Elbilar på film

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Elbilar på film

Inlägg av Bod »

Nu ha rjag sett hela säsong 1 av Designated Survivor. Jag hittar ingen som jag identifierar med Elon. Ser inga Teslor heller Allmänt är det väl bra skådisar men vissa scener med FBI-ingripanden är lite väl patetiska och har ett löjets skimmer över sig. Vill inte skriva mer om någon som inte sett serien.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Elbilar på film

Inlägg av danni »

Bod skrev:
Nu ha rjag sett hela säsong 1 av Designated Survivor. Jag hittar ingen som jag identifierar med Elon. Ser inga Teslor heller Allmänt är det väl bra skådisar men vissa scener med FBI-ingripanden är lite väl patetiska och har ett löjets skimmer över sig. Vill inte skriva mer om någon som inte sett serien.
Musk-karaktären kommer i säsong 2. Jag håller med dig om serien i övrigt. Politikdelarna är rätt välgjorda men alla actionscener är fullkomligt störtlöjliga. Överlag en okay serie, inte mer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Elbilar på film

Inlägg av Bod »

Aha, då sätter jag mig ner och kollar säsong 2. Tack för infon.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar på film

Inlägg av Jerker »

Vi har sett den finska Netflixserien Karppi (polisserie). Den hade sina poänger även om jag understundom övervägde att sluta titta pga konstigheter och felaktigheter. Jag är rätt kräsen när det kommer till sånt.

Hur som helst, en ganska viktig detalj var en bil som man försökte spåra med hjälp av övervakningskameror och vid ett tillfälle sågs den ladda på en bensinstation. En elbil, alltså! Eller... Nja, man visste att bilen var en Lexus. Så vitt jag vet så har väl Lexus ännu inte tillverkat några rena elbilar? En laddhybrid alltså. Så, en laddhybrid som uppenbarligen förekommer i ett misstänkt sammanhang och föraren tar sig tid att ladda el - på en bensinstation! Dessutom mitt i natten. Varför inte bara spilla i några droppar bensin så man tar sig vidare?

Det är såna detaljer som jag kan reta mig på när jag ser på film och TV-serier. Det sänker berättelsen. Jag vill inte röja intrigen, så jag kan bara intyga att när man får allt klart för sig så är det inte till nån fördel för föraren att välja att ladda istf att tanka. När föraren hittas och tvingas redogöra för sin nattliga färd så uttrycker han ilska över att han "tvingades stanna och ladda den där skitbilen". Så min slutsats är att teamet bakom TV-serien inte har nån susning om elbilar och laddhybrider, hur de funkar och skillnaden mellan dem.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Elbilar på film

Inlägg av HerrNilsson »

Artikel i ämnet med flera exempel.


Hollywood is working harder to promote electric cars and clean energy
https://evannex.com/blogs/news/hollywoo ... ctric-cars
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Elbilar på film

Inlägg av bat »

Gillar man fantasy så är A discovery of witches på HBO ett tips. Känns välgjord och en av huvudkaraktärerna (Vampyr) kör en svart Model S som visas i rätt många scener.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Elbilar på film

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Vi har sett den finska Netflixserien Karppi (polisserie). Den hade sina poänger även om jag understundom övervägde att sluta titta pga konstigheter och felaktigheter. Jag är rätt kräsen när det kommer till sånt.

Hur som helst, en ganska viktig detalj var en bil som man försökte spåra med hjälp av övervakningskameror och vid ett tillfälle sågs den ladda på en bensinstation. En elbil, alltså! Eller... Nja, man visste att bilen var en Lexus. Så vitt jag vet så har väl Lexus ännu inte tillverkat några rena elbilar? En laddhybrid alltså. Så, en laddhybrid som uppenbarligen förekommer i ett misstänkt sammanhang och föraren tar sig tid att ladda el - på en bensinstation! Dessutom mitt i natten. Varför inte bara spilla i några droppar bensin så man tar sig vidare?

Det är såna detaljer som jag kan reta mig på när jag ser på film och TV-serier. Det sänker berättelsen. Jag vill inte röja intrigen, så jag kan bara intyga att när man får allt klart för sig så är det inte till nån fördel för föraren att välja att ladda istf att tanka. När föraren hittas och tvingas redogöra för sin nattliga färd så uttrycker han ilska över att han "tvingades stanna och ladda den där skitbilen". Så min slutsats är att teamet bakom TV-serien inte har nån susning om elbilar och laddhybrider, hur de funkar och skillnaden mellan dem.
Jag hade missat detta inlägg och läste det först nu när tråden återupptogs.

Lexus som du menar att det var som förekom i serien har vad jag vet aldrig tillverkat någon hybrid med extern laddmöjlighet och därför måste tv-teamet ha missat mer än du först antog...! Dock finns det tecken på att Lexus håller på att följa strömmen... ;-) https://insideevs.com/lexus-finally-con ... phevs-evs/
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar på film

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
Vi har sett den finska Netflixserien Karppi (polisserie). Den hade sina poänger även om jag understundom övervägde att sluta titta pga konstigheter och felaktigheter. Jag är rätt kräsen när det kommer till sånt.

Hur som helst, en ganska viktig detalj var en bil som man försökte spåra med hjälp av övervakningskameror och vid ett tillfälle sågs den ladda på en bensinstation. En elbil, alltså! Eller... Nja, man visste att bilen var en Lexus. Så vitt jag vet så har väl Lexus ännu inte tillverkat några rena elbilar? En laddhybrid alltså. Så, en laddhybrid som uppenbarligen förekommer i ett misstänkt sammanhang och föraren tar sig tid att ladda el - på en bensinstation! Dessutom mitt i natten. Varför inte bara spilla i några droppar bensin så man tar sig vidare?

Det är såna detaljer som jag kan reta mig på när jag ser på film och TV-serier. Det sänker berättelsen. Jag vill inte röja intrigen, så jag kan bara intyga att när man får allt klart för sig så är det inte till nån fördel för föraren att välja att ladda istf att tanka. När föraren hittas och tvingas redogöra för sin nattliga färd så uttrycker han ilska över att han "tvingades stanna och ladda den där skitbilen". Så min slutsats är att teamet bakom TV-serien inte har nån susning om elbilar och laddhybrider, hur de funkar och skillnaden mellan dem.
Jag hade missat detta inlägg och läste det först nu när tråden återupptogs.

Lexus som du menar att det var som förekom i serien har vad jag vet aldrig tillverkat någon hybrid med extern laddmöjlighet och därför måste tv-teamet ha missat mer än du först antog...! Dock finns det tecken på att Lexus håller på att följa strömmen... ;-) https://insideevs.com/lexus-finally-con ... phevs-evs/
OK, då var det alltså ännu värre än jag trodde! Jag har aldrig intresserat mig nåt särskilt för hybrider av något slag och har bara läst i förbifarten att Lexus hade nån form av hybrid.

Ja, det är så himla trist med filmmakare som slarvar med detaljer, särskilt när de är betydelsefulla.

Ett sånt praktexempel på slarv i svensk TV-serieproduktion är när det figurerade en person som skickade SMS till en polis och polisen svarade och hade kontakt med denna mystiska person. Det som jag reagerade direkt på var att de aldrig försökte spåra telefonen. Eftersom de fick SMS från den så fick de ju också telefonnumret, så bara att spåra den! Men nej... Sånt klarar jag inte av utan slutade titta. Innan jag hann sluta titta så var det också en helt vansinnig biljakt där poliserna uppträdde på ett sätt som svenska poliser aldrig skulle ha gjort eftersom de då skulle ha blivit avskedade på stört.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Elbilar på film

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
lator skrev:
Jerker skrev:
Vi har sett den finska Netflixserien Karppi (polisserie). Den hade sina poänger även om jag understundom övervägde att sluta titta pga konstigheter och felaktigheter. Jag är rätt kräsen när det kommer till sånt.

Hur som helst, en ganska viktig detalj var en bil som man försökte spåra med hjälp av övervakningskameror och vid ett tillfälle sågs den ladda på en bensinstation. En elbil, alltså! Eller... Nja, man visste att bilen var en Lexus. Så vitt jag vet så har väl Lexus ännu inte tillverkat några rena elbilar? En laddhybrid alltså. Så, en laddhybrid som uppenbarligen förekommer i ett misstänkt sammanhang och föraren tar sig tid att ladda el - på en bensinstation! Dessutom mitt i natten. Varför inte bara spilla i några droppar bensin så man tar sig vidare?

Det är såna detaljer som jag kan reta mig på när jag ser på film och TV-serier. Det sänker berättelsen. Jag vill inte röja intrigen, så jag kan bara intyga att när man får allt klart för sig så är det inte till nån fördel för föraren att välja att ladda istf att tanka. När föraren hittas och tvingas redogöra för sin nattliga färd så uttrycker han ilska över att han "tvingades stanna och ladda den där skitbilen". Så min slutsats är att teamet bakom TV-serien inte har nån susning om elbilar och laddhybrider, hur de funkar och skillnaden mellan dem.
Jag hade missat detta inlägg och läste det först nu när tråden återupptogs.

Lexus som du menar att det var som förekom i serien har vad jag vet aldrig tillverkat någon hybrid med extern laddmöjlighet och därför måste tv-teamet ha missat mer än du först antog...! Dock finns det tecken på att Lexus håller på att följa strömmen... ;-) https://insideevs.com/lexus-finally-con ... phevs-evs/
OK, då var det alltså ännu värre än jag trodde! Jag har aldrig intresserat mig nåt särskilt för hybrider av något slag och har bara läst i förbifarten att Lexus hade nån form av hybrid.

Ja, det är så himla trist med filmmakare som slarvar med detaljer, särskilt när de är betydelsefulla.

Ett sånt praktexempel på slarv i svensk TV-serieproduktion är när det figurerade en person som skickade SMS till en polis och polisen svarade och hade kontakt med denna mystiska person. Det som jag reagerade direkt på var att de aldrig försökte spåra telefonen. Eftersom de fick SMS från den så fick de ju också telefonnumret, så bara att spåra den! Men nej... Sånt klarar jag inte av utan slutade titta. Innan jag han sluta titta så var det också en helt vansinnig biljakt där poliserna uppträdde på ett sätt som svenska poliser aldrig skulle ha gjort eftersom de då skulle ha blivit avskedade på stört.
Det jag brukar reagera mest negativt på är när det förekommer motorcyklar på film. VARFÖR kan de inte hålla rätt på hur olika motorer låter? En cross som låter som en radfyra? En Ducati som ylar i tvåtakt?? Nästan lika illa som en Tesla med V8:a. :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar på film

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Det jag brukar reagera mest negativt på är när det förekommer motorcyklar på film. VARFÖR kan de inte hålla rätt på hur olika motorer låter? En cross som låter som en radfyra? En Ducati som ylar i tvåtakt?? Nästan lika illa som en Tesla med V8:a. :o
Långt tidigare i den här tråden (1½ år sedan?) skrev jag om en svensk film jag såg på bio där man lagt motorljud på en passerande Tesla.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Elbilar på film

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Ett sånt praktexempel på slarv i svensk TV-serieproduktion är när det figurerade en person som skickade SMS till en polis och polisen svarade och hade kontakt med denna mystiska person. Det som jag reagerade direkt på var att de aldrig försökte spåra telefonen. Eftersom de fick SMS från den så fick de ju också telefonnumret, så bara att spåra den! Men nej... Sånt klarar jag inte av utan slutade titta. Innan jag han sluta titta så var det också en helt vansinnig biljakt där poliserna uppträdde på ett sätt som svenska poliser aldrig skulle ha gjort eftersom de då skulle ha blivit avskedade på stört.

Hahaha... Min fru brukar säga att jag sabbar filmerna med mina kommentarer.
Blir sjukt irriterad på uppenbara fel och "fantasihändelser".
Har lämnat några biografer innan filmerna var slut, bland annat Jönssonligan (med Stellan Skarsgård) och Sprängaren (sämsta nånsin).


edit:

Såg ett avsnitt av nya McGyver på TV... Nu finns det C-deckare också...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar på film

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Hahaha... Min fru brukar säga att jag sabbar filmerna med mina kommentarer.
Blir sjukt irriterad på uppenbara fel och "fantasihändelser".
Har lämnat några biografer innan filmerna var slut, bland annat Jönssonligan (med Stellan Skarsgård) och Sprängaren (sämsta nånsin).


edit:

Såg ett avsnitt av nya McGyver på TV... Nu finns det C-deckare också...
:D Jag är ökänd i min bekantskapskrets för att förstöra filmer och TV-serier genom att peka på stolligheter. Men nåt som stör mig ännu mer är folk som har inställningen "äsch, det kvittar väl..."!

Jag orkade inte titta klart på "Det som göms i snö". (Alltså 5:ans dramatisering fritt efter Quickaffären efter en idé av GW.). Det var så dåligt manus att jag bara satt och vred mig i mentala plågor. Det hade kunnat bli riktigt bra eftersom jag tyckte att Robert Gustafsson funkade jättebra som deprimerad kommissarie, men det schabblade man rätt snabbt bort. Ibland blev även händelseförloppet rent obegripligt.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Elbilar på film

Inlägg av JonasPersson »

lator skrev:
Det jag brukar reagera mest negativt på är när det förekommer motorcyklar på film. VARFÖR kan de inte hålla rätt på hur olika motorer låter? En cross som låter som en radfyra? En Ducati som ylar i tvåtakt?? Nästan lika illa som en Tesla med V8:a. :o
Och alla motorfordon ska hela tiden växla, och växla, och växla.....
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilar på film

Inlägg av 12man »

Märks det nån trend, som förr bad guys BMW merca och good guys lite äldre jänk, som håller jämna steg med BMW i biljakt? Är Tesla en good eller bad hen bil?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elbilar på film

Inlägg av HelectriC »

JonasPersson skrev:
lator skrev:
Det jag brukar reagera mest negativt på är när det förekommer motorcyklar på film. VARFÖR kan de inte hålla rätt på hur olika motorer låter? En cross som låter som en radfyra? En Ducati som ylar i tvåtakt?? Nästan lika illa som en Tesla med V8:a. :o
Och alla motorfordon ska hela tiden växla, och växla, och växla.....
"fast and the furious, borde heta "shift, shift and shift"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elbilar på film

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbilar på film

Inlägg av Pontus »

Inte en film men reklam kanske
https://www.amazon.com/dp/B01EZV35QU?th=1
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Elbilar på film

Inlägg av Elbilisten »

Elbilar (och laddstolpar) verkar vara vanligare i trafiken på film än i verkligheten. Tydligen är det inte alltid en slump. Intressant att man drar en parallell till rökning på film.

https://cleantechnica.com/2018/10/20/ho ... an-energy/
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Elbilar på film

Inlägg av flaco »

Vill ni få er ett gott skratt?
Titta, i sånt fall, på första avsnittet av "Stella Blómkvist" på Viaplay, ca 34 minuter in.
Ena kvinnan kör iväg i sin Model X, strax efter att hon startat den med ett (förhoppningsvis) pålagt brummande :lol: :lol: :lol:
Kanske har de redan infört de där artificiella ljuden på Teslorna på Island? :D

:mrgreen:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Elbilar på film

Inlägg av danni »

Jag såg den svenska barnfilmen Monky i förra veckan. Där kör de som är så nära "skurkarna" som det finns i filmen en Tesla Model S i diarrémetallic som får en väldigt framträdande roll i flera scener. Dessutom har de en Renault Twizy som andrabil! Lite kul ändå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Elbilar på film

Inlägg av Simon »

Cold Pursuit (kommer 2019) har med en röd model X i trailern i alla fall. https://www.imdb.com/title/tt5719748/?ref_=nv_sr_1
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Elbilar på film

Inlägg av Kulingen »

Simon skrev:
Cold Pursuit (kommer 2019) har med en röd model X i trailern i alla fall. https://www.imdb.com/title/tt5719748/?ref_=nv_sr_1
Bara den inte blir sönderskjuten snyft.. många kulor nära bilen. Det får stå i eftertexten på filmen ”Inga Teslor skadades i filmen” :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Elbilar på film

Inlägg av gellerstam »

Skottskada.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Elbilar på film

Inlägg av Kulingen »

gellerstam skrev:
Skottskada.jpg
Suck känner hjärtattacken komma krypandes :cry:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Elbilar på film

Inlägg av Simon »


Hmm, den låter inte direkt som en elbil, men det står "e-tron" på sätet.
Skriv svar