Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Jerker »

Jag har funderat en del på vad som krävs av infrastrukturen i en framtid när elbilen dominerar. Tibor har ju skrivit en artikel om detta
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
där han leder i bevis att dagens elnät i princip är tillräckligt dimensionerat och att vi redan idag har ett större elöverskott än vad som krävs för att ladda alla elbilar om de var lika många som dagens bilar totalt.

Men jag undrar om det är riktigt så enkelt. Behovet av laddning flyttar ju under dagen. På natten ska den finnas hemma, men på dagen vid arbetsplatser och för dem som är på resande fot ska den finnas på olika sorters snabbladdare efter vägarna. Om man ska ha en infrastruktur som klarar alla de toppar som skapas så kanske man trots allt bygga ut elnätet?

Ta bara hemmen där vi idag klarar att nattetid ladda en bil med hyfsat stora batterier. Men när bilarna som står på garageuppfarten blir 3-4 st som har 60-100 kWh-batterier eller mer som ska hinna laddas under natten så tvingas man höja huvudsäkringen till långt över de nivåer som används idag.

På allmänna parkeringar/hus, idag finns i bästa fall några tiotal laddplatser, ofta med låg effekt. Men hur stor andel bör vara laddplatser i en framtid där alla bilar är elbilar? En lördag vid IKEA där 75% av besökarna vill ladda, hälften av dem kanske åkt så långt att de vill snabbladda för att ta sig hem igen, där krävs en enorm kapacitet.

Snabbladdare efter vägarna. Nu är det bara Tesla SuC som kräver riktigt stora resurser, men när det kommer nya standarder för snabbladdning så kommer elnätet att belastas på ett helt annat sätt. Man talar redan om 150 kW och fler aktörer kommer in. Om några år kanske vi talar om 300 kW? Och semestertid kommer många att vilja ladda efter vägarna.

Jag undrar om inte en mer robust infrastruktur trots allt kommer att behövas inom en 20-årsperiod. Den totala elproduktionen kanske inte kommer att behöva ökas nämnvärt, men vi kommer att ha behov av att kunna flytta kapaciteten mellan olika laddställen eftersom utnyttjandet flyttar mellan olika platser under dagen, veckan och året.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av joel80 »

Jag har svårt att tro att man, om man nu skulle ha 3-4 elbilar, har behov av att ladda dom speciellt mycket varje natt. Det bör vara rätt ovanligt att köra så pass många mil, med så pass många bilar, att det blir ett problem. Klart att de som kör över medel kanske får höja sin säkring från 20 till 25.

Har också svårt att tro att så många kommer behöva laddning på IKEA en lördag, även om de flesta har elbilar är jag rätt övertygad om att de flesta inte kört mer än ett par mil för att ta sig dit.. Aldrig så många som hälften.

Norröver kan det eventuellt behövas fler snabba laddare på sånna ställen då många kör längre sträckor.

Tesla har ju snackat om att t.ex använda batteribankar vid snabbladdare för att när man ökar effekten kunna jämna ut topparna "lokalt". Då behövs inte nätet byggas ut, utan bara möjligheten att lagra energi lokalt.

Då vi gått ifrån eluppvärming i stora delar av Sverige, samt haft en industrisektor som sparat in många TWh per år på effektivisering är vårat när idag överdimensionerat. Vi har haft högre förbrukning av el i landet tidigare än vad vi skulle få om alla bilar plötsligt idag blev elbilar och behövde ladda.

Jag tror inte vi har anledning att vara oroliga över just den delen. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av LarsL »

Hemma, i villan, kommer det förmodligen inte bli några problem. För 20-30 år sedan hade "alla" eluppvärmning och den drog mer än vad familjens bilar kommer göra. Jo, för även om man har en bil med ett 80-160kWh batteri så behöver man inte ladda mer än vad man gör av med under dagen, egentligen vad den förbrukar i genomsnitt över flera dagar eftersom det är ett batteri.

Däremot kommer det krävas uppdateringar utmed våra vägar så att det går att ladda där vi stannar och inte behöva stanna där vi laddar. Men det här gissar jag är hyfsat enkelt att ordna. Ja, enklare än att gräva ner stora tankar, bygga spillskydd och sedan bila ut bränslet i stora tankbilar.

Om vi någonstanns har problem att mata ut de megawatt som krävs, vilket de tydligen drabbats av i Spanien, så kan batterier med fördel användas. Batterierna som kan komma från gamla uttjänade bilar utjämnar belastningen på nätet och gör snabbladdning möjlig över allt.

Edit: blev nästan samma som ovan... :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Elnätsägarna har lite i skymundan byggt ut och förstärkt elnätet en hel del under de senaste 15 åren. Under den tiden har nästan all kvarvarande uppvärmning av bostäder gått från oljepannor till eluppvärmning, oftast via eldriven värmepump.

Problemet är att en SuC kräver väldig mycket energi under en kort period, och finns det fler som laddar samtidigt måste ju elnätet dimensioneras för toppbelastningarna vilka kan bli väldigt höga.

Jag har hjälpt några fastighetsägare som velat anordna elbilsladdning i sina garage, oftast finns det endast teknisk möjlighet för några få laddplatser i fastighetens befintliga elsystem.

Vissa elbilar har konstiga jordnings system i sina bilar och genererar störningar i fastighetens elnät, ofta så kallade spänningsövertoner.

Skattmasen jagar också alla som får gratis el på arbetet, och skulle många köra elbil försvinner ju stora skatteintäkter framöver.

Undrar om inte de statliga elnätsbolagen kommer att få bygga högspänningsnät till olika elbilsmackar i framtiden, och alla får "köpa" sin el där inklusive energiskatter etc.

Vem äger egentligen Teslas laddstationer i Sverige, och vad skulle hända om den ägaren gör konkurs till exempel eller inte betalar sin elräkning?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av bylund »

Off Grid Byggaren skrev:
Vem äger egentligen Teslas laddstationer i Sverige, och vad skulle hända om den ägaren gör konkurs till exempel eller inte betalar sin elräkning?
TM Sweden AB (d v s Teslas svenska dotterbolag). Åtminstone är de de som har bygglovet i t ex Mora:
http://www.mora.se/Documents/Kallelser% ... 23webb.pdf
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Leo »

Kolla hur mycket en genomsnittlig bil körs i Sverige. 1500-1800mil/år.

Det innebär ca 5mil/dag...

Kan man ladda på natten med 6A enfas...

Är ju liksom inte alla som långkör hela dagarna bara för att bilarna skulle kunna ha större batteri =större tank.

Därav att dagens elbilar med 20-30kWh batterier trots allt skulle funka för många. Då det är så smidigt att ladda hemmavid under natten.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
Undrar om inte de statliga elnätsbolagen kommer att få bygga högspänningsnät till olika elbilsmackar i framtiden, och alla får "köpa" sin el där inklusive energiskatter etc.
Tror absolut inte att alla kommer vara tvingade att ladda på stationer. Det vore ju för det första hyggligt idiotiskt och sedan näst intill omöjligt att kontrollera. Grejen med el är ju att den i princip finns över allt och framför allt attityd princip alla kan tillverka den "hemma". Det går alltså inte kontrollera själva bränslet utan stora inskränkningar i friheten att handla och röra sig. Därför kommer politikerna behöva tänka om och börja hitta andra källor till sin skatt, så enkelt är det. Enklast är så klart km-skatt även om jag ogillar just det.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av pegs »

Off Grid Byggaren skrev:
Skattmasen jagar också alla som får gratis el på arbetet, och skulle många köra elbil försvinner ju stora skatteintäkter framöver.
+1 "Gratis" el på jobbet är nog inget man vill ha när det blir större fokus på elbilar.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av chpaulin »

El på jobbet känns som onödigt lyx om vi ponerar att framtida elbilar har 60kWh+. Extremt få kommer ha behov av att ladda på jobbet såvida man inte har 15+ mil till jobbet vilket väldigt få har. Majoriteten kommer ladda hemma på natten och precis som tidigare nämnt så är det inte så mkt som behöver laddas varje dygn.

Stora trycket kommer vara vid högtider och lov så många laddar max innan avresa och vill snabbladda på vägen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av chpaulin »

Däremot ser jag också problemet med flerfamiljshus där man precis som tidigare nämnt inte dimensionerat för 100st 3-fasuttag i garaget. Det finns inte ens nått regelverk om att det skall förberedas för detta.

Bor i nyproduktion i Stockholm och hugg tag i elektrikern som sprang i huset. Frågade hur stor huvudsäkring varje fastighet hade och varje lägenhet på det. Vi kom tillslut fram till att det kanske gick att få fram 3st 16A 3-fasuttag till garaget utan modifikation. Detta är till ett garage med 100 platser. Så just nu känns det som att det är husägarna som får driva elbilsrevolutionen i närtid.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av mickeisol »

har yrat om detta i andra trådar.

