Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

Känns som att det är rätt många här som har bra koll på pengar och är ekonomiska av sig så jag tänkte fråga:

Jag har idag okq8 visa då man när jag skaffade kortet fick 1 procent i återbäring i rena pengar. Men nu får mej bara 0,3 procent så jag har börjat se mig om efter andra alternativ men det är ju en djungel. Har ni några tips?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av bylund »

Coop medmera mer ger minst 0,5 % tillbaka att använda på Coop. Finns andra sätt att använda poängen också som att växla mot Eurobonus, men för just det finns det andra kort som ger mer.

Inget valutapåslag och gratis uttag utomlands (om man ligger på positivt saldo) är också bra på resande fot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Hammar »

Circle k Mastercard ger 0,5 i bonus, ingen årsavgift. Bonusen betalas ut om 100kr som du hämtar på närmaste bemannade station..
Om de tycker man är en bra kund så får man tydligen extracheckar ibland. Har fått ett par sådana. Använde kortet mycket, men handlade för små belopp. Använder inte kortet att tanka.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Delta »

Har sedan 20 år Statoil numera CircleK/Master Card. Skönt att kunna hämta ut 100-lappar bland alla stackars bensinkunder, men det går förstås inte att bibehålla guld nivå eftersom man numer inte handlar drivmedel.

Har därför skaffat Ikano Kort som är knutet till Visa. Ingen årsavgift. Alltid 5% på dagens rätt och restaurangbesök. Månadsvise Branchrabatter som under 2016 har varit.
Jan: Skor och Kläder 10%
Feb: Sportbutiker: 10%
Mar: Flyg 5%
Apr: Byggvaruhus 5%
Maj: Florister 20%
Jun: Hotel 10%
Jul: Optiker 10%
Aug: Inredning 10%
Sep: Bokhandlare 25%
Okt: Elektronik 5%
Nov: Juvelerare och urmakare 15%
Dec: Leksaker 10%
Rabatten dras av på månadsräkningen. Max rabatt är 5000 kr/år. Vad jag förstår betalar butiken ingenting utan hela rabatten står Ingvar Kamprad för. Har aldrig sett rabatter för möbelhandlare av förklarliga skäl.
Jag uppfattar det hela som mycket förmånligt, nästan som Ebberöds Bank :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Remuz »

Jag har Preem mc som är precis som OKQ8 var Dvs 1% bonus på allt.

Jag har kvar OKQ8 för att ha ett visa och har ett Statoil mc där jag och frun har varsitt kort till samma konto eftersom banker tar betalt för sånt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
Coop medmera mer ger minst 0,5 % tillbaka att använda på Coop. Finns andra sätt att använda poängen också som att växla mot Eurobonus, men för just det finns det andra kort som ger mer.

Inget valutapåslag och gratis uttag utomlands (om man ligger på positivt saldo) är också bra på resande fot.
Coop har ganska nyligen gjort om sina kort. Det finns ngt avgiftsfritt kort kvar. Min fru jobbar för medmera bank. Skicka pm om ni vill skaffa coopkort eller bara att hon ser över ert engagemang så vidarebefodrar jag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LarsL »

Använder Statoil/CircleK kortet till i princip allt, vilket lätt ger guldnivå och 1% tillbaka i rena pengar. Funderar på att helt stänga ner det vanliga betalkortet som de ju har mage att ta betalt för :shock:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Använder Statoil/CircleK kortet till i princip allt, vilket lätt ger guldnivå och 1% tillbaka i rena pengar. Funderar på att helt stänga ner det vanliga betalkortet som de ju har mage att ta betalt för :shock:
Kanske inte är så lätt för en tesla ägare att nå guld nivå, vet inte vad en tesla ägare ska med 1000liter bränsle till... :)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av danni »

Det var väldigt längesen jag var inne i den här svängen och orkade bry mig ordentligt. Kan säga att du lär få bättre gehör för frågan på forumet BusinessClass.se där det redan finns tusen trådar på samma ämne. Men på den tiden jag orkade researcha det var Amex Eurobonus ett av de absolut bästa, bonusmässigt. Många hade Amex Platinum för försäkringarna och villkoren men plockade ut ett Eurobonus som extrakort och använde bara det just för bonusen. Du får gott om poäng och när du upp i en spend över 150k om jag minns rätt så får du en 2-för-1-voucher som gör att du får dubbel valuta på poängen om du flyger för dem. Man kan även växla poängen till andra flyg- och hotellprogram.

