Nummerplåtar stulna

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Nummerplåtar stulna

Inlägg av Larofo »

Upptäckte just att mina nummerplåtar och hållare blivit stulna.
Är det samma hållare fram och bak? Har en Model S -14, med gamla fronten.
Nån som har tips på var man bäst köper nya hållare?
Såg att biltema har nån standardhållare.
Eurobildelar.se har som ska passa till Tesla, men har ingen aning om hur bra dom passar.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av e5m1r »

Regskyllt ramen är samma för alla bilar med standard skylt som S har
Polisanmäll
Undrar vad man ska hitta på med dina skyltar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av HelectriC »

I Norge är det intressant om man blir av med skyltarna genom antingen stöld eller att de helt enkelt ramlar av. Då måste man byta skyltar, alltså själva nummer/bokstavskombinationen. Man får nytt registreringsnummer :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av olza »

e5m1r skrev:
Undrar vad man ska hitta på med dina skyltar
Att sätta på en liknande stulen bil kanske?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av bonath »

Slippa trängselskatt??
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av Klintan »

Var det de första, teslamotors.com-hållarna? Samlarvärde?
Skulle också tro att de tänker sig att sätta dem på en stulen bil på väg ut. Polisanmäl direkt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av Larofo »

Återstår att se vad min bil kommer vara med om nu, förutom trängselskatt och felparkeringar.
Bankrån, drive by shootings samt människorov eller kanske lite slentriankastande med liten
handgranat.
Polisanmälde direkt och beställde sedan nya plåtar från transportstyrelsen som kunde
se min polisanmälan i sina system.
Tror den norska modellen med helt nya nummer är att föredra så kanske man slipper lite
av ovanstående.
Det lär vara dom gamla hållarna. Hittade en list med teslamotors.com på marken bakom
bilen. Det var så jag upptäckte det hela. Undrar om den får plats nånstans på dom nya hållarna.
Nåja, dom stal inte bilen iaf.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av Fredrik j »

Om man ska stjäla nummerplåtar för att slippa trängselskatt och parkeringsböter är det väl praktiskt att stjäla plåtarna från en likadan vil man redan har?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av ChristerSjo »

Fredrik j skrev:
Om man ska stjäla nummerplåtar för att slippa trängselskatt och parkeringsböter är det väl praktiskt att stjäla plåtarna från en likadan vil man redan har?
Jo, kan tyckas. Men har man köpt en bil för flera hundra tusen borde man ju kunna acceptera trängselskatt/parkeringsböter. Så det är lite oförståeligt att sno plåtar i detta syfte.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av AGCF »

Fråga Tesla om en hållare bak. Fram kan man sätta plåten direkt på. Det är ändå skruvhål där hållaren satt och du kan borra i nya plåten och sätta vita plastploppar på skruvhuvuden.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av Larofo »

AGCF skrev:
Fråga Tesla om en hållare bak. Fram kan man sätta plåten direkt på. Det är ändå skruvhål där hållaren satt och du kan borra i nya plåten och sätta vita plastploppar på skruvhuvuden.
Tack för tipset AGCF.
Hur är det man tar kontakt med Tesla nu igen. Bara att ringa va och dom svarar direkt. :D
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av Klintan »

Larofo skrev:
Återstår att se vad min bil kommer vara med om nu, förutom trängselskatt och felparkeringar.
Bankrån, drive by shootings samt människorov eller kanske lite slentriankastande med liten
handgranat.
Polisanmälde direkt och beställde sedan nya plåtar från transportstyrelsen som kunde
se min polisanmälan i sina system.
Tror den norska modellen med helt nya nummer är att föredra så kanske man slipper lite
av ovanstående.
Det lär vara dom gamla hållarna. Hittade en list med teslamotors.com på marken bakom
bilen. Det var så jag upptäckte det hela. Undrar om den får plats nånstans på dom nya hållarna.
Nåja, dom stal inte bilen iaf.
Spara listen, den passar till de flesta hållarna så slipper du göra reklam för Jula eller Biltema.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av lator »

Larofo skrev:
AGCF skrev:
Fråga Tesla om en hållare bak. Fram kan man sätta plåten direkt på. Det är ändå skruvhål där hållaren satt och du kan borra i nya plåten och sätta vita plastploppar på skruvhuvuden.
Tack för tipset AGCF.
Hur är det man tar kontakt med Tesla nu igen. Bara att ringa va och dom svarar direkt. :D
Jag har telefon som jag svarar i och dessutom har jag en säck full av skylthållare... utan Jula-list. (det står Bilhuset Strömsund på dem... ;) )
073-6565213
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av Surfaren »

HelectriC skrev:
I Norge är det intressant om man blir av med skyltarna genom antingen stöld eller att de helt enkelt ramlar av. Då måste man byta skyltar, alltså själva nummer/bokstavskombinationen. Man får nytt registreringsnummer :)
Låter helt fantastiskt! Då kanske den som fick sina skyltar stulna kan fortsätta med sitt och slippa riskera en massa konstiga krav för vad som händer därefter. Undrar om man törs hoppas på en sån ändring av reglerna i Sverige...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av lem »

Vad har Du för regnr ?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
kontakten2

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av kontakten2 »

Jag ställde faktiskt samma fråga för 2 år sedan då jag reggade in bilen. Norska hållare var för små för EU skylten.
Tesla köper sina från Mekonomen och hade inga själv.
Mekonomens sitter bra med
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av PoloPrinsen »

Funderat en stund på anledningen till skyltstölden på ett såpass dyrt fordon som en Tesla kan vaea. Håller med tidigare skribent i tråden att det inte borde vara för att man ej har råd med trängselskatt pböter etc. Har man en Tesla så har man råd med dessa kringutgifter med. Typ.

Kanske det kan vara någon som vill/behöver köra sin nystulna Tesla med samma årgång och färg ut ur Norge till väntande flera Teslor?) biltransport österut.
Speciellt en Tesla med dubbelladdare som kan ta 22kW kan man ju köra relativt smidigt även om man behöver AC ladda den emellanåt.
Ni som ev vet, triggas norska resp svenska tullen av en bil som med nystulna svenska skyltar kör ut ur norge och in i sverige?

Reagerar tullen om man försöker köra in i Finland? Är den gränsen bemannad 24/7?

Bron till danmark fotar väl alla fordon så där förutsätter jag att man åker dit (om bemannat o de har tid) om man försöker köra den vägen, är det likadant med alla bilfärjor?

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av juristen »

AGCF skrev:
Fråga Tesla om en hållare bak. Fram kan man sätta plåten direkt på. Det är ändå skruvhål där hållaren satt och du kan borra i nya plåten och sätta vita plastploppar på skruvhuvuden.
Plåten är rätt skarp och vass på baksidan så att sätta den direkt på bilen utan något emellan skulle jag inte rekommendera.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av loftux »

PoloPrinsen skrev:
Funderat en stund på anledningen till skyltstölden på ett såpass dyrt fordon som en Tesla kan vaea. Håller med tidigare skribent i tråden att det inte borde vara för att man ej har råd med trängselskatt pböter etc. Har man en Tesla så har man råd med dessa kringutgifter med. Typ.

Kanske det kan vara någon som vill/behöver köra sin nystulna Tesla med samma årgång och färg ut ur Norge till väntande flera Teslor?) biltransport österut.
Speciellt en Tesla med dubbelladdare som kan ta 22kW kan man ju köra relativt smidigt även om man behöver AC ladda den emellanåt.
Ni som ev vet, triggas norska resp svenska tullen av en bil som med nystulna svenska skyltar kör ut ur norge och in i sverige?

Reagerar tullen om man försöker köra in i Finland? Är den gränsen bemannad 24/7?

Bron till danmark fotar väl alla fordon så där förutsätter jag att man åker dit (om bemannat o de har tid) om man försöker köra den vägen, är det likadant med alla bilfärjor?

Mvh PP
Kan man starta den igen efter att den stängts av om metoden som de använt är keyfob relay? Kan ju iofs finnas någon som stulits inklusive keyfob.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av AGCF »

juristen skrev:
AGCF skrev:
Fråga Tesla om en hållare bak. Fram kan man sätta plåten direkt på. Det är ändå skruvhål där hållaren satt och du kan borra i nya plåten och sätta vita plastploppar på skruvhuvuden.
Plåten är rätt skarp och vass på baksidan så att sätta den direkt på bilen utan något emellan skulle jag inte rekommendera.
Jag gjorde så fram. Det är en svart plastplatta på nosecone ändå. Ville minimera luftmotståndet. :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av PoloPrinsen »

loftux skrev:
PoloPrinsen skrev:
Funderat en stund på anledningen till skyltstölden på ett såpass dyrt fordon som en Tesla kan vaea. Håller med tidigare skribent i tråden att det inte borde vara för att man ej har råd med trängselskatt pböter etc. Har man en Tesla så har man råd med dessa kringutgifter med. Typ.

Kanske det kan vara någon som vill/behöver köra sin nystulna Tesla med samma årgång och färg ut ur Norge till väntande flera Teslor?) biltransport österut.
Speciellt en Tesla med dubbelladdare som kan ta 22kW kan man ju köra relativt smidigt även om man behöver AC ladda den emellanåt.
Ni som ev vet, triggas norska resp svenska tullen av en bil som med nystulna svenska skyltar kör ut ur norge och in i sverige?

Reagerar tullen om man försöker köra in i Finland? Är den gränsen bemannad 24/7?

Bron till danmark fotar väl alla fordon så där förutsätter jag att man åker dit (om bemannat o de har tid) om man försöker köra den vägen, är det likadant med alla bilfärjor?

Mvh PP
Kan man starta den igen efter att den stängts av om metoden som de använt är keyfob relay? Kan ju iofs finnas någon som stulits inklusive keyfob.
Vet inte hur det fungerar, ej heller om det är olika över tid. Dock skall det iaf skilja mellan modellerna (SX3).
Eventuellt så kanske du kan stanna o starta laddning utan att bilen går ned i nån form av standbyläge om tex föraren sitter kvar i stolen och fipplar med skärmen medans ladding pågår.
Borde vara enkelt för en teslaägare med en kompis att ta reda på genom litet praktiskt prov. Kanske även nått man kan ställa in i menyerna, eller borde kunna göra(?).

Får buset med sig fobben och dessutom hinner koppla bort simkortet så finns väl ingen kommunikation bil/Tesla och då kan ju inte bilen spåras via Tesla och den kan ej heller få reda på att den är stulen. Har bilen wifi så får man väl ta bort det kretskortet också. Typ.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Nummerplåtar stulna

Inlägg av juristen »

AGCF skrev:
juristen skrev:
AGCF skrev:
Fråga Tesla om en hållare bak. Fram kan man sätta plåten direkt på. Det är ändå skruvhål där hållaren satt och du kan borra i nya plåten och sätta vita plastploppar på skruvhuvuden.
Plåten är rätt skarp och vass på baksidan så att sätta den direkt på bilen utan något emellan skulle jag inte rekommendera.
Jag gjorde så fram. Det är en svart plastplatta på nosecone ändå. Ville minimera luftmotståndet. :)
Har tänkt göra något liknande, mest för att den skymmer grillen i underkanten av noskonen - jag har en LED-ramp där bakom som alltså också skyms lite. Men då har jag tänkt klistra Silent Coat/Dynamat eller något på baksidan av nummerplåten så den inte skaver och skallrar. Om luftmotståndet dessutom blir bättre är det bara välkommet. :mrgreen:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Skriv svar