Tydligen har japanska forskare lyckats göra ett batteri med 2570 wh/kg
Om de visarsig fungera så banar de nog vägen för mycket längre räckvidd
Och kanske el flygplan ochså..
http://www.greencarreports.com/news/109 ... um=twitter
Nya batterier
Moderator: Redaktion
Re: Nya batterier
Den här typen av nyheter kommer regelbundet som vågorna mot stranden. Jag skulle bli jätte glad om ett stort genombrott ledde till att alla slutade köra på fossila bränslen. Vis av erfarenheten vet vi att sådant här tar sin tid, Elons uppskattning om 8% förbättring per år är nog vad vi kommer att få se, realistiskt. Ex. Kisel-batterier som är billiga och har 10gånger faktisk lagring fungerar utmärkt, en gång.
Om någon har tid o intresse finns det en bra genomgång för lekmän av vad som händer i ett Litium batteri och hur man kan förbättra det i denna länken, hoppa fram till 78min (engelsk).
http://evtv.me/2012/11/cations-anions-o ... tor-verks/
Om någon har tid o intresse finns det en bra genomgång för lekmän av vad som händer i ett Litium batteri och hur man kan förbättra det i denna länken, hoppa fram till 78min (engelsk).
http://evtv.me/2012/11/cations-anions-o ... tor-verks/
Re: Nya batterier
Amerikanska Sakti3 påstår sig också vara nära ett teknikgenombrott med solid state cells som de arbetat på sedan 2006.
Om de verkligen är något på spåren så skulle räckvidden mer än dubbleras.
Det som gör detta mer lovande än något annat jag sett, är att GM gått in stort och bland annat satt Volt-chefen i bolagets styrelse.
http://www.scientificamerican.com/artic ... akthrough/
Om de verkligen är något på spåren så skulle räckvidden mer än dubbleras.
Det som gör detta mer lovande än något annat jag sett, är att GM gått in stort och bland annat satt Volt-chefen i bolagets styrelse.
http://www.scientificamerican.com/artic ... akthrough/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Nya batterier
Väcker liv i denna bortglömda tråd: Batterier
Ett bättre batteri lager för lager
Japanska forskare är nu närmare ett litiumjonbatteri med hög kapacitet som kan öppna upp för bättre energilagringsystem för elbilar.
Ett litiumjonbatteri lagrar mycket energi, men den höga driftspänningen leder till skador på batteriet som gör att det förlorar lagringskapacitet.
För att motverka detta täckte professor Nobuyuki Zettsu och hans kollegor vid Shinshu University i Japan ytan hos den högspänningskatod där elektronerna kommer in i battericellen med ett ultratunt lager av en typ av silikon som organiserar sig själv för att leda litiumjoner och isolera elektroner så effektivt som möjligt medan den förblir endast en atom tjock.
Detta minimerade den direkta kontakten mellan katoden och elektrolyten och forskarna kunde konstatera att batteriets kapacitet inte försämrades efter att ha gått igenom hundra laddningscykler.
- Den här beläggningen förbättrade både krafttätheten och cyklingsförmågan hos litiumjonbatterier med hög spänning, säger Nobuyuki Zettsu.
Länk: http://www.energinyheter.se/20181015/20 ... ager-lager
Ett bättre batteri lager för lager
- 1. Frågan är om de löst problemet med att isolera elektronerna tillräckligt?
2. Skall 100 laddcykler vara tillräckligt? Det krävs väl tusentals?? I labb-tester?
Japanska forskare är nu närmare ett litiumjonbatteri med hög kapacitet som kan öppna upp för bättre energilagringsystem för elbilar.
Ett litiumjonbatteri lagrar mycket energi, men den höga driftspänningen leder till skador på batteriet som gör att det förlorar lagringskapacitet.
För att motverka detta täckte professor Nobuyuki Zettsu och hans kollegor vid Shinshu University i Japan ytan hos den högspänningskatod där elektronerna kommer in i battericellen med ett ultratunt lager av en typ av silikon som organiserar sig själv för att leda litiumjoner och isolera elektroner så effektivt som möjligt medan den förblir endast en atom tjock.
Detta minimerade den direkta kontakten mellan katoden och elektrolyten och forskarna kunde konstatera att batteriets kapacitet inte försämrades efter att ha gått igenom hundra laddningscykler.
- Den här beläggningen förbättrade både krafttätheten och cyklingsförmågan hos litiumjonbatterier med hög spänning, säger Nobuyuki Zettsu.
Länk: http://www.energinyheter.se/20181015/20 ... ager-lager