I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?e5m1r skrev:Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi
Test Michelin X-ICE
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5293
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Test Michelin X-ICE
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Test Michelin X-ICE
Det står inte, mitt antagande är mot föregående X-Ice däckNicke Nyfiken skrev:I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?e5m1r skrev:Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5293
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Test Michelin X-ICE
Det låter rimligt.e5m1r skrev:Det står inte, mitt antagande är mot föregående X-Ice däckNicke Nyfiken skrev:I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?e5m1r skrev:Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi
Men lite löjligt att inte MICHELIN anger vad man jämför med, när man redovisar så exakta värden.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Test Michelin X-ICE
Samma deklarerade dimension hos olika märken och modeller kan faktiskt betyda olika verklig dimension. Det finns inga exakta regler för hur dimension ska anges och därför kan man diffa lite genom olika mycket (som du beskriver) eller lite stretch. Därför kan det vara ganska stor skillnad mellan olika däck när det gäller ljud, bromssträcka etc bara pga verklig kontaktyta med asfalten.e5m1r skrev:Äntligen så sitter däcken på bilen
Jag med några till har fått Michelin X-ICE för att testa och skriva ärliga erfarenheter av dessa.
Så ingen hummersås erfarenheter kommer postas utan enbart ärliga egna erfarenheter av dessa på min bil
Däcken är av storlek 245/45/19 och sitter på Teslas original 19" fälg
Bilen är en Tesla Model S 70 så jag har inte D och då bakhjulsdrift (som riktiga bilar ska vara) där däcken är viktiga så här års
Första reaktionen efter sommardäcken är att det blev tystare och att ratten känns lättare trötts samma dimension
att det blev tystare är ganska givet då det inte är dubb på däcken, men att ratten blev lättare fick mig och fundera lite så jag gick ut och tittade noga på hjulen
Dimensionen är rätt 245/45/19 så de ska vara lika breda, jag kan dock tycka att de ser ut att vara smalare, fälgkanten är inte skyddad sticker tydligt utåt (tesla original fälg 19) å andra sidan så är det bra med gummi uppåt så några fälgskrap lär det inte bli.
Jag fortsätter posta mina personliga erfarenheter av dessa däck allt eftersom tiden går och jag hunnit köra i snö, is, köra långt (energi) osv.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Test Michelin X-ICE
Då har jag kört lite till och upptäckt att däcken är väldigt högljudda mellan 50-65kmh brummande ljud som börjar vid ca 50 och slutar vid ca 65
Kan ha att göra med att de är nya och inte inkörda men så ser det ut nu
Återkommer i fall ljudet försvinner när man kört in dem lite
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan ha att göra med att de är nya och inte inkörda men så ser det ut nu
Återkommer i fall ljudet försvinner när man kört in dem lite
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Test Michelin X-ICE
Tyvärr så är detta däck svajigt i högre hastighet hur de klassat den till 210 är ett ?
Kan hända att den är stabil i 210 vid minusgrader men så fort kör jag inte vid minus
Än så länge lika bra / dålig som övriga sk Nordiska vinterdäck
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan hända att den är stabil i 210 vid minusgrader men så fort kör jag inte vid minus
Än så länge lika bra / dålig som övriga sk Nordiska vinterdäck
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Test Michelin X-ICE
Jag har haft förra (eller förr-förra?) generation X-ice. Det gick utan problem att köra 200km/h med dem, däremot så var de totalt värdelösa på vinterväglag. De satt på en Volvo V60. Kan alltså vara så att det var bilen som var värdelös och inte däcken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Test Michelin X-ICE
Äntligen snö och kyla och däcken beter sig över förväntan inga överaskningar tydlig gräns för grepp
Kombination x-ice och bakhjulsdriven s = körglädje
Kombination x-ice och bakhjulsdriven s = körglädje
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Test Michelin X-ICE
Har också X-ice. Köpte nya med bilen.
Tycker att de är bra. Bra grepp. Har dock inte testat högre hastigheter än normal Svensk motorvägsfart.
Tycker att de är bra. Bra grepp. Har dock inte testat högre hastigheter än normal Svensk motorvägsfart.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Test Michelin X-ICE
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?
Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna
Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Test Michelin X-ICE
Har inte haft haka r2 så jag vet inte hur dessa ärchpaulin skrev:Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?
Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna
Kan säga att x-ice funkar i + grader
Det är mest x ägare som haft problem med hakka frågan är om de kör med r2 eller r2suv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Test Michelin X-ICE
Jag har en S med R2 och tycker att det fungerar mycket bättre än vad många beskriver här.chpaulin skrev:Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?
Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna
Mindre ormiga är de Continental Sport/Wintercontact jag fått monterat av Volvo på min XC60/70.
Iofs olika dimensioner men jag tycker att de fungerar bra. Nu är det dessutom vinterväglag och det är fortsatt bra.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Test Michelin X-ICE
Det låter som både x-ice och R2 är bra val. Går kika lite tester när det lider. Tack för feedbacken
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Test Michelin X-ICE
Har haft 20" R2 på min tidigare MS och nu R2 suv på min MX. Bägge har gått stadigt och fint i såväl +10 som -10.e5m1r skrev:Har inte haft haka r2 så jag vet inte hur dessa ärchpaulin skrev:Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?
Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna
Kan säga att x-ice funkar i + grader
Det är mest x ägare som haft problem med hakka frågan är om de kör med r2 eller r2suv
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Test Michelin X-ICE
Snö igen
Däcken har blivit lite tystare 50-65km/h
I övrigt utan anmärkning bra grepp överlag start i backe inga problem trötts bakhjulsdrift
Däcken har blivit lite tystare 50-65km/h
I övrigt utan anmärkning bra grepp överlag start i backe inga problem trötts bakhjulsdrift
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Test Michelin X-ICE
Väcker en gammal tråd till liv...
Är i valet och kvalet om jag ska välja nya Hakka R3 eller X-ICE på 19" slipstream. Hade bestämt mig först för Hakka R3, men är lite kluven efter läsning här inne om alla som upplever R2 sladdriga och ormiga när man kör på torrt underlag. Samtidigt finns det tydligen de som säger motsatsen så undrar vad man ska tro på?
Det som är intressant är att Hakka R3 är märkta med hastighetsindex T = 190km/h, medan R2 varianten har hastighetsindex R=170km/h. Att den nya varianten har högre index borde väl vara ett tecken på att de kanske är lite stabilare?
Blir nog nöjd oavsett val, men tänkte det kanske finns någon som kan ge vettig input? Ska tilläggas att jag kör mest runt Stockholm och söderut samt främst på det stora vägnätet.
Är i valet och kvalet om jag ska välja nya Hakka R3 eller X-ICE på 19" slipstream. Hade bestämt mig först för Hakka R3, men är lite kluven efter läsning här inne om alla som upplever R2 sladdriga och ormiga när man kör på torrt underlag. Samtidigt finns det tydligen de som säger motsatsen så undrar vad man ska tro på?
Det som är intressant är att Hakka R3 är märkta med hastighetsindex T = 190km/h, medan R2 varianten har hastighetsindex R=170km/h. Att den nya varianten har högre index borde väl vara ett tecken på att de kanske är lite stabilare?
Blir nog nöjd oavsett val, men tänkte det kanske finns någon som kan ge vettig input? Ska tilläggas att jag kör mest runt Stockholm och söderut samt främst på det stora vägnätet.
Re: Test Michelin X-ICE
Jag har kört de sista bilarna på Michelin och är nöjd
Alla bilarna har dessutom varit RWD
Kan säga att vid plattan i mattan så blir det lite tendes till svajig men bara i + grader
Största minus med Michelin är just ljudet som kommer vid ca55-65kmh men det är enkelt löst kör snabbare eller saktare
Michelin har också hög hastighetsindex och svajar inte i högre hastighet på motorväg
Alla bilarna har dessutom varit RWD
Kan säga att vid plattan i mattan så blir det lite tendes till svajig men bara i + grader
Största minus med Michelin är just ljudet som kommer vid ca55-65kmh men det är enkelt löst kör snabbare eller saktare
Michelin har också hög hastighetsindex och svajar inte i högre hastighet på motorväg
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Test Michelin X-ICE
Om du inte kör runt på isiga Norrlandsvägar stora delar av vintern, så hade jag inte tagit Hakka. Jag är så glad att jag blivit av med R2:orna. De var hopplösa på den typen vinter som är större delen av året, dvs plusgrader och regn. Sottozerodäcken är himmelriket i jämförelse
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14