Jag såg någonstans att det var just ett sånt kort som behövdes i Flädie (eller vad det hette) även om det nu initialt var gratis.LarsL skrev:Det har jag haft ett bra tag nu. Men kommer man verkligen kunna betala med det? Vore ju i så fall lite revolutionerande... typ.Walker skrev:Man får väl ta och skaffa sig ett Cirkle K- kort då. Vem trodde det?
Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ja och dom första två är väl än så länge gratis. Trevligt.Nilp skrev:Börjar bli rejält med snabbladdare vid Malmö/Lund nu även om man inte har en Tesla.
Lödde: Eon 175kw
Flädie: Ciecle k 150kw
Malmö: Ionity 350kw
Själv bor jag i närheten men eftersom jag kan ladda hemma är det minimal nytta. Testat dom i Lödde en gång än sålänge, funkade fint.
Det som skulle behövas är en drös 150kw+ laddare söder om Malmö och österut. Mitt/Sydöstra Skåne är närmast laddöken, även med en Tesla.
Ryktades ju om en Supercharger runt Ystad, det behövs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Woohoo! Jag har funderat länge på hur jag ska göra med mitt CircleK-kort som har servat mig väl så länge jag körde fossilbil fram till nyligen. Nya CircleK Flädie är nära för mig!
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Väldigt kul. Konkurrens föder konkurrens så förhoppningsvis accelererar detta nu.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag tror att övriga aktörer är för sent på bollen.Laban skrev:Väldigt kul. Konkurrens föder konkurrens så förhoppningsvis accelererar detta nu.
Se bara hur krampaktigt Vi Bilägare/OkQ8 håller i fossilbilarna. Även Preem verkar vara likgiltiga för omställningen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Problemet för Preem och OKQ8 är väl att de har stora investeringar i raffinaderier som de inte vill förlora. Circle-k är ju i princip bara mackar (rätta gärna om ni har fakta) så de behöver inte skydda någon annan verksamhet. Preem håller ju fortfarande på med utbyggnad Har de andats in för mycket av sina egna produkter?
Sen tror jag inte att någon är försent ute än. Det är ju en ganska smal sak att slänga upp ett gäng superladdare på sina mackar om man vill. Det kostar inga enorma summor, gissar att det ligger på samma nivå som ett byte av pumpar och tankar för en bensinstation. Men det är klart väntar de tills de är tvingade pga av ekonomi så blir det jobbigt.
Sen tror jag inte att någon är försent ute än. Det är ju en ganska smal sak att slänga upp ett gäng superladdare på sina mackar om man vill. Det kostar inga enorma summor, gissar att det ligger på samma nivå som ett byte av pumpar och tankar för en bensinstation. Men det är klart väntar de tills de är tvingade pga av ekonomi så blir det jobbigt.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det spelar väl ingen roll? Pengarna tjänar de väl på butiken ändå?LarsL skrev:Problemet för Preem och OKQ8 är väl att de har stora investeringar i raffinaderier som de inte vill förlora. Circle-k är ju i princip bara mackar (rätta gärna om ni har fakta) så de behöver inte skydda någon annan verksamhet. Preem håller ju fortfarande på med utbyggnad Har de andats in för mycket av sina egna produkter?
Sen tror jag inte att någon är försent ute än. Det är ju en ganska smal sak att slänga upp ett gäng superladdare på sina mackar om man vill. Det kostar inga enorma summor, gissar att det ligger på samma nivå som ett byte av pumpar och tankar för en bensinstation. Men det är klart väntar de tills de är tvingade pga av ekonomi så blir det jobbigt.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.
- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.
- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Bilen kan ju kommunicera sin identitet genom laddsladden så inga behov av komplicerade lösningar.Fredrik j skrev:Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.
- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Kräver en standard. Nummerskylt finns redan. Parkeringshus har redan tekniken.LarsL skrev:Fredrik j skrev:Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.
- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Bilen kan ju kommunicera sin identitet genom laddsladden så inga behov av komplicerade lösningar.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.LarsL skrev:Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag tyckte inte... jag beskrev hur jag gjort då jag tankade fossiljuice.Fredrik j skrev:Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.LarsL skrev:Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Då är du inte målgruppen. Jag besöker inte heller butiken på grund av alla korvätarna. Men man räknar väl med att det finns många elbilbilister som inte kan motstå att smocka i sig lite snabbmat så fort dom ska ladda.LarsL skrev:Jag tyckte inte... jag beskrev hur jag gjort då jag tankade fossiljuice.Fredrik j skrev:Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.LarsL skrev:Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Det är väl där pengarna för macken ligger.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Sedan jag började åka elbil så stannar jag ofta på Circle-k och tar en macka och kaffe.Fredrik j skrev:Då är du inte målgruppen. Jag besöker inte heller butiken på grund av alla korvätarna. Men man räknar väl med att det finns många elbilbilister som inte kan motstå att smocka i sig lite snabbmat så fort dom ska ladda.LarsL skrev:Jag tyckte inte... jag beskrev hur jag gjort då jag tankade fossiljuice.Fredrik j skrev:Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.LarsL skrev:Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Det är väl där pengarna för macken ligger.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Standard finns redan, ingår i CCS. Som sagt var ingen ide att komma på komplicerade lösningar som dessutom inte funkar till 100%.Fredrik j skrev:Kräver en standard. Nummerskylt finns redan. Parkeringshus har redan tekniken.LarsL skrev:Fredrik j skrev:Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.
- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Bilen kan ju kommunicera sin identitet genom laddsladden så inga behov av komplicerade lösningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ok. Tyckte jag läste att det är rörigt idag och att man behöver abonnemang för att ladda.Svenssons skrev:Standard finns redan, ingår i CCS. Som sagt var ingen ide att komma på komplicerade lösningar som dessutom inte funkar till 100%.Fredrik j skrev:Kräver en standard. Nummerskylt finns redan. Parkeringshus har redan tekniken.LarsL skrev:Fredrik j skrev:Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.
- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Bilen kan ju kommunicera sin identitet genom laddsladden så inga behov av komplicerade lösningar.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Då har du blivit målgruppen.LarsL skrev:Sedan jag började åka elbil så stannar jag ofta på Circle-k och tar en macka och kaffe.Fredrik j skrev:Då är du inte målgruppen. Jag besöker inte heller butiken på grund av alla korvätarna. Men man räknar väl med att det finns många elbilbilister som inte kan motstå att smocka i sig lite snabbmat så fort dom ska ladda.LarsL skrev:Jag tyckte inte... jag beskrev hur jag gjort då jag tankade fossiljuice.Fredrik j skrev:Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.LarsL skrev:Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Det är väl där pengarna för macken ligger.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Precis... och det är därför Circle-k skaffar laddare. De som har en annan bas för sin verksamhet tvekar så klart. Preem tjänar inte pengar på stationer de tjänar pengar på raffinaderier.Fredrik j skrev:Då har du blivit målgruppen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Idag är det bara Tesla som utnyttjar tekniken. Så om du laddar någon annanstans så måste du ha app eller rfid-tag. Men det är alltså inte tekniska problem som hindrar dem utan andra överväganden.Fredrik j skrev:Ok. Tyckte jag läste att det är rörigt idag och att man behöver abonnemang för att ladda.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ännu bättre att företag som Lidl skaffar laddare. Mat måste man ju handla minst en gång i veckan.
Fler sådana initiativ.!
Fler sådana initiativ.!
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Skulle ju vara att någon annan än mackkedjan kontrollerar systemet...LarsL skrev:Idag är det bara Tesla som utnyttjar tekniken. Så om du laddar någon annanstans så måste du ha app eller rfid-tag. Men det är alltså inte tekniska problem som hindrar dem utan andra överväganden.Fredrik j skrev:Ok. Tyckte jag läste att det är rörigt idag och att man behöver abonnemang för att ladda.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Grejen när nog att laddkedjorna vill binda upp kunder till deras system. För att bygga ett varumärke inför framtiden. Jagstruntar ju fullständigt i om elen kommer från Bee eller Charge&drive om jag hade kunnat betala vid laddaren. Jag hade alltså aldrig lärt mig dessa namn om jag inte varit tvungen att ta hem kort och hålla reda på vilket kort som hör till vem.Fredrik j skrev:Skulle ju vara att någon annan än mackkedjan kontrollerar systemet...LarsL skrev:Idag är det bara Tesla som utnyttjar tekniken. Så om du laddar någon annanstans så måste du ha app eller rfid-tag. Men det är alltså inte tekniska problem som hindrar dem utan andra överväganden.Fredrik j skrev:Ok. Tyckte jag läste att det är rörigt idag och att man behöver abonnemang för att ladda.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Dom måste differentiera sig på något annat än varumärket. Ett sätt är ju godare korv men antagligen kommer krångelnivån bli avgörande. Lite samma som bredbandsleverantörer via ADSL tidigare. Hastigheten berodde mer på hårdvara mellan växelstationen och telefonuttaget men det var ofta bredbandsleverantören som fick sitt namn draget i skiten.
Kan ju bli något liknande om strömförsörjningen inte är stabil till laddstationer eller krångel med själva laddaren.
Kan ju bli något liknande om strömförsörjningen inte är stabil till laddstationer eller krångel med själva laddaren.