Ja, det är ju om man kan kombinera det med andra användningsområden som det kan bli ekonomiskt försvarbart! Sen faller ju batterier i pris så det kanske bara är en tidsfråga innan husvagnar har ett rejält batteri ombord.chpaulin skrev:Detta tror jag på rent tekniskt men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart. TB har väl redovisat 400-500 Wh/km med släp vilket är en ganska kraftig ökning mot vad han har utan släp, ca 240-280. Detta betyder att om släpet skall 0:a förlusten så måste batteriet i släpet vara typ 70kWh och då blir det ett jääävligt dyrt släpJerker skrev:Men man skulle ju fortfarande kunna ha extra batteri i släpet som förlänger räckvidden, eller rättare sagt kompenserar för räckviddsbortfallet.
Gör man dock en kombination med bättre aerodynamik så att släpet lägger på max 100 Wh/km och det sitter ett 10kWh-batteri i släpet har man nog en ekvation som kan vara tilltalande för dem som drar släp ofta.
I en husvagn däremot kan man nog kosta på sig ett lite större batteri men tror dock inte på ett större än kanske 30kWh ändå om vi räknar med ett batteripris på $500/kWh. Då får man nog åka mycket husvagn för att det skall vara värt det. Men på köpet får man iaf en boendelösning som kan gå off-grid ett par dagar
Produktutveckling av släpkärror
Moderator: Redaktion
Re: Produktutveckling av släpkärror
Re: Produktutveckling av släpkärror
Funderar på att göra en prototyp täckt släp i alu. Med enkel vanlig axel. Går att köpa axel och kulhandske för några tusenlappar såg jag. Vore intressant att se vad skillnaden blir med några enkla modifikationer på designen. Slät undersida i samma markfrigång som på bilen. Slimmade hjulhus på släpet. Kåpan rundad fram och samma höjd som model X spoiler. Kåpan lika bred som hjulhus. Några spoilers bak som jänkarna har på sina 18-wheelers (säkert ett träsk av patent på det området dock). Går att regga in amatörbygge för 600 kr såg det ut som på transportstyrelsen
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Produktutveckling av släpkärror
Borde inte släpet vara avsmalnande bakåt för att få den där droppformen? Börjar lika bred och hög som bilen och sen smalnar den av. Inte så värst praktiskt men...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Produktutveckling av släpkärror
Man får nog acceptera att den måste vara platt bak, men man kan ha några spoilers som en svans. Som den här scanian men mindreChalle76a skrev:Borde inte släpet vara avsmalnande bakåt för att få den där droppformen? Börjar lika bred och hög som bilen och sen smalnar den av. Inte så värst praktiskt men...
Kanske av gummi som stänksydd är gjorda av, eftersom det säkert finns regler om hur vassa saker som får sticka ut.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Produktutveckling av släpkärror
Köp en sådan där droppformad husvagn och konvertera till släpkärra.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Kan mycket väl tänka mig att det kommer släpvagnar med eldrift. Den som köpt sin 3 med kula och 50 mils räckvidd och vill hyra en husvagn en vecka på sommaren, hyr en med 20kW elmotor och 80kWh batteri. Då har man fortfarande ca 50 mils räckvidd och kan ladda på 2 laddstolpar samtidigt så att laddtiden inte förlängs.
Extrakostnaden för 80kWh batteri och 20kW elmotor borde hamna under 100.000kr i stora serier.
Teknisk löser man det med en givare i draget som försöker minska dragbehovet med 95% hela tiden.
Extrakostnaden för 80kWh batteri och 20kW elmotor borde hamna under 100.000kr i stora serier.
Teknisk löser man det med en givare i draget som försöker minska dragbehovet med 95% hela tiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Produktutveckling av släpkärror
Lite som en sånhär: https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/sla ... en-6418680
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Produktutveckling av släpkärror
De är la svindyra!LarsL skrev:Köp en sådan där droppformad husvagn och konvertera till släpkärra.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Produktutveckling av släpkärror
svansmotorbylund skrev:Lite som en sånhär: https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/sla ... en-6418680
ms 76132 "Eleamore"