Vad gäller Kalmar så verkar det främst vara det som Kalmar Energi kallar "semisnabb laddare" vilket vi får anta är Typ 2 Mode 3-laddplatser på kanske 22 kW som kommer att sättas upp. För de som stannar i Kalmar på olika besök (jobb, handel, evenemang och liknande) kommer dessa laddplatser antagligen vara tillräckligt. Vill man köra långt och kör förbi Kalmar åt något värdestreck så lär dessa inte vara till någon större nytta. Det är i alla fall ett steg i rätt riktning och gör nog att Kalmar för nästa år slipper vara med på kvallistan för "Sveriges värsta stad för elbilister". Helt säker kan man inte vara eftersom det är ett rörligt mål och många kommuner håller på att vakna verkar det som.Vid mätningar på andra håll i landet har man sett att när någon aktör gör en stor satsning för att öka tillgängligheten, så ökar även försäljningen av elbilar.
Vi får hoppas att Kalmar Energi även ser till att lägga upp dessa platser på webbtjänster för olika laddplatser. Upptäckte t.ex. att de 4 landkontakterna med Schuko 16A som finns på Kalmar Öland Airport inte fanns med på Uppladdning.nu.
1.Hansa City – semisnabb laddare 4 platser
2.Hotell Scandic – snabbladdare och semisnabbladdare 4 platser (Samma plats som de 6 Superchargers)
3.Giraffen köpcenter – snabbladdare och semisnabbladdare 4 platser
4.Bönhasen semisnabb laddare 4 platser
5.Vattentornet semisnabb laddare 2 platser
6.Centralstationen semisnabb laddare 2 platser
http://www.mynewsdesk.com/se/kalmar_ene ... re-1533883