Städer som börjat satsa på laddplatser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Toja »

Mysman skrev:
Hur går det att ställa in laddningen på Tesla, kan man klocka även färdigtid? Det skulle vara smidigt att sätta färdigtid till t.ex 07:00 så kan bilen själv räkna ut hur mycket ström som behövs för att vara fullladdad då. Då kan lastdelningen bli mer effektiv.
Nej det går tyvärr inte.
Man får räkna baklänges om du ska ladda fullt.
Man kan ställa in när laddningen ska starta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Ja, helt klart ska det vara ladduttag i stan och på andra destinationer. Men som det är nu så kommer jag blockera 22kW och utnyttja 3,7.
Du kommer att blockera en laddplats som kan ge upp till 22kW. Hade det istället för fyra 22kW-uttag funnits en Chademo och du kommer till stan med halv "tank" och tänkt stanna i 2 timmar så kommer du att blockera den enda laddplatsen i två timmar även ifall du har fullt batteri efter en halvtimme.
Har aldrig förordat Chademo som destinationsladdare, självklart inte! Men att gödsla med 22kW uttag gör knappast någon glad. Då är det bättre att ha fyra gånger fler uttag och sedan lastbalansera dem.

Ett Chademo används för att locka in folk till staden. Om tex Mariestad satt upp en Chademo brevid sitt 22kW uttag (och vätgasmackar) så hade nog en del kunder svängt in till centrum och strosat runt lite medan de laddade. Alltså en Chademo åker jag till, ett 22kW kommer inte locka av många från Europavägen direkt. Problemet är att det finns så många oseriösa försäljare där ute som lurar fattiga kommuner, jag känner åtminstone till en.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av bylund »

Lastbalansering är bra för den som har anläggningen, men kan var ett problem för användaren på det blir oförutsägbart. Kommer jag få 22 kW eller bara 5,5 kW för att tre andra också kom och kopplade in sig? Man vill ju gärna kunna förutsäga ungefär hur lång tid det kommer att ta innan man har laddat klart.

Fortum har i norra Finland en del 22 kW-stolpar som bara ger 11 kW om man är två inkopplade. Ändå tar de betalt per tid och inte för levererad energi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Feddan »

Mysman skrev:
Hur går det att ställa in laddningen på Tesla, kan man klocka även färdigtid? Det skulle vara smidigt att sätta färdigtid till t.ex 07:00 så kan bilen själv räkna ut hur mycket ström som behövs för att vara fullladdad då. Då kan lastdelningen bli mer effektiv.
Nej man kan bara sätta starttid i dagsläget. Så man får räkna själv.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av HelectriC »

Visste inte helt var jag skulle skriva detta, men kände att denna tråd kunde passa.

I ett av de stora parkeringshusen här i stan (Bergen) har dom nu allokerat 54!!! P-platser till elbilar. Typ2 upp til 7,4kW :) det som är bra och borde hindra ICEing är att för att komma till laddplatserna så kör man förbi en extra spärr/kamera och man betalar då 8kr extra per timme (för laddningen). Det står tydligt på skylt att när man åker in där så läses reg skylten och man får betala extra. Tror inte så många fossilare är intresserade av den extrakostnaden. Grundpriset för att parkera är hälften för elbilar, så även med extraavgiften för laddning, så hamnar man under vad en fossilare betalar per timme :)
Detta är ju helt klart en metod fler borde ta efter!
Kuriosa är att jag använder typ2 kabeln från vår eGolf och den ska egentligen bara klara 16A, men jag fick ut 20A idag :D

Värt att lägga till är att det redan finns ca 30 vanliga laddplatser med schuko i det område som inte kostar extra. Totalt har p-huset runt 84 laddplatser, det är bra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av bjelkeman »

I den lokala tidningen från Sollentuna Energi och Miljö, så hade de ganska mycket om elbilsladdning senast. I en artikel som hette:

Laddstolpar ska bli fler så står det:
I Göteborg satsar man på 14 nya snabbladdningsstationer i centrum och över 500 laddpunkter för boende- och besöksladdning. Även i Stockholm bygger man fler laddplattser och målet är 1000 stolpar före 2018.
Sen pratas det om induktionsladdnings pilottester och lite annat.

Edit: Jävla autokorrekt. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
I ett av de stora parkeringshusen här i stan (Bergen) har dom nu allokerat 54!!! P-platser till elbilar. Typ2 upp til 7,4kW :) ....
Vilken dröm. Det är ju så det ska vara. Rökare och ikke rökare. Tyvärr ljusår ifrån verkligheten här i Norges lilla efterblivna grannland, som tror sig vara bäst på allting. Ett avgränsat område som är reserverat för elbilar hade man i Sverige säkert uppfattat som diskriminerande eller nåt sånt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Visste inte helt var jag skulle skriva detta, men kände att denna tråd kunde passa.

I ett av de stora parkeringshusen här i stan (Bergen) har dom nu allokerat 54!!! P-platser till elbilar. Typ2 upp til 7,4kW :) det som är bra och borde hindra ICEing är att för att komma till laddplatserna så kör man förbi en extra spärr/kamera och man betalar då 8kr extra per timme (för laddningen). Det står tydligt på skylt att när man åker in där så läses reg skylten och man får betala extra. Tror inte så många fossilare är intresserade av den extrakostnaden. Grundpriset för att parkera är hälften för elbilar, så även med extraavgiften för laddning, så hamnar man under vad en fossilare betalar per timme :)
Detta är ju helt klart en metod fler borde ta efter!
Kuriosa är att jag använder typ2 kabeln från vår eGolf och den ska egentligen bara klara 16A, men jag fick ut 20A idag :D

Värt att lägga till är att det redan finns ca 30 vanliga laddplatser med schuko i det område som inte kostar extra. Totalt har p-huset runt 84 laddplatser, det är bra.
Svinsmart ju! och bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Tjell »

Lite svårt att hitta publika laddplatser i Norrköping. Jag hittade P-huset Lyckan via Chargemap. Plugsurfing, inCharge och Charge and Drive visade inte denna plats.

En av platsera var med en Tesla WC!Bild
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av _TonyV »

Tjell skrev:
Lite svårt att hitta publika laddplatser i Norrköping. Jag hittade P-huset Lyckan via Chargemap. Plugsurfing, inCharge och Charge and Drive visade inte denna plats.

En av platsera var med en Tesla WC!Bild
Varför inte kolla webbsidan uppladdning.nu ? Platsen funnits upplagd där länge, sen 30 augusti 2016.
Jag kollar den och PlugShare appen och snabbladda.nu iofs, inte teslaägare så måste ha mer koll och planering
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Städer som börjat satsa på laddplatser

Inlägg av Tjell »

Ah, får kolla websidan. Tackar för tipset!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar