Elbilar på arlanda

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Daoops skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Staten borde ersätta skatteintäkterna från biltrafiken med skatter på flyg. Tyvärr är det ju inte lika lätt eftersom flyget kan landa andra länder, men ett EU samarbete borde funka.
Tror du att flygbranschen är skattebefriad eller vad menar du?
Tror han menar hur mycket skatt det är på bensin för personbilar vs skatt på flygbränsle för ett flygplan.
Det är sant. På just bränslet drar inte staten in så mycket pengar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av bjelkeman »

Jag såg dessa häromdagen i det nya parkeringsgaraget framför terminal 5. Tänkte inte så mycket mer på det annat än att det låg nära utgången, och att det kanske skulle finnas platser tillgängligt ett tag framöver (hoppas jag).

Bild
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av sweslac »

Undrar om hur vi skulle kunna påverka Swedavia lite i denna frågan. Tycker att det är trist att jag kan inte ladda min Leaf den timme jag lämnar eller hämtar min familj på Arlanda. När min X kommer blir det ingen problem men det är inte alla som har råd. Köpte min Leaf på kvd mycket billigt... Kanske fler skulle slå till om man kunde snabb ladda på viktiga "fram och tillbaka" platser.

Det behöver inte vara dom bästa närmaste platser... Bara att dom finns.


Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av _TonyV »

Med lite planering så kan man åka förbi taxi remote och snabbladda.
Men ja jag vet det är inte var man lämnar och hämtar upp folk.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av Pontus »

sweslac skrev:
Tycker att det är konstigt hur Arlanda beter sig. Dom ger gratis parkering obegränsat (vilket var dumt att göra framför terminalerna) och backar våldsamt med att ta bort alla laddare.

Hur jag skulle göra:

1. Gå ihop med vattenfall eller clever för att ha snabbladdning för dom som ska bara hämta någon som landar. Ta betalt för dom platser. Placera dom ganska nära terminalerna... Max 1 timme. Status på hemsidan.

2. Semi snabb laddare till dom som ska göra dagsresor. Typ inomhus p-hus vid 5an och 4an. Möjlighet att boka krävs.

3. Schuko för dom som ska vara borta under längre tid... Lite som idag. Men med möjlighet att boka.

Konstigt hur dom gick all-in på helt fel sätt för att sedan dra sig tillbaka på helt fel sätt.
Jag har för mig att laddarna finns kvar framför terminal 5 eller har dom tagit bort dessa?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av sweslac »

Det finna kvar schuko laddare där, men nu när det är inte gratis så är det mest ice som står där. Det hade varit perfekt för några chademo där...


Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av _TonyV »

sweslac skrev:
Det finna kvar schuko laddare där, men nu när det är inte gratis så är det mest ice som står där. Det hade varit perfekt för några chademo där...

Sent from my iPad using Tapatalk
Vid T5 upphämtningsparkering så är området närmast terminalen bara för laddbara bilar. En ICE skulle få böter även om man lägger en förmögenhet i p-avgift.
Sen att ingen står och laddar där är en annan femma. :-) Bra Swedavia.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av 12man »

_TonyV skrev:
Vid T5 upphämtningsparkering så är området närmast terminalen bara för laddbara bilar. En ICE skulle få böter även om man lägger en förmögenhet i p-avgift.
Sen att ingen står och laddar där är en annan femma. :-) Bra Swedavia.
tyvärr har swedavia gjort sig rejält osams med sigtuna kommun också
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av bjelkeman »

12man skrev:
_TonyV skrev:
Vid T5 upphämtningsparkering så är området närmast terminalen bara för laddbara bilar. En ICE skulle få böter även om man lägger en förmögenhet i p-avgift.
Sen att ingen står och laddar där är en annan femma. :-) Bra Swedavia.
tyvärr har swedavia gjort sig rejält osams med sigtuna kommun också
Vad har de gjort nu?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av 12man »

sen flera år
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av Pontus »

sweslac skrev:
Det finna kvar schuko laddare där, men nu när det är inte gratis så är det mest ice som står där. Det hade varit perfekt för några chademo där...


Sent from my iPad using Tapatalk
Har det funnits något annat där tidigare?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av gellerstam »

Arlanda gör tydligen om parkeringarna med laddplatser lite då och då?!

Jag behöver stå på Arlanda, Nära Terminal 5, om några helger med min PHEV. Vad rekommenderas att man står nu för tiden? Jag behöver bara schuko och kommer stå tre dygn. Gärna hyfsat billigt men ändå bekvämt.

Någon av er med färska kunskaper om laddning på Arlanda?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag åkte iväg 4 dagar häromveckan. Billigaste parkering med elbilsladdning var då P46 utanför terminal 4, med 15 Typ2 kontakter. Förbokade för typ 400:-. För 100:- extra skulle jag fått plats närmare terminal 5, i P53 men tog en promenad på 5 min och köpte en extra öl på semestern för pengarna istället ;)

Vilken parkering du än tar så lönar det sig att förboka på swedavia.se. De har specialpris tor-sön och listar vilka P-platser som har el. Man kan inte förboka en laddplats, så måste man ladda bör man välja nån ställe med många laddstolpar.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av MangeT »

Runt terminal 5 är det mycket ombyggnationer nu så parkering är lite krångligt kan man säga för tillfället.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av Jerker »

Jag ska på en kurs på ett hotell på Arlanda om ett par månader och behöver ha bilen stående där på laddplats. Bäst att börja sondera terrängen redan nu, hör jag!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av Tjell »

Swedavia är min primära kund. Kan säga att det är inte bara utifrån sett som det ändrar på sig hit och dit...

Nåja, det händer mycket överallt, det är bara att flyta med.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Elbilar på arlanda

Inlägg av Peter Holm »

Jag har funnit att det ofta är fullt på laddplatserna nära terminalerna men att det inte är det i Sky City-garaget. Kan man förboka parkeringen blir den parkeringen bara dyr istället för snordyr.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Skriv svar