IKEA säljer solceller

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av halper »

Ja, det låter ju bra. Då är det första av 8/10/20 år säkrade …

Vore intressant med en kalkyl som visade återbetalningstiden om de skattemässiga fördelarna försvann. Gillar att fundera på sämre utfall också.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av nek0 »

TeslaTissel skrev:
nek0 skrev:
TeslaTissel skrev:
Walker skrev:
Mina paneler kostade mig totalt 65000.-
De tar ner el för drygt 4000 mil/år (7 mWh/år)
Jag kör bara 2200 mil/år. Men jag spar soppakostnad på 20000.-/år
Så mindre än 3 år på återbetalningen av panelerna. :lol:
Hur är det med IKEA och kundnöjdheten på just detta område?

Är det någon av er eller någon annan läsare av forumet som vet mer om deras kapacitet - vore ju tråkigt om denna aktör fastnar i uppstarten?
För de har vad jag vet inte levererat någon anläggning?
Det är väl Svea solars och inte Ikeas kapacitet man ska fråga efter. Väntar på de och troligen kommer de i mitten av oktober och installerar hemma hos mig

JA just ja - jag förstår. Svea Solar samarbetar de med. Vad fick du för intryck? Av IKEA och Svea Solar?
Jag beställde direkt från Svea solar och än så länge är allt bra . Återkommer i oktober när allt är klart med intrycket . Jag ville ha LG paneler och Solaredge optimerare och växelriktare . Svea solar var billigast snabbast och räknade med flest paneler av de 3 som fick frågan
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av TeslaTissel »

nek0 skrev:
TeslaTissel skrev:
nek0 skrev:
TeslaTissel skrev:
Walker skrev:
Mina paneler kostade mig totalt 65000.-
De tar ner el för drygt 4000 mil/år (7 mWh/år)
Jag kör bara 2200 mil/år. Men jag spar soppakostnad på 20000.-/år
Så mindre än 3 år på återbetalningen av panelerna. :lol:
Hur är det med IKEA och kundnöjdheten på just detta område?

Är det någon av er eller någon annan läsare av forumet som vet mer om deras kapacitet - vore ju tråkigt om denna aktör fastnar i uppstarten?
För de har vad jag vet inte levererat någon anläggning?
Det är väl Svea solars och inte Ikeas kapacitet man ska fråga efter. Väntar på de och troligen kommer de i mitten av oktober och installerar hemma hos mig

JA just ja - jag förstår. Svea Solar samarbetar de med. Vad fick du för intryck? Av IKEA och Svea Solar?
Jag beställde direkt från Svea solar och än så länge är allt bra . Återkommer i oktober när allt är klart med intrycket . Jag ville ha LG paneler och Solaredge optimerare och växelriktare . Svea solar var billigast snabbast och räknade med flest paneler av de 3 som fick frågan

Härligt - lycka till!
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Mr S »

Jag installerade förra sommaren från Svea Solar. Har fungerat perfekt hittills. De gjorde en snygg installation och var mycket trevliga i all kontakt. Än så länge produceras mer el än utlovat. Så jag skulle inte tveka på IKEA:S samarbete med Svea.

Bild
Vår installation.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Jo-el »

Hur funkar det här egentligen?

Vad händer med husets producerade överskotts-el på sommaren? Har man en flexbank hos sin elleverantör?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av mickeisol »

Jo-el skrev:
Hur funkar det här egentligen?

Vad händer med husets producerade överskotts-el på sommaren? Har man en flexbank hos sin elleverantör?
Under en tid innan det blev 60 öre tillbaka på skatten så hade en del nätbolag så kallad nettoavräkning, dvs dom höll reda på hur mycket kw timmar man hade levererat ut och lade dom i en "flexbank" och plockade (drog av) från dom när dom rapporterade till elhandlaren. Anders borg gillade inte detta.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av PhR34k »

Deras kalkyl stämmer inte. Har precis installerat paneler, vi fick plats med 7.2 kw men Ikea säger att vi får plats med 10kw. Det går inte kan jag säga, vi fyllde taket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av markuswesterberg »

PhR34k skrev:
Deras kalkyl stämmer inte. Har precis installerat paneler, vi fick plats med 7.2 kw men Ikea säger att vi får plats med 10kw. Det går inte kan jag säga, vi fyllde taket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Beror såklart både på storleken på taket men framförallt på vilka paneler man använder och vilken effekt per ytenhet dessa har...
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av PhR34k »

markuswesterberg skrev:
PhR34k skrev:
Deras kalkyl stämmer inte. Har precis installerat paneler, vi fick plats med 7.2 kw men Ikea säger att vi får plats med 10kw. Det går inte kan jag säga, vi fyllde taket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Beror såklart både på storleken på taket men framförallt på vilka paneler man använder och vilken effekt per ytenhet dessa har...
Mig veterligen finns det inte högre än 300w panelen, och som svar på din fråga är det samma tak som Ikea fått räkna på som jag installerade paneler på. Max var 7.2 för att nå 10kW skulle deras paneler behöva ligga på 420w st

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Splfredde »

Nu finns det i för sig paneler med högre effekt än 300w men det är nog mer hur panelerna får plats.
Om man "mäter" sitt tak i kalkylprogrammet blir det ju ganska grovt, kan ju slå på om man får plats med en rad mer eller mindre :)



PhR34k skrev:
markuswesterberg skrev:
PhR34k skrev:
Deras kalkyl stämmer inte. Har precis installerat paneler, vi fick plats med 7.2 kw men Ikea säger att vi får plats med 10kw. Det går inte kan jag säga, vi fyllde taket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Beror såklart både på storleken på taket men framförallt på vilka paneler man använder och vilken effekt per ytenhet dessa har...
Mig veterligen finns det inte högre än 300w panelen, och som svar på din fråga är det samma tak som Ikea fått räkna på som jag installerade paneler på. Max var 7.2 för att nå 10kW skulle deras paneler behöva ligga på 420w st

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Jeppe_E »

PhR34k skrev:
Deras kalkyl stämmer inte. Har precis installerat paneler, vi fick plats med 7.2 kw men Ikea säger att vi får plats med 10kw. Det går inte kan jag säga, vi fyllde taket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Att mäta upp ytan på en bild från google maps ger ju en "rätt grov uppskatting"

Enligt ikea ska jag ha 57 kvm takyta. Stämmer rätt bra faktiskt. Taket är 11x6,5 meter. Sen är ju förstås frågan om panelerna kan placeras optimalt på den ytan, eller om det försvinner mycket.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av nek0 »

De här har ja beställt . Det blir 41 st :)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av PhR34k »

Jeppe_E skrev:
PhR34k skrev:
Deras kalkyl stämmer inte. Har precis installerat paneler, vi fick plats med 7.2 kw men Ikea säger att vi får plats med 10kw. Det går inte kan jag säga, vi fyllde taket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Att mäta upp ytan på en bild från google maps ger ju en "rätt grov uppskatting"

Enligt ikea ska jag ha 57 kvm takyta. Stämmer rätt bra faktiskt. Taket är 11x6,5 meter. Sen är ju förstås frågan om panelerna kan placeras optimalt på den ytan, eller om det försvinner mycket.
Ja men då kan man ju tycka att den borde räkna ut hur mycket som faktis får plats. Är ju inte direkt avancerad matematik för att ta reda på det. Att det kan skilja +-2 paneler är ok men inte 12 paneler.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av markuswesterberg »

PhR34k skrev:
Jeppe_E skrev:
PhR34k skrev:
Deras kalkyl stämmer inte. Har precis installerat paneler, vi fick plats med 7.2 kw men Ikea säger att vi får plats med 10kw. Det går inte kan jag säga, vi fyllde taket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Att mäta upp ytan på en bild från google maps ger ju en "rätt grov uppskatting"

Enligt ikea ska jag ha 57 kvm takyta. Stämmer rätt bra faktiskt. Taket är 11x6,5 meter. Sen är ju förstås frågan om panelerna kan placeras optimalt på den ytan, eller om det försvinner mycket.
Ja men då kan man ju tycka att den borde räkna ut hur mycket som faktis får plats. Är ju inte direkt avancerad matematik för att ta reda på det. Att det kan skilja +-2 paneler är ok men inte 12 paneler.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vet inte men det kan ju bero på att de eventuellt tar med i beräkningen exakta mått. Är ju ganska stor skillnad om man får plats med exempelvis 2 rader eller 3 rader...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av [JM] »

PhR34k skrev:
Jeppe_E skrev:
PhR34k skrev:
Deras kalkyl stämmer inte. Har precis installerat paneler, vi fick plats med 7.2 kw men Ikea säger att vi får plats med 10kw. Det går inte kan jag säga, vi fyllde taket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Att mäta upp ytan på en bild från google maps ger ju en "rätt grov uppskatting"

Enligt ikea ska jag ha 57 kvm takyta. Stämmer rätt bra faktiskt. Taket är 11x6,5 meter. Sen är ju förstås frågan om panelerna kan placeras optimalt på den ytan, eller om det försvinner mycket.
Ja men då kan man ju tycka att den borde räkna ut hur mycket som faktis får plats. Är ju inte direkt avancerad matematik för att ta reda på det. Att det kan skilja +-2 paneler är ok men inte 12 paneler.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Deras kalkyl är ju baserad på input från dig.
Dåliga indata ger sällan bra utdata...
Det omvända är nödvändigtvis inte heller sant.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Jeppe_E »

[JM] skrev:
PhR34k skrev:
Jeppe_E skrev:
PhR34k skrev:
Deras kalkyl stämmer inte. Har precis installerat paneler, vi fick plats med 7.2 kw men Ikea säger att vi får plats med 10kw. Det går inte kan jag säga, vi fyllde taket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Att mäta upp ytan på en bild från google maps ger ju en "rätt grov uppskatting"

Enligt ikea ska jag ha 57 kvm takyta. Stämmer rätt bra faktiskt. Taket är 11x6,5 meter. Sen är ju förstås frågan om panelerna kan placeras optimalt på den ytan, eller om det försvinner mycket.
Ja men då kan man ju tycka att den borde räkna ut hur mycket som faktis får plats. Är ju inte direkt avancerad matematik för att ta reda på det. Att det kan skilja +-2 paneler är ok men inte 12 paneler.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Deras kalkyl är ju baserad på input från dig.
Dåliga indata ger sällan bra utdata...
Det omvända är nödvändigtvis inte heller sant.
Precis, mäter jag ytan exakt så får jag 13kW, mäter jag lite slarvigare (och kanske mer rätt) så hamnar jag på 10kW. 3kW är ju 10 paneler, så i mitt fall handlar det således om jag får plats med 2 eller 3 rader.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Svenssons »

26 kW installerad och 7,5 års återbetalningstid på Solstråle Plus på taksidan som jag vill sätta upp det på men det lär väl bara brinna upp är jag rädd för. 13kW och 10 år på ena sidan av boningshuset som förhoppningsvis inte kommer att brinna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av GreenMachine »

Walker skrev:
Mina paneler kostade mig totalt 65000.-
De tar ner el för drygt 4000 mil/år (7 mWh/år)
Jag kör bara 2200 mil/år. Men jag spar soppakostnad på 20000.-/år
Så mindre än 3 år på återbetalningen av panelerna. :lol:
Viste inte att solpaneler kunde producera bensin och diesel också. :D eller menar du att du betalar ca 10 kr milen för elen om du laddar hemma?
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av juristen »

GreenMachine skrev:
Walker skrev:
Mina paneler kostade mig totalt 65000.-
De tar ner el för drygt 4000 mil/år (7 mWh/år)
Jag kör bara 2200 mil/år. Men jag spar soppakostnad på 20000.-/år
Så mindre än 3 år på återbetalningen av panelerna. :lol:
Viste inte att solpaneler kunde producera bensin och diesel också. :D eller menar du att du betalar ca 10 kr milen för elen om du laddar hemma?
Han skojar / redovisar den "gröntvättade" kalkylen. :)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Teslaspolen »

Den verkar lite konstig. Ett hus jag provade på med 17 kvm så föreslår den 2 kW med solceller trots elföbrukning per år på 15-20 000 kWh?! Trots södertak så blir då återbetalningstiden nära 20 år...
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av PontusT »

I min kalkyl så verkar priset i kronor vara ca 1,25* antal kWh. Någon som vet hur de får till den kalkylen? Vad jag sett så betalar de flesta bolagen ca 45 öre per kWh, staten ger skatteavdrag på 60 öre och elcertifikat ger ca 3,5öre.
Jag får det till max 1,1 och inte 1,25 som faktor. Antar att dom räknar med att man själv nyttjar en stor del av kapaciteten och räknar av det från elpriset? Känns som en glädjekalkyl iom att majoriteten av energi skapas dagtid under sommarhalvåret. Så här års produceras inte mycket solel när man kommer hem från jobbet och drar igång energislukande apparater.

Min kalkyl säger 99k efter bidrag, 8561 kr i besparing per år och återbetalningstid 10,4 år. Inte heller de siffrorna får jag ihop. 99000 / 8561 = 11,56 och inte 10,4.

En mer rättvisande kalkyl tror jag är (investeringskostnad / toppeffekt * 0,9 (beroende på var i landet, vinkel osv) * 1,1 (pris försäljning)) + ev. ränta
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av zyax »

PontusT skrev:
I min kalkyl så verkar priset i kronor vara ca 1,25* antal kWh. Någon som vet hur de får till den kalkylen? Vad jag sett så betalar de flesta bolagen ca 45 öre per kWh, staten ger skatteavdrag på 60 öre och elcertifikat ger ca 3,5öre.
Jag får det till max 1,1 och inte 1,25 som faktor. Antar att dom räknar med att man själv nyttjar en stor del av kapaciteten och räknar av det från elpriset? Känns som en glädjekalkyl iom att majoriteten av energi skapas dagtid under sommarhalvåret. Så här års produceras inte mycket solel när man kommer hem från jobbet och drar igång energislukande apparater.

Min kalkyl säger 99k efter bidrag, 8561 kr i besparing per år och återbetalningstid 10,4 år. Inte heller de siffrorna får jag ihop. 99000 / 8561 = 11,56 och inte 10,4.

En mer rättvisande kalkyl tror jag är (investeringskostnad / toppeffekt * 0,9 (beroende på var i landet, vinkel osv) * 1,1 (pris försäljning)) + ev. ränta
Köp sälj exkl spot just nu runt 40 öre, men har senaste året snittat på mellan 40 och 50 så 45 öre är ju inte helt taget ur luften.
Elcertifikaten håller på och ballar ur, det kan vända men priset är just nu 6 öre. Men så här räknade jag förra året när jag senast gjorde en kalkyl. Stoppa alltså in mer aktuella värden på de ställen där det ska vara så:

Just nu, _____________pris per kWh___Köp/sälj spot___Skatteredukt.___Överföring___Energiskatt___Certifikat___Ursprungsgaranti
Sälj_________________118,3________45____________60____________4,7________0___________12,3_______1,3
Egenproducerat _______126,86_______56,25_________0_____________19,88______43,38________12,3_______1,3
Sälj_________________119,51________56,25________0_____________19,88______43,38________6,25_______0

Det är alltså försumbar skillnad för mig mellan köp och sälj och egenproducerat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av Bod »

Min erfarenhet av Svea Solar är inte den bästa tvärr.
Till att börja med var den offert vi fick utan moms, vilket vi först upptäckte när vi fick fakturan! Det krävdes att jag skickade över lagtexten från konsumentköplagen om att pris till privapersoner, alltid skall anges inlusive moms, till säljaren innan hon gick med på att hon hade gjort fel. Jag hade kunnat gå till ARN och fått Svea Solar fällda men valde att inte gå vidare. Sedan strulade fakturering ordentligt. Det blev till slut 6 stycken olika fakturor och kreditfakturor innan ni till slut fick ordning på det. Tur att hustru är revisor.

Sedan var installation inte ok. Helt plötsligt utan förvarning, kort efter installationen, ringde en tekniker från Svea Solar som sa att han stod utanför vår dörr och sa att han skulle byta mätare. Jag snabbade mig hem och undrade vad han menade, mätaren var ju precis inkopplad av nätägaren på Svea Solars uppdrag. Det visade sig att han inte alls skulle hålla på med mätaren utan koppla in några paneler som Svea Solars installatörer missat. En halv arbetsdag missad för mig! Ingen ursäkt från Svea Solar.

Sedan har systemet gått ner ett antal tillfällen. Den senaste felanmälan jag gjorde, har jag inte fått något avslut på. Det var i juli! Det enda som händer när man felanmäler är att man får besked om att problemet tilldelats en handläggare, sedan är det tyst!

Jag skulle inte direkt rekommendera Svea Solar om jag fick frågan. Däremot rekomenderar jag med glädje den takfirma som Svea Solar anlitade för att byta mitt tak innan jag fick solpanelerna. Det var en glädje att följa arbetet både hantverkmsässigt och logistiskt. Nästan så man fick tårar i ögonen, så bra var det. De heter Takis.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: IKEA säljer solceller

Inlägg av GreenMachine »

juristen skrev:
GreenMachine skrev:
Walker skrev:
Mina paneler kostade mig totalt 65000.-
De tar ner el för drygt 4000 mil/år (7 mWh/år)
Jag kör bara 2200 mil/år. Men jag spar soppakostnad på 20000.-/år
Så mindre än 3 år på återbetalningen av panelerna. :lol:
Viste inte att solpaneler kunde producera bensin och diesel också. :D eller menar du att du betalar ca 10 kr milen för elen om du laddar hemma?
Han skojar / redovisar den "gröntvättade" kalkylen. :)
Lite trög där kanske, men i det här forumet så är det ju inte alltid helt lätt att veta som tror på rena fantasier eller som bara skojar när det kommer till den här typen av frågor ... :lol:
Skriv svar