Men det är och blir nog inget problem med effekt och energi till snabbladdnings ställena.
det är bara att räkna 1+1

Tesla har ju redan börjat i Gilroy.



batterier laddas upp vid supercharger under timmar med låg eller ingen användning och laddas ur vid frekvent superchargeranvändning
(speciellt vid början av laddcykeln när bilarna kan ta emot hög effekt).
Det betyder ju att man kan utöka antalet laddstolpar utan att höja upp servicen, kanske även när batterierna i bilarna har högre densitet även öka maxeffekten i kablarna (från 135 till 150, 170 etc)
Kan ju spekulera i att storage lösningarna vid supercharger stationerna kan bestå av inbytta bilbatterier (från tesla ägare som har uppgraderat till 100-120kwh).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av HelectriC »

chpaulin skrev:
El på jobbet känns som onödigt lyx om vi ponerar att framtida elbilar har 60kWh+. Extremt få kommer ha behov av att ladda på jobbet såvida man inte har 15+ mil till jobbet vilket väldigt få har. Majoriteten kommer ladda hemma på natten och precis som tidigare nämnt så är det inte så mkt som behöver laddas varje dygn.
Varför skulle man ladda hemma om man kan ladda på jobb? Vi laddar våra två bilar till 90% på jobb. Då slipper man ju betala själv :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Varför skulle man ladda hemma om man kan ladda på jobb? Vi laddar våra två bilar till 90% på jobb. Då slipper man ju betala själv :D
...och därför kommer det att förmånsbeskattas. :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Att bygga en "storage lösning" vid supercharger stationerna är nog en rätt kostsam väg att gå. Det blir nog mest i länder som har så dåliga och svaga elnät att en snabbladdning inte är möjlig överhuvudtaget på annat sätt.

Annars pratas det ju mycket om den omvända lösningen idag, att Teslas batteripack inuti bilen får vara stöd åt elnätet vid höga belastningar.

Just den lösningen är något jag funderat på mycket i min egna "off grid" stuga, men inte hittat något bra sätt att genomföra ännu.

Om inte kostnaden hade varit bekymret kunde jag förstås satt upp fem stycken Tesla 10 Kwh Powerwall i stugan, som laddas med solenergi, och få en egen mack också....
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av drakbane »

Ladda på jobbet är "gratis" idag. Speciellt vi som har eget företag. Men med ökad kontroll kommer antagligen skattemyndigheten få möjlighet att kräva ut laddmönstret vid ev tvister.
Flerbostadshus, alla har väl en egen mätare med tillhörande säkring, 10A kanske? Då har man ju ivf vid nyproduktion sett till att det finns motsvarande 3-fas uttag i garaget. Kör själv på 3-fas/10A o det räcker mer än väl över natten.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av joel80 »

chpaulin skrev:
Vi kom tillslut fram till att det kanske gick att få fram 3st 16A 3-fasuttag till garaget utan modifikation. Detta är till ett garage med 100 platser.
I det läget vore det kanske bättre med 9st 1-fas 16A. I ett bostadshus borde man nog satsa på mängd istället för snabb laddning. De flesta står ju över natten i ett sånt garage. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
Varför skulle man ladda hemma om man kan ladda på jobb? Vi laddar våra två bilar till 90% på jobb. Då slipper man ju betala själv :D
...och därför kommer det att förmånsbeskattas. :)
nix, inte i Norge :D

Edit: samt även 50% subventionerad lunch och gratis buss från city för de som önskar, ingen skatt på något av det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Delta »

Bor på landet med egen ström och har därmed inga direkta problem om hur man ska ladda. Funderar ibland pa att flytta till en lägenhet någonstans, men det innebär plötsligt att det förutom att hitta en ledig sådan även en fråga om hur man ska parkera och ladda bilen. Man ska plötsligt förhandla med hyresvärdar och/ eller bostadsrättsföreningar om denna detaljen. Utrustningen ska också helst vara klara i samband med inflyttningen. Därmed blirman en oattraktiv hyresgäst som från första dagen orsaker hyresvärden kostnader och besvär. Lösningen borde vara att den lokala eldistribytören hade en abonnemangsform som medgav att man som elbilsägare själv kunde beställa ett 3x16A uttag till den tänkta parkeringen. Det går så vitt jag vet inte i dag, beställaren måste äga den plats som ska ha ett abonnemang. Varför?
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av snowtroll »

Hej!
Fråga kom upp om detta i ett sammanhang här där en hyresgäst är på gång att byta bil. Föreningen ska ha möte vad jag förstår om hur göra med snabb laddning som inte ska belasta övriga hyresgäster....

Har det kommit någon lösning på detta?
Säg att man t ex kunde ha någon eller några dedikerade stoplar med någon app/nyckel/kid så skulle motorvärmning övergå till snabbladdning och handsken därmed aktiveras och förbrukning läggas på brukaren med motsvarande kod och id?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Svenssons »

Hur definieras snabbladdning i detta fall? Normalt är snabbladdning likställt med likströmsladdning och det är bara onödigt dyrt att installera när det kommer till destinationsladdning. Misstänker att det kansle är trefas 16 A via CEE eller laddbox. Detta är också overkill för de allra flesta och kan inte nyttjas av alla elbilar eller rättare sagt kan endast nyttjas av väldigt få elbilsmodeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av bylund »

snowtroll skrev:
Hej!
Fråga kom upp om detta i ett sammanhang här där en hyresgäst är på gång att byta bil. Föreningen ska ha möte vad jag förstår om hur göra med snabb laddning som inte ska belasta övriga hyresgäster....

Har det kommit någon lösning på detta?
Säg att man t ex kunde ha någon eller några dedikerade stoplar med någon app/nyckel/kid så skulle motorvärmning övergå till snabbladdning och handsken därmed aktiveras och förbrukning läggas på brukaren med motsvarande kod och id?
Det låter som att man därmed räknar med att olika bilar ska ladda vid samma stolpe? Det alla blir gladast av är nog att sätta upp uttag vid några platser och hyra ut dessa med ett schablonpåslag på t ex 500 kr/mån. Om man vill ha en dyrare lösning som kräver mer administration så struntar man i schablonen och räknar faktiskt användande istället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av LarsL »

snowtroll skrev:
Hej!
Fråga kom upp om detta i ett sammanhang här där en hyresgäst är på gång att byta bil. Föreningen ska ha möte vad jag förstår om hur göra med snabb laddning som inte ska belasta övriga hyresgäster....

Har det kommit någon lösning på detta?
Säg att man t ex kunde ha någon eller några dedikerade stoplar med någon app/nyckel/kid så skulle motorvärmning övergå till snabbladdning och handsken därmed aktiveras och förbrukning läggas på brukaren med motsvarande kod och id?
Det du och de talar om är inte snabbbladdning utan destinations- eller hemma-laddning. Dessa är vanlig AC som i ditt vägguttag men genom en kontakt som är gjord för attavbryta laddningen innan kontaktenbryts. Det är den inbyggda laddaren i bilen som används och är då begränsad till den hastigheten oavsett.
Snabbladdning har man när man är ute på resa och vill fylla upp batteriet snabbt. Det är DC laddare som är direktanslutna till batteriet och som enligt EU ska ge mer än 22kW, men oftast är 50kW och ibland 150kW. Det är alltså inget som någon har hemma. Om leverantören av laddlösning yrar om snabbladdning från en laddbox hemma, byt leverantör!

Det finns boxar som kan kommunicera med varandra så att de kan dela på säkringen tex 4st som delar på 32A 3-fas eller 22kW. Detta är smart då flera kan ansluta sin bil utan att tänka på var andra ska ansluta eller om säkringen ska gå osv osv.

Tror Halo har möjlighet till Rfid? Annars får man jobba med schablonavgifter på typ 3-400kr\månad för laddplatser inkl el.
Det finns laddboxar som även har stickproppsuttag så att det går att ansluta motorvärmare.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Ta bara hemmen där vi idag klarar att nattetid ladda en bil med hyfsat stora batterier. Men när bilarna som står på garageuppfarten blir 3-4 st som har 60-100 kWh-batterier eller mer som ska hinna laddas under natten så tvingas man höja huvudsäkringen till långt över de nivåer som används idag.
Du behöver ju bara ladda dagsbehovet om bilen så har 400kWh batteri. Det är ju inte rimligt att man behöver SÅ mycket per dygn. Då skall man flytta närmare dit man ligger och åker. Vi har ju världens chans att minska förlusterna i de lokala näten genom att lastbalansera med alla bilar som står inkopplade. Vi kan ta till vara på solelen utan att skicka iväg den långt bort osv. Jag tror snarare elbilarna kommer underlätta om vi pratar hemmaladdning.

Resande fot med 350kW * massa bilar..... tja, där har jag svårt att greppa siffrorna, jag kan helt enkelt inte hur det funkar med så stora effekter.


Var det samma debatt när man ställde om från att elda olja för uppvärmning till att värma husen med el? Domedagen nära när elnätet sänks av alla elaka värmepumpar och varmvattenberedare?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Halvdan
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 sep 2018 04:29

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Halvdan »

Jag bytte från direktverkande el (uppvärmning) till vattenburet med luft/vattenpump, lite tilläggsisolering och nya fönster för ett par år sedan. Det är ett stort hus fr -69. Jag sparar ca 15 000kWh/år. Min leaf kör ca 1500mil/år, högt räknat (?) 2kW/mil. Så jag kan ladda 5st ”leifar” motsvarande 7 500mil /år innan jag når upp till vad mitt hus förbrukade under de senaste nästan 50åren. Utöver det la jag upp solceller i år, 9kW, så det blir ett par ”leifar” till förhoppningsvis. Eller iofs helst Teslor så småningom.
Skriv svar