Test Michelin X-ICE

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Test Michelin X-ICE

Inlägg av e5m1r »

chpaulin skrev:
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?

Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna :)
Har inte haft haka r2 så jag vet inte hur dessa är
Kan säga att x-ice funkar i + grader
Det är mest x ägare som haft problem med hakka frågan är om de kör med r2 eller r2suv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Test Michelin X-ICE

Inlägg av nicklasandersson »

chpaulin skrev:
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?

Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna :)
Jag har en S med R2 och tycker att det fungerar mycket bättre än vad många beskriver här.

Mindre ormiga är de Continental Sport/Wintercontact jag fått monterat av Volvo på min XC60/70.

Iofs olika dimensioner men jag tycker att de fungerar bra. Nu är det dessutom vinterväglag och det är fortsatt bra.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Test Michelin X-ICE

Inlägg av chpaulin »

Det låter som både x-ice och R2 är bra val. Går kika lite tester när det lider. Tack för feedbacken :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Test Michelin X-ICE

Inlägg av mahulkp »

e5m1r skrev:
chpaulin skrev:
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?

Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna :)
Har inte haft haka r2 så jag vet inte hur dessa är
Kan säga att x-ice funkar i + grader
Det är mest x ägare som haft problem med hakka frågan är om de kör med r2 eller r2suv
Har haft 20" R2 på min tidigare MS och nu R2 suv på min MX. Bägge har gått stadigt och fint i såväl +10 som -10.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Test Michelin X-ICE

Inlägg av e5m1r »

Snö igen
Däcken har blivit lite tystare 50-65km/h
I övrigt utan anmärkning bra grepp överlag start i backe inga problem trötts bakhjulsdrift
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Test Michelin X-ICE

Inlägg av helix »

Väcker en gammal tråd till liv...

Är i valet och kvalet om jag ska välja nya Hakka R3 eller X-ICE på 19" slipstream. Hade bestämt mig först för Hakka R3, men är lite kluven efter läsning här inne om alla som upplever R2 sladdriga och ormiga när man kör på torrt underlag. Samtidigt finns det tydligen de som säger motsatsen så undrar vad man ska tro på? :D

Det som är intressant är att Hakka R3 är märkta med hastighetsindex T = 190km/h, medan R2 varianten har hastighetsindex R=170km/h. Att den nya varianten har högre index borde väl vara ett tecken på att de kanske är lite stabilare?

Blir nog nöjd oavsett val, men tänkte det kanske finns någon som kan ge vettig input? Ska tilläggas att jag kör mest runt Stockholm och söderut samt främst på det stora vägnätet.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Test Michelin X-ICE

Inlägg av e5m1r »

Jag har kört de sista bilarna på Michelin och är nöjd
Alla bilarna har dessutom varit RWD
Kan säga att vid plattan i mattan så blir det lite tendes till svajig men bara i + grader
Största minus med Michelin är just ljudet som kommer vid ca55-65kmh men det är enkelt löst kör snabbare eller saktare :)
Michelin har också hög hastighetsindex och svajar inte i högre hastighet på motorväg
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Test Michelin X-ICE

Inlägg av HelectriC »

Om du inte kör runt på isiga Norrlandsvägar stora delar av vintern, så hade jag inte tagit Hakka. Jag är så glad att jag blivit av med R2:orna. De var hopplösa på den typen vinter som är större delen av året, dvs plusgrader och regn. Sottozerodäcken är himmelriket i jämförelse :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar