Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Jerker »

I diskussionen om möjligheten att ladda elbilar så tycker jag att man har stirrat sig blind på de snabbladdare som ännu så länge bara finns längs de stora vägarna och knappt alls i norra halvan av landet. Just glesbygden i Norrland har ju redan nu problem med att bensinmackarna slår igen, och det finns de som har det så långt till närmaste bensinmack att de kör slut på en tank om de bara ska åka fram och tillbaka och tanka.

Men infrastrukturen för el finns ju redan och kommer inte att läggas ner! Alla kan ladda hemma och det kommer att bi ett riktigt lyft för glesbygden! Bara elbilar i allmänhet får en räckvidd på minst 35 mil så kommer problemet med bränsle i glesbygden att vara ett minne blott!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Martinen »

Ja det många inte fattar är att man klarar sig väldigt långt på att bara ladda hemma.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av JonasH »

+1

Speciellt journalister stirrar sig blinda på problem med långa laddtider.

Jag har inga problem med det. Jag sover när bilen laddar. Förut hade jag problem med det, när jag var tvungen att stå i snålblåst och snöstorm på dn iskall mack och krama ett handtag i flera minuter (kändes som rimmar) för att fylla på bränsle i bilen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Jerker »

JonasH skrev:
+1

Speciellt journalister stirrar sig blinda på problem med långa laddtider.

Jag har inga problem med det. Jag sover när bilen laddar. Förut hade jag problem med det, när jag var tvungen att stå i snålblåst och snöstorm på dn iskall mack och krama ett handtag i flera minuter (kändes som rimmar) för att fylla på bränsle i bilen.
Ja, jag vet att den mesta laddning jag kommer att behöva blir hemma. Det är ju en riktig lyx!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Martinen »

Pratade med en filur en gång om räckvidden på teslan. 35-40 mil med min körning. Då tyckte han det var bra för då kunde han ju köra till och från jobb 4 eller 5 gånger utan att ladda, och det kunde han leva med. Jag försökte såklart förklara att man inte behöver köra mer än en gång fram och tillbaka på en laddning, för man laddar ju hemma varje dag.
Folk har svårt att fatta hur enkelt det är. Man behöver inte planera in sin laddning som med en bensinbolag förrutom när man åker på långturer. Då får man såklart ha kommit på när man ska ladda.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Jerker »

Naturligtvis! Innan jag startar nån ny tråd här ska jag läsa igenom hela ditt artikelarkiv! :oops:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av TiborBlomhall »

Inte så jag menade ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Inte så jag menade ;)
Nej, vi får se det som "två själar - en tanke"! ;)
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av mickeisol »

Inte att förglömma att i princip alla bilar i norrland redan är plugin bilar.

Dom flesta har motorvärmare och dom flesta som har bilar i norrland har tillgång till motorvärmaruttag har i allafall möjlighet att ladda en mil i timmen (10A 230V).
Både hemma och på jobbet, så pendling upp till 8mil enkel resa är ju fullt möjligt.

Nu har ju många stolpar timers och annat otyg, men det är ju enkelt att återställa som det var förut.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Herr X »

Jerker skrev:
Alla kan ladda hemma och det kommer att bi ett riktigt lyft för glesbygden! Bara elbilar i allmänhet får en räckvidd på minst 35 mil så kommer problemet med bränsle i glesbygden att vara ett minne blott!
Men avstånden är ju mycket längre i norr också. Om du bor i Umeå och ska ta en tur till grannstaden, så är sträckan till Skellefteå 14 mil. Det blir 28 mil tur och retur, och vintertid behöver du snabbladda någonstans för att klara det. Som tur är bor det inte så mycket folk i glesbygden, så ChaDeMo-laddare utspridda lite här och var skulle lösa alla sådana problem.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av LarsL »

Ja, elbilen är ju som gjord för landsbygden. Här finns avstånden som gör att det faktiskt går att räkna hem en elbil i bränslebesparing, redan nu. Och med räkna hem menar jag då inte att det lönar sig att byta till elbil utan att hela bilen kan betalas med de pengar som eldades upp innan.

Något laddningsnätverk behövs inte heller för jobbpendlingen, vem tusan orkar stå och ladda på väg till eller från jobbet? Nä, antingen så köps det en bil som har tillräckligt med räckvidd och/eller så ordnas det laddning på jobbet. Problemet med laddning hemma är ju en icke fråga eftersom alla på landsbygden bor i villa eller på jordbruk, synd bara att så få elbilar kan laddas med 3-fas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Jerker skrev:
Alla kan ladda hemma och det kommer att bi ett riktigt lyft för glesbygden! Bara elbilar i allmänhet får en räckvidd på minst 35 mil så kommer problemet med bränsle i glesbygden att vara ett minne blott!
Men avstånden är ju mycket längre i norr också. Om du bor i Umeå och ska ta en tur till grannstaden, så är sträckan till Skellefteå 14 mil. Det blir 28 mil tur och retur, och vintertid behöver du snabbladda någonstans för att klara det. Som tur är bor det inte så mycket folk i glesbygden, så ChaDeMo-laddare utspridda lite här och var skulle lösa alla sådana problem.
Om det är jobbpendlingen så kommer du väl ordna laddning på jobbet? Räcker ju faktiskt med ett 10A motorvärmar uttag för att skaffa dig marginalen.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Om det är jobbpendlingen så kommer du väl ordna laddning på jobbet? Räcker ju faktiskt med ett 10A motorvärmar uttag för att skaffa dig marginalen.
Jodå, det är klart. Men det kan vara så att man behöver åka till grannstaden någon annan gång i ett ärende då man inte planerat att stanna i 8 timmar. Infrastrukturen måste naturligtvis också lösa dessa scenarion. Det behöver finnas snabbladdmöjligheter vid alla riksvägar så att man aldrig riskerar att stå utan ström.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Jerker »

Herr X skrev:
Jerker skrev:
Alla kan ladda hemma och det kommer att bi ett riktigt lyft för glesbygden! Bara elbilar i allmänhet får en räckvidd på minst 35 mil så kommer problemet med bränsle i glesbygden att vara ett minne blott!
Men avstånden är ju mycket längre i norr också. Om du bor i Umeå och ska ta en tur till grannstaden, så är sträckan till Skellefteå 14 mil. Det blir 28 mil tur och retur, och vintertid behöver du snabbladda någonstans för att klara det. Som tur är bor det inte så mycket folk i glesbygden, så ChaDeMo-laddare utspridda lite här och var skulle lösa alla sådana problem.
Ja, elbilar med lite längre räckvidd än min Zoe krävs, men det är ju snart en realitet även för oss med lite mindre plånbok!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Leo »

Är själv uppväxt på "landsbygden" och i princip alla familjer har två bilar för att vardagslivet ska funka. Då passar det antagligen bra att börja med EN elbil för många i alla fall även om räckvidden ligger omkring 10 mil i praktiken på vintern.

Finns ju olika elbilar för olika behov och att man "ibland" behöver åka längre tycker jag inte ska avskräcka så många som det gör. Man klanske kan ha en elbil och en laddhybrid eller någon annan kombination?

Se MÖJLIGHETERNA I stället för problemen. Liiiiiiite kan man ju faktiskt planera och anpassa sig (sänk farten ibland...). Tycker ofta att debatten hamnar i problemområdet, kort räckvidd, var ladda publikt osv istället för att se möjligheterna för hur MÅNGA som faktiskt skulle kunna växla över till elbilar utan större problem. Jag sager inte att ALLA kan göra det men måååånga om man verkligen vill. Dagens "vanliga" elbilar som e-up, Leaf, Zoe, e-Golf, BMW i3 passer nog väldigt bra om man dessutom ändå har en bil till i familjen. Vill man dessutom köra på el med andra bilen så finns ju Outlander, Passat, V60 som laddhybrider redan nu så att den MESTA AV FAMILJENS körning säkert redan idag kan göras på el.

En kombination av t ex e-Golf/Passat GTE är ju kostnadsmässigt ungefär som en enklare Tesla så då kan man ju fundera på om det är en bättre kombination för en vanlig familj som vill köra på el än att gå "All in" på en Tesla. Vill man komma undan billigare så skaffa begagnade Leaf/e-up/Outlander eller leasa en Zoe osv. Det finns manga vägar för den som VILL köra på el redan idag.

Visst det kommer elbilar med längre räckvidd så småningom men VARFÖR VÄNTA???
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Teslaspolen »

Exakt vad jag sagt länge. Varför ha panik för att bensinmackarna stänger? Elbilen kommer rädda landsbygdens små byar.

Är mataffären i alla fall ett tiotal kilometer bort? Inga problem, kostar ju nästan inget alls att åka dit med elbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av LarsL »

Först tänkte jag att vi måste ha en Tesla och kanske till och med en Model X, för draget. Men om det nu går att räkna hem en Leaf tex, åtminstone en lätt begagnad, så är ju frågan om man inte ska gå för två sådana istället. Men då behövs en laståsna, dragmula eller vad man ska kalla det för att köra till tippen, dra djurtransport mm. En sådan skulle ju kunna vara något enkelt fyrhjulsdrivet som en Duster tex?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av danni »

Jag tror folk helt enkelt inte tänker hela varvet. Jag läser ofta dumheter i kommentarsfälten på Teknikens Värld och Auto Motor Sport i stil med "elbilarna måste få en räckvidd på 100 mil innan det går". Vem i hela världen behöver kunna sträckköra 100 mil utan stopp? Ingen! Och även de som inser det är ofta så otroligt trångsynta att de kräver att elbilen måste kunna lösa precis alla deras behov bättre än idag, annars är det inte lönt. Vad de inte inser är att det finns mängder med fördelar som kan överväga den lilla nackdelen att behöva ta lite längre raster på långresor. Folk tror de behöver saker som de egentligen inte behöver.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Leo »

Fokusera också på, TYST, PIGG, MILJÖVÄNLIG, och lite beroende på hur man räknar så kan den vara riktigt EKONOMISK också. Sen verkar kvinnor i ovanligt hög grad attraheras av elbilar!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Pontus »

Håller med Leo helt. Inte alla men väldigt många skulle kunna ha en elbil idag. Om alla i Norrland bytte ut sin Panamera som de har som andra bil till en P90D så skulle miljön må bra eller bara byter till en annan modell eller märke som är lite mer rimligt, det går att lösa om man vill. Skulle inte Tibor kunna få kontakt med någon i glesbygden som redan gjort så och skriva en artikel om det. Skulle vara bra att få upp ögonen för allt positivt som en elbil innebär när mackarna stänger ner.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av TiborBlomhall »

Ehhh... :? skulle det innebära att jag måste bege mig ut i det där som är grönmarkerat på kartan? :shock:

https://www.lysator.liu.se/~kjell-e/humor/naturen.html
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Ehhh... :? skulle det innebära att jag måste bege mig ut i det där som är grönmarkerat på kartan? :shock:

https://www.lysator.liu.se/~kjell-e/humor/naturen.html
Beror lite på vilka ambitioner du har, men annars har jag hört talas om en nymodighet som kallas för email (det kan bli en annan artikel). Bara intressant att höra om det finns någon som har sett det positiva med elbil i glesbygden irl.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av lator »

Pontus skrev:
Håller med Leo helt. Inte alla men väldigt många skulle kunna ha en elbil idag. Om alla i Norrland bytte ut sin Panamera som de har som andra bil till en P90D så skulle miljön må bra eller bara byter till en annan modell eller märke som är lite mer rimligt, det går att lösa om man vill. Skulle inte Tibor kunna få kontakt med någon i glesbygden som redan gjort så och skriva en artikel om det. Skulle vara bra att få upp ögonen för allt positivt som en elbil innebär när mackarna stänger ner.
Jo, eftersom alla(n) häruppe har en Panamera som andrabil (när inte Ferrarin tar sig igenom snödrivorna. F_n, jag visste att jag skulle ha tagit en Lambo för fyrhjulsdriften) och oftast tar den till korvmojjen så skulle ju livet vara bra mycket enklare om alla köpte en P90D istället... Snabb, fyrhjulsdrift och plats för många körvar.

Tyvärr så heter ju inte alla Allan (och därmed så missade Porsche chansen att sälja flest bilar i Sverige) utan de övriga tråkmånsarna häruppe får nöja sig med en V70, inköpt på KVD för 25000 kr...

Lite allvarligare nu. Det skulle vara intressant med lite statistik på bilinnehav i olika delar av Sverige. Jag har ju åkt elbil i olika former sedan 2002 men då har jag mest bott inne i Östersund och haft dagliga körningar på max 6 mil. Funkar jättebra med elbil men om man bor längre ut i obygden och behöver köra lite mera än snittbilisten då blir det lite svårare. Snittlönerna här tillåter liksom inte inköp av en Tesla. Företagen tillhandahåller inte tjänstebilar i samma utsträckning som i Stockholm. Om jag hade råd med en Model S så skulle jag klara mig, de flesta dagarna. Trefasuttag finns ju nästan överallt och 16A ger ca 5,5 mil per timme så med lite planering så går det. SuC finns ju i Krokom men längre upp än så? Vi får nog vänta tills Model 3 skulle jag tro.

Kom nu ihåg att jag bara är en "surjämte". Längre upp i landet blir det tuffare att introducera elbilar i större skala. Avstånden blir ännu större, jobbet ligger ännu längre bort, jaktmarkerna (där det inte ens finns el) börjar 30 mil hemifrån... Och dessutom så är det "fjolligt" om det inte vrålar ur avgassystemet med minst åtta cylindrar!

Vi ser inte problemen lika tydligt som de som bor i Peking eller Beijing. Alla förstår inte vad som håller på att hända. Det enda som gäller är priset på macken. Fast det är ju som med spriten, "har inte kommit upp i sitt rätta värde än". Jag vet sannerligen inte vad som skulle krävas för att öppna ögonen på "Svensson", speciellt om han/hon bor i Norrland... :oops:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Ehhh... :? skulle det innebära att jag måste bege mig ut i det där som är grönmarkerat på kartan? :shock:

https://www.lysator.liu.se/~kjell-e/humor/naturen.html
:D

Men visst har du redan skrivit om han som har en TESLA uppe i norr? Eller minns jag fel och det "bara" var en artikel om det i elbilstidningen?

Själv köpte jag iaf en LEAF för 2 år sedan och har 10 mil till jobbet och körde LEAF:en fram till i Mars i år dvs 2 vintrar på detta sätt, sedan Mars kör jag
däremot TESLA och sambon har LEAF:en, endast ett par tillfällen på dessa vintrar jag fick lämna LEAF:en hemma pgav vädret (massa snö och oplogat),
och inte en gång att jag fick slut på batteri (även om det var nära typ varje dag såklart med en LEAF).
Och precis som det har påpekats här så visst fick jag anpassa farten ibland för att komma 10 mil med en LEAf på vintern (plus värmesulor i skorna) men det funkade! :)
Laddar på parkeringen varje dag (och hemma på natten), sketabilligt blir det per mil då...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar