Test Michelin X-ICE

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Test Michelin X-ICE

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 09 nov 2016 14:57

e5m1r skrev:Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi

I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?
Model S P85 med Autopilot!!!
Midnight Silver Metallic, Chrome delete, 21" Onyx Black Turbine
OBEGRÄNSAD FRI SUPERCHARGING FÖR EVIGT !!!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
 
Inlägg: 2554
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Ort: Lomma

Re: Test Michelin X-ICE

Inläggav Teslaägare e5m1r » 09 nov 2016 15:03

Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi

I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?


Det står inte, mitt antagande är mot föregående X-Ice däck
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
 
Inlägg: 4434
Blev medlem: 31 okt 2015 12:30
Ort: Värnamo

Re: Test Michelin X-ICE

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 09 nov 2016 15:05

e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:Produktfördelar:
Mer säkerhet: 7 % kortare bromssträcka på is och 3 % kortare bromssträcka på snö
Mer rörlighet: 17 % bättre acceleration på is och 6 % bättre dragförmåga i snö
Dessutom får du MICHELIN-däckens enastående livslängd och bränsleekonomi

I jämförelse med vad? Blankslitna sommardäck?


Det står inte, mitt antagande är mot föregående X-Ice däck

Det låter rimligt.
Men lite löjligt att inte MICHELIN anger vad man jämför med, när man redovisar så exakta värden.
Model S P85 med Autopilot!!!
Midnight Silver Metallic, Chrome delete, 21" Onyx Black Turbine
OBEGRÄNSAD FRI SUPERCHARGING FÖR EVIGT !!!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
 
Inlägg: 2554
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Ort: Lomma

Re: Test Michelin X-ICE

Inläggav Teslaägare HelectriC » 09 nov 2016 22:10

e5m1r skrev:Äntligen så sitter däcken på bilen :)
Jag med några till har fått Michelin X-ICE för att testa och skriva ärliga erfarenheter av dessa.
Så ingen hummersås erfarenheter kommer postas utan enbart ärliga egna erfarenheter av dessa på min bil
Däcken är av storlek 245/45/19 och sitter på Teslas original 19" fälg
Bilen är en Tesla Model S 70 så jag har inte D och då bakhjulsdrift (som riktiga bilar ska vara) där däcken är viktiga så här års

Första reaktionen efter sommardäcken är att det blev tystare och att ratten känns lättare trötts samma dimension
att det blev tystare är ganska givet då det inte är dubb på däcken, men att ratten blev lättare fick mig och fundera lite så jag gick ut och tittade noga på hjulen

Dimensionen är rätt 245/45/19 så de ska vara lika breda, jag kan dock tycka att de ser ut att vara smalare, fälgkanten är inte skyddad sticker tydligt utåt (tesla original fälg 19) å andra sidan så är det bra med gummi uppåt så några fälgskrap lär det inte bli.
Jag fortsätter posta mina personliga erfarenheter av dessa däck allt eftersom tiden går och jag hunnit köra i snö, is, köra långt (energi) osv.


Samma deklarerade dimension hos olika märken och modeller kan faktiskt betyda olika verklig dimension. Det finns inga exakta regler för hur dimension ska anges och därför kan man diffa lite genom olika mycket (som du beskriver) eller lite stretch. Därför kan det vara ganska stor skillnad mellan olika däck när det gäller ljud, bromssträcka etc bara pga verklig kontaktyta med asfalten.
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (lev. jan-19)
Model 3 LR (lev. feb-19)
VW I.D., Byton, BMW iX3, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6864
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Test Michelin X-ICE

Inläggav Teslaägare e5m1r » 11 nov 2016 11:06

Då har jag kört lite till och upptäckt att däcken är väldigt högljudda mellan 50-65kmh brummande ljud som börjar vid ca 50 och slutar vid ca 65
Kan ha att göra med att de är nya och inte inkörda men så ser det ut nu
Återkommer i fall ljudet försvinner när man kört in dem lite


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
 
Inlägg: 4434
Blev medlem: 31 okt 2015 12:30
Ort: Värnamo

Re: Test Michelin X-ICE

Inläggav Teslaägare e5m1r » 27 nov 2016 17:28

Tyvärr så är detta däck svajigt i högre hastighet hur de klassat den till 210 är ett ?
Kan hända att den är stabil i 210 vid minusgrader men så fort kör jag inte vid minus
Än så länge lika bra / dålig som övriga sk Nordiska vinterdäck



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
 
Inlägg: 4434
Blev medlem: 31 okt 2015 12:30
Ort: Värnamo

Re: Test Michelin X-ICE

Inläggav Teslaägare mati » 28 nov 2016 10:57

Jag har haft förra (eller förr-förra?) generation X-ice. Det gick utan problem att köra 200km/h med dem, däremot så var de totalt värdelösa på vinterväglag. De satt på en Volvo V60. Kan alltså vara så att det var bilen som var värdelös och inte däcken.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 8151
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Test Michelin X-ICE

Inläggav Teslaägare e5m1r » 07 jan 2017 17:09

Äntligen snö och kyla och däcken beter sig över förväntan inga överaskningar tydlig gräns för grepp
Kombination x-ice och bakhjulsdriven s = körglädje
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
 
Inlägg: 4434
Blev medlem: 31 okt 2015 12:30
Ort: Värnamo

Re: Test Michelin X-ICE

Inläggav Teslaägare MangeT » 07 jan 2017 19:24

Har också X-ice. Köpte nya med bilen.
Tycker att de är bra. Bra grepp. Har dock inte testat högre hastigheter än normal Svensk motorvägsfart.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Om du vill få fri supercharging vid köp av Tesla Model S eller X så använd denna länk:
http://ts.la/magnus2759
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
 
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 nov 2016 02:05
Ort: Lidingö

Re: Test Michelin X-ICE

Inläggav Teslaägare chpaulin » 07 jan 2017 19:36

Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?

Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna :)
Model S 75D levererad i mars 2017 | Model 3 reserverad 31/3 2016
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kevork och 6 gäster