Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av chaffis75 »

danni skrev:
Dessutom är det väldigt ovanligt att företag låter en betala sådana summor med kreditkort, eftersom deras avgift är procentuell. Tesla tar inte kort för kontantinsatsen alls såvitt jag vet. Tidigare bilhandlare jag handlat från har accepterat debetkort för kontantinsats eller till och med för hela bilen, men inte kreditkort (även om jag har hört talas om folk som kunnat lägga kontantinsats med exempelvis Amex). Depositionen när man beställer sin Tesla kan man dock lägga med vilket kort man vill.
Jo jag har betalat bokningen av modell 3 med kreditkort men när jag köpt både Volvo och Volkswagen så har de accepterat kort dock var de tydliga att de inte fick vara kreditkort.

Fredrik
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Challe76a »

Haha jag lyckades dra min första förhöjda hyra med mitt kreditkort hos BMW förra året. 120.000 och så fick jag en bonus av banken på 900:- i fondandelar. :D
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Bjelke »

Challe76a skrev:
Haha jag lyckades dra min första förhöjda hyra med mitt kreditkort hos BMW förra året. 120.000 och så fick jag en bonus av banken på 900:- i fondandelar. :D
Skapligt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av thomas76 »

Vad får Preem ut av att jag skaffar ett kort som inte kostar mig något, kan handla och få 1% tillbaka på alla köp?
Tycker dom borde göra en minusaffär på det. Eller är det något lurt? Nu är det ju bara 100kr (50mil med teslan) :) tillbaka på 10000kr men endå.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Remuz »

Alla kortutgivare tjänar pengar på kortaffären, Preem väljer att ge detta tillbaka till kunden
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LarsL »

Precis man bör ju istället fråga sig vad tex Nordea gör med sina procent på kortköpen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av bylund »

Fast det är nu begränsat till 0,3 % i interchange som bankerna tar av varandra inom EU. Det är därför många utgivare försämrat cashback och andra bonusar det senaste året.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:
Fast det är nu begränsat till 0,3 % i interchange som bankerna tar av varandra inom EU. Det är därför många utgivare försämrat cashback och andra bonusar det senaste året.
Precis. Det är det okq8 har gjort. Men vissa har alltså kvar 1 procent?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
bylund skrev:
Fast det är nu begränsat till 0,3 % i interchange som bankerna tar av varandra inom EU. Det är därför många utgivare försämrat cashback och andra bonusar det senaste året.
Precis. Det är det okq8 har gjort. Men vissa har alltså kvar 1 procent?
Ja, CircleK / Statoil har fortfarande 1% tillbaka i kontanter.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

thomas76 skrev:
Vad får Preem ut av att jag skaffar ett kort som inte kostar mig något, kan handla och få 1% tillbaka på alla köp?
Tycker dom borde göra en minusaffär på det. Eller är det något lurt? Nu är det ju bara 100kr (50mil med teslan) :) tillbaka på 10000kr men endå.
De tjänar pengar när folk anv krediten och på att folk tankar mer på preem tex.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Fast det är nu begränsat till 0,3 % i interchange som bankerna tar av varandra inom EU. Det är därför många utgivare försämrat cashback och andra bonusar det senaste året.
Ja, nu har CircleK också försämrat sin bonus till 0,3% och dessutom inte kontanter längre utan bonuspoäng på macken. Du får alltså tillbaka lite pengar när du handlar inne i butiken. Det är helt klart en stor försämring.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
bylund skrev:
Fast det är nu begränsat till 0,3 % i interchange som bankerna tar av varandra inom EU. Det är därför många utgivare försämrat cashback och andra bonusar det senaste året.
Ja, nu har CircleK också försämrat sin bonus till 0,3% och dessutom inte kontanter längre utan bonuspoäng på macken. Du får alltså tillbaka lite pengar när du handlar inne i butiken. Det är helt klart en stor försämring.
Fast Cirkle K krävde ju redan innan att man köpte 1000 liter bensin, vilket bör ha gjort det ointressant för de flesta här. Har själv ganska nyligen bytt mot Preem som ger 1% utan krav.

Sen kompletterar man såklart med ett kort utan uttagsavgift och utan valutapåslag för bruk utomlands. Dåligt uppdaterad nu faktiskt, men för något år sedan var Santander bra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av danni »

Apropå den här tråden så har jag just upptäckt att Swedbank lanserat nya guld- och platinumkort. Bonus på 0,4% som dras direkt från räkningen, riktigt bra reseförsäkring, och även lite trevligt som allriskförsäkring i ett halvår på allt man köper samt ett års förlängd garanti (upp till max tre år totalt) på vitvaror och elektronik. Det som är lite irriterande med det är att de tar saftigt betalt för ett extrakort till platinumkortet vilket skulle äta upp större delen av bonusen för min del, men jag överväger ändå byte för de bättre försäkringarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
resekudden
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 maj 2017 17:45
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av resekudden »

Jag gjorde nyligen en jämförelse av kreditkort, dock med fokus på bonus för att tjäna hotellnätter.
Tänkte att jag kan sammanfatta det jag kom fram till ifall någon annan kanske är intresserad. :)

Shell Mastercard
1 % tillbaka i kontanter. Gäller ej vid köp av drivmedel hos någon konkurrent.

Preem Mastercard
1 % tillbaka i kontanter. Gäller ej vid köp av drivmedel hos någon konkurrent.

Re:member More
1 % tillbaka. Bonusen kan användas för att betala krediten.

ICA Bankkort Plus
1 % tillbaka att handla för på Ica. Som bylund skriver så har Ica tagit bort denna bonus. Bonusen gäller nu endast köp på Ica.

Norwegian-kortet
1 % i bonus på alla köp. Kan användas för att boka nya resor.

Spenderar du mer än 150 000 kr totalt på ett år rekommenderas SAS EuroBonus American Express Premium.
Amex Premium ger dig då chansen att köpa en flygresa med Star Alliance för upp till 2 personer för halva priset.
Med andra ord kan du spara en hel del pengar om du exempelvis planerar att flyga business class.

Spenderar du mer än 300 000 kr totalt på ett år så finns SAS EuroBonus American Express Elite som ger dig möjlighet att boka två resor med Star Alliance till halva priset.

Om någon är intresserad av att läsa hela mitt blogginlägg så finns det här:
http://resekudden.se/kreditkort-som-ger ... pa-hotell/

Kom ihåg att försäkringarna mellan de olika kreditkorten skiljer sig åt. Kan vara värt att kolla upp.
Senast redigerad av resekudden, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av bylund »

ICA ger ingen bonus utanför ICA längre, och har dessutom valutapåslag. Gick från att vara mitt bästa till mitt sämsta kort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Smutt »

bylund skrev:
ICA ger ingen bonus utanför ICA längre, och har dessutom valutapåslag. Gick från att vara mitt bästa till mitt sämsta kort.
Exakt bäst är deras vanliga poängkort så betalar man med ett kort som ger tillbaka 1% i pengar då får man totalt 2% på Ica köp
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LarsL »

Ger korten fortfarande 1% tillbaka? Det försvann ju hos Statoil/circle-k nu i vår då de slutade med kontanter tillbaka.
Användarvisningsbild
resekudden
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 maj 2017 17:45
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av resekudden »

bylund skrev:
ICA ger ingen bonus utanför ICA längre, och har dessutom valutapåslag. Gick från att vara mitt bästa till mitt sämsta kort.
Helt korrekt. Ber om ursäkt att jag missat detta. Jag ser till att ändra mitt inlägg.
Ica kortet var en favorit hos mig också (var bra att ha utomlands i och med inget valutapåslag) innan de ändrade sina villkor.
Funderar på att skaffa Santander Mitt kort för att ha när jag är utomlands. Inget valutapåslag, ingen årsavgift och ingen avgift för uttag utomlands.
LarsL skrev:
Ger korten fortfarande 1% tillbaka? Det försvann ju hos Statoil/circle-k nu i vår då de slutade med kontanter tillbaka.
Ja Shell Mastercard och Preem Mastercard ska ge 1 % tillbaka enligt deras villkor.
http://www.shellmastercard.se
https://www.preem.se/preem-mastercard

Själv kör jag dock med SJ Prio Mastercard eftersom att jag kom fram till att det kortet ger mig bäst bonus.
(är SJ Prio Svart-medlem eftersom att jag pendlar med tåg. Hade jag inte varit Prio Svart-medlem hade jag valt ett annat kort)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Pontus »

SAS kort ger dom halva priset på de billigaste business Class biljetterna också?
Har åkt några gånger med Qatar BC och där kan man periodvis hitta riktigt bra priser på BC biljetterna som motsvarar typ 11 tkr i stället för 18-19 tkr för en resa till Thailand. Dessa billiga biljetter brukar ju dock ha begränsningar av typen att du inte kan köpa dom med poäng och lite så.
Så det finns ju ett värde i att få sådana biljetter till halva priset även om servicen inte är den bästa på SAS ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av danni »

2-for-1-voucher för EuroBonus-kort gäller bara resor man bokar med poäng, inte resor man bokar med pengar, och bara resor med SAS, inte partnerbolag såsom andra bolag inom Star Alliance.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
resekudden
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 maj 2017 17:45
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av resekudden »

danni skrev:
2-for-1-voucher för EuroBonus-kort gäller bara resor man bokar med poäng, inte resor man bokar med pengar, och bara resor med SAS, inte partnerbolag såsom andra bolag inom Star Alliance.
Det stämmer att 2-4-1 ska betalas med EB-poäng. Vart får du uppgifterna om att det endast gäller SAS?
Läser man om korten så står det "50 % poängrabatt för upp till två personer på en valfri EuroBonus-resa med SAS "Bästa pris" eller Star Alliance."
https://www.americanexpress.com/se/cont ... =100261582

Vill man läsa mer om vouchern från Amex-korten så kan jag rekommendera följande tråd på BC-forumet:
http://www.businessclass.se/forum/threa ... 017.36094/
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av danni »

resekudden skrev:
danni skrev:
2-for-1-voucher för EuroBonus-kort gäller bara resor man bokar med poäng, inte resor man bokar med pengar, och bara resor med SAS, inte partnerbolag såsom andra bolag inom Star Alliance.
Det stämmer att 2-4-1 ska betalas med EB-poäng. Vart får du uppgifterna om att det endast gäller SAS?
Läser man om korten så står det "50 % poängrabatt för upp till två personer på en valfri EuroBonus-resa med SAS "Bästa pris" eller Star Alliance."
https://www.americanexpress.com/se/cont ... =100261582

Vill man läsa mer om vouchern från Amex-korten så kan jag rekommendera följande tråd på BC-forumet:
http://www.businessclass.se/forum/threa ... 017.36094/
Infon om att det bara gäller SAS är dels härifrån: https://www.americanexpress.com/se/content/eurobonus/
Res 2 för 1 med SAS EuroBonus American Express Card
Använder du ditt Kort frekvent kan du dessutom unna dig en extra resa. När du handlar för ett visst belopp under ett kalenderår får du 50% poängrabatt på en EuroBonus-resa med SAS för upp till två personer. Läs mer om Res 2 för 1-förmånen genom att klicka dig fram till respektive produktsida.
Dels den här tråden på BC: http://www.businessclass.se/forum/threa ... tråd.2954/

Men den tråden var gammal och det kan säkert vara inaktuell info.

Jag har en spend på över 300k så jag borde egentligen ha ett EuroBonus Elite. Jag hade ett Amex Platinum innan men det kändes verkligen inte värt årsavgiften, men Elite-kortet går det få klart bättre valuta på poängen med. Men sålänge vi har småbarn så är det ändå för meckigt att lösa en bra bonusresa för oss, så jag tänker att det kan nog gott vänta ett par år till ändå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Hok »

Finns senare information också på BC här gällande att man till och med kan boka Star Alliance award-resa som ska ske efter voucherns utgång, men att inga ändringar kan göras efter voucherns utgång.
Användarvisningsbild
resekudden
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 maj 2017 17:45
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av resekudden »

danni skrev:
Infon om att det bara gäller SAS är dels härifrån: https://www.americanexpress.com/se/content/eurobonus

Dels den här tråden på BC: http://www.businessclass.se/forum/threa ... tråd.2954/

Men den tråden var gammal och det kan säkert vara inaktuell info.

Jag har en spend på över 300k så jag borde egentligen ha ett EuroBonus Elite. Jag hade ett Amex Platinum innan men det kändes verkligen inte värt årsavgiften, men Elite-kortet går det få klart bättre valuta på poängen med. Men sålänge vi har småbarn så är det ändå för meckigt att lösa en bra bonusresa för oss, så jag tänker att det kan nog gott vänta ett par år till ändå.
Om jag förstått det rätt så ger SAS Amex Classic en 2-4-1 voucher när man kommit upp i 100k. Denna resa gäller då endast med SAS och inom Europa.
Med SAS Amex Premium och Elite gäller däremot bonusresan inom Star Alliance och inom hela världen (finns dock restriktioner om olika zoner osv.)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av danni »

resekudden skrev:
danni skrev:
Infon om att det bara gäller SAS är dels härifrån: https://www.americanexpress.com/se/content/eurobonus

Dels den här tråden på BC: http://www.businessclass.se/forum/threa ... tråd.2954/

Men den tråden var gammal och det kan säkert vara inaktuell info.

Jag har en spend på över 300k så jag borde egentligen ha ett EuroBonus Elite. Jag hade ett Amex Platinum innan men det kändes verkligen inte värt årsavgiften, men Elite-kortet går det få klart bättre valuta på poängen med. Men sålänge vi har småbarn så är det ändå för meckigt att lösa en bra bonusresa för oss, så jag tänker att det kan nog gott vänta ett par år till ändå.
Om jag förstått det rätt så ger SAS Amex Classic en 2-4-1 voucher när man kommit upp i 100k. Denna resa gäller då endast med SAS och inom Europa.
Med SAS Amex Premium och Elite gäller däremot bonusresan inom Star Alliance och inom hela världen (finns dock restriktioner om olika zoner osv.)
Ah, det verkar helt klart vara så. När jag klickade in på respektive korts produktsida via min länk så skiljde det på informationen för de olika korten. Bra att veta!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar