Sida 1 av 2

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 07 jan 2017 19:04
av e5m1r
chpaulin skrev:
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?

Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna :)
Har inte haft haka r2 så jag vet inte hur dessa är
Kan säga att x-ice funkar i + grader
Det är mest x ägare som haft problem med hakka frågan är om de kör med r2 eller r2suv

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 08 jan 2017 10:57
av nicklasandersson
chpaulin skrev:
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?

Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna :)
Jag har en S med R2 och tycker att det fungerar mycket bättre än vad många beskriver här.

Mindre ormiga är de Continental Sport/Wintercontact jag fått monterat av Volvo på min XC60/70.

Iofs olika dimensioner men jag tycker att de fungerar bra. Nu är det dessutom vinterväglag och det är fortsatt bra.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 08 jan 2017 12:24
av chpaulin
Det låter som både x-ice och R2 är bra val. Går kika lite tester när det lider. Tack för feedbacken :)

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 08 jan 2017 12:32
av mahulkp
e5m1r skrev:
chpaulin skrev:
Flera som har Hakka R2 har klagat över att de känns väldigt "ormiga" i plusgrader. Hur känns X-ice? t.ex. när man lämnar en rondell, i kurvor?

Har R2 på min Passat och där tycker jag de fungerar fint upp till +5 men det skiljer några hundra kilo till min kommande S och vill inte ha däck som tenderar att "rinna" av fälgen i kurvorna :)
Har inte haft haka r2 så jag vet inte hur dessa är
Kan säga att x-ice funkar i + grader
Det är mest x ägare som haft problem med hakka frågan är om de kör med r2 eller r2suv
Har haft 20" R2 på min tidigare MS och nu R2 suv på min MX. Bägge har gått stadigt och fint i såväl +10 som -10.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 04 feb 2017 10:24
av e5m1r
Snö igen
Däcken har blivit lite tystare 50-65km/h
I övrigt utan anmärkning bra grepp överlag start i backe inga problem trötts bakhjulsdrift

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 11 okt 2018 21:15
av helix
Väcker en gammal tråd till liv...

Är i valet och kvalet om jag ska välja nya Hakka R3 eller X-ICE på 19" slipstream. Hade bestämt mig först för Hakka R3, men är lite kluven efter läsning här inne om alla som upplever R2 sladdriga och ormiga när man kör på torrt underlag. Samtidigt finns det tydligen de som säger motsatsen så undrar vad man ska tro på? :D

Det som är intressant är att Hakka R3 är märkta med hastighetsindex T = 190km/h, medan R2 varianten har hastighetsindex R=170km/h. Att den nya varianten har högre index borde väl vara ett tecken på att de kanske är lite stabilare?

Blir nog nöjd oavsett val, men tänkte det kanske finns någon som kan ge vettig input? Ska tilläggas att jag kör mest runt Stockholm och söderut samt främst på det stora vägnätet.

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 12 okt 2018 05:45
av e5m1r
Jag har kört de sista bilarna på Michelin och är nöjd
Alla bilarna har dessutom varit RWD
Kan säga att vid plattan i mattan så blir det lite tendes till svajig men bara i + grader
Största minus med Michelin är just ljudet som kommer vid ca55-65kmh men det är enkelt löst kör snabbare eller saktare :)
Michelin har också hög hastighetsindex och svajar inte i högre hastighet på motorväg

Re: Test Michelin X-ICE

Postat: 12 okt 2018 07:02
av HelectriC
Om du inte kör runt på isiga Norrlandsvägar stora delar av vintern, så hade jag inte tagit Hakka. Jag är så glad att jag blivit av med R2:orna. De var hopplösa på den typen vinter som är större delen av året, dvs plusgrader och regn. Sottozerodäcken är himmelriket i jämförelse :D