Norrköping vill inte vara värst

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av vigge50 »

tobbeturbo skrev:
Det stog på att de hade 35A. Men är inte alltför haj på el på så vis, så har det nån större betydelse? Tänker om 400v har 16A?
När du laddar så är det effekten som du bryr dig om och denna får du genom att räkna spänning*ström*faser. Ett vanligt trefas uttag ger 230*3*16=11 kW.
Om det var en fas och 35 ampere så ger det 230*1*35=8 kW.
Detta tar du sen gånger antal timmar du laddar för att få read på hur många kWh du laddat.
För att räkna ut hur långt du kommer så kan du räkna ungefär 2 kWh per mil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Jerker »

tobbeturbo skrev:
Jerker skrev:
Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.
Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

Jerker skrev:
tobbeturbo skrev:
Jerker skrev:
Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.
Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.
Tack, bra info ju. Snart är jag kanske lite mer påläst på just ström o särskilt elbil o tesla. Gör ju inget annat än att kolla på forumet här och teslas sida. Enligt tjejen iaf...
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Jerker »

tobbeturbo skrev:
Jerker skrev:
tobbeturbo skrev:
Jerker skrev:
Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.
Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.
Tack, bra info ju. Snart är jag kanske lite mer påläst på just ström o särskilt elbil o tesla. Gör ju inget annat än att kolla på forumet här och teslas sida. Enligt tjejen iaf...
:D :D :D Då är du i gott sällskap!
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

vigge50 skrev:
tobbeturbo skrev:
Det stog på att de hade 35A. Men är inte alltför haj på el på så vis, så har det nån större betydelse? Tänker om 400v har 16A?
När du laddar så är det effekten som du bryr dig om och denna får du genom att räkna spänning*ström*faser. Ett vanligt trefas uttag ger 230*3*16=11 kW.
Om det var en fas och 35 ampere så ger det 230*1*35=8 kW.
Detta tar du sen gånger antal timmar du laddar för att få read på hur många kWh du laddat.
För att räkna ut hur långt du kommer så kan du räkna ungefär 2 kWh per mil.
En jäkel att vara pedagogisk! Tack som fan. Nu hajar (typ) även jag ju. Tack!
Referral: http://---
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... c69abe9029

22kw enligt den här sidan, i p-hus lyckan.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Jerker »

tobbeturbo skrev:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... c69abe9029

22kw enligt den här sidan, i p-hus lyckan.
...vilket alltså inte stämde, iaf inte i söndags. Min bil kan ta emot 22 kW, så det skulle den ha gjort om det bara funnits det i uttaget. Det kan vara så att den ger 22 kW per enhet och därför max 11 kW per uttag. Men det borde vara lastbalansering, så att den ger 22 kW om det bara står en bil där och laddar och 11 kW var till två bilar. Men det är inte alltid verkligheten stämmer överens med kartan.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

Jerker skrev:
tobbeturbo skrev:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... c69abe9029

22kw enligt den här sidan, i p-hus lyckan.
...vilket alltså inte stämde, iaf inte i söndags. Min bil kan ta emot 22 kW, så det skulle den ha gjort om det bara funnits det i uttaget. Det kan vara så att den ger 22 kW per enhet och därför max 11 kW per uttag. Men det borde vara lastbalansering, så att den ger 22 kW om det bara står en bil där och laddar och 11 kW var till två bilar. Men det är inte alltid verkligheten stämmer överens med kartan.

Okey, Har du provat laddstationen i Skärblacka vid mcdonalds? står på samma sida att de har 50kwh
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Jerker »

tobbeturbo skrev:
Jerker skrev:
tobbeturbo skrev:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... c69abe9029

22kw enligt den här sidan, i p-hus lyckan.
...vilket alltså inte stämde, iaf inte i söndags. Min bil kan ta emot 22 kW, så det skulle den ha gjort om det bara funnits det i uttaget. Det kan vara så att den ger 22 kW per enhet och därför max 11 kW per uttag. Men det borde vara lastbalansering, så att den ger 22 kW om det bara står en bil där och laddar och 11 kW var till två bilar. Men det är inte alltid verkligheten stämmer överens med kartan.

Okey, Har du provat laddstationen i Skärblacka vid mcdonalds? står på samma sida att de har 50kwh
Klinga, menar du? Ja, fast jag kan inte ladda likström, bara växelström. Men den ger 22 kW till min bil, som den ska. Uppladdning.nu stämmer oftast, men ibland är det fel. Men de där snabbladdarna som har alla tre standarderna, som Fortum, Vattenfall eller Clever sätter upp, brukar hålla vad de lovar.

Men så är det så också, att ett kallt batteri tar ändå inte emot full effekt, så jag har varit med om ungefär halva farten mitt i vintern på en Cleverladdare. Men nu var mitt batteri varmt, så det kan inte ha varit felet. Och sen har Tesla ett bättre system för att både värma och kyla batteriet, så det brukar inte vara så stort problem.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

Jerker skrev:
tobbeturbo skrev:
Jerker skrev:
tobbeturbo skrev:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... c69abe9029

22kw enligt den här sidan, i p-hus lyckan.
...vilket alltså inte stämde, iaf inte i söndags. Min bil kan ta emot 22 kW, så det skulle den ha gjort om det bara funnits det i uttaget. Det kan vara så att den ger 22 kW per enhet och därför max 11 kW per uttag. Men det borde vara lastbalansering, så att den ger 22 kW om det bara står en bil där och laddar och 11 kW var till två bilar. Men det är inte alltid verkligheten stämmer överens med kartan.

Okey, Har du provat laddstationen i Skärblacka vid mcdonalds? står på samma sida att de har 50kwh
Klinga, menar du? Ja, fast jag kan inte ladda likström, bara växelström. Men den ger 22 kW till min bil, som den ska. Uppladdning.nu stämmer oftast, men ibland är det fel. Men de där snabbladdarna som har alla tre standarderna, som Fortum, Vattenfall eller Clever sätter upp, brukar hålla vad de lovar.

Men så är det så också att ett kallt batteri tar ändå inte emot full effekt, så jag har varit med om ungefär halva farten mitt i vintern på en Cleverladdare. Men nu var mitt batteri var varmt, så det kan inte ha varit felet. Och sen har Tesla ett bättre system för att både värma och kyla batteriet, så det brukar inte vara så stort problem.
Härligt. Exakt, klinga hette det där ja.
Elever är också att rekommendera att beställa laddkort/bricka ifrån alltså?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av hanty »

tobbeturbo skrev:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... c69abe9029

22kw enligt den här sidan, i p-hus lyckan.
Hopppas att de har skrivit fel då det står " cee 5 pin 32A". Den vanliga röda adaptern som följer med Tesla är 16A och passar inte på 32A, det är nog ganska få som har med sig en sådan adapter! Förhoppningsvis har de satt upp en laddbox son anslutits till ovanstående kontakt men som förhoppningsvis har en typ 2 utgång.
Ytterligare en kommentar till räkneexemplen i tråden. En Tesla Model S med normal laddare kan bara ladda max 16A per fas med ett undantag: Nyare bilar kan omvandla 32A enfas till 16A tvåfas och få ut 7,2kw/h, min bil, tillverkad april 15, kan inte men kan evt hårdvaru-uppgraderas. Bilar med dubbelladdare kan ladda max 3x32A. Nyare bilar med bättre laddare (mot tilläggsbetalning) klarar 3x24A. Tesla kan således inte fullt ut nyttja (de få) laddställen som ger 43A AC... Allt ovan gäller förstås bara AC, DC via Chademo är en annan historia.
Edit: Tre nya inlägg medans jag skrev mitt, inte illa.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

hanty skrev:
tobbeturbo skrev:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... c69abe9029

22kw enligt den här sidan, i p-hus lyckan.
Hopppas att de har skrivit fel då det står " cee 5 pin 32A". Den vanliga röda adaptern som följer med Tesla är 16A och passar inte på 32A, det är nog ganska få som har med sig en sådan adapter! Förhoppningsvis har de satt upp en laddbox son anslutits till ovanstående kontakt men som förhoppningsvis har en typ 2 utgång.
Ytterligare en kommentar till räkneexemplen i tråden. En Tesla Model S med normal laddare kan bara ladda max 16A per fas med ett undantag: Nyare bilar kan omvandla 32A enfas till 16A tvåfas och få ut 7,2kw/h, min bil, tillverkad april 15, kan inte men kan evt hårdvaru-uppgraderas. Bilar med dubbelladdare kan ladda max 3x32A. Nyare bilar med bättre laddare (mot tilläggsbetalning) klarar 3x24A. Tesla kan således inte fullt ut nyttja (de få) laddställen som ger 43A AC... Allt ovan gäller förstås bara AC, DC via Chademo är en annan historia.
Edit: Tre nya inlägg medans jag skrev mitt, inte illa.
Ja vi har varit väldigt ihärdiga här vet du! ;)

Men ingen mening att köpa en 32A-adapter alltså?
Vad skulle du rekommendera att införskaffa för adaptrar och kablar utöver de som ingår då?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Jerker »

tobbeturbo skrev:
Härligt. Exakt, klinga hette det där ja.
Elever är också att rekommendera att beställa laddkort/bricka ifrån alltså?
Ja, Clever är bra. Clever bygger snabbt ut sitt laddarnätverk och har redan börjat prata om att höja effekten inför kommande nya standarder.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av TiborBlomhall »

Ni skriver "de" om uppladdning.nu men det finns inget "de" bara "vi".

Det är vi elbilsägare som fyller i uppladdning.nu databas. Ser ni nåt som inte stämmer: ändra! Hittar ni en laddplats: lägg till! Så får alla elbilsägare nytta av en bra laddkarta.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

TiborBlomhall skrev:
Ni skriver "de" om uppladdning.nu men det finns inget "de" bara "vi".

Det är vi elbilsägare som fyller i uppladdning.nu databas. Ser ni nåt som inte stämmer: ändra! Hittar ni en laddplats: lägg till! Så får alla elbilsägare nytta av en bra laddkarta.
Jag väntar på leverans, för att bli en av er dock...

Skämt å sido, absolut! Jag kan dock inte testa i dagsläget, pga ej elbils-ägare än. Men snart så.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Ni skriver "de" om uppladdning.nu men det finns inget "de" bara "vi".

Det är vi elbilsägare som fyller i uppladdning.nu databas. Ser ni nåt som inte stämmer: ändra! Hittar ni en laddplats: lägg till! Så får alla elbilsägare nytta av en bra laddkarta.
Helt sant!

Jag vet inte hur det är med den stationen i parkeringshuset Lyckan i Norrköping. Den drivs av solceller på taket, så det kanske kan vara så att den inte alltid har full kräm?
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av hanty »

[quote]Men ingen mening att köpa en 32A-adapter alltså?
Vad skulle du rekommendera att införskaffa för adaptrar och kablar utöver de som ingår då?[quote]
Beror på körvanor men typ 2 kabel och evt Chademoadapter räcker normalt. Har själv bara behövt använda Chademoadaptern någon enstaka gång. Det är huvudsakligen när man reser utomlands som man behöver kolla lite extra, även när man kanske inte förväntar sig det som i Danmark och Norge.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

hanty skrev:
Men ingen mening att köpa en 32A-adapter alltså?
Vad skulle du rekommendera att införskaffa för adaptrar och kablar utöver de som ingår då?
Beror på körvanor men typ 2 kabel och evt Chademoadapter räcker normalt. Har själv bara behövt använda Chademoadaptern någon enstaka gång. Det är huvudsakligen när man reser utomlands som man behöver kolla lite extra, även när man kanske inte förväntar sig det som i Danmark och Norge.
Tack
Referral: http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag blev kontaktad av en reporter på lokaltidningen ETC Norrköping, Lucas De Vivo.
Han ska skriva en uppföljningsartikel om stadens arbete med elbilar och vill komma i kontakt med någon med Tesla i Norrköping.
Ni som bor i stan (eller omnejd) kan väl slå honom en signal på 073-663 98 26
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

Fick höra idag att de ska installera en till tesla-laddare i Ingelsta, Norrköping. Tydligen har centrumets ägare beställt en Tesla. Det tackar vi för.

Jag kan höra av mig till reportern.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av nicklasandersson »

Gör det tobbeturbo. Jag kan med åka dit om det behövs. Vi testade den andra laddaren i centrum i söndags. De får gärna sätta upp mer än en iofs!

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

Jaså det är du som åker runt i svart model s. Eller så har vi fler i stan :)
Referral: http://---
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av nicklasandersson »

tobbeturbo skrev:
Jaså det är du som åker runt i svart model s. Eller så har vi fler i stan :)
Mörkgrå från Linköping. Endast hunnit med Norrpan en gång än Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av AGCF »

TiborBlomhall skrev:
Jag blev kontaktad av en reporter på lokaltidningen ETC Norrköping, Lucas De Vivo.
Han ska skriva en uppföljningsartikel om stadens arbete med elbilar och vill komma i kontakt med någon med Tesla i Norrköping.
Ni som bor i stan (eller omnejd) kan väl slå honom en signal på 073-663 98 26
För en annan tidning kanske men inte ETC :roll:
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av lator »

AGCF skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag blev kontaktad av en reporter på lokaltidningen ETC Norrköping, Lucas De Vivo.
Han ska skriva en uppföljningsartikel om stadens arbete med elbilar och vill komma i kontakt med någon med Tesla i Norrköping.
Ni som bor i stan (eller omnejd) kan väl slå honom en signal på 073-663 98 26
För en annan tidning kanske men inte ETC :roll:
Någon speciell anledning till detta?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar