Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Inlägg av LarsL »

Att det är lite knepigt just nu att få gubbarna att fatta betyder ju inte att det smartaste system är att bygga Superchargers vid ICA. När fler och fler skaffar elbil kommer de förstå hur värdefullt det är att ha laddning när bilen står stilla och då kommer det sättas upp ladduttag.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Att det är lite knepigt just nu att få gubbarna att fatta betyder ju inte att det smartaste system är att bygga Superchargers vid ICA. När fler och fler skaffar elbil kommer de förstå hur värdefullt det är att ha laddning när bilen står stilla och då kommer det sättas upp ladduttag.
Tror du missförstått mig lite. Jag tror inte heller på snabbladdare överallt. Jag ville bara visa hur det är för många just nu. Ingen laddning hemma och motstånd överallt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Inlägg av [JM] »

Är ICA smarta sätter dom upp gratis 50kW laddare åt kunderna. Gissa vilken affär folk skulle prioritera när man handlar mat....

Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.
laddsnabben
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 sep 2019 13:51

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Inlägg av laddsnabben »

[JM] skrev:
Är ICA smarta sätter dom upp gratis 50kW laddare åt kunderna. Gissa vilken affär folk skulle prioritera när man handlar mat....

Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.
Exakt min poäng! Men vad tycker ni räknas som överprisat? Allt där det blir billigare per mil än diesel/bensin måste ju anses rimligt? 4 kr per kWh?

Om man absolut vill ha elbil och absolut inte kan ladda hemma så tror jag att elpris i paritet med fossilpris är något som en vanlig svensson accepterar. Men då måste bilen inte kosta mkt mer än motsvarande fossilbrännare.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Inlägg av bonath »

[JM] skrev:
Är ICA smarta sätter dom upp gratis 50kW laddare åt kunderna. Gissa vilken affär folk skulle prioritera när man handlar mat....

Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.

Säger bara. Lidl!!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Inlägg av fth »

bonath skrev:
[JM] skrev:
Är ICA smarta sätter dom upp gratis 50kW laddare åt kunderna. Gissa vilken affär folk skulle prioritera när man handlar mat....

Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.

Säger bara. Lidl!!!
Ja, Lidl Kungsängen är ju grymt, jag åkte dit för att testa min CCS-uppgradering, 47kW utan strul, med dom nivåerna kan man ju tänka sig att ta en liten omväg för att handla.

(sen är det iofs lite ovant med Lidls mystiska varumärken på allt ;) )

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kontakten2

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Inlägg av kontakten2 »

I Norge står det flera långsamma laddare, oftast typ 2, längs med smågatorna där man parkerar till lägenheten. Funkar ypperligt.
Första ut var kommunen med 13A schuko som var låsbar med universalnyckel, även gratis. Det var på thinkerans tid och fungerar fortfarande.
Dom flesta jobb har även 10-13A laddning. Denna typen av utbyggnad är billigast och når väldigt många
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Inlägg av nek0 »

bonath skrev:
[JM] skrev:
Är ICA smarta sätter dom upp gratis 50kW laddare åt kunderna. Gissa vilken affär folk skulle prioritera när man handlar mat....

Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.

Säger bara. Lidl!!!
Ja Lidl lovar precis som alla andra. De har ju lovat att alla nya Lidl affärer ska ha laddare. Nu har de öppnat en ny i Huskvarna och där finns det inga laddare :(
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Inlägg av Zalman3 »

Min syster (som kör en Nissan Leaf 24kWh) som bara kan ladda 3,7kW AC skulle vilja ladda mera när hon besöker mig.

Tänker om min BRF köper en CCS/Chademo 10kW laddare till gästparkeringen, vore ett stort lyft för henne.

10kW DC laddare för 41.000kr finns från
https://www.evsolution.se/produkt/dc-la ... -hemmabruk

Eller finns det bättre och billigare DC laddare att köpa?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Inlägg av Klintan »

Zalman3 skrev:
Min syster (som kör en Nissan Leaf 24kWh) som bara kan ladda 3,7kW AC skulle vilja ladda mera när hon besöker mig.

Tänker om min BRF köper en CCS/Chademo 10kW laddare till gästparkeringen, vore ett stort lyft för henne.

10kW DC laddare för 41.000kr finns från
https://www.evsolution.se/produkt/dc-la ... -hemmabruk

Eller finns det bättre och billigare DC laddare att köpa?
De där kinaladdarna har väl inte visat sig vara särskilt pålitliga? Några på elbilsforumet som försökte med dem för några år sedan. Tror inte det är något som en BRF bör satsa på, bättre med fler tillgängliga typ2-uttag.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)

Inlägg av Klintan »

Klintan skrev:
Zalman3 skrev:
Min syster (som kör en Nissan Leaf 24kWh) som bara kan ladda 3,7kW AC skulle vilja ladda mera när hon besöker mig.

Tänker om min BRF köper en CCS/Chademo 10kW laddare till gästparkeringen, vore ett stort lyft för henne.

10kW DC laddare för 41.000kr finns från
https://www.evsolution.se/produkt/dc-la ... -hemmabruk

Eller finns det bättre och billigare DC laddare att köpa?
De där kinaladdarna har väl inte visat sig vara särskilt pålitliga? Några på elbilsforumet som försökte med dem för några år sedan. Tror inte det är något som en BRF bör satsa på, bättre med fler tillgängliga typ2-uttag.
Här är inlägget: http://elbil.forum24.se/elbil-about7017.html

"VARNING! - Jag har kunnat använda laddaren på riktigt totalt 4 gånger innan en av modulerna brann. Nu vill tillverkaren inte avhjälpa felet."
Elbilist sedan 2014
Skriv svar