Tekniksprång inom batteriforskning?
Moderator: Redaktion
Tekniksprång inom batteriforskning?
Forskare som forskar på nanotrådar som elektroder i litium-jonbatterier har plötsligt genom en slump lyckats hitta ett sätt att få dessa nanotrådar att bli stabila och ökat deras livslängd dramatiskt. Nanotrådar är extremt ledande och genom sin stora yta relativt massa har de en bra förmåga att ta emot och bära elektroner. Men de har tidigare inte haft längre livslängd än 2000-8000 laddningscykler. Genom att stabilisera dem med en slags gel av plexiglas (om jag fattat det rätt) så har de ökat antalet laddcykler till 100000-200000, vilket i praktiken skulle göra ett batteri baserat på den här tekniken så hållbart att det behåller sin kapacitet under hela livslängden i den teknikpryl de sitter i.
Kanske detta är ett tekniksprång vi väntat på? Elbilens akilleshäl - batteriets livslängd - kanske kan elimineras?
http://www.computerworld.com/article/30 ... etime.html
Kanske detta är ett tekniksprång vi väntat på? Elbilens akilleshäl - batteriets livslängd - kanske kan elimineras?
http://www.computerworld.com/article/30 ... etime.html
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Som min polare elon brukar säga "The battery industry has the largest bs factor in the industry".
Tror inte det skvatt på såna där grejer innan jag sett en skarp produkt i serieproduktion.
Redan 8000 laddcykler är otroligt bra. Tänk om tesla model s skulle ha 8000 cykler. Då skulle man komma 240 000mil innan batterierna börjar bli dåliga! Model s var nog närmre 1000 cykler.
Tror inte det skvatt på såna där grejer innan jag sett en skarp produkt i serieproduktion.
Redan 8000 laddcykler är otroligt bra. Tänk om tesla model s skulle ha 8000 cykler. Då skulle man komma 240 000mil innan batterierna börjar bli dåliga! Model s var nog närmre 1000 cykler.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Möjligt, men ibland hittar man nålen i höstacken. "Plötsligt händer det!" Man vet bara inte när.apkungen skrev:Som min polare elon brukar säga "The battery industry has the largest bs factor in the industry".
Tror inte det skvatt på såna där grejer innan jag sett en skarp produkt i serieproduktion.
Redan 8000 laddcykler är otroligt bra. Tänk om tesla model s skulle ha 8000 cykler. Då skulle man komma 240 000mil innan batterierna börjar bli dåliga! Model s var nog närmre 1000 cykler.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Elon fick nyligen en fråga om just detta:
, ca 28:00 in
Dvs, när kan vi förvänta oss ett tekniksprång, dubbla kapaciteten eller bättre. Kontentan är väl att batteriutveckling är väldigt svårt, densiteten ökar med 5-8% per år och priserna går ner med ungefär samma procenttal. Samt att man med gigafabriken har tänkt reducera kostnaden med ca 30%.
, ca 28:00 in
Dvs, när kan vi förvänta oss ett tekniksprång, dubbla kapaciteten eller bättre. Kontentan är väl att batteriutveckling är väldigt svårt, densiteten ökar med 5-8% per år och priserna går ner med ungefär samma procenttal. Samt att man med gigafabriken har tänkt reducera kostnaden med ca 30%.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Det är ju sällan saker händer i språng utan framsteg gör genom strävsamt arbetets år efter år. Det är me troligt att vi når framgång genom att kapaciteten ökas 5% per år än att någon helt plötsligt upptäcker något nytt. Det nya tar ofta väldigt lång tid innan det blir något, även om det till slut så klart kan bli totalt överlägset.
- Silversound
- elbilist
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
- Ort: Växjö
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Här är ett intressant föredrag av professor Yi Cui om dagens batteriteknik och framtida alternativ som han utvecklar:
Sevärt för den som har tid och intresse...
Sevärt för den som har tid och intresse...
Hyundai Ioniq -18
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Bumpar den här tråden för att lägga in en länk till en artikel om en av de som var med och tog fram det ursprungliga Li-jonbatteriet, professor John Goodenough (vilket namn!) som nu, 94 år gammal, lett ett team som ska ha förbättrat egenskaperna betydligt:
https://m.techxplore.com/news/2017-02-l ... rging.html#
https://m.techxplore.com/news/2017-02-l ... rging.html#
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Han tyckte väl att nuvarande batterier inte är good enough.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Nej, och det är väl rätt inställning hos en forskare!mati skrev:Han tyckte väl att nuvarande batterier inte är good enough.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Och hans andra son som heter Nearly Goodenough...bullen skrev:Forskningen ska tas över av hans son John Evenbetter
Ursäkta jag är förkyld och har varit ensam hela dagen (förutom ett trist besök hos VW)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
T.o.m. Electrek har tagit upp nyheten, vilket de inte brukar göra med den här sortens uppgifter om genombrott inom batteriteknik. Kanske har detta någon slags substans ändå:
https://electrek.co/2017/03/01/li-ion-b ... akthrough/
https://electrek.co/2017/03/01/li-ion-b ... akthrough/
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Haha.. Dom skriver:
"but it appears that Goodenough’s findings could be good enough to qualify as a breakthrough if you can excuse the bad pun. "
"but it appears that Goodenough’s findings could be good enough to qualify as a breakthrough if you can excuse the bad pun. "
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Jag skulle gissa att stackarn har hört en del dåliga skämt i livet.
Tänk om man hade hetat Lagom i efternamn. Ungefär samma sak.
Tänk om man hade hetat Lagom i efternamn. Ungefär samma sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Snygg formuleringjoel80 skrev:Haha.. Dom skriver:
"but it appears that Goodenough’s findings could be good enough to qualify as a breakthrough if you can excuse the bad pun. "
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
En annan artikel om Goodenough där man får veta lite mer om honom och hans karriär:
http://www.alternet.org/environment/how ... ave-planet
http://www.alternet.org/environment/how ... ave-planet
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Ytterligare ett företag som är ute och säger att de har funnit den heliga graalen - eller iaf kommit på hur man bygger ett batteri som laddar på 5 minuter:
http://www.elbilen.org/superbatteri-ska ... m-minuter/
http://www.elbilen.org/superbatteri-ska ... m-minuter/
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Vad är det som går "sönder" i ett vanligt LiIon batteri om man matar på för mycket ström? Eller är bara värmen som har sönder något?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Efter att ha lyssnat på Jeff Dahn en timmes föredrag så gissar jag att det är samma effekt som han beskrev:Pontus skrev:Vad är det som går "sönder" i ett vanligt LiIon batteri om man matar på för mycket ström? Eller är bara värmen som har sönder något?
Litium och andra av batteriets molekyler flyttar sig och lägger sig och reagerar med den "andra sidan" och skapar föreningar som lägger sig på ytan. I början är detta till viss del bra då det minskar den här typen av förflyttning, men i längden går det inte att motverka utan det sker hela tiden och ökar drastiskt när man överladdar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:
https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Exakt, jag lade ut den här i en teknikgrupp med ett par frågor på nätet som också verifierade att det här är väldigt intressant.Jerker skrev:Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:
https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
Nu är det lite sent så jag orkar inte referera svaren.
Men det finns kanske någon annan knasboll här som också ligger över på jobbet?
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Tiofaldigad laddhastighet gällde inte jämfört med dagens batterier utan med tidigare solid statebatterier.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Numera gäspar man varje gång man läser om sånt här, det här är väl typ den 697:e i ordningen av alla...
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Ja, men till slut kommer en eller annan ut på marknaden, och det ska bli intressant att se! Trots allt så händer det ju mycket på batterifronten och rätt vad det är så är det nån som drar vinstlotten.Bjelke skrev:Numera gäspar man varje gång man läser om sånt här, det här är väl typ den 697:e i ordningen av alla...
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra
Jag ser fram emot Toshibas batteri som ska komma i produktion under 2019. Ett företag som Toshiba har mer att förlora än vinna på att säga att de har nytt batterikoncept på G - alltså om det visar sig inte hålla vad det lovar, så man kan nog ta detta på lite större allvar än allt annat.