IKEA säljer solceller

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av nek0 »

Jeppe_E skrev:
ChristerSjo skrev:

Paneler och arbete etc kommer att komma från/utföras av Svea Solar tvivlar på att det blir så mycket billigare bara för att Ikea står bakom som varumärke.
Eftersom Ikeas sida är en ren copy paste på Sveas hemsida är det enkelt att jämföra.

Jag får 11kW premiumpaneler hos Svea för 146.000 kr. Samma effekt/paneler hos "Ikea" kostar 126.000 kr med tillägget att det är efter bidrag. Så om Sveas egna pris är före 20% så är det
ju billigare att köpa från Svea. Men jag får inte riktigt samma siffror, trots att det är samma input.
Jag räknade aldrig på deras sida. Det var någon hemsida som samlar offerter från flera företag som jag använde. 3 företag hörde av sig och jag fick lite preliminära offerter (7 st olika paket). Svea solar hade bäst erbjudande (flest paneler och ändå mycket billigare än de andra) .Konkurrenten som förlorade trodde inte på mig när jag sa vad jag fick för paket och till vilket pris och var tvungen att komma hem till mig och se själv. Hans kommentar var "det gör de för att skada oss, Svea solar säljer inte LG paneler i vanliga fall bla bla bla.... " Han sa att Svea solar förlorar ca 40 000 på min anläggning ( jag tror inte på det )
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Johan84 »

Har en förbrukning på 12k kWh nu men kommer säkert gå upp till 18 med elbil. Den föreslår 50kw i installation, helt orimligt med 4x min förbrukning. Sjukt dumt att man inte kan skriva in vilken effekt man vill ha. Har försökt mixa mig fram och räkna mindre takyta men blir ju olika på basis och plus då. Dom har gjort beräkningen lite för enkel tyvärr
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av perwis »

Johan84 skrev:
Har en förbrukning på 12k kWh nu men kommer säkert gå upp till 18 med elbil. Den föreslår 50kw i installation, helt orimligt med 4x min förbrukning. Sjukt dumt att man inte kan skriva in vilken effekt man vill ha. Har försökt mixa mig fram och räkna mindre takyta men blir ju olika på basis och plus då. Dom har gjort beräkningen lite för enkel tyvärr
Vill du ha en mer exakt beräkning rekommenderar jag alltid solcellskollen.se som är en oberoende sajt där man kan ta in offerter från flera leverantörer. Där kan du välja exakt vad du vill ha och laborera med olika storlekar.

Jag gissar att offerterna man får från Ikea/Svea solar är mer underlag för en första diskussion. Man vill ju gärna anpassa installationen efter förutsättningar, hur taket ser ut, skorstenar mm, och kan då också ta hänsyn till olika önskemål som att installera lite mer. Håller med om att 50kW låter mycket. Räknar de kanske bara på takytan?

Jag gillar dock att de lyfter fram på vad man kan tjäna från dag 1. Återbetalningstid är ett konstigt begrepp som skrämmer bort folk. Återbetalningstid är relevant när man jämför olika energibesparingsåtgärder, tex vid jämförelse mellan tilläggsisolering, värmeväxlare och solceller. Men om valet står mellan att installera solceller eller inte, så är återbetalningstiden inte speciellt relevant.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Zalman3 »

LRF rabatten hos IKEA är 6%.
Gäller den även solceller?
IKEA
Unikt erbjudande på hela sortimentet

Gäller företag

Du som är medlem i LRF kan utnyttja ett unikt erbjudande på hela IKEAs sortiment. För att få tillgång till detta behöver du bara öppna företagskonto hos IKEA BUSINESS kopplat till LRF Samköps avtal. Rabatten gäller i alla IKEAs varuhus samt e-handel och inkluderar även kampanjer och FAMILY-erbjudanden

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
erontrek
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 sep 2019 17:28

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av erontrek »

Funderar på att lägga solceller på taket, är detta i linje med vad man kan förvänta sig i avkastning? https://www.solcellsofferter.se/solceller-pris/

Funderar på just en 5kW anläggning

Uppskattad produktion av el genom solcellsanläggning på 5 kW:
5 000 kWh/år
Elpris per kWh:
1,20 kr *
Total nedsättning av energikostnaden per år (5 000 kWh x 1,20 kr):
6 000 kr
Investeringskostnad för solceller på 5 kW, efter solcellsbidrag:
80 000 kr
Förväntad reducering av elkostnaden per år:
6 000 kr
Uppskattad återbetalningstid för investering:
13-15 år
Uppskattad avkastning på investeringen, cirka 15 år x 6 000 kr:
90 000 kr **
Användarvisningsbild
Jonthe83
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 sep 2016 12:06

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Jonthe83 »

Jag har precis sammanställt en prisjämförelse på solceller https://www.jarfallaenergi.se/post/j%C3 ... 4st-i-test mellan de flesta stora aktörerna, hoppas den kan vara till hjälp när ni väljer vilka ni ska ta in offerter ifrån. Priserna ändras ju hela tiden, men just idag är den iallfall up to date =)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Zalman3 »

Jonthe83 skrev:
Jag har precis sammanställt en prisjämförelse på solceller https://www.jarfallaenergi.se/post/j%C3 ... 4st-i-test mellan de flesta stora aktörerna, hoppas den kan vara till hjälp när ni väljer vilka ni ska ta in offerter ifrån. Priserna ändras ju hela tiden, men just idag är den iallfall up to date =)
Bra info!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Frippanecci »

Jonthe83 skrev:
Jag har precis sammanställt en prisjämförelse på solceller https://www.jarfallaenergi.se/post/j%C3 ... 4st-i-test mellan de flesta stora aktörerna, hoppas den kan vara till hjälp när ni väljer vilka ni ska ta in offerter ifrån. Priserna ändras ju hela tiden, men just idag är den iallfall up to date =)
Bra jobbat Littenstråle. :D
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av LasseTM »

När jag köpte tog jag in ett gäng offerter från både stora och små företag.
De mindre var ofta billigare och då var de största alltid dyrast.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av NiklasTesla »

För er som vill sätta upp solceller billigt kan jag rekommendera att kolla på blocket.

I många fall kan det finnas ett litet parti över från någon större installation/beställning som säljs billigt.
Skriv svar