Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av bylund »

snowtroll skrev:
Hej!
Fråga kom upp om detta i ett sammanhang här där en hyresgäst är på gång att byta bil. Föreningen ska ha möte vad jag förstår om hur göra med snabb laddning som inte ska belasta övriga hyresgäster....

Har det kommit någon lösning på detta?
Säg att man t ex kunde ha någon eller några dedikerade stoplar med någon app/nyckel/kid så skulle motorvärmning övergå till snabbladdning och handsken därmed aktiveras och förbrukning läggas på brukaren med motsvarande kod och id?
Det låter som att man därmed räknar med att olika bilar ska ladda vid samma stolpe? Det alla blir gladast av är nog att sätta upp uttag vid några platser och hyra ut dessa med ett schablonpåslag på t ex 500 kr/mån. Om man vill ha en dyrare lösning som kräver mer administration så struntar man i schablonen och räknar faktiskt användande istället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av LarsL »

snowtroll skrev:
Hej!
Fråga kom upp om detta i ett sammanhang här där en hyresgäst är på gång att byta bil. Föreningen ska ha möte vad jag förstår om hur göra med snabb laddning som inte ska belasta övriga hyresgäster....

Har det kommit någon lösning på detta?
Säg att man t ex kunde ha någon eller några dedikerade stoplar med någon app/nyckel/kid så skulle motorvärmning övergå till snabbladdning och handsken därmed aktiveras och förbrukning läggas på brukaren med motsvarande kod och id?
Det du och de talar om är inte snabbbladdning utan destinations- eller hemma-laddning. Dessa är vanlig AC som i ditt vägguttag men genom en kontakt som är gjord för attavbryta laddningen innan kontaktenbryts. Det är den inbyggda laddaren i bilen som används och är då begränsad till den hastigheten oavsett.
Snabbladdning har man när man är ute på resa och vill fylla upp batteriet snabbt. Det är DC laddare som är direktanslutna till batteriet och som enligt EU ska ge mer än 22kW, men oftast är 50kW och ibland 150kW. Det är alltså inget som någon har hemma. Om leverantören av laddlösning yrar om snabbladdning från en laddbox hemma, byt leverantör!

Det finns boxar som kan kommunicera med varandra så att de kan dela på säkringen tex 4st som delar på 32A 3-fas eller 22kW. Detta är smart då flera kan ansluta sin bil utan att tänka på var andra ska ansluta eller om säkringen ska gå osv osv.

Tror Halo har möjlighet till Rfid? Annars får man jobba med schablonavgifter på typ 3-400kr\månad för laddplatser inkl el.
Det finns laddboxar som även har stickproppsuttag så att det går att ansluta motorvärmare.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Ta bara hemmen där vi idag klarar att nattetid ladda en bil med hyfsat stora batterier. Men när bilarna som står på garageuppfarten blir 3-4 st som har 60-100 kWh-batterier eller mer som ska hinna laddas under natten så tvingas man höja huvudsäkringen till långt över de nivåer som används idag.
Du behöver ju bara ladda dagsbehovet om bilen så har 400kWh batteri. Det är ju inte rimligt att man behöver SÅ mycket per dygn. Då skall man flytta närmare dit man ligger och åker. Vi har ju världens chans att minska förlusterna i de lokala näten genom att lastbalansera med alla bilar som står inkopplade. Vi kan ta till vara på solelen utan att skicka iväg den långt bort osv. Jag tror snarare elbilarna kommer underlätta om vi pratar hemmaladdning.

Resande fot med 350kW * massa bilar..... tja, där har jag svårt att greppa siffrorna, jag kan helt enkelt inte hur det funkar med så stora effekter.


Var det samma debatt när man ställde om från att elda olja för uppvärmning till att värma husen med el? Domedagen nära när elnätet sänks av alla elaka värmepumpar och varmvattenberedare?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Halvdan
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 sep 2018 04:29

Re: Framtiden: Elnätet, parkeringar, SuC...

Inlägg av Halvdan »

Jag bytte från direktverkande el (uppvärmning) till vattenburet med luft/vattenpump, lite tilläggsisolering och nya fönster för ett par år sedan. Det är ett stort hus fr -69. Jag sparar ca 15 000kWh/år. Min leaf kör ca 1500mil/år, högt räknat (?) 2kW/mil. Så jag kan ladda 5st ”leifar” motsvarande 7 500mil /år innan jag når upp till vad mitt hus förbrukade under de senaste nästan 50åren. Utöver det la jag upp solceller i år, 9kW, så det blir ett par ”leifar” till förhoppningsvis. Eller iofs helst Teslor så småningom.
Skriv svar