Men om man inte flyger mycket eller orkar sitta och räkna på hur man maximerar sitt poänguttag så tror jag att något av alla bensinkort med 1% kontantbonus är överlägset bäst. Shell och Preem ger 1% bonus på allt rakt av vilket känns svårslaget. CircleK ger bara 0,5% bonus, eller 1% om man tankar över 1000 liter drivmedel per år (men vem fan gör det ;)).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Maxen
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2016 18:03

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Maxen »

Själv kör jag banknorwegian och är nöjd. 1% på allt som jag får använda till flygresor med norwegian.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Bjelke »

Om man skickar in alla kvitton till COOP får man mer bonus då? Det gjorde mina föräldrar förr iaf :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
Om man skickar in alla kvitton till COOP får man mer bonus då? Det gjorde mina föräldrar förr iaf :D
Nu på 2000-talet så fastnar allt elektroniskt på kortet. På 1800-talet var det nog annorlunda. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Bjelke skrev:
Om man skickar in alla kvitton till COOP får man mer bonus då? Det gjorde mina föräldrar förr iaf :D
Nu på 2000-talet så fastnar allt elektroniskt på kortet. På 1800-talet var det nog annorlunda. :)
VA!? Å fan, då kanske jag ska sluta skicka alla kvitton dit då? :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Elektrokungen »

Jag gjorde denna analysen i somras och valet föll på Remember More. Anledningen till att jag tröttnade på Statoil/CircleK kortet var försämrade villkor och kopplingen till oljeindustrin. Svårigheten att administrera båda våra kort bidrog också. Remember ger 1% tillbaka rakt in på kontot utan kuponger som ska lösas in. Deras websida är också enkel att använda och det är lätt att administrera våra kort.

https://www.remember.se/kreditkort/more/
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Remuz »

Remember går fetbort hos mig sv princip. Dom har årsavgift
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av gellerstam »

Elektrokungen skrev:
Jag gjorde denna analysen i somras och valet föll på Remember More. Anledningen till att jag tröttnade på Statoil/CircleK kortet var försämrade villkor och kopplingen till oljeindustrin. Svårigheten att administrera båda våra kort bidrog också. Remember ger 1% tillbaka rakt in på kontot utan kuponger som ska lösas in. Deras websida är också enkel att använda och det är lätt att administrera våra kort.

https://www.remember.se/kreditkort/more/
Om du handlar mycket med kontater utomlands kan detta vara värt att veta: Kontantuttag kostar 3 % av uttaget belopp, dock lägst 35 kr per uttag. Valutaväxlingspåslag är 1,75 % på valutakursen.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 30 jun 2016 21:56

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Elfort »

Preem här. Gruvligt nöjd. 1% på allt i riktiga pengar.
Användarvisningsbild
Kuncale
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2016 14:14
Ort: Löddeköpinge

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Kuncale »

Preem här med, hade villakortet innan dom sänkte sin återbäring.
Handlar allt med Preem kortet nu.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Jerka »

Circle K här. Tycker systemet med kuponger för att få en hundralapp är värdelöst. Man har bara två veckor på sig innan kupongen förfaller och då brinner bonusen inne. Händer oftare än inte för en slarver som mig. Tänker byta kort när jag ids.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Skaffade ett American Express Platinum i somras, ger fina poäng och förmåner.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Remuz »

Jerka skrev:
Circle K här. Tycker systemet med kuponger för att få en hundralapp är värdelöst. Man har bara två veckor på sig innan kupongen förfaller och då brinner bonusen inne. Händer oftare än inte för en slarver som mig. Tänker byta kort när jag ids.
Jag brukar ha ungefär 1år och 2v. Konstiga kuponger du får. Trycker dom fel årtal på dom? Fick en i augusti, inlösen 2017-08-31
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av danni »

SR-71-BlackBird skrev:
Skaffade ett American Express Platinum i somras, ger fina poäng och förmåner.
Jag hade ett sånt innan, men tyckte aldrig riktigt att förmånerna var värda den väldigt höga årsavgiften. När de sen höjde den från 5000 kr till 6000 kr per år så blev det liksom droppen, och då sa jag upp det. Jag hämtade igen en hyfsad andel av avgiften i frinätter och så men det kändes ändå rätt ovärt (hade väl en spend på 300k om året, så inga extrema mängder, men fortfarande inte lite).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av +46 »

danni skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Skaffade ett American Express Platinum i somras, ger fina poäng och förmåner.
Jag hade ett sånt innan, men tyckte aldrig riktigt att förmånerna var värda den väldigt höga årsavgiften. När de sen höjde den från 5000 kr till 6000 kr per år så blev det liksom droppen, och då sa jag upp det. Jag hämtade igen en hyfsad andel av avgiften i frinätter och så men det kändes ändå rätt ovärt (hade väl en spend på 300k om året, så inga extrema mängder, men fortfarande inte lite).
Jag blev sur på att det var så många köpställen som nekade att ta emot AMEX betalning. Till slut tröttnade jag på att tjafsa och skippade AMEX.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Circle K här. Tycker systemet med kuponger för att få en hundralapp är värdelöst. Man har bara två veckor på sig innan kupongen förfaller och då brinner bonusen inne. Händer oftare än inte för en slarver som mig. Tänker byta kort när jag ids.
Nej, du har ett år på dig att lösa in checkarna! De checkar jag fick nu går ut 2017, kolla det!

Tycker checkarna är alldeles utmärkt har inte besökt en bankomat på något år nu. De kontanter jag får ut med checkarna räcker till det lilla jag betalar så.
Bambi
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 nov 2016 11:31
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Bambi »

Kuncale skrev:
Preem här med, hade villakortet innan dom sänkte sin återbäring.
Handlar allt med Preem kortet nu.
Samma här, rätt skönt att bli av med alla olika kort och pinkoder och bara köra med Preemkortet
Skriv svar