Jag tror det är för få elbilar i omlopp för att behovet ska finnas. Samtidigt som bristen på laddning hindrar folk från att köpa elbil. Klassiskt moment 22.
Tror du verkligen att det är bristen på laddning som hindrar folk från att köpa elbil? Det tror inte jag. Eller du menar att folk tror att det finns brist?
Jag tror inte att jag på något sätt utmärker mig när det gäller körvanor, men senaste veckan har jag kört 46 mil (jobbpendlig + vardagsbestyr)
Laddade 1x på 11kW stolpe (40 min) medan jag veckohandlade. Resten är laddat hemma med långsam 1-fas 10A. Däremot håller jag med om att det är för få elbilar i omlopp. Köpcentrat hemmavid har precis installerat 3 stolpar (6 platser således) och varje gång jag kommer dit är det tomt på platserna. (ja, ok en gång stod det en Saab där.... )
Jag har åtminstone två personer på kontoret som vill byta till elbil men pga bristen på laddning nattetid där dom bor så känner dom att det inte går att byta.
Lägenheter i sthlm innerstad.
Jag har visat alla laddare som finns inne i stan men dom anser att det är för långt bort att parkera 1-2 km bort.
Att ladda fullt på 30-45 minuter är så snabbt att ingen bil idag ens klarar av det, och även om vi snackar typ 85-90% på samma tid så är det jäkligt snabbt, och då pratar vi alltså snabbladdare...
Såna finns det ju ganska många av, iaf om vi menar 45kW också, men dom är som sagt dyra och kräver rejäl matning vilket lär dröja innan det blir vanligt på parkeringar vid köpcentrum osv...
22kW-stolpar däremot kan vi hoppas på överallt
Nästa generation CCS-laddare verkar vara minst 150 kW som standard. Med en sån kan man teoretiskt ladda 100kWh på 40 min. Detta är alltså från 0-100%. Att då anta att vi laddar 10-90% på 40-50 min känns ändå rimligt. Sen att dessa bilar inte finns idag, men börjar ändå komma stora bilar med stora batterier och höga laddeffekter. Jag förstår verkligen din poäng men, hälften av Sveriges befolkning bor i lägenhet och kommer inte kunna ladda hemma på mycket lång tid. När det väl lossnar, omöjligt att säga om det är om 1 år eller 5 år, så kommer det finnas stort behov av snabbladdning i stadsmiljö. Synd bara att man inte har en 100 mille och kan bygga ett gäng laddare
Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddning
Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddning
Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddning
Var står din bil?
På parkeringen utanför huset. Närmaste laddare 22kW är 2,4 km och de tar betalt per minut
Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddning
Varför ska du dra el från din lägenhet?!?!
Det finns ström överallt, särskilt inne i städer. Det är enkelt att sätta upp stolpar vid varje parkeringsplats i staden, om man vill. Det är absolut enklare och billigare än att slänga upp snabbladdare till lika många bilar.
Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddning
Var står din bil?
På parkeringen utanför huset. Närmaste laddare 22kW är 2,4 km och de tar betalt per minut
Och ingenting kan ändras? Några 3,7 kW stolpar på parkeringen kanske?
Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddning
Varför ska du dra el från din lägenhet?!?!
Det finns ström överallt, särskilt inne i städer. Det är enkelt att sätta upp stolpar vid varje parkeringsplats i staden, om man vill. Det är absolut enklare och billigare än att slänga upp snabbladdare till lika många bilar.
Då får du komma och visa mig hur jag ska göra. Sitter i BRF styrelsen och försöker installera några laddare men det är inte det lättaste kan jag lova dig.
Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddning
Var står din bil?
På parkeringen utanför huset. Närmaste laddare 22kW är 2,4 km och de tar betalt per minut
Och ingenting kan ändras? Några 3,7 kW stolpar på parkeringen kanske?
Vi är 3 stycken som kämpar men det går så där. Jag ger inte upp så lätt men det kommer ta tid och nerver
Att det är lite knepigt just nu att få gubbarna att fatta betyder ju inte att det smartaste system är att bygga Superchargers vid ICA. När fler och fler skaffar elbil kommer de förstå hur värdefullt det är att ha laddning när bilen står stilla och då kommer det sättas upp ladduttag.
Att det är lite knepigt just nu att få gubbarna att fatta betyder ju inte att det smartaste system är att bygga Superchargers vid ICA. När fler och fler skaffar elbil kommer de förstå hur värdefullt det är att ha laddning när bilen står stilla och då kommer det sättas upp ladduttag.
Tror du missförstått mig lite. Jag tror inte heller på snabbladdare överallt. Jag ville bara visa hur det är för många just nu. Ingen laddning hemma och motstånd överallt.
Är ICA smarta sätter dom upp gratis 50kW laddare åt kunderna. Gissa vilken affär folk skulle prioritera när man handlar mat....
Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.
Exakt min poäng! Men vad tycker ni räknas som överprisat? Allt där det blir billigare per mil än diesel/bensin måste ju anses rimligt? 4 kr per kWh?
Om man absolut vill ha elbil och absolut inte kan ladda hemma så tror jag att elpris i paritet med fossilpris är något som en vanlig svensson accepterar. Men då måste bilen inte kosta mkt mer än motsvarande fossilbrännare.
Är ICA smarta sätter dom upp gratis 50kW laddare åt kunderna. Gissa vilken affär folk skulle prioritera när man handlar mat....
Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.
Säger bara. Lidl!!!
Ja, Lidl Kungsängen är ju grymt, jag åkte dit för att testa min CCS-uppgradering, 47kW utan strul, med dom nivåerna kan man ju tänka sig att ta en liten omväg för att handla.
(sen är det iofs lite ovant med Lidls mystiska varumärken på allt )
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
I Norge står det flera långsamma laddare, oftast typ 2, längs med smågatorna där man parkerar till lägenheten. Funkar ypperligt.
Första ut var kommunen med 13A schuko som var låsbar med universalnyckel, även gratis. Det var på thinkerans tid och fungerar fortfarande.
Dom flesta jobb har även 10-13A laddning. Denna typen av utbyggnad är billigast och når väldigt många
Är ICA smarta sätter dom upp gratis 50kW laddare åt kunderna. Gissa vilken affär folk skulle prioritera när man handlar mat....
Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.
Säger bara. Lidl!!!
Ja Lidl lovar precis som alla andra. De har ju lovat att alla nya Lidl affärer ska ha laddare. Nu har de öppnat en ny i Huskvarna och där finns det inga laddare
Eller finns det bättre och billigare DC laddare att köpa?
De där kinaladdarna har väl inte visat sig vara särskilt pålitliga? Några på elbilsforumet som försökte med dem för några år sedan. Tror inte det är något som en BRF bör satsa på, bättre med fler tillgängliga typ2-uttag.
Eller finns det bättre och billigare DC laddare att köpa?
De där kinaladdarna har väl inte visat sig vara särskilt pålitliga? Några på elbilsforumet som försökte med dem för några år sedan. Tror inte det är något som en BRF bör satsa på, bättre med fler tillgängliga typ2-uttag.