.

EDIT:
Nu hittar jag inget klart om att det krävs anställda, så blev osäker.
Men enligt detta
"Utdelning som erhålls eller är tillgänglig för lyftning under 2020 måste ägare eller närstående till ägare ta ut en lön under 2019 på minst 386 400 kr (6 IBB) + 5 % av bolagets totala kontanta löner eller 618 240 kr (9,6 IBB)."
Likväl så krävs det ett högt löneuttag för att det skall komma över schablonbeloppet, så då har man betalt betydligt högre skatter.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av Pontus »

loftux skrev:
Ja du har fel om du tänker på egenföretagare, dvs ingen anställd. Löneunderlaget räknas bara på andra anställda i företaget. Så som egenföretagare så får du endast 171 875 kr (inkomstår 2019) i utdelningsutrymme enligt schablonbeloppet. För att få högre utdelning måste du ha anställda och ta ut en betydligt högre lön, dvs mer sociala avgifter och inkomstskatt.

EDIT:
Nu hittar jag inget klart om att det krävs anställda, så blev osäker.
Men enligt detta
"Utdelning som erhålls eller är tillgänglig för lyftning under 2020 måste ägare eller närstående till ägare ta ut en lön under 2019 på minst 386 400 kr (6 IBB) + 5 % av bolagets totala kontanta löner eller 618 240 kr (9,6 IBB)."
Likväl så krävs det ett högt löneuttag för att det skall komma över schablonbeloppet, så då har man betalt betydligt högre skatter.
Jag trodde 40.000 x 12 = 480.000 är mer än
386.000 + 0,05 x 480.000 = 410.000 kr

Är det så här man räknar så innebär det att skillnaden är 67% men jag är inte helt säker på att det stämmer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av Leo »

Den egna lönen räknas in i löneunderlaget, precis på samma sätt som de anställdas.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Som anställd betalar man alltså 66% MER i skatt

Hoppas jag räknat rätt annars blir det pinsamt men ändå en lättnad om det inte är en sådan enorm skillnad ;)
Du har säkert räknat rätt. Men räkna igen med en lite mer "normal" lön. Jag vet inte vilka anställda som får en lön på 75k i månaden, kanske it-konsulter i Stockholm. Men vanliga dödliga anställda i resten av landet kan vara jäkligt nöjda om de får hälften av detta. Om man då som egenföretagare hamnar på samma inkomst, dvs man ligger långt under brytpunkten, tar bara ut lön och ingen utdelning, blir skatten också ungefär densamma som för en vanlig anställd. Om inte jag har räknat fel nu. Det är alltså bara ekonomiskt lönsamt att vara egenföretagare om man tjänar väldigt mycket så man har utdelningsutrymme. Men man tjänar ju inte automatiskt mer, bara för att man har eget. Det vore ju superbra annars.
Hur många småföretagare som är ensamma i sitt bolag har egentligen så pass höga intäkter att de har en massa utdelningutrymme? Jag vet faktiskt inte. Helt klart är det ju branschberoende. Nån som har koll på siffrorna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Pontus skrev:
Som anställd betalar man alltså 66% MER i skatt

Hoppas jag räknat rätt annars blir det pinsamt men ändå en lättnad om det inte är en sådan enorm skillnad ;)
Du har säkert räknat rätt. Men räkna igen med en lite mer "normal" lön. Jag vet inte vilka anställda som får en lön på 75k i månaden, kanske it-konsulter i Stockholm. Men vanliga dödliga anställda i resten av landet kan vara jäkligt nöjda om de får hälften av detta. Om man då som egenföretagare hamnar på samma inkomst, dvs man ligger långt under brytpunkten, tar bara ut lön och ingen utdelning, blir skatten också ungefär densamma som för en vanlig anställd. Om inte jag har räknat fel nu. Det är alltså bara ekonomiskt lönsamt att vara egenföretagare om man tjänar väldigt mycket så man har utdelningsutrymme. Men man tjänar ju inte automatiskt mer, bara för att man har eget. Det vore ju superbra annars.
Hur många småföretagare som är ensamma i sitt bolag har egentligen så pass höga intäkter att de har en massa utdelningutrymme? Jag vet faktiskt inte. Helt klart är det ju branschberoende. Nån som har koll på siffrorna?
Helt rätt att det krävs en väldigt hög lön för att komma upp i samma nivå som egenföretagaren som bara utnyttjar systemet.
Med detta exempel kostar företaget 1.050.000 kr per år, lite extra till revisorn och lite säkerhet typ 100.000. Det ger att man måste få ca 640 kr/tim, inte direkt en jättehög timpenning. Så har man lite kontakter och gör ett bra jobb så är väl inte detta senario otroligt.
Dock är det väl mer otroligt att en anställd ska kunna få ut lika mycket efter skatt eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av mati »

Ja, att en anställd tjänar så mycket anser jag som tämligen orealistiskt, såvida man inte har ett chefsjobb. Där är vi överens. Men 640kr/tim på heltid är en ganska saftig timtaxa för en egenföretagare tycker jag. Jag tror att vi låg på 630kr/tim på mitt förra jobb, dvs jobbet jag hade innan jag startade eget. Och då var vi alla högutbildade ingenjörer. Bolaget kursade visserligen så småningom, men det berodde inte på brist på kompetens utan att kunderna ansåg att vi ändå var för dyra. De anställde eget it-folk istället.
Och den som startar eget med lite mindre i bagaget, och det är ju inte helt ovanligt heller, får nog räkna med en betydligt lägre timtaxa, dessutom kanske inte 40 timmar per vecka i debiterbar tid. Som sagt. Det är nog starkt beroende på bransch och var man bor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Ja, att en anställd tjänar så mycket anser jag som tämligen orealistiskt, såvida man inte har ett chefsjobb. Där är vi överens. Men 640kr/tim på heltid är en ganska saftig timtaxa för en egenföretagare tycker jag. Jag tror att vi låg på 630kr/tim på mitt förra jobb, dvs jobbet jag hade innan jag startade eget. Och då var vi alla högutbildade ingenjörer. Bolaget kursade visserligen så småningom, men det berodde inte på brist på kompetens utan att kunderna ansåg att vi ändå var för dyra. De anställde eget it-folk istället.
Och den som startar eget med lite mindre i bagaget, och det är ju inte helt ovanligt heller, får nog räkna med en betydligt lägre timtaxa, dessutom kanske inte 40 timmar per vecka i debiterbar tid. Som sagt. Det är nog starkt beroende på bransch och var man bor.
Vi låg på ca 700:-/h för 20 år sen när jag började jobba. Timpriserna har stått stilla i många år. En kompis som jobbar i Stockholm och är anställd på en firma som använder timpriset för att avgöra lönen säger att 800:-/h är en slags baslinje. Det är inte bra men inte heller dåligt. För några år sen kunde han ta 1200:-/h som SharePoint utvecklare. Men det dog lite så nu är han vanlig .Net konsult som jag och har betydligt sämre timpenning.

Jag har 814:-/h netto och så ett påslag på 150:-/h som ska täcka pendlingen. (Tid och kostnader.) Men påslaget får jag såklart inte när jag jobbar hemifrån (en dag i veckan).

PS. Anställda hos kunden brukar ligga på ca 500:-/h i internkostnad. Så kan man jobba för mindre än det så är man riktigt konkurrenskraftig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av mati »

Och då bor du inte i Skaraborg. Här är timpriserna och lönerna lägre. Jag minns inte exakt, men jag tror vi låg under 600kr/tim som it-konsulter hos Volvo i Skövde för 6 år sedan. Det är svårt att motivera en högre timtaxa när de stora bolagen är billigare. Då måste man nog ha någon form av specialkompetens och en rik kund.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av OfarligTesla »

Är timtaxorna verkligen så låga? Trodde verkligen de låg högre för utvecklare eftersom det är så svårt att rekrytera bra utvecklare. De jag känner inom IT ligger iaf på 1200+/h, det kanske dock är mer projektledning osv men även det tyckte jag inte lät speciellt högt. Jag har ju själv ett antal uppdrag där jag kodar VBA/SQL för över 2000 kr/h, skulle kunna få markant fler sådana om jag ville också så det verkar inte vara brist på det egentligen. Handlar nog en del om hur man profilerar sig där visserligen.
Verdi

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Är timtaxorna verkligen så låga? Trodde verkligen de låg högre för utvecklare eftersom det är så svårt att rekrytera bra utvecklare. De jag känner inom IT ligger iaf på 1200+/h, det kanske dock är mer projektledning osv men även det tyckte jag inte lät speciellt högt. Jag har ju själv ett antal uppdrag där jag kodar VBA/SQL för över 2000 kr/h, skulle kunna få markant fler sådana om jag ville också så det verkar inte vara brist på det egentligen. Handlar nog en del om hur man profilerar sig där visserligen.
Jag har inte koll på hela marknaden.

Vad gör du med VBA/SQL för 2000:-/h då? Måste ju vara väldigt unik kompetens. Annars kan du höra av dig till mig om du vill ha avlastning. Du kan få skära emellan 500:-/h också om du så önskar. :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av taliz »

Vi tog 1kr/h för våra konsulter för några år sen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Är timtaxorna verkligen så låga? Trodde verkligen de låg högre för utvecklare eftersom det är så svårt att rekrytera bra utvecklare. De jag känner inom IT ligger iaf på 1200+/h, det kanske dock är mer projektledning osv men även det tyckte jag inte lät speciellt högt. Jag har ju själv ett antal uppdrag där jag kodar VBA/SQL för över 2000 kr/h, skulle kunna få markant fler sådana om jag ville också så det verkar inte vara brist på det egentligen. Handlar nog en del om hur man profilerar sig där visserligen.
Jag har inte koll på hela marknaden.

Vad gör du med VBA/SQL för 2000:-/h då? Måste ju vara väldigt unik kompetens. Annars kan du höra av dig till mig om du vill ha avlastning. Du kan få skära emellan 500:-/h också om du så önskar. :lol:
Bygger bland annat diverse snurror för beräkning för risk, skuld och kapitalkrav, men även mer basala saker. Är väl i grund och botten matematiker som kanske ger en del cred till det jag gör men en del saker har ju typ inget mer avancerat än mellanstadiematematik. Handlar väl egentligen om analys och problemlösning åt kunderna, det hjälper ju att jag är anställd på ett större bolag också även om jag vet att det finns en marknad även som egen med liknande saker.

Vet andra bolag som gör liknande men mer inriktat på marknadssidan inom bank och finans och de tar ibland ännu mer. Hela branschen drivs ju runt på Excel och SQL så.
Verdi

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Är timtaxorna verkligen så låga? Trodde verkligen de låg högre för utvecklare eftersom det är så svårt att rekrytera bra utvecklare. De jag känner inom IT ligger iaf på 1200+/h, det kanske dock är mer projektledning osv men även det tyckte jag inte lät speciellt högt. Jag har ju själv ett antal uppdrag där jag kodar VBA/SQL för över 2000 kr/h, skulle kunna få markant fler sådana om jag ville också så det verkar inte vara brist på det egentligen. Handlar nog en del om hur man profilerar sig där visserligen.
Jag har inte koll på hela marknaden.

Vad gör du med VBA/SQL för 2000:-/h då? Måste ju vara väldigt unik kompetens. Annars kan du höra av dig till mig om du vill ha avlastning. Du kan få skära emellan 500:-/h också om du så önskar. :lol:
Bygger bland annat diverse snurror för beräkning för risk, skuld och kapitalkrav, men även mer basala saker. Är väl i grund och botten matematiker som kanske ger en del cred till det jag gör men en del saker har ju typ inget mer avancerat än mellanstadiematematik. Handlar väl egentligen om analys och problemlösning åt kunderna, det hjälper ju att jag är anställd på ett större bolag också även om jag vet att det finns en marknad även som egen med liknande saker.

Vet andra bolag som gör liknande men mer inriktat på marknadssidan inom bank och finans och de tar ibland ännu mer. Hela branschen drivs ju runt på Excel och SQL så.
Finns för mycket pengar i finansbranschen.

Annars är det "värsta" jag hört om en SAP-konsult som flögs upp från Tyskland. Han tog över 20 tusen i timmen. Dock gjorde han bara 2-3 dagar och la grunderna i ett jättesystem. Kanske var väl investerade pengar.

Rent allmänt ligger väl SAP-konsulter väldigt högt.

Jag tror de som gör saker som höga chefer förstår får bättre betalt än de som gör saker som de inte förstår.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:

Finns för mycket pengar i finansbranschen.

Annars är det "värsta" jag hört om en SAP-konsult som flögs upp från Tyskland. Han tog över 20 tusen i timmen. Dock gjorde han bara 2-3 dagar och la grunderna i ett jättesystem. Kanske var väl investerade pengar.

Rent allmänt ligger väl SAP-konsulter väldigt högt.

Jag tror de som gör saker som höga chefer förstår får bättre betalt än de som gör saker som de inte förstår.
Det gör det helt klart, kan ju vara en sådan grej som gör skillnaden. De flesta jag känner som konsultar inom IT jobbar mot bank/finans eller inom nischområden fyllda med buzzwords som AI/ML, det drar ju säkert upp timtaxorna i dagsläget.

Och ja, SAP är dyrt :p.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Effekten av förmånsvärdet på privatekonomin?

Inlägg av mati »

2000kr/tim för VBA/SQL kodning låter intressant. Jag skulle alltså kunna typ fyrdubbla mina intäkter med en form av programmering som jag i vanliga fall brukar tacka nej till eftersom jag tycker att det är för tråkigt. :lol:
Själv håller jag mig gärna närmare hårdvaran, embedded C för mikrocontrollers, knöla in så mycket avancerade funktioner i så lite minne som möjligt. Allt över 128k är ingen sport liksom. Det ska helst vara nånting man behöver en lödkolv till. Och lite lagom avancerad matematik i olika former. Det trivs jag med.
Sen blir det lite snygga webbaserade kringsystem för användarna, och då håller jag mig gärna till Java. Lagom oavancerat men bra om man vill vila hjärnan lite emellanåt. Det är ganska kul med grafik tycker jag.
Men det är ju inte till finansbranschen eller så. Därav skillnanden i timtaxa antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar