Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av mickeisol »

har yrat om detta i andra trådar.

Men det är och blir nog inget problem med effekt och energi till snabbladdnings ställena.
det är bara att räkna 1+1

Tesla har ju redan börjat i Gilroy.



batterier laddas upp vid supercharger under timmar med låg eller ingen användning och laddas ur vid frekvent superchargeranvändning
(speciellt vid början av laddcykeln när bilarna kan ta emot hög effekt).
Det betyder ju att man kan utöka antalet laddstolpar utan att höja upp servicen, kanske även när batterierna i bilarna har högre densitet även öka maxeffekten i kablarna (från 135 till 150, 170 etc)
Kan ju spekulera i att storage lösningarna vid supercharger stationerna kan bestå av inbytta bilbatterier (från tesla ägare som har uppgraderat till 100-120kwh).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av HelectriC »

chpaulin skrev:
El på jobbet känns som onödigt lyx om vi ponerar att framtida elbilar har 60kWh+. Extremt få kommer ha behov av att ladda på jobbet såvida man inte har 15+ mil till jobbet vilket väldigt få har. Majoriteten kommer ladda hemma på natten och precis som tidigare nämnt så är det inte så mkt som behöver laddas varje dygn.
Varför skulle man ladda hemma om man kan ladda på jobb? Vi laddar våra två bilar till 90% på jobb. Då slipper man ju betala själv :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Varför skulle man ladda hemma om man kan ladda på jobb? Vi laddar våra två bilar till 90% på jobb. Då slipper man ju betala själv :D
...och därför kommer det att förmånsbeskattas. :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Att bygga en "storage lösning" vid supercharger stationerna är nog en rätt kostsam väg att gå. Det blir nog mest i länder som har så dåliga och svaga elnät att en snabbladdning inte är möjlig överhuvudtaget på annat sätt.

Annars pratas det ju mycket om den omvända lösningen idag, att Teslas batteripack inuti bilen får vara stöd åt elnätet vid höga belastningar.

Just den lösningen är något jag funderat på mycket i min egna "off grid" stuga, men inte hittat något bra sätt att genomföra ännu.

Om inte kostnaden hade varit bekymret kunde jag förstås satt upp fem stycken Tesla 10 Kwh Powerwall i stugan, som laddas med solenergi, och få en egen mack också....
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av drakbane »

Ladda på jobbet är "gratis" idag. Speciellt vi som har eget företag. Men med ökad kontroll kommer antagligen skattemyndigheten få möjlighet att kräva ut laddmönstret vid ev tvister.
Flerbostadshus, alla har väl en egen mätare med tillhörande säkring, 10A kanske? Då har man ju ivf vid nyproduktion sett till att det finns motsvarande 3-fas uttag i garaget. Kör själv på 3-fas/10A o det räcker mer än väl över natten.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av joel80 »

chpaulin skrev:
Vi kom tillslut fram till att det kanske gick att få fram 3st 16A 3-fasuttag till garaget utan modifikation. Detta är till ett garage med 100 platser.
I det läget vore det kanske bättre med 9st 1-fas 16A. I ett bostadshus borde man nog satsa på mängd istället för snabb laddning. De flesta står ju över natten i ett sånt garage. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
Varför skulle man ladda hemma om man kan ladda på jobb? Vi laddar våra två bilar till 90% på jobb. Då slipper man ju betala själv :D
...och därför kommer det att förmånsbeskattas. :)
nix, inte i Norge :D

Edit: samt även 50% subventionerad lunch och gratis buss från city för de som önskar, ingen skatt på något av det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Delta »

Bor på landet med egen ström och har därmed inga direkta problem om hur man ska ladda. Funderar ibland pa att flytta till en lägenhet någonstans, men det innebär plötsligt att det förutom att hitta en ledig sådan även en fråga om hur man ska parkera och ladda bilen. Man ska plötsligt förhandla med hyresvärdar och/ eller bostadsrättsföreningar om denna detaljen. Utrustningen ska också helst vara klara i samband med inflyttningen. Därmed blirman en oattraktiv hyresgäst som från första dagen orsaker hyresvärden kostnader och besvär. Lösningen borde vara att den lokala eldistribytören hade en abonnemangsform som medgav att man som elbilsägare själv kunde beställa ett 3x16A uttag till den tänkta parkeringen. Det går så vitt jag vet inte i dag, beställaren måste äga den plats som ska ha ett abonnemang. Varför?
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av snowtroll »

Hej!
Fråga kom upp om detta i ett sammanhang här där en hyresgäst är på gång att byta bil. Föreningen ska ha möte vad jag förstår om hur göra med snabb laddning som inte ska belasta övriga hyresgäster....

Har det kommit någon lösning på detta?
Säg att man t ex kunde ha någon eller några dedikerade stoplar med någon app/nyckel/kid så skulle motorvärmning övergå till snabbladdning och handsken därmed aktiveras och förbrukning läggas på brukaren med motsvarande kod och id?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Svenssons »

Hur definieras snabbladdning i detta fall? Normalt är snabbladdning likställt med likströmsladdning och det är bara onödigt dyrt att installera när det kommer till destinationsladdning. Misstänker att det kansle är trefas 16 A via CEE eller laddbox. Detta är också overkill för de allra flesta och kan inte nyttjas av alla elbilar eller rättare sagt kan endast nyttjas av väldigt få elbilsmodeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av bylund »

snowtroll skrev:
Hej!
Fråga kom upp om detta i ett sammanhang här där en hyresgäst är på gång att byta bil. Föreningen ska ha möte vad jag förstår om hur göra med snabb laddning som inte ska belasta övriga hyresgäster....

Har det kommit någon lösning på detta?
Säg att man t ex kunde ha någon eller några dedikerade stoplar med någon app/nyckel/kid så skulle motorvärmning övergå till snabbladdning och handsken därmed aktiveras och förbrukning läggas på brukaren med motsvarande kod och id?
Det låter som att man därmed räknar med att olika bilar ska ladda vid samma stolpe? Det alla blir gladast av är nog att sätta upp uttag vid några platser och hyra ut dessa med ett schablonpåslag på t ex 500 kr/mån. Om man vill ha en dyrare lösning som kräver mer administration så struntar man i schablonen och räknar faktiskt användande istället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av LarsL »

snowtroll skrev:
Hej!
Fråga kom upp om detta i ett sammanhang här där en hyresgäst är på gång att byta bil. Föreningen ska ha möte vad jag förstår om hur göra med snabb laddning som inte ska belasta övriga hyresgäster....

Har det kommit någon lösning på detta?
Säg att man t ex kunde ha någon eller några dedikerade stoplar med någon app/nyckel/kid så skulle motorvärmning övergå till snabbladdning och handsken därmed aktiveras och förbrukning läggas på brukaren med motsvarande kod och id?
Det du och de talar om är inte snabbbladdning utan destinations- eller hemma-laddning. Dessa är vanlig AC som i ditt vägguttag men genom en kontakt som är gjord för attavbryta laddningen innan kontaktenbryts. Det är den inbyggda laddaren i bilen som används och är då begränsad till den hastigheten oavsett.
Snabbladdning har man när man är ute på resa och vill fylla upp batteriet snabbt. Det är DC laddare som är direktanslutna till batteriet och som enligt EU ska ge mer än 22kW, men oftast är 50kW och ibland 150kW. Det är alltså inget som någon har hemma. Om leverantören av laddlösning yrar om snabbladdning från en laddbox hemma, byt leverantör!

Det finns boxar som kan kommunicera med varandra så att de kan dela på säkringen tex 4st som delar på 32A 3-fas eller 22kW. Detta är smart då flera kan ansluta sin bil utan att tänka på var andra ska ansluta eller om säkringen ska gå osv osv.

Tror Halo har möjlighet till Rfid? Annars får man jobba med schablonavgifter på typ 3-400kr\månad för laddplatser inkl el.
Det finns laddboxar som även har stickproppsuttag så att det går att ansluta motorvärmare.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Ta bara hemmen där vi idag klarar att nattetid ladda en bil med hyfsat stora batterier. Men när bilarna som står på garageuppfarten blir 3-4 st som har 60-100 kWh-batterier eller mer som ska hinna laddas under natten så tvingas man höja huvudsäkringen till långt över de nivåer som används idag.
Du behöver ju bara ladda dagsbehovet om bilen så har 400kWh batteri. Det är ju inte rimligt att man behöver SÅ mycket per dygn. Då skall man flytta närmare dit man ligger och åker. Vi har ju världens chans att minska förlusterna i de lokala näten genom att lastbalansera med alla bilar som står inkopplade. Vi kan ta till vara på solelen utan att skicka iväg den långt bort osv. Jag tror snarare elbilarna kommer underlätta om vi pratar hemmaladdning.

Resande fot med 350kW * massa bilar..... tja, där har jag svårt att greppa siffrorna, jag kan helt enkelt inte hur det funkar med så stora effekter.


Var det samma debatt när man ställde om från att elda olja för uppvärmning till att värma husen med el? Domedagen nära när elnätet sänks av alla elaka värmepumpar och varmvattenberedare?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Halvdan
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 sep 2018 04:29

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Halvdan »

Jag bytte från direktverkande el (uppvärmning) till vattenburet med luft/vattenpump, lite tilläggsisolering och nya fönster för ett par år sedan. Det är ett stort hus fr -69. Jag sparar ca 15 000kWh/år. Min leaf kör ca 1500mil/år, högt räknat (?) 2kW/mil. Så jag kan ladda 5st ”leifar” motsvarande 7 500mil /år innan jag når upp till vad mitt hus förbrukade under de senaste nästan 50åren. Utöver det la jag upp solceller i år, 9kW, så det blir ett par ”leifar” till förhoppningsvis. Eller iofs helst Teslor så småningom.
Skriv svar