Städer som börjat satsa på laddplatser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Svenssons »

Det verkar som att en del städer/kommuner börjat vakna lite grann vad gäller laddplatser. Kan det vara så att städerna dels inte vill bli utnämnd till "Sveriges värsta stad för elbilister" och kanske försöker få till att bli "Sveriges bästa stad för elbilister". Vi har ju Göteborgs 14 nya Chademo-laddare och 250 nya laddare i Linköping. Nu har även Kalmar med ett par nya snabbladdare och några ytterligare laddplatser. I artikeln från Kalmar Energi så finns även denna kommentar:
Vid mätningar på andra håll i landet har man sett att när någon aktör gör en stor satsning för att öka tillgängligheten, så ökar även försäljningen av elbilar.
Vad gäller Kalmar så verkar det främst vara det som Kalmar Energi kallar "semisnabb laddare" vilket vi får anta är Typ 2 Mode 3-laddplatser på kanske 22 kW som kommer att sättas upp. För de som stannar i Kalmar på olika besök (jobb, handel, evenemang och liknande) kommer dessa laddplatser antagligen vara tillräckligt. Vill man köra långt och kör förbi Kalmar åt något värdestreck så lär dessa inte vara till någon större nytta. Det är i alla fall ett steg i rätt riktning och gör nog att Kalmar för nästa år slipper vara med på kvallistan för "Sveriges värsta stad för elbilister". Helt säker kan man inte vara eftersom det är ett rörligt mål och många kommuner håller på att vakna verkar det som.

Vi får hoppas att Kalmar Energi även ser till att lägga upp dessa platser på webbtjänster för olika laddplatser. Upptäckte t.ex. att de 4 landkontakterna med Schuko 16A som finns på Kalmar Öland Airport inte fanns med på Uppladdning.nu.

1.Hansa City – semisnabb laddare 4 platser
2.Hotell Scandic – snabbladdare och semisnabbladdare 4 platser (Samma plats som de 6 Superchargers)
3.Giraffen köpcenter – snabbladdare och semisnabbladdare 4 platser
4.Bönhasen semisnabb laddare 4 platser
5.Vattentornet semisnabb laddare 2 platser
6.Centralstationen semisnabb laddare 2 platser
ladd.png
http://www.mynewsdesk.com/se/kalmar_ene ... re-1533883
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av LarsL »

Känner bara att det är sånt slöseri med 22kW Type 2. De har få dragit fram en stor servis särskilt då det brukar sitta två eller fyra stycken brevid varandra alltså någonstanns 44-88kW. De felsta bilar kanske kan dra 3,7kW några 11kW men bara några enstaka kan utnyttja 22kW. Man hoppas ju att de hade balanserat dem så att jag inte "tar" 22kW ochanvänder 3,7...hmm.
Hade varit betydligt trevligare med två eller fyra Typ2 på 11kW och sedan en Chademo på 44kW.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Feddan »

LarsL skrev:
Känner bara att det är sånt slöseri med 22kW Type 2. De har få dragit fram en stor servis särskilt då det brukar sitta två eller fyra stycken brevid varandra alltså någonstanns 44-88kW. De felsta bilar kanske kan dra 3,7kW några 11kW men bara några enstaka kan utnyttja 22kW. Man hoppas ju att de hade balanserat dem så att jag inte "tar" 22kW ochanvänder 3,7...hmm.
Hade varit betydligt trevligare med två eller fyra Typ2 på 11kW och sedan en Chademo på 44kW.
De planerar väl lite för framtiden. Jag som har dubbelladdare tycker 22kW är underbart. Jönköping är otroligt bra utrustade med flera 22kW-laddare. 2020 kommer nog de flesta nya elbilarna att kunna ladda 22kW.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Ampera »

Om man tänker nu och även för framtiden(1-2år), så hade det varit smart om de hade satt upp laddare som pratar med varandra. De drar fram 3-fas 32A och monterar Teslas Wall Charger(typ) och samman länkar dessa. Då fixar den 4st som får dela på 22kw. Är du ensam och kan nyttja 22kw så får du allt. Då får även de som har lägre effekt nytta av detta redan idag. När sedan framtiden är här så kan gruppera om dem. Jag skulle tro att dessa chargers som man sätter upp idag är dyrare än Teslas, dock är de gjorda fritt montage.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Mysman »

Men Tesla har väl numera endast en 16,5kW laddare, och skulle det gå att få dubbelladdare någon gång framöver blir det 33kW då.
Det är ju 48A 3-fas som inte så enkelt att få till hursomhelst.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Känner bara att det är sånt slöseri med 22kW Type 2. De har få dragit fram en stor servis särskilt då det brukar sitta två eller fyra stycken brevid varandra alltså någonstanns 44-88kW. De felsta bilar kanske kan dra 3,7kW några 11kW men bara några enstaka kan utnyttja 22kW. Man hoppas ju att de hade balanserat dem så att jag inte "tar" 22kW ochanvänder 3,7...hmm.
Hade varit betydligt trevligare med två eller fyra Typ2 på 11kW och sedan en Chademo på 44kW.
Här håller jag inte med dig.. för den typen av destinationer (köpcenter, centralstation etc.) behövs mer rejäl destinationsladdning om det ska göra någon skillnad. 3,7kW utanför ett köpcenter ger mindre än två mil räckvidd om du är inne och handlar en hel timma - det är så klent att det då kan kvitta.
3,7kW (16A enfas) är perfekt på laddstolpar utanför lägenhetshus där folk nattladdar.
ChaDeMo tycker jag inte att kommunerna ska bygga, utan privata aktörer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Nima
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jul 2015 11:55
Ort: Växjö

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Nima »

Beträffande laddplatser i Kalmar så finns det väl åtminstone två ställen till, vid Kalmar sjukhus, som vardera har dubbla typ 2-uttag för 22kW.
Dessutom en utomordentligt fin plats att fika på under tiden inne på sjukhusets kaffeteria.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Svenssons »

Nima skrev:
Beträffande laddplatser i Kalmar så finns det väl åtminstone två ställen till, vid Kalmar sjukhus, som vardera har dubbla typ 2-uttag för 22kW.
Dessutom en utomordentligt fin plats att fika på under tiden inne på sjukhusets kaffeteria.
Visst finns det fler. De som Kalmar Energi listar är nya laddplatser eller fler laddare på befintliga platser och det är enbart Kalmar Energis laddstolpar och laddare. Att jag tog upp de vid flyget är pga att jag var förvånad att dessa inte fanns med på t.ex. Uppladdning.nu trotts att de funnits där i alla fall ett år. Tycker att mycket ansvar ligger på den som sätter upp stolpar att även informera om dessa och då inte enbart som pressrelease eller i en annons.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av JFAH »

Svenssons skrev:
Nima skrev:
Beträffande laddplatser i Kalmar så finns det väl åtminstone två ställen till, vid Kalmar sjukhus, som vardera har dubbla typ 2-uttag för 22kW.
Dessutom en utomordentligt fin plats att fika på under tiden inne på sjukhusets kaffeteria.
Visst finns det fler. De som Kalmar Energi listar är nya laddplatser eller fler laddare på befintliga platser och det är enbart Kalmar Energis laddstolpar och laddare. Att jag tog upp de vid flyget är pga att jag var förvånad att dessa inte fanns med på t.ex. Uppladdning.nu trotts att de funnits där i alla fall ett år. Tycker att mycket ansvar ligger på den som sätter upp stolpar att även informera om dessa och då inte enbart som pressrelease eller i en annons.
Har du lagt upp den på uppladdning.nu nu då?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Svenssons »

JFAH skrev:
Svenssons skrev:
Nima skrev:
Beträffande laddplatser i Kalmar så finns det väl åtminstone två ställen till, vid Kalmar sjukhus, som vardera har dubbla typ 2-uttag för 22kW.
Dessutom en utomordentligt fin plats att fika på under tiden inne på sjukhusets kaffeteria.
Visst finns det fler. De som Kalmar Energi listar är nya laddplatser eller fler laddare på befintliga platser och det är enbart Kalmar Energis laddstolpar och laddare. Att jag tog upp de vid flyget är pga att jag var förvånad att dessa inte fanns med på t.ex. Uppladdning.nu trotts att de funnits där i alla fall ett år. Tycker att mycket ansvar ligger på den som sätter upp stolpar att även informera om dessa och då inte enbart som pressrelease eller i en annons.
Har du lagt upp den på uppladdning.nu nu då?
Japp, första som jag lagt upp på Uppladdning.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 58b4f4d271

Gjorde mindre uppdateringar på de vid Scandic också. Tänkt köra runt och testa de i Kalmar när jag väl får bilen. Jag vet ju inte hur de vid flyget fungerar. Kan bara se att det är 4 st schuko med 16A säkringar. På en flygplats där man står några dagar behlvs inte mer än Schuko. Utanför butik eller attraktion där man kanske stannar 1-3 timmar behövs Type 2 Mode 3 på minst 11 kW och för de laddare som är tänkta för förbipasserande långfärdsbilister behövs egentligen så mycket kräm som det bara går att få. Även 125 kW kan nog kännas begränsande för en del ibland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av LarsL »

Feddan skrev:
LarsL skrev:
Känner bara att det är sånt slöseri med 22kW Type 2. De har få dragit fram en stor servis särskilt då det brukar sitta två eller fyra stycken brevid varandra alltså någonstanns 44-88kW. De felsta bilar kanske kan dra 3,7kW några 11kW men bara några enstaka kan utnyttja 22kW. Man hoppas ju att de hade balanserat dem så att jag inte "tar" 22kW ochanvänder 3,7...hmm.
Hade varit betydligt trevligare med två eller fyra Typ2 på 11kW och sedan en Chademo på 44kW.
De planerar väl lite för framtiden. Jag som har dubbelladdare tycker 22kW är underbart. Jönköping är otroligt bra utrustade med flera 22kW-laddare. 2020 kommer nog de flesta nya elbilarna att kunna ladda 22kW.
Knappast. Det kostar 20kkr att uppdatera till stora laddare, ingen lägger det på en liten bil. Inte många som ens köper till stora laddaren till Leafen på 6,6kW. Zoe har tagitbort sin stora laddare, Tesla har minskat från 22 till 16kW, trenden går alltså åt andra hållet mot mindre laddare.
Grejen är att dessa kommuner (och företag) som satt upp 22kW "laddare" är att de blivit lurade av konsulter och oseriösa försäljare. De har köpt "semisnabbaladdare" för dyra pengar och tror att de gjort en bra affär eftersom de inte köpt Chademo laddare för 500kkr. Men som sagt detta är inte laddare utan eluttag och dyra sådana. Det finns förresten Chademo för runt 50kkr om man vill.
Vad de borde gjort, om de inte vill sätta upp en Chademo, är att sätta ut boxar som är sammanlänkade. Då skulle de för samma servis kunnat ha 6 uttag på ett uttag där den bil som kan ta mest får mest.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
Känner bara att det är sånt slöseri med 22kW Type 2. De har få dragit fram en stor servis särskilt då det brukar sitta två eller fyra stycken brevid varandra alltså någonstanns 44-88kW. De felsta bilar kanske kan dra 3,7kW några 11kW men bara några enstaka kan utnyttja 22kW. Man hoppas ju att de hade balanserat dem så att jag inte "tar" 22kW ochanvänder 3,7...hmm.
Hade varit betydligt trevligare med två eller fyra Typ2 på 11kW och sedan en Chademo på 44kW.
Här håller jag inte med dig.. för den typen av destinationer (köpcenter, centralstation etc.) behövs mer rejäl destinationsladdning om det ska göra någon skillnad. 3,7kW utanför ett köpcenter ger mindre än två mil räckvidd om du är inne och handlar en hel timma - det är så klent att det då kan kvitta.
3,7kW (16A enfas) är perfekt på laddstolpar utanför lägenhetshus där folk nattladdar.
ChaDeMo tycker jag inte att kommunerna ska bygga, utan privata aktörer.
Uttagenska så klart vara ihop kopplade så att det på en 22:a kan stå två tre Leaf och en Tesla och ladda samtidigt. Nu ställer jag mig på platsen och laddar min Leaf med 3,7 kW och du får inget i den Tesla, är det bättre alltså? Hade det inte varit smartare om du fått 18,3kW istället för inget?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Zoe har tagit bort sin stora laddare
Nja, det innebär att de minskat från 43 till 22 kW, så det är inte riktigt relevant i den här diskussionen om vem som har glädje av 22kW laddstolpar.
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Top12 »

11 eller 22kW type2 mode3 är perfekt i städerna. Det är ju inte så att man skall stå och fylla fullt för långresan. Tvärtom det är för korta ärenden i stan men att lämna bilen stående på en P-plats i 1 timma utan att ladda känns ju inte bra. Ofta åker man en rad små ärenden och vill inte känna att det kanske blir svårt att komma hem bara för att man inte hade fulladdat tillräckligt när man åkte från jobbet eller hemmet.
11 kW 3 fas 16a ger ca 5 mil per timma räcker mer än väl till vardags när man är iväg på ärenden.

Långresa är ju en helt annan sak och oftast inte så spontant utan en viss planering och då vill man ha Max laddhastighet. Även DC laddning om 120kW kan upplevas som seg ibland så vi får hoppas att 300kW kommer inom en inte allt för avlägsen framtid.

Så hellre fler 11 eller 22 kW stolpar på alla parkeringar i stan än en snabbladdare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Uttagenska så klart vara ihop kopplade så att det på en 22:a kan stå två tre Leaf och en Tesla och ladda samtidigt. Nu ställer jag mig på platsen och laddar min Leaf med 3,7 kW och du får inget i den Tesla, är det bättre alltså? Hade det inte varit smartare om du fått 18,3kW istället för inget?
Ännu bättre är ju om Teslan får 22kW och tre Leaf får 3,7 kW var. Hade dessa fyra uttag ersatts med en Chademo och platsen är inne i stan vid butiker så hade kanske en Leaf stått där i två timmar varav endast laddat i en timme kanske.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Uttagenska så klart vara ihop kopplade så att det på en 22:a kan stå två tre Leaf och en Tesla och ladda samtidigt. Nu ställer jag mig på platsen och laddar min Leaf med 3,7 kW och du får inget i den Tesla, är det bättre alltså? Hade det inte varit smartare om du fått 18,3kW istället för inget?
Ännu bättre är ju om Teslan får 22kW och tre Leaf får 3,7 kW var. Hade dessa fyra uttag ersatts med en Chademo och platsen är inne i stan vid butiker så hade kanske en Leaf stått där i två timmar varav endast laddat i en timme kanske.
Ja, helt klart ska det vara ladduttag i stan och på andra destinationer. Men som det är nu så kommer jag blockera 22kW och utnyttja 3,7.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Ja, helt klart ska det vara ladduttag i stan och på andra destinationer. Men som det är nu så kommer jag blockera 22kW och utnyttja 3,7.
Du kommer att blockera en laddplats som kan ge upp till 22kW. Hade det istället för fyra 22kW-uttag funnits en Chademo och du kommer till stan med halv "tank" och tänkt stanna i 2 timmar så kommer du att blockera den enda laddplatsen i två timmar även ifall du har fullt batteri efter en halvtimme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av danni »

Snabbladdare är dock rätt värdelöst på ställen där man inte hela tiden är i närheten av bilen. Om jag är på köpcentrum, stan, nöjespark etc vill jag inte behöva tänka på att gå och flytta bilen efter en timme. Då håller jag med LarsL om att det på många ställen är mycket bättre med många lastbalanserade typ2-uttag. Om ingen annan laddar kan du dra ut 22 kW. Om flera kommer får ni dela på strömmen, men att en eller två Leaf dyker upp behöver inte göra jätteskillnad för Teslan som stod där och laddade.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Snabbladdare är dock rätt värdelöst på ställen där man inte hela tiden är i närheten av bilen. Om jag är på köpcentrum, stan, nöjespark etc vill jag inte behöva tänka på att gå och flytta bilen efter en timme. Då håller jag med LarsL om att det på många ställen är mycket bättre med många lastbalanserade typ2-uttag. Om ingen annan laddar kan du dra ut 22 kW. Om flera kommer får ni dela på strömmen, men att en eller två Leaf dyker upp behöver inte göra jätteskillnad för Teslan som stod där och laddade.
Självklart skall man lastbalansera när det sätts upp mer än en typ 2-kontakt. Det betyder dock inte att man måste begränsa strömmen till 32A ifall man sätter upp t.ex. fyra typ 2-kontakter. Väljer man att köra 64A till fyra 22kW Typ 2-kontakter så lär effekten begränsas väldigt sällan. Chademo bör inte sättas på samma kabel då. Snabbladdare och Typ 2 har två olika syften och platsen avgör väldigt ofta om det är för destinationsladdning eller om det är för snabbt stopp längs vägen. Skulle det finnas en Chademo-laddare så förutom att den är mycket dyrare än ladduttag så lär folk använda Chademo som destinationsladdare. Detta medför dels att en snabbladdarplats kommer vara ockuperad av bil som inte laddar och att när bilen laddar så får övriga bilar inte någon direkt effekt. Skulle man istället begränsa effekten i snabbladdaren när andra elbilar kopplar in Typ 2-kontakter så blir det inte så roligt för den som tänkte sig snabbladdning i en timme men kommer tillbaka och har kanske bara fått 10 kWh istället för 40 kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Mysman »

Hur går det att ställa in laddningen på Tesla, kan man klocka även färdigtid? Det skulle vara smidigt att sätta färdigtid till t.ex 07:00 så kan bilen själv räkna ut hur mycket ström som behövs för att vara fullladdad då. Då kan lastdelningen bli mer effektiv.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Toja »

Mysman skrev:
Hur går det att ställa in laddningen på Tesla, kan man klocka även färdigtid? Det skulle vara smidigt att sätta färdigtid till t.ex 07:00 så kan bilen själv räkna ut hur mycket ström som behövs för att vara fullladdad då. Då kan lastdelningen bli mer effektiv.
Nej det går tyvärr inte.
Man får räkna baklänges om du ska ladda fullt.
Man kan ställa in när laddningen ska starta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Ja, helt klart ska det vara ladduttag i stan och på andra destinationer. Men som det är nu så kommer jag blockera 22kW och utnyttja 3,7.
Du kommer att blockera en laddplats som kan ge upp till 22kW. Hade det istället för fyra 22kW-uttag funnits en Chademo och du kommer till stan med halv "tank" och tänkt stanna i 2 timmar så kommer du att blockera den enda laddplatsen i två timmar även ifall du har fullt batteri efter en halvtimme.
Har aldrig förordat Chademo som destinationsladdare, självklart inte! Men att gödsla med 22kW uttag gör knappast någon glad. Då är det bättre att ha fyra gånger fler uttag och sedan lastbalansera dem.

Ett Chademo används för att locka in folk till staden. Om tex Mariestad satt upp en Chademo brevid sitt 22kW uttag (och vätgasmackar) så hade nog en del kunder svängt in till centrum och strosat runt lite medan de laddade. Alltså en Chademo åker jag till, ett 22kW kommer inte locka av många från Europavägen direkt. Problemet är att det finns så många oseriösa försäljare där ute som lurar fattiga kommuner, jag känner åtminstone till en.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av bylund »

Lastbalansering är bra för den som har anläggningen, men kan var ett problem för användaren på det blir oförutsägbart. Kommer jag få 22 kW eller bara 5,5 kW för att tre andra också kom och kopplade in sig? Man vill ju gärna kunna förutsäga ungefär hur lång tid det kommer att ta innan man har laddat klart.

Fortum har i norra Finland en del 22 kW-stolpar som bara ger 11 kW om man är två inkopplade. Ändå tar de betalt per tid och inte för levererad energi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Feddan »

Mysman skrev:
Hur går det att ställa in laddningen på Tesla, kan man klocka även färdigtid? Det skulle vara smidigt att sätta färdigtid till t.ex 07:00 så kan bilen själv räkna ut hur mycket ström som behövs för att vara fullladdad då. Då kan lastdelningen bli mer effektiv.
Nej man kan bara sätta starttid i dagsläget. Så man får räkna själv.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av HelectriC »

Visste inte helt var jag skulle skriva detta, men kände att denna tråd kunde passa.

I ett av de stora parkeringshusen här i stan (Bergen) har dom nu allokerat 54!!! P-platser till elbilar. Typ2 upp til 7,4kW :) det som är bra och borde hindra ICEing är att för att komma till laddplatserna så kör man förbi en extra spärr/kamera och man betalar då 8kr extra per timme (för laddningen). Det står tydligt på skylt att när man åker in där så läses reg skylten och man får betala extra. Tror inte så många fossilare är intresserade av den extrakostnaden. Grundpriset för att parkera är hälften för elbilar, så även med extraavgiften för laddning, så hamnar man under vad en fossilare betalar per timme :)
Detta är ju helt klart en metod fler borde ta efter!
Kuriosa är att jag använder typ2 kabeln från vår eGolf och den ska egentligen bara klara 16A, men jag fick ut 20A idag :D

Värt att lägga till är att det redan finns ca 30 vanliga laddplatser med schuko i det område som inte kostar extra. Totalt har p-huset runt 84 laddplatser, det är bra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar