Sida 1 av 2

Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 10:51
av e5m1r
Äntligen så sitter däcken på bilen :)
Jag med några till har fått Michelin X-ICE för att testa och skriva ärliga erfarenheter av dessa.
Så ingen hummersås erfarenheter kommer postas utan enbart ärliga egna erfarenheter av dessa på min bil
Däcken är av storlek 245/45/19 och sitter på Teslas original 19" fälg
Bilen är en Tesla Model S 70 så jag har inte D och då bakhjulsdrift (som riktiga bilar ska vara) där däcken är viktiga så här års

Första reaktionen efter sommardäcken är att det blev tystare och att ratten känns lättare trötts samma dimension
att det blev tystare är ganska givet då det inte är dubb på däcken, men att ratten blev lättare fick mig och fundera lite så jag gick ut och tittade noga på hjulen

Dimensionen är rätt 245/45/19 så de ska vara lika breda, jag kan dock tycka att de ser ut att vara smalare, fälgkanten är inte skyddad sticker tydligt utåt (tesla original fälg 19) å andra sidan så är det bra med gummi uppåt så några fälgskrap lär det inte bli.
Jag fortsätter posta mina personliga erfarenheter av dessa däck allt eftersom tiden går och jag hunnit köra i snö, is, köra långt (energi) osv.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 11:01
av Bjelke
Kör hårt! :D

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 11:01
av vigge50
Varför är det självklart att de är tystare än sommardäcken bara för att de inte är dubbade? Äger inte en egen bil så har inte mycket erfarenhet men brukar odubbade vinterdäck låta mindre än sommardäck?

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 11:03
av zyax
Vinterdäck är ju mjukare än sommardäck så de borde väl vara tystare.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 12:59
av dstr
Jag testar också enligt samma upplägg, dvs jag har fått låna däck mot att skriva om mina upplevelser här på forumet utan några som helst riktlinjer från Michelin.

På torr asfalt så tyckte jag att mina vinterdäck lät mer än mina 19" sommardäck, dock marginellt. Frun var nyss till Ullared och tyckte att däcken lät mindre.

Premiärturen för mig med mina däck var ToR Prag. Mer detaljer om motorvägsegenskaper i 180km/h i en annan tråd senare. Tempot kanske också förklarar min och fruns olika uppfattning. :)

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 13:08
av e5m1r
dstr skrev:
Jag testar också enligt samma upplägg, dvs jag har fått låna däck mot att skriva om mina upplevelser här på forumet utan några som helst riktlinjer från Michelin.

På torr asfalt så tyckte jag att mina vinterdäck lät mer än mina 19" sommardäck, dock marginellt. Frun var nyss till Ullared och tyckte att däcken lät mindre.

Premiärturen för mig med mina däck var ToR Prag. Mer detaljer om motorvägsegenskaper i 180km/h i en annan tråd senare. Tempot kanske också förklarar min och fruns olika uppfattning. :)
Det ska bli spännande att just testa högre farter, erfarenheten är annars att det blir lite svajigt efter 140 med friktionsdäck, vi får se hur det blir med dessa.
Jag han prata lite med Michelin, och deras uppfattning av däcken är att de ska vara stabila i högre fart samt slitas mindre än konkurrenter

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 13:16
av Bjelke
e5m1r skrev:
dstr skrev:
Jag testar också enligt samma upplägg, dvs jag har fått låna däck mot att skriva om mina upplevelser här på forumet utan några som helst riktlinjer från Michelin.

På torr asfalt så tyckte jag att mina vinterdäck lät mer än mina 19" sommardäck, dock marginellt. Frun var nyss till Ullared och tyckte att däcken lät mindre.

Premiärturen för mig med mina däck var ToR Prag. Mer detaljer om motorvägsegenskaper i 180km/h i en annan tråd senare. Tempot kanske också förklarar min och fruns olika uppfattning. :)
Det ska bli spännande att just testa högre farter, erfarenheten är annars att det blir lite svajigt efter 140 med friktionsdäck, vi får se hur det blir med dessa.
Jag han prata lite med Michelin, och deras uppfattning av däcken är att de ska vara stabila i högre fart samt slitas mindre än konkurrenter
Det låter ju bra, men visst har dom hastighetsindex som begränsar till typ 170km/m eller har dom här däcken bättre (dvs högre)?

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 13:24
av e5m1r
Bjelke skrev:
e5m1r skrev:
dstr skrev:
Jag testar också enligt samma upplägg, dvs jag har fått låna däck mot att skriva om mina upplevelser här på forumet utan några som helst riktlinjer från Michelin.

På torr asfalt så tyckte jag att mina vinterdäck lät mer än mina 19" sommardäck, dock marginellt. Frun var nyss till Ullared och tyckte att däcken lät mindre.

Premiärturen för mig med mina däck var ToR Prag. Mer detaljer om motorvägsegenskaper i 180km/h i en annan tråd senare. Tempot kanske också förklarar min och fruns olika uppfattning. :)
Det ska bli spännande att just testa högre farter, erfarenheten är annars att det blir lite svajigt efter 140 med friktionsdäck, vi får se hur det blir med dessa.
Jag han prata lite med Michelin, och deras uppfattning av däcken är att de ska vara stabila i högre fart samt slitas mindre än konkurrenter
Det låter ju bra, men visst har dom hastighetsindex som begränsar till typ 170km/m eller har dom här däcken bättre (dvs högre)?
Kollade precis upp (online får verifiera på bilen sen) de har hastighetsindex H (Upp till 210) så de är bättre än det vanliga som jag i alla fall är van vid (160)
Sen står det även så här så det blir upp till bevis sen....

NEDAN ÄR TILLVERKARENS BESKRIVNING ÅTERSTÅR ATT SE OM DET STÄMMER !

Ett dubbfritt däck för nordiska vintervägar, passar alla typer av personbilar

Mer säkerhet, även under extrema vinterförhållanden, med tredje generationens vintergrepp-teknologi.

Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 13:30
av akeller
Jag testkör också Michelins X-ICE och upplever också att ljudnivån är lägre än sommardäcken jag fick med bilen i somras.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 13:51
av Bjelke
Jag körde på Nokias förra vintern och dom var oxo väldigt tysta, men jag har för mig att dom hade sämre hastighetsindex än dom ni provar nu iaf...

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 13:57
av Nicke Nyfiken
e5m1r skrev:
Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi
I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 14:03
av e5m1r
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi
I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?
Det står inte, mitt antagande är mot föregående X-Ice däck

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 14:05
av Nicke Nyfiken
e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi
I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?
Det står inte, mitt antagande är mot föregående X-Ice däck
Det låter rimligt.
Men lite löjligt att inte MICHELIN anger vad man jämför med, när man redovisar så exakta värden.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 09 nov 2016 21:10
av HelectriC
e5m1r skrev:
Äntligen så sitter däcken på bilen :)
Jag med några till har fått Michelin X-ICE för att testa och skriva ärliga erfarenheter av dessa.
Så ingen hummersås erfarenheter kommer postas utan enbart ärliga egna erfarenheter av dessa på min bil
Däcken är av storlek 245/45/19 och sitter på Teslas original 19" fälg
Bilen är en Tesla Model S 70 så jag har inte D och då bakhjulsdrift (som riktiga bilar ska vara) där däcken är viktiga så här års

Första reaktionen efter sommardäcken är att det blev tystare och att ratten känns lättare trötts samma dimension
att det blev tystare är ganska givet då det inte är dubb på däcken, men att ratten blev lättare fick mig och fundera lite så jag gick ut och tittade noga på hjulen

Dimensionen är rätt 245/45/19 så de ska vara lika breda, jag kan dock tycka att de ser ut att vara smalare, fälgkanten är inte skyddad sticker tydligt utåt (tesla original fälg 19) å andra sidan så är det bra med gummi uppåt så några fälgskrap lär det inte bli.
Jag fortsätter posta mina personliga erfarenheter av dessa däck allt eftersom tiden går och jag hunnit köra i snö, is, köra långt (energi) osv.
Samma deklarerade dimension hos olika märken och modeller kan faktiskt betyda olika verklig dimension. Det finns inga exakta regler för hur dimension ska anges och därför kan man diffa lite genom olika mycket (som du beskriver) eller lite stretch. Därför kan det vara ganska stor skillnad mellan olika däck när det gäller ljud, bromssträcka etc bara pga verklig kontaktyta med asfalten.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 11 nov 2016 10:06
av e5m1r
Då har jag kört lite till och upptäckt att däcken är väldigt högljudda mellan 50-65kmh brummande ljud som börjar vid ca 50 och slutar vid ca 65
Kan ha att göra med att de är nya och inte inkörda men så ser det ut nu
Återkommer i fall ljudet försvinner när man kört in dem lite


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 27 nov 2016 16:28
av e5m1r
Tyvärr så är detta däck svajigt i högre hastighet hur de klassat den till 210 är ett ?
Kan hända att den är stabil i 210 vid minusgrader men så fort kör jag inte vid minus
Än så länge lika bra / dålig som övriga sk Nordiska vinterdäck



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 28 nov 2016 09:57
av mati
Jag har haft förra (eller förr-förra?) generation X-ice. Det gick utan problem att köra 200km/h med dem, däremot så var de totalt värdelösa på vinterväglag. De satt på en Volvo V60. Kan alltså vara så att det var bilen som var värdelös och inte däcken.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 07 jan 2017 16:09
av e5m1r
Äntligen snö och kyla och däcken beter sig över förväntan inga överaskningar tydlig gräns för grepp
Kombination x-ice och bakhjulsdriven s = körglädje

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 07 jan 2017 18:24
av MangeT
Har också X-ice. Köpte nya med bilen.
Tycker att de är bra. Bra grepp. Har dock inte testat högre hastigheter än normal Svensk motorvägsfart.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 07 jan 2017 18:36
av chpaulin
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?

Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna :)

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 07 jan 2017 19:04
av e5m1r
chpaulin skrev:
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?

Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna :)
Har inte haft haka r2 så jag vet inte hur dessa är
Kan säga att x-ice funkar i + grader
Det är mest x ägare som haft problem med hakka frågan är om de kör med r2 eller r2suv

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 08 jan 2017 10:57
av nicklasandersson
chpaulin skrev:
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?

Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna :)
Jag har en S med R2 och tycker att det fungerar mycket bättre än vad många beskriver här.

Mindre ormiga är de Continental Sport/Wintercontact jag fått monterat av Volvo på min XC60/70.

Iofs olika dimensioner men jag tycker att de fungerar bra. Nu är det dessutom vinterväglag och det är fortsatt bra.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 08 jan 2017 12:24
av chpaulin
Det låter som både x-ice och R2 är bra val. Går kika lite tester när det lider. Tack för feedbacken :)

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 08 jan 2017 12:32
av mahulkp
e5m1r skrev:
chpaulin skrev:
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?

Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna :)
Har inte haft haka r2 så jag vet inte hur dessa är
Kan säga att x-ice funkar i + grader
Det är mest x ägare som haft problem med hakka frågan är om de kör med r2 eller r2suv
Har haft 20" R2 på min tidigare MS och nu R2 suv på min MX. Bägge har gått stadigt och fint i såväl +10 som -10.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 04 feb 2017 10:24
av e5m1r
Snö igen
Däcken har blivit lite tystare 50-65km/h
I övrigt utan anmärkning bra grepp överlag start i backe inga problem trötts bakhjulsdrift