Tekniksprång inom batteriforskning?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Verdi skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:
Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.

Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.
Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?
Om vi säger så här, vem är bäst rustade för att ställa om batteriteknik, de som tänkt att det är förändringsbart från början eller de som tror att det kommer vara lika från nu och framåt?

Jag skulle säga att det här är den stora styrkan med både Tesla och Northvolt, de styr själva detta, istället för att lita på att någon annan kastar fram miljoner batterier av en helt ny typ när man tycker att man vill ha det.
Jo, fast om man köper sina batterier är det bara att byta leverantör. Om man gör sina egna måste man bygga om hela fabriken och ändra logistiken kring råvaror osv.

Och ja, jag vet att många tror att batterier blir en trång sektor. Men om det blir det så kommer ju fossilbilarna att leva vidare. Omställningen till elbilar bygger på att det finns batterier till alla som vill ha.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:
Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.

Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.
Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?
Om vi säger så här, vem är bäst rustade för att ställa om batteriteknik, de som tänkt att det är förändringsbart från början eller de som tror att det kommer vara lika från nu och framåt?

Jag skulle säga att det här är den stora styrkan med både Tesla och Northvolt, de styr själva detta, istället för att lita på att någon annan kastar fram miljoner batterier av en helt ny typ när man tycker att man vill ha det.
Jo, fast om man köper sina batterier är det bara att byta leverantör. Om man gör sina egna måste man bygga om hela fabriken och ändra logistiken kring råvaror osv.

Och ja, jag vet att många tror att batterier blir en trång sektor. Men om det blir det så kommer ju fossilbilarna att leva vidare. Omställningen till elbilar bygger på att det finns batterier till alla som vill ha.
Folk tror precis som du att det är farligt att satsa på batterier, men det är ju bara ur traditionell utveckling av bilar en sådan grej är farlig. Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.

Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av TeslaTissel »

- Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.

Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.
Japp, Och skall de vara kvar i någon framtisdsbranch är det det som kommer vara gällande,- att vara förändringsbenägen.
Verdi

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Folk tror precis som du att det är farligt att satsa på batterier, men det är ju bara ur traditionell utveckling av bilar en sådan grej är farlig. Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.

Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.

Ja vad ska Peter Carlsson säga? Han försöker ju ragga upp x antal miljarder till ett högriskprojekt. ;) Han är i allra högsta grad partisk.

Vi får väl se vad som händer. Men ibland verkar det som att det blir nåt slags "does not compute"-tillstånd hos vissa Tesla-fans när de ska beskriva framtiden. Å ena sidan så är i princip alla dagens biltillverkare helt hjärndöda. Särskilt de i Tyskland (av nån anledning som jag inte förstår. Avundsjuka?). Men å andra sidan så ska ALLA ha elbil inom några få år.

Under 2017 såldes ca 80 miljoner personbilar. Tesla är väl på väg mot 100 tusen bilar per år? Möjligen blir det 1 miljon nya elbilar per år snart totalt sett. Men det är ju bara en liten bråkdel. Ska det bli en sann elbilsrevolution måste ju flertalet av de gamla tillverkarna också vara med på tåget. Finns enormt mycket kunskap och kontakter där som inte alls är kopplat till drivlinan.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:

https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
Dubbel kapacitet per liter i teorin för solid state-batterier, inte specifikt för dessa batterier. Inget mått för kapacitet per vikt vilket är viktigare när det gäller bilar.

Tiofaldigad laddhastighet mot tidigare försök men ändå bara en tredjedel mot dagens litiumjonbatterier.

Ingen mätbar degradering över 22 dagar i laboratoriemiljö. Längre tester vet vi inget om.

Är rätt trött på dessa "revolutionernade" nya teknikerna som när man granskar dem inte håller vad som skrivs om dem. Större tekniksprång sker väldigt sällan om ens någonsin. Visst kommer nog solid state-batterier ha sina fördelar i framtiden men det kommer inte bli ett språng med dubbla kapaciteten, tiofaldig laddhastighet och ingen degradering över flera år. Det kommer även med dessa bli små kontinuerliga förbättringar.

Ny batterikemi innebär inte hot för batteritillverkare, tvärt om så innebär det nya möjligheter.

Vet inte om det är denna rapport som artikeln hänvisar till:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5318306529
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:

https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
Dubbel kapacitet per liter i teorin för solid state-batterier, inte specifikt för dessa batterier. Inget mått för kapacitet per vikt vilket är viktigare när det gäller bilar.

Tiofaldigad laddhastighet mot tidigare försök men ändå bara en tredjedel mot dagens litiumjonbatterier.

Ingen mätbar degradering över 22 dagar i laboratoriemiljö. Längre tester vet vi inget om.

Är rätt trött på dessa "revolutionernade" nya teknikerna som när man granskar dem inte håller vad som skrivs om dem. Större tekniksprång sker väldigt sällan om ens någonsin. Visst kommer nog solid state-batterier ha sina fördelar i framtiden men det kommer inte bli ett språng med dubbla kapaciteten, tiofaldig laddhastighet och ingen degradering över flera år. Det kommer även med dessa bli små kontinuerliga förbättringar.

Ny batterikemi innebär inte hot för batteritillverkare, tvärt om så innebär det nya möjligheter.

Vet inte om det är denna rapport som artikeln hänvisar till:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5318306529
Som sagt: Jag ser med spänning fram emot Toshibas batteri som ska vara i kommersiellt bruk under nästa år:
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Som sagt: Jag ser med spänning fram emot Toshibas batteri som ska vara i kommersiellt bruk under nästa år:
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Artikeln har tyvärr ingen info om tekniska fakta för batteriet. Hur många kWh räknar de med att batteripacket som ska ta en bil 320 km är på? Om vi antar att en elbil drar 150 Wh/km så blir batteripacket på 48 kWh. Är det detta som ska laddas på 6 minuter? I så fall blir det en laddhastighet på 480 kW. Vad väger detta batteripack? Vilka temperaturer fungerar det i? Hur mycket plats tar det? Finns många obesvarade frågor och inget står i artikeln. Laddning på 6 minuter säger ju inget om laddhastigheten om man inte vet kapaciteten som ska laddas. 50Ah säger ju inget om man inte vet spänningen osv.

Ska se om jag hittar någon annan info om detta batteripack, det lär dock inte vara något större tekniksprång misstänker jag.

Edit: Hittade pressreleasen: https://www.toshiba.co.jp/about/press/2 ... pr0301.htm 32kWh ska det vara dvs 320 kW om det är 6 minuters laddning av hela kapaciteten vilket är oklart om det är fallet. Att blanda in km i räckvidd på en hypotetsik bil utan angiven förbrukning när det är batteriet man ska prata om är ju inte direkt givande.

I nyare artikel https://insideevs.com/toshiba-breakthro ... e-battery/ så anges 350 Wh/l i energitäthet. Det är mindre än hälften mot Teslas 2170-celler som ligger på runt 900 Wh/l. Det kommer alltså krävas mer än dubbla utrymmet vilket dock kanske kan accepteras i vissa fall om det är laddhastighet man vill ha och kan offra utrymme. Energitäthet per vikt är inte angiven. Denna är viktig när det kommer till bilar. Laddningen på 6 minuter gäller 0-90% dvs 288 kW i snittladdning under 6 minuter.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Som sagt: Jag ser med spänning fram emot Toshibas batteri som ska vara i kommersiellt bruk under nästa år:
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Artikeln har tyvärr ingen info om tekniska fakta för batteriet. Hur många kWh räknar de med att batteripacket som ska ta en bil 320 km är på? Om vi antar att en elbil drar 150 Wh/km så blir batteripacket på 48 kWh. Är det detta som ska laddas på 6 minuter? I så fall blir det en laddhastighet på 480 kW. Vad väger detta batteripack? Vilka temperaturer fungerar det i? Hur mycket plats tar det? Finns många obesvarade frågor och inget står i artikeln. Laddning på 6 minuter säger ju inget om laddhastigheten om man inte vet kapaciteten som ska laddas. 50Ah säger ju inget om man inte vet spänningen osv.

Ska se om jag hittar någon annan info om detta batteripack, det lär dock inte vara något större tekniksprång misstänker jag.

Edit: Hittade pressreleasen: https://www.toshiba.co.jp/about/press/2 ... pr0301.htm 32kWh ska det vara dvs 320 kW om det är 6 minuters laddning av hela kapaciteten vilket är oklart om det är fallet. Att blanda in km i räckvidd på en hypotetsik bil utan angiven förbrukning när det är batteriet man ska prata om är ju inte direkt givande.
Som jag skrev tidigare så tycker jag att detta är intressant eftersom det är fråga om ett såpass etablerat företag som går ut med att de ska ha detta i produktion redan nästa år. Det måste finnas nåt substantiellt i det för att de ska göra så. Då kan det inte bara vara fråga om laboratorieförsök etc. Det är också därför som Electrek har skrivit om det; de brukar inte skriva om sånt här i vanliga fall.

Det är ju bara att vänta och se; 2019 är ju trots allt snart här!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Som sagt: Jag ser med spänning fram emot Toshibas batteri som ska vara i kommersiellt bruk under nästa år:
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Artikeln har tyvärr ingen info om tekniska fakta för batteriet. Hur många kWh räknar de med att batteripacket som ska ta en bil 320 km är på? Om vi antar att en elbil drar 150 Wh/km så blir batteripacket på 48 kWh. Är det detta som ska laddas på 6 minuter? I så fall blir det en laddhastighet på 480 kW. Vad väger detta batteripack? Vilka temperaturer fungerar det i? Hur mycket plats tar det? Finns många obesvarade frågor och inget står i artikeln. Laddning på 6 minuter säger ju inget om laddhastigheten om man inte vet kapaciteten som ska laddas. 50Ah säger ju inget om man inte vet spänningen osv.

Ska se om jag hittar någon annan info om detta batteripack, det lär dock inte vara något större tekniksprång misstänker jag.

Edit: Hittade pressreleasen: https://www.toshiba.co.jp/about/press/2 ... pr0301.htm 32kWh ska det vara dvs 320 kW om det är 6 minuters laddning av hela kapaciteten vilket är oklart om det är fallet. Att blanda in km i räckvidd på en hypotetsik bil utan angiven förbrukning när det är batteriet man ska prata om är ju inte direkt givande.
Som jag skrev tidigare så tycker jag att detta är intressant eftersom det är fråga om ett såpass etablerat företag som går ut med att de ska ha detta i produktion redan nästa år. Det måste finnas nåt substantiellt i det för att de ska göra så. Då kan det inte bara vara fråga om laboratorieförsök etc. Det är också därför som Electrek har skrivit om det; de brukar inte skriva om sånt här i vanliga fall.

Det är ju bara att vänta och se; 2019 är ju trots allt snart här!
Ja, 2019 är snart men ser inte att det kommer vara något tekniksprång. Visst är det snabb laddning men det finns ju redan idag batterier och superkondensatorer som kan ladda lika snabbt eller nästan i samma hastighet. Utan att veta övriga variabler så blir det rätt ointressant. Nu är ju energitäthenten per liter mycket sämre än för Teslas befintliga celler som de haft under längre tid. Energitäthet per kg kanske är lika dålig. Det kan dock vara ett steg i rätt rikning men något tekniksprång verkar det inte vara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
zyax skrev:
Folk tror precis som du att det är farligt att satsa på batterier, men det är ju bara ur traditionell utveckling av bilar en sådan grej är farlig. Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.

Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.

Ja vad ska Peter Carlsson säga? Han försöker ju ragga upp x antal miljarder till ett högriskprojekt. ;) Han är i allra högsta grad partisk.

Vi får väl se vad som händer. Men ibland verkar det som att det blir nåt slags "does not compute"-tillstånd hos vissa Tesla-fans när de ska beskriva framtiden. Å ena sidan så är i princip alla dagens biltillverkare helt hjärndöda. Särskilt de i Tyskland (av nån anledning som jag inte förstår. Avundsjuka?). Men å andra sidan så ska ALLA ha elbil inom några få år.

Under 2017 såldes ca 80 miljoner personbilar. Tesla är väl på väg mot 100 tusen bilar per år? Möjligen blir det 1 miljon nya elbilar per år snart totalt sett. Men det är ju bara en liten bråkdel. Ska det bli en sann elbilsrevolution måste ju flertalet av de gamla tillverkarna också vara med på tåget. Finns enormt mycket kunskap och kontakter där som inte alls är kopplat till drivlinan.
Tesla på väg till 100 000 per år? Ja, de sålde bara mer än de förra året och producerade över 53 000 förra kvartalet.
Antal laddbara bilar fordon som säljs i världen antas komma upp i över 2 miljoner i år och runt 65% lär vara rena elbilar så en miljon per år lär passeras i år.

Det är också intressant att du skriver både att detta kommer bli ett hårt slag mot Tesla och att batterier är en trång sektor. Om det nu är svårt att anpassa nuvarande batteriproduktion till Solid stat, hur lång tid kommer de då inte ta innan det finns tillräckligt med kapacitet för att möta efterfrågan för solid stat batterier för elbilar? Om Tesla nu har en produktionskapacitet på 20 GWh/år så lär det ta några år innan det finns mer solid stat batterier. Under denna tiden kanske Tesla kan förändra sin produktion för solid stat?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Mickep »

Jag tror inte man skall sitta på för stora lager när teknikspång görs, får då blir de gamla i princip osäljbara.
Men just nu ser jag inget problem då hyllorna är i princip tomma. Det som produceras säljs.
Folk har inte lust att vänta särskilt länge. MEN om det skulle komma något som är dubbelt så bra och hälften så dyrt skulle det givetvis bli ett hack. Men de skall produceras först. och det är först som det blir riktig konkurrens som priserna kommer gå ned.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av zyax »

Mickep skrev:
Jag tror inte man skall sitta på för stora lager när teknikspång görs, får då blir de gamla i princip osäljbara.
Men just nu ser jag inget problem då hyllorna är i princip tomma. Det som produceras säljs.
Folk har inte lust att vänta särskilt länge. MEN om det skulle komma något som är dubbelt så bra och hälften så dyrt skulle det givetvis bli ett hack. Men de skall produceras först. och det är först som det blir riktig konkurrens som priserna kommer gå ned.
Man ska inte sitta med lager på någonting någonsin. :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av lator »

zyax skrev:
Mickep skrev:
Jag tror inte man skall sitta på för stora lager när teknikspång görs, får då blir de gamla i princip osäljbara.
Men just nu ser jag inget problem då hyllorna är i princip tomma. Det som produceras säljs.
Folk har inte lust att vänta särskilt länge. MEN om det skulle komma något som är dubbelt så bra och hälften så dyrt skulle det givetvis bli ett hack. Men de skall produceras först. och det är först som det blir riktig konkurrens som priserna kommer gå ned.
Man ska inte sitta med lager på någonting någonsin. :D
Och jag som trodde att många härinne gillade att sitta med en lager i handen på en pall någonstans... 8-) :lol: :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Verdi

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Tesla på väg till 100 000 per år? Ja, de sålde bara mer än de förra året och producerade över 53 000 förra kvartalet.
Antal laddbara bilar fordon som säljs i världen antas komma upp i över 2 miljoner i år och runt 65% lär vara rena elbilar så en miljon per år lär passeras i år.

Det är också intressant att du skriver både att detta kommer bli ett hårt slag mot Tesla och att batterier är en trång sektor. Om det nu är svårt att anpassa nuvarande batteriproduktion till Solid stat, hur lång tid kommer de då inte ta innan det finns tillräckligt med kapacitet för att möta efterfrågan för solid stat batterier för elbilar? Om Tesla nu har en produktionskapacitet på 20 GWh/år så lär det ta några år innan det finns mer solid stat batterier. Under denna tiden kanske Tesla kan förändra sin produktion för solid stat?
100 tusen, 200 tusen, 300 tusen... Spelar inte så stor roll för min poäng. 80 miljoner bilar är väldigt många i förhållande till antalet elbilar och Tesla och Kineserna lär inte klara det på egen hand. Tror det såldes 25 miljoner bilar i Kina enbart. BYD mfl är inte ens i närheten av att täcka det inhemska behovet. Så jag tror nog vi behöver både japanska, tyska, amerikanska, franska och alla andra tillverkares kapacitet också.

Jo, men folk köar nog hellre för ett överlägset batteri än köper gammal teknik dyrt.

Är väl bra om 1/80-del blir rena elbilar. Iofs mest i länder där de subventioneras. Men ändå. Rätt vad det är så behövs det inga subventioner.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Tesla på väg till 100 000 per år? Ja, de sålde bara mer än de förra året och producerade över 53 000 förra kvartalet.
Antal laddbara bilar fordon som säljs i världen antas komma upp i över 2 miljoner i år och runt 65% lär vara rena elbilar så en miljon per år lär passeras i år.

Det är också intressant att du skriver både att detta kommer bli ett hårt slag mot Tesla och att batterier är en trång sektor. Om det nu är svårt att anpassa nuvarande batteriproduktion till Solid stat, hur lång tid kommer de då inte ta innan det finns tillräckligt med kapacitet för att möta efterfrågan för solid stat batterier för elbilar? Om Tesla nu har en produktionskapacitet på 20 GWh/år så lär det ta några år innan det finns mer solid stat batterier. Under denna tiden kanske Tesla kan förändra sin produktion för solid stat?
100 tusen, 200 tusen, 300 tusen... Spelar inte så stor roll för min poäng. 80 miljoner bilar är väldigt många i förhållande till antalet elbilar och Tesla och Kineserna lär inte klara det på egen hand. Tror det såldes 25 miljoner bilar i Kina enbart. BYD mfl är inte ens i närheten av att täcka det inhemska behovet. Så jag tror nog vi behöver både japanska, tyska, amerikanska, franska och alla andra tillverkares kapacitet också.

Jo, men folk köar nog hellre för ett överlägset batteri än köper gammal teknik dyrt.

Är väl bra om 1/80-del blir rena elbilar. Iofs mest i länder där de subventioneras. Men ändå. Rätt vad det är så behövs det inga subventioner.
Jag sa inte att Tesla och BYD själva klarar av att slå om hela världens bilproduktion till elbilar. Det jag var emot är att produktionen av Solid stat batterier ska gå från idag nästan obefintlig upp till 100 GWh årligen bara på något eller några år. Eller Tesla kanske lika gärna kan börja riva Gigafactory för att den kommer vara värdelös om ett år?
Verdi

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Jag sa inte att Tesla och BYD själva klarar av att slå om hela världens bilproduktion till elbilar. Det jag var emot är att produktionen av Solid stat batterier ska gå från idag nästan obefintlig upp till 100 GWh årligen bara på något eller några år. Eller Tesla kanske lika gärna kan börja riva Gigafactory för att den kommer vara värdelös om ett år?
Japp. Riv skiten. :lol:

Nej men det är klart att batteritillverkning är en högriskbransch så länge det riskerar att komma en ny teknologi som slår undan benen för nuvarande teknologi. Nu tror jag inte att det är så lätt och det lär ligga några år framåt i tiden. Om de där solid state batterierna ens blir verklighet i den skalan.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Niklas Z »

Ska en ny batteriteknik göra befintlig nära nog värdelös så krävs inte bara att den ger bättre prestanda. Den måste också vara mycket lättare och billigare att masstillverka. Annars kommer det att ta ett antal år att fasa ut den äldre tekniken och då bör tillverkarna hinna anpassa sig. Men å andra sidan, om den är så lätt och billig att masstillverka så är det nog inte så svårt att anpassa sig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Kevork »

Sen kan man ju också fundera på hur mycket av dagens produktionsutrustning som går att använda även vid solid state batteritillverkning.

Som jag förstår det är solid state delen ofta en böjlig polymer så att rulla ihop batterierna på liknande sätt som dagens flytande elektrolyt kan ju vara fullt möjlig. Men visst utrustningen för produktion av själva elektrolyten bör ju utgå/ersättas. Någon som vet hur stor del av kostnad mm som ligger i dagens elektrolyt vid tillverkning av batterier?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Inlägg av Jerker »

Nån som hört nåt om Toshibas banbrytande batterier som skulle vara ute på marknaden 2019?

https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/

Electrek har ju som princip att inte rapportera om batterinyheter om de inte anser att det är nån verklig substans i det. Så det tycket de alltså om Toshibas pressreleas för 2½ år sedan, men är det också bara en i raden av alla revolutionerande nyheter som aldrig blir av, eller först om 5-10 år?
Skriv svar