Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av NikkolajVessla »

Jag ska en sväng till Berlin, med ett par övernattningar men det lilla hotellet i centrala delen av Berlin har ingen parkering att erbjuda...

Kan någon tipsa om var man gör av bilen under ett par dagar i Berlin, utan att ruinera sig på kuppen??

Finns det möjlighet till laddning är det bara bonus...
Model Y 2023
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av Oppfinnarn »

Vi bodde vid ett hotel vid Kurfurstendam förra veckan (Berlin Mark Hotell, Meinekestrasse), där fanns ett allmänt P-hus för 13 Euro /dygn!. Dock utan laddning. SuC finns ca 3 mil söderut från Berlins centrum. Som ett notat, precis där Meinekestrasse mynnar ut vid Kurfurstendam där ligger Teslas butik. Var, ej där, men de kanske kan ge dig hands on tips på laddare i centrala Berlin :-).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av joel80 »

Finns massor med laddare inlagda i Berlin på Plugshare:
http://www.plugshare.com/

Nån av dom kanske ligger nära ditt hotell?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av NikkolajVessla »

Tack för tipsen!

Jag är i första hand ute efter långtidsparkering (som är överkomlig i pris) för ett par dagar... :-)
Model Y 2023
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 mar 2015 12:48

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av REIT »

Utanför Ritz Carlton finns det 2x Type2 22kW som är gratis både parkering och laddning så länge du laddar!
image.jpeg
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 mar 2015 12:48

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av REIT »

Bra skyltning :-)
image.jpeg
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av NikkolajVessla »

Nu snackar vi! :-D
Model Y 2023
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av NikkolajVessla »

Betyder det att man kan stå där hela dagen??
Hur kollar de att man verkligen laddar?? (led-dioderna utanför laddporten blinkar...)
Model Y 2023
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 mar 2015 12:48

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av REIT »

Jag var där i lördags och bodde på Marriott. Ställde ner på 5A. Om du kommer fram med tomt batteri tar det 48 timmar att ladda fullt.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av jtesla »

Hur bra är det om någon annan behöver ladda?
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 mar 2015 12:48

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av REIT »

Det är nog ingen bra ide att långtidsparkera men 8 timmar tar det att ladda fullt med enkelladdare.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 mar 2015 12:48

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av REIT »

Märkning av mobilnummer på insidan av laddlocket är en bra lösning så andra bilägare med laddbehov kan få kontakt. Det finns andra trådar om detta här på forumet.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av MartinE »

NikkolajVessla skrev:
Jag ska en sväng till Berlin, med ett par övernattningar men det lilla hotellet i centrala delen av Berlin har ingen parkering att erbjuda...

Kan någon tipsa om var man gör av bilen under ett par dagar i Berlin, utan att ruinera sig på kuppen??

Finns det möjlighet till laddning är det bara bonus...
Var ska du bo? "Centrala delen" av Berlin är mycket stor! :)

Stora delar av stan har fortfarande gratis gatuparkering!
Model S 85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av HelectriC »

MartinE skrev:


Stora delar av stan har fortfarande gratis gatuparkering!
Nja, inte de centrala delarna av Mitte, Prenzl'Berg, F'Hain, Charlottenburg iaf, där får man betala på de flesta platser, men det är billigt och p-boten är låg, så det är bara att köra på böter, billigare och så slipper man fippla med parkeringslappar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av NikkolajVessla »

??!
Vad går en bot på??

Ska husera i Mitte...
Model Y 2023
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av HelectriC »

NikkolajVessla skrev:
??!
Vad går en bot på??

Ska husera i Mitte...
När jag bodde där var boten på 5€, tror dom har höjt till 10 nu :lol: samtidigt kan det kosta 2€ per timme att parkera så det är ganska tydligt vad som är mest ekonomiskt om man står en stund.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av MartinE »

HelectriC skrev:
MartinE skrev:


Stora delar av stan har fortfarande gratis gatuparkering!
Nja, inte de centrala delarna av Mitte, Prenzl'Berg, F'Hain, Charlottenburg iaf, där får man betala på de flesta platser, men det är billigt
I affärskvarteren kostar det ju att parkera och det är sant att de infört parkeringsavgifter på många ställen de senaste åren, där det tidigare varit gratis att parkera, bland annat i Friedrichshain. Men i många centrala bostadsområden, exempelvis i Kreuzberg och Neukölln, är det fortfarande gratis.
HelectriC skrev:
och p-boten är låg, så det är bara att köra på böter, billigare och så slipper man fippla med parkeringslappar.
Tja, det är kanske inte den mest moraliska inställningen... Men du kanske tillhör dem som struntar i att betala när du åker U-bahn också? :roll:
Model S 85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av HelectriC »

MartinE skrev:
HelectriC skrev:
MartinE skrev:


Stora delar av stan har fortfarande gratis gatuparkering!
Nja, inte de centrala delarna av Mitte, Prenzl'Berg, F'Hain, Charlottenburg iaf, där får man betala på de flesta platser, men det är billigt
I affärskvarteren kostar det ju att parkera och det är sant att de infört parkeringsavgifter på många ställen de senaste åren, där det tidigare varit gratis att parkera, bland annat i Friedrichshain. Men i många centrala bostadsområden, exempelvis i Kreuzberg och Neukölln, är det fortfarande gratis.
HelectriC skrev:
och p-boten är låg, så det är bara att köra på böter, billigare och så slipper man fippla med parkeringslappar.
Tja, det är kanske inte den mest moraliska inställningen... Men du kanske tillhör dem som struntar i att betala när du åker U-bahn också? :roll:
nej, jag betalar på U-bahn. Men en p-bot är betydligt enklare när du inte vet hur länge du ska parkera. Berlin har nämligen det fina systemet att ge ett högre belopp i bot när tiden har gått ut på lappen än man får om man bara inte har någon lapp. Summan av kardemumman om man står tex 3 timmar i stället för betalda 2 timmar är att man först betalar för 2 timmar, sen får man en förhöjd bot för att man inte flyttat bilen i rätt tid. Jag sitter inte alltid och häckar framför bilen exakt när tiden går ut och jag vet inte alltid exakt hur länge jag kommer var aifrån bilen.

Inte bara affärskvarter som har fått parkeringsavgift, även många icke-turistiga bostadsområden. Kanske inte i Kreuzan och Neukölln, men dit kör man int emed sin Tesla ändå om man vill behålla den i samma skick efteråt (seriöst alltså!)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av MartinE »

HelectriC skrev:
MartinE skrev:
HelectriC skrev:
MartinE skrev:


Stora delar av stan har fortfarande gratis gatuparkering!
Nja, inte de centrala delarna av Mitte, Prenzl'Berg, F'Hain, Charlottenburg iaf, där får man betala på de flesta platser, men det är billigt
I affärskvarteren kostar det ju att parkera och det är sant att de infört parkeringsavgifter på många ställen de senaste åren, där det tidigare varit gratis att parkera, bland annat i Friedrichshain. Men i många centrala bostadsområden, exempelvis i Kreuzberg och Neukölln, är det fortfarande gratis.
HelectriC skrev:
och p-boten är låg, så det är bara att köra på böter, billigare och så slipper man fippla med parkeringslappar.
Tja, det är kanske inte den mest moraliska inställningen... Men du kanske tillhör dem som struntar i att betala när du åker U-bahn också? :roll:
nej, jag betalar på U-bahn. Men en p-bot är betydligt enklare när du inte vet hur länge du ska parkera. Berlin har nämligen det fina systemet att ge ett högre belopp i bot när tiden har gått ut på lappen än man får om man bara inte har någon lapp. Summan av kardemumman om man står tex 3 timmar i stället för betalda 2 timmar är att man först betalar för 2 timmar, sen får man en förhöjd bot för att man inte flyttat bilen i rätt tid. Jag sitter inte alltid och häckar framför bilen exakt när tiden går ut och jag vet inte alltid exakt hur länge jag kommer var aifrån bilen.
Jag hör att du har erfarenhet av böter! ;)
HelectriC skrev:
Inte bara affärskvarter som har fått parkeringsavgift, även många icke-turistiga bostadsområden. Kanske inte i Kreuzan och Neukölln, men dit kör man int emed sin Tesla ändå om man vill behålla den i samma skick efteråt (seriöst alltså!)
Ja, sakta men säkert börjar Berlin bli som vilken storstad som helst!

Jag förstår vad du menar angående X-berg och Neukölln, men det finns ju lugna kvarter även i dessa stadsdelar! Jag håller själv till i Kreuzberg och har inte haft några problem när jag parkerat här, även om Teslan än så länge inte varit med. Personligen skulle jag vara betydligt räddare för att parkera i Friedrichshain, inte minst efter förra helgens händelser!
Model S 85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av HelectriC »

MartinE skrev:


Ja, sakta men säkert börjar Berlin bli som vilken storstad som helst!

Jag förstår vad du menar angående X-berg och Neukölln, men det finns ju lugna kvarter även i dessa stadsdelar! Jag håller själv till i Kreuzberg och har inte haft några problem när jag parkerat här, även om Teslan än så länge inte varit med. Personligen skulle jag vara betydligt räddare för att parkera i Friedrichshain, inte minst efter förra helgens händelser!
I allmänhet så är ju inte gatan helt optimal egentligen med tanke på att det väldigt ofta är träd över parkeringarna. Man får sånna där äckliga kletiga prickar på hela bilen, vindrutan går knappt att se ut igenom när man drar på torkarna och bilen måste in på tvätt. P-hus är dyrare men säkrare och renare. i p-hus behöver man dock som oftast betala när man kör ut ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av MartinE »

HelectriC skrev:
MartinE skrev:


Ja, sakta men säkert börjar Berlin bli som vilken storstad som helst!

Jag förstår vad du menar angående X-berg och Neukölln, men det finns ju lugna kvarter även i dessa stadsdelar! Jag håller själv till i Kreuzberg och har inte haft några problem när jag parkerat här, även om Teslan än så länge inte varit med. Personligen skulle jag vara betydligt räddare för att parkera i Friedrichshain, inte minst efter förra helgens händelser!
I allmänhet så är ju inte gatan helt optimal egentligen med tanke på att det väldigt ofta är träd över parkeringarna. Man får sånna där äckliga kletiga prickar på hela bilen, vindrutan går knappt att se ut igenom när man drar på torkarna och bilen måste in på tvätt. P-hus är dyrare men säkrare och renare.
Det är sant! Alla träd överallt bidrar ju på ett fantastiskt sätt till stadsmiljön, men de smutsar verkligen ner bilarna. Vissa bilar som inte rörts på ett tag ser verkligen för jäkliga ut! :)
HelectriC skrev:
i p-hus behöver man dock som oftast betala när man kör ut ;)
Då förstår jag att du helst undviker p-husen! ;)
Model S 85D
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddar

Inlägg av krabbe »

Skal en lite tur til Berlin (4 dagar, Och höra gärna om om hoteller med möjligheter för ladning (Har kollat med hoteler med DC men dom är tvär bokat. )

Vi är interesseret av et Hotel til rimlig pris, i et område där man vågar at parkera bilen. Någon erfarenhet ?
Har aldrig varit i Berlin innan. )

Vilken bricka måste man ha för at ladda - ?
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av Guldis-54 »

krabbe skrev:
Skal en lite tur til Berlin (4 dagar, Och höra gärna om om hoteller med möjligheter för ladning (Har kollat med hoteler med DC men dom är tvär bokat. )

Vi är interesseret av et Hotel til rimlig pris, i et område där man vågar at parkera bilen. Någon erfarenhet ?
Har aldrig varit i Berlin innan. )

Vilken bricka måste man ha för at ladda - ?
Jag åker till Leonardo Hotel, Berlin Mitte på torsdag och frågade där om parkering. Man kunde ordna, men Teslan är lite stor för dem. De skall dock ordna åt mig när jag kommer dit. Ingen laddning erbjuds. Jag tänker leva på SuC.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)

Inlägg av tehjimos »

REIT skrev:
Utanför Ritz Carlton finns det 2x Type2 22kW som är gratis både parkering och laddning så länge du laddar!

provade dessa förra året, 15 juli 2016, funkade skitbra... var där på återbesök i år igen, 15 juli 2017.. laddarna var trasiga fick jag förklarat för mig av gentlemannen som var entrévärd på ritz-carlton. Han nämnde också att inte många vet det och om det är tajt med parkeringar så är det tillåtet att stå där för p-vakterna tror att man laddar.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Skriv svar