regskylt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: regskylt

Inlägg av Bow »

Trodde också att inte var tillåtet med mellanslag men är det tydligen vår heter
EL LEBO
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: regskylt

Inlägg av Svenssons »

Hok skrev:
Jag kopplade inte till Thailand men nu förstår jag.

555 OIL = LOL OIL för er som inte fattar.

BAA! förstår jag också i det sammanhanget, men inte utan att associera till Thailand, vilket inte många kommer att göra när de ser bilen.
Sant att man måste nog känna mig eller veta att det anspelar på det thailändska ordet men det är lite grann vitsen. Det är ju lite tråkigt om det är helt uppenbart. För att fatta att 555 betyder typ LOL så bör man känna till att 5 på thai uttalas typ HA så 555 OIL blir HAHAHA OIL.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: regskylt

Inlägg av Herr X »

Jag tänkte att det var för att du gillar Alice Baa Kunkhe - dvs. den miljöpartistiske kulturministern, och att detta var menat som en subtil manifestation för Miljöpartiet.
Pratade med minst 10 andra som tänkte exakt samma sak när de såg nummerskylten.. "Oj oj oj! Här kommer en Miljöpartist!", sa de.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: regskylt

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Jag tänkte att det var för att du gillar Alice Baa Kunkhe - dvs. den miljöpartistiske kulturministern, och att detta var menat som en subtil manifestation för Miljöpartiet.
Pratade med minst 10 andra som tänkte exakt samma sak när de såg nummerskylten.. "Oj oj oj! Här kommer en Miljöpartist!", sa de.
Japp jag är helt på samma bana.
Finns ingen annan förklaring.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: regskylt

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Jag tänkte att det var för att du gillar Alice Baa Kunkhe - dvs. den miljöpartistiske kulturministern, och att detta var menat som en subtil manifestation för Miljöpartiet.
Pratade med minst 10 andra som tänkte exakt samma sak när de såg nummerskylten.. "Oj oj oj! Här kommer en Miljöpartist!", sa de.
Baa/บ้า på thai betyder Insane/Sinnessjuk så det blir alltså Alice Sinnessjuk Kunkhe om man översätter Baa från thai......
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: regskylt

Inlägg av Martinen »

Svenssons skrev:
Herr X skrev:
Jag tänkte att det var för att du gillar Alice Baa Kunkhe - dvs. den miljöpartistiske kulturministern, och att detta var menat som en subtil manifestation för Miljöpartiet.
Pratade med minst 10 andra som tänkte exakt samma sak när de såg nummerskylten.. "Oj oj oj! Här kommer en Miljöpartist!", sa de.
Baa/บ้า på thai betyder Insane/Sinnessjuk så det blir alltså Alice Sinnessjuk Kunkhe om man översätter Baa från thai......
En annan synonym är galen. Sen är ju ledig också.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: regskylt

Inlägg av drakbane »

Svenssons skrev:
ELBIL skrev:

Gå in på transportstyrelsens.se o kolla om ditt tänkta reg nr är ledigt.
Tror att https://www.transportstyrelsen.se/ är bättre... Skippar sista s:et. Närmare bestämt är det följande länk för personlig skylt:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... lig-skylt/

Jag har funderat på 555 oil eller 555 olja men dels är det inte tillåtet med mellanslag och dels är det nog bara de som kan lite thai som förstår...
Mellanslag är OK
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: regskylt

Inlägg av lator »

Kunde inte låta bli att kolla några kombinationer... EMUSK går bra. MODELS likaså samt MODEL3. MODELX var taget... Men jag kan inte få in mellanslag, då protesterar den... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: regskylt

Inlägg av Bow »

I testmiljön funkar det inte men där du lägger beställningen där du gör tre val är det ok.
Det funkade för mej. Och blev godkänt.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: regskylt

Inlägg av Jerker »

Bow skrev:
I testmiljön funkar det inte men där du lägger beställningen där du gör tre val är det ok.
Det funkade för mej. Och blev godkänt.
Räknas mellanslaget som ett tecken?
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 21 sep 2015 17:00
Ort: Värmdö

Re: regskylt

Inlägg av thompap »

Jerker skrev:
Bow skrev:
I testmiljön funkar det inte men där du lägger beställningen där du gör tre val är det ok.
Det funkade för mej. Och blev godkänt.
Räknas mellanslaget som ett tecken?
Japp, mellanslag räknas som ett (av sju möjliga) tecken
transportstyrelsen.se skrev:
Skylten ska ha minst två och högst sju tecken, mellanrum räknas som ett tecken. Teckenkombinationen kan bestå av siffror eller bokstäver – eller av både siffror och bokstäver. Du kan använda dig av alla bokstäver i det svenska alfabetet, A-Ö, samt siffror 0-9.
85D bekräftad 28/9 | Matt grå folie | Panorama | NextGen | Luftfjädring | Köldpaket | 19" | levererad: 21 december 2015
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: regskylt

Inlägg av hed »

Återupplivar denna tråden.

Kan man beställa personlig regskylt på en bil som är leasad på ens företag?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: regskylt

Inlägg av Legato »

hed skrev:
Återupplivar denna tråden.

Kan man beställa personlig regskylt på en bil som är leasad på ens företag?
Ja. Jag har det på båda mina bilar, den ena med finansiell leasing via DNB Nor, den andra med operationell leasing via Sixt.

Som jag har förstått det så blir du dock av med skylten efter leasingperiodens slut (åtminstone vid operationell leasing) om du inte väljer att leasa en ny bil via samma bolag. Har båda mina bilar leasade på 4 år så tyckte det var värt det oavsett ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: regskylt

Inlägg av hed »

Tack för svaret. Jag leasar operationellt via Sixt. Är det Sixt jag kontaktar angående detta då?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: regskylt

Inlägg av Surfaren »

hed skrev:
Tack för svaret. Jag leasar operationellt via Sixt. Är det Sixt jag kontaktar angående detta då?
Om du inte står som ägare eller brukare till fordonet så får du kontakta den som gör det (Sixt i detta fall) och be dem skaffa den personliga skylten och koppla till din bil. Men då är det Sixt som äger skylten, och Transportstyrelsen vill inte att folk ska köpa och sälja personliga skyltar så du får vänta dig att skylten blir kvar hos Sixt i de 10 år man får då man betalar in 6200 kr.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: regskylt

Inlägg av Legato »

hed skrev:
Tack för svaret. Jag leasar operationellt via Sixt. Är det Sixt jag kontaktar angående detta då?
Japp. De skötte det väldigt smidigt. Som sagt så måste du dock leasa ny bil av dem sen om du ska kunna behålla skylten mer än leasingperioden ut.

Ett tips är också att sätta klistermärket från transportstyrelsen på en främre sidoruta (utan tonat glas). Jag fick en p-bot för några månader sedan pga att de ej kunde se klistermärket på bakrutan. Jag överklagade boten men fick avslag direkt då ju Sixt står som ägare och brukare...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar