Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Remuz »

Jerka skrev:
Circle K här. Tycker systemet med kuponger för att få en hundralapp är värdelöst. Man har bara två veckor på sig innan kupongen förfaller och då brinner bonusen inne. Händer oftare än inte för en slarver som mig. Tänker byta kort när jag ids.
Jag brukar ha ungefär 1år och 2v. Konstiga kuponger du får. Trycker dom fel årtal på dom? Fick en i augusti, inlösen 2017-08-31
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av danni »

SR-71-BlackBird skrev:
Skaffade ett American Express Platinum i somras, ger fina poäng och förmåner.
Jag hade ett sånt innan, men tyckte aldrig riktigt att förmånerna var värda den väldigt höga årsavgiften. När de sen höjde den från 5000 kr till 6000 kr per år så blev det liksom droppen, och då sa jag upp det. Jag hämtade igen en hyfsad andel av avgiften i frinätter och så men det kändes ändå rätt ovärt (hade väl en spend på 300k om året, så inga extrema mängder, men fortfarande inte lite).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av +46 »

danni skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Skaffade ett American Express Platinum i somras, ger fina poäng