Knappast. Det kostar 20kkr att uppdatera till stora laddare, ingen lägger det på en liten bil. Inte många som ens köper till stora laddaren till Leafen på 6,6kW. Zoe har tagitbort sin stora laddare, Tesla har minskat från 22 till 16kW, trenden går alltså åt andra hållet mot mindre laddare.Feddan skrev:De planerar väl lite för framtiden. Jag som har dubbelladdare tycker 22kW är underbart. Jönköping är otroligt bra utrustade med flera 22kW-laddare. 2020 kommer nog de flesta nya elbilarna att kunna ladda 22kW.LarsL skrev:Känner bara att det är sånt slöseri med 22kW Type 2. De har få dragit fram en stor servis särskilt då det brukar sitta två eller fyra stycken brevid varandra alltså någonstanns 44-88kW. De felsta bilar kanske kan dra 3,7kW några 11kW men bara några enstaka kan utnyttja 22kW. Man hoppas ju att de hade balanserat dem så att jag inte "tar" 22kW ochanvänder 3,7...hmm.
Hade varit betydligt trevligare med två eller fyra Typ2 på 11kW och sedan en Chademo på 44kW.
Grejen är att dessa kommuner (och företag) som satt upp 22kW "laddare" är att de blivit lurade av konsulter och oseriösa försäljare. De har köpt "semisnabbaladdare" för dyra pengar och tror att de gjort en bra affär eftersom de inte köpt Chademo laddare för 500kkr. Men som sagt detta är inte laddare utan eluttag och dyra sådana. Det finns förresten Chademo för runt 50kkr om man vill.
Vad de borde gjort, om de inte vill sätta upp en Chademo, är att sätta ut boxar som är sammanlänkade. Då skulle de för samma servis kunnat ha 6 uttag på ett uttag där den bil som kan ta mest får mest.