Regeringens utredning om självkörande bilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av flaco »

Jag känner mig svagt optimistisk inför resultatet av regeringens utredning om självkörande bilar.
Om man ska tolka utredarens debattartikel i DN igår så låter det positivt:

http://www.dn.se/debatt/hog-tid-att-anp ... e-bilarna/

Man kan ju hoppas att den lägger grund för ett antal viktiga riktlinjer och beslut gällande infrastrukturen.

Som en bieffekt kan man ju kanske våga hoppas att det gynnar elbilar generellt ... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av Jerker »

Jo, han talar ju om en fossilfri fordonsflotta, så visst tänker han på elbilar!

Rätt intressant, egentligen, att en utredare går ut med en sån här debattartikel. Är han rädd att hans utredning inte är tillräcklig, att politikerna inte kommer att lyssna utan han behöver allmänhetens (och medias) stöd?

Men det finns passager i hans text som jag inte är så realistiska. Att myndigheter ska peka ut vägsträckor som särskilt anpassade för autonoma fordon. Då blir det ju tågräls eller busslinjer och inte alls nåt som kommer att underlätta för äldre och rörelsehindrade. Sån trafik måste gå från dörr till dörr, alltså måste fordonen klara av alla typer av vägar och hinder. På den punkten måste man nog lita till kommersiella krafter.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Jo, han talar ju om en fossilfri fordonsflotta, så visst tänker han på elbilar!

Rätt intressant, egentligen, att en utredare går ut med en sån här debattartikel. Är han rädd att hans utredning inte är tillräcklig, att politikerna inte kommer att lyssna utan han behöver allmänhetens (och medias) stöd?

Men det finns passager i hans text som jag inte är så realistiska. Att myndigheter ska peka ut vägsträckor som särskilt anpassade för autonoma fordon. Då blir det ju tågräls eller busslinjer och inte alls nåt som kommer att underlätta för äldre och rörelsehindrade. Sån trafik måste gå från dörr till dörr, alltså måste fordonen klara av alla typer av vägar och hinder. På den punkten måste man nog lita till kommersiella krafter.
Myndigheter ska peka ut vägsträckor som är anpassade för fossilfritt istället för autonomt. Autonomt måste kunna klara alla förhållanden, fossilfri östlig förbindelse i Stockholm däremot gör projektet billigare framförallt i underhåll då t ex avstängningsnätter för tunneltvätt kan minskas.
Jag hade velat se fossilfria tunnlar på många ställen i Sverige, myndigheterna skulle kunna ställa krav på biltillverkarna att man kan påverka biltillverkarna att komma fram med en lösning så att laddhybrider endast kör på el på dessa vägsträckor. Att skapa autonoma vägsträckor känns inte som det mest primära.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo men Volvo utvecklar ju självkörande bilar som ska köra helt autonomt på vissa utvalda vägsträckor.
Inte överallt alltså utan endast på vissa noga utvalda vägsträckor.

Och statens utredning passar den visionen som hand i handske, vem skulle ha trott det? :|
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av danni »

Det hade varit intressant att veta vad han tycker att man behöver göra med vägar och frekvensutrymmen för att anpassa dessa för självkörande bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av flaco »

TiborBlomhall skrev:
Jo men Volvo utvecklar ju självkörande bilar som ska köra helt autonomt på vissa utvalda vägsträckor.
Inte överallt alltså utan endast på vissa noga utvalda vägsträckor.

Och statens utredning passar den visionen som hand i handske, vem skulle ha trott det? :|
Bra poäng!
Jag missade det...

Bild

________________________
Model X 90D... äntligen :-)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av themax »

sou2018-16.png
Utredningen presenteras idag i Kista med Infrastrukturministern i täten. Och för er som tänkt att i framtiden ta bilen hem från krogen så kommer det dröja innan det tillåts. Ur presentationen:

Om ansvar:
[*]Grov vårdslöshet i trafik under automatiserad körning: Den som använder ett aut. fordon så att andras liv eller egendom utsätts för fara
[*]Föraren får en plikt i att ta över körningen på fordonets begäran
[*]Om förare finns ska denna vara nykter och ha behörighet att köra även om fordonet körs automatiserat

Samtidigt underlättas försöksverksamhet:
[*]Körkortspliktiga fordon: tillstånd och förarkrav behålls som idag (nytt förarbegrepp ökar möjligheterna)
[*]Fordon med nationella behörigheter: försökstillstånd utan förarkrav (moped kl II, traktor, terrängskoter)
[*]Automatiserade motorredskap klass II: Fullt automatiserade långsamma fordon tillåts utan tillstånd

När rapporten är överlämnad lär den finnas tillgänglig här: http://www.sou.gov.se
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av bylund »

Men om ingen förare finns, men däremot passagerare så är det lugnt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Men om ingen förare finns, men däremot passagerare så är det lugnt?
:D Allt är en tolkningsfråga!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av themax »

bylund skrev:
Men om ingen förare finns, men däremot passagerare så är det lugnt?
Haha, ja det får vi väl se. Bara 1300 sidor att läsa igenom...

Här är i alla fall presentationen från eventet.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av Kulingen »

Hur tolkar man alla liv den räddar då?
Borde inte det räknas som plus? (Liv räddade - liv oturligt tagna)
Borde inte staten stå som ansvarig som givit ut tillståden för detta?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av Alfred »

Ögnade sammanfattningen och jag tycker att det verkar vara en ganska genomtänkt utredning.

De ändrar definitionen av förare så att det kan vara en person som inte är i fordonet. Vidare kan en förare föra flera fordon och ett fordon kan ha flera (dock minst en) förare. Det möjliggör körning på distans, samt kolonnkörning av flera fordon där endast ett av dem körs manuellt.

Dessutom föreslår utredningen att man ska flytta straffrättsligt ansvar från föraren till ägaren när det framförs automatiskt. Tillverkaren har redan ansvaret för att produkten fungerar enligt specifikation.

Alltså är det ägarens ansvar att fordonet är trafiksäkert. Förarens ansvar om man ställt in systemet att exempelvis köra snabbare än hastighetsbegränsningen. Och tillverkaren har i sin tur ansvar mot ägaren om det är ett produktfel som gjorde att systemet inte levde upp till regelverket.

Föraren har fortsatt ansvar för sådant som systemet inte själv kan kontrollera, exempelvis att bälta barn, samt att ta över körning om automatiken begär det. Ett nytt brott (Vårdslöshet i trafik under automatiserad körning) införs för att kriminalisera användning av tekniken där det inte är lämpligt eller på ett sätt som innebär fara. Ett exempel som nämns är om man underlåter att ta över när automatiken begär det.

Dessutom förordar utredningen införande av nya vägmärken. Väghållare ska kunna förbjuda körning med automatiserade fordon, men även påbjuda det. Med andra ord införs vägmärken för att man i framtiden ska kunna reservera filer på motorväg för automatiserade fordon.

Bild

Det verkar finnas en del begränsningar i gällande konventioner och EU-regelverk som förhindrar att man går längre nu. Men tycker att det här verkar vara ett helt rimligt första steg. Man kan ju lätta upp nykterhetskravet i automatiska fordon efterhand som tekniken blir beprövad. Är ju rimligt att det finns någon gräns även framgent eftersom man har ansvar för annat än körningen, men kanske inte måste vara 0,2 promille som när man kör själv.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av Jerker »

Alfred skrev:
Ögnade sammanfattningen och jag tycker att det verkar vara en ganska genomtänkt utredning.

De ändrar definitionen av förare så att det kan vara en person som inte är i fordonet. Vidare kan en förare föra flera fordon och ett fordon kan ha flera (dock minst en) förare. Det möjliggör körning på distans, samt kolonnkörning av flera fordon där endast ett av dem körs manuellt.

Dessutom föreslår utredningen att man ska flytta straffrättsligt ansvar från föraren till ägaren när det framförs automatiskt. Tillverkaren har redan ansvaret för att produkten fungerar enligt specifikation.

Alltså är det ägarens ansvar att fordonet är trafiksäkert. Förarens ansvar om man ställt in systemet att exempelvis köra snabbare än hastighetsbegränsningen. Och tillverkaren har i sin tur ansvar mot ägaren om det är ett produktfel som gjorde att systemet inte levde upp till regelverket.

Föraren har fortsatt ansvar för sådant som systemet inte själv kan kontrollera, exempelvis att bälta barn, samt att ta över körning om automatiken begär det. Ett nytt brott (Vårdslöshet i trafik under automatiserad körning) införs för att kriminalisera användning av tekniken där det inte är lämpligt eller på ett sätt som innebär fara. Ett exempel som nämns är om man underlåter att ta över när automatiken begär det.

Dessutom förordar utredningen införande av nya vägmärken. Väghållare ska kunna förbjuda körning med automatiserade fordon, men även påbjuda det. Med andra ord införs vägmärken för att man i framtiden ska kunna reservera filer på motorväg för automatiserade fordon.

Bild

Det verkar finnas en del begränsningar i gällande konventioner och EU-regelverk som förhindrar att man går längre nu. Men tycker att det här verkar vara ett helt rimligt första steg. Man kan ju lätta upp nykterhetskravet i automatiska fordon efterhand som tekniken blir beprövad. Är ju rimligt att det finns någon gräns även framgent eftersom man har ansvar för annat än körningen, men kanske inte måste vara 0,2 promille som när man kör själv.
Tack! Kan man få låna den här sammanfattningen?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av Alfred »

Hela utredningen finns här: http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... roduktion/

Jag läste den svenska sammanfattningen på ≈50 sidor.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av Jerker »

Alfred skrev:
Hela utredningen finns här: http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... roduktion/

Jag läste den svenska sammanfattningen på ≈50 sidor.
Jag förstår, men kan jag få låna din sammanfattning av sammanfattningen och citera den i inlägg på andra ställen?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av Alfred »

Ah, ja, citera som du vill. Men jag har bara läst den snabbt och sedan skrivit detta. Så jag tar inget ansvar om jag missuppfattat något. ;)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av Jerker »

Alfred skrev:
Ah, ja, citera som du vill. Men jag har bara läst den snabbt och sedan skrivit detta. Så jag tar inget ansvar om jag missuppfattat något. ;)
Det är OK, jag har inte tid och ork att läsa 50 sidor just nu. :)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Regeringens utredning om självkörande bilar

Inlägg av themax »

Presskonferensen direktsändes och kan ses i sin helhet på https://www.svtplay.se/video/17236558/f ... pla:lp-app

Spola fram en timme (till klockan 10:00).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar