Sedan jag började åka elbil så stannar jag ofta på Circle-k och tar en macka och kaffe.Fredrik j skrev:Då är du inte målgruppen. Jag besöker inte heller butiken på grund av alla korvätarna. Men man räknar väl med att det finns många elbilbilister som inte kan motstå att smocka i sig lite snabbmat så fort dom ska ladda.LarsL skrev:Jag tyckte inte... jag beskrev hur jag gjort då jag tankade fossiljuice.Fredrik j skrev:Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.LarsL skrev:Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Det är väl där pengarna för macken ligger.
Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Standard finns redan, ingår i CCS. Som sagt var ingen ide att komma på komplicerade lösningar som dessutom inte funkar till 100%.Fredrik j skrev:Kräver en standard. Nummerskylt finns redan. Parkeringshus har redan tekniken.LarsL skrev:Fredrik j skrev:Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.
- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Bilen kan ju kommunicera sin identitet genom laddsladden så inga behov av komplicerade lösningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ok. Tyckte jag läste att det är rörigt idag och att man behöver abonnemang för att ladda.Svenssons skrev:Standard finns redan, ingår i CCS. Som sagt var ingen ide att komma på komplicerade lösningar som dessutom inte funkar till 100%.Fredrik j skrev:Kräver en standard. Nummerskylt finns redan. Parkeringshus har redan tekniken.LarsL skrev:Fredrik j skrev:Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.
- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Bilen kan ju kommunicera sin identitet genom laddsladden så inga behov av komplicerade lösningar.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Då har du blivit målgruppen.LarsL skrev:Sedan jag började åka elbil så stannar jag ofta på Circle-k och tar en macka och kaffe.Fredrik j skrev:Då är du inte målgruppen. Jag besöker inte heller butiken på grund av alla korvätarna. Men man räknar väl med att det finns många elbilbilister som inte kan motstå att smocka i sig lite snabbmat så fort dom ska ladda.LarsL skrev:Jag tyckte inte... jag beskrev hur jag gjort då jag tankade fossiljuice.Fredrik j skrev:Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.LarsL skrev:Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Det är väl där pengarna för macken ligger.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Precis... och det är därför Circle-k skaffar laddare. De som har en annan bas för sin verksamhet tvekar så klart. Preem tjänar inte pengar på stationer de tjänar pengar på raffinaderier.Fredrik j skrev:Då har du blivit målgruppen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Idag är det bara Tesla som utnyttjar tekniken. Så om du laddar någon annanstans så måste du ha app eller rfid-tag. Men det är alltså inte tekniska problem som hindrar dem utan andra överväganden.Fredrik j skrev:Ok. Tyckte jag läste att det är rörigt idag och att man behöver abonnemang för att ladda.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ännu bättre att företag som Lidl skaffar laddare. Mat måste man ju handla minst en gång i veckan.
Fler sådana initiativ.!
Fler sådana initiativ.!
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Skulle ju vara att någon annan än mackkedjan kontrollerar systemet...LarsL skrev:Idag är det bara Tesla som utnyttjar tekniken. Så om du laddar någon annanstans så måste du ha app eller rfid-tag. Men det är alltså inte tekniska problem som hindrar dem utan andra överväganden.Fredrik j skrev:Ok. Tyckte jag läste att det är rörigt idag och att man behöver abonnemang för att ladda.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Grejen när nog att laddkedjorna vill binda upp kunder till deras system. För att bygga ett varumärke inför framtiden. Jagstruntar ju fullständigt i om elen kommer från Bee eller Charge&drive om jag hade kunnat betala vid laddaren. Jag hade alltså aldrig lärt mig dessa namn om jag inte varit tvungen att ta hem kort och hålla reda på vilket kort som hör till vem.Fredrik j skrev:Skulle ju vara att någon annan än mackkedjan kontrollerar systemet...LarsL skrev:Idag är det bara Tesla som utnyttjar tekniken. Så om du laddar någon annanstans så måste du ha app eller rfid-tag. Men det är alltså inte tekniska problem som hindrar dem utan andra överväganden.Fredrik j skrev:Ok. Tyckte jag läste att det är rörigt idag och att man behöver abonnemang för att ladda.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Dom måste differentiera sig på något annat än varumärket. Ett sätt är ju godare korv men antagligen kommer krångelnivån bli avgörande. Lite samma som bredbandsleverantörer via ADSL tidigare. Hastigheten berodde mer på hårdvara mellan växelstationen och telefonuttaget men det var ofta bredbandsleverantören som fick sitt namn draget i skiten.
Kan ju bli något liknande om strömförsörjningen inte är stabil till laddstationer eller krångel med själva laddaren.
Kan ju bli något liknande om strömförsörjningen inte är stabil till laddstationer eller krångel med själva laddaren.
-
- Inlägg: 5421
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Skrämmande!!
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Liknande på Circle K Mölndal idag strax innan 17:00. 2st 150 KW laddare. En EQC står och laddar den andra platsen fick jag.SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-attarna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-attaren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Kort därefter kommer en Zoe och ställer sig på kö efter Mercan. Efter 5min kommer en ID4 och ställer sig på kö efter mig. Och 5min efter det kom ytterligare en ID4.
Jag tyckte synd om alla som väntade utan tillgång till SC, jag avbröt min laddning i förtid och lämnade plats åt den första ID4:an.
Högt tryck på Circle K helt klart.
Hoppas att dom bygger ut rejält inom kort.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Varför är det skämmande? Det är ju gratis laddning. Hur stor beläggning tror du att det varit om man skulle betala?Aida skrev:SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Skrämmande!!
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det är ju bara för att det är gratis.Jonasm skrev:Liknande på Circle K Mölndal idag strax innan 17:00. 2st 150 KW laddare. En EQC står och laddar den andra platsen fick jag.SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-attarna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-attaren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Kort därefter kommer en Zoe och ställer sig på kö efter Mercan. Efter 5min kommer en ID4 och ställer sig på kö efter mig. Och 5min efter det kom ytterligare en ID4.
Jag tyckte synd om alla som väntade utan tillgång till SC, jag avbröt min laddning i förtid och lämnade plats åt den första ID4:an.
Högt tryck på Circle K helt klart.
Hoppas att dom bygger ut rejält inom kort.
Så fort det börjar kosta kommer det bli tomt för det mesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
wheels skrev:Varför är det skämmande? Det är ju gratis laddning. Hur stor beläggning tror du att det varit om man skulle betala?Aida skrev:SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Skrämmande!!
Hmmmm så kanske det är ja! Hur länge kommer det att vara gratis? Vad kommer det att kosta sen?? Lite intressant att man får en massa öre i rabatt på bensin om man skaffar Circle K mastercard men står inget om rabatt på kw…
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ja gratis laddning är inte bra.
För några åt sedan hade vi en Nissan leaf. Denna behövde vi snabbladda ibland när jag varit på jobbet och frun skulle köra till jobbet på kvällen. Då fanns de en eon laddare som passade bra men denna var alltid upptagen då den då var gratis, jobbigt för oss då vi verkligen behövde snabbladda.
Jag var väldigt glad när de började ta betalt, då var de ytterst sällan ett problem, visst de kostade några kronor men ofta behövde jag bara en 3-4kwh för att klara resten av dagen.
Jag föredrar helt klart tillgänglighet framför gratis, sen är ju ionity dyrt inte heller så bra men där runt 5 kr/kwh för snabbladdning är vettigt tycker jag.
För några åt sedan hade vi en Nissan leaf. Denna behövde vi snabbladda ibland när jag varit på jobbet och frun skulle köra till jobbet på kvällen. Då fanns de en eon laddare som passade bra men denna var alltid upptagen då den då var gratis, jobbigt för oss då vi verkligen behövde snabbladda.
Jag var väldigt glad när de började ta betalt, då var de ytterst sällan ett problem, visst de kostade några kronor men ofta behövde jag bara en 3-4kwh för att klara resten av dagen.
Jag föredrar helt klart tillgänglighet framför gratis, sen är ju ionity dyrt inte heller så bra men där runt 5 kr/kwh för snabbladdning är vettigt tycker jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Man kan äta kakan och behålla den idag...!
Köp ex Tesla Model 3 och du kan ladda gratis på massa ställen. Om du behöver åka långt/verkligen behöver tillgänglighet åker du till Teslas SuC-Nätverk och betalar.
Gratis laddningen är ett toppenbra sätt att premiera bra beteende och hjälpa dom som inte har så hög köpkraft att göra bytet till elfordon (trots högre inköpspris).
Heja Lidl mfl samt MVH
Köp ex Tesla Model 3 och du kan ladda gratis på massa ställen. Om du behöver åka långt/verkligen behöver tillgänglighet åker du till Teslas SuC-Nätverk och betalar.
Gratis laddningen är ett toppenbra sätt att premiera bra beteende och hjälpa dom som inte har så hög köpkraft att göra bytet till elfordon (trots högre inköpspris).
Heja Lidl mfl samt MVH
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
En rimlig kostnad för elen är bra. Det finns alldeles för många personer som gärna köar för att få lite gratis juice och då blir det kaos.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Skulle inte vilja påstå att det är "kaos".
I värsta fall är det två-tre bilar i kö.
Finns gott om snabbladdare i närheten, där man får betala för sig, om man verkligen har bråttom.
I värsta fall är det två-tre bilar i kö.
Finns gott om snabbladdare i närheten, där man får betala för sig, om man verkligen har bråttom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jo, men av någon för mig obegriplig anledning så stor folk och köar för gratisladdaren.taliz skrev:Skulle inte vilja påstå att det är "kaos".
I värsta fall är det två-tre bilar i kö.
Finns gott om snabbladdare i närheten, där man får betala för sig, om man verkligen har bråttom.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Låt dom göra det då? Stör ju ingen annan.LarsL skrev:Jo, men av någon för mig obegriplig anledning så stor folk och köar för gratisladdaren.taliz skrev:Skulle inte vilja påstå att det är "kaos".
I värsta fall är det två-tre bilar i kö.
Finns gott om snabbladdare i närheten, där man får betala för sig, om man verkligen har bråttom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det stör ju bara om det är den laddaren jag måste ha för att komma hem. Nu är det ju som tur är oftast hitta alternativ.taliz skrev:Låt dom göra det då? Stör ju ingen annan.LarsL skrev:Jo, men av någon för mig obegriplig anledning så stor folk och köar för gratisladdaren.taliz skrev:Skulle inte vilja påstå att det är "kaos".
I värsta fall är det två-tre bilar i kö.
Finns gott om snabbladdare i närheten, där man får betala för sig, om man verkligen har bråttom.
-
- Inlägg: 5421
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Oops. Det visste jag inte.wheels skrev:Varför är det skämmande? Det är ju gratis laddning. Hur stor beläggning tror du att det varit om man skulle betala?Aida skrev:Skrämmande!!SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Hade jag vetat det hade jag nog inte postat...
Oh well...
Då vet man det också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Såg reklamen att circlek har en app som känner av när man svänger in för att tanka.(man lägger in betalkort)
Inte långt ifrån att tänka sig att det kan införas på snabbladdare också.
Inte långt ifrån att tänka sig att det kan införas på snabbladdare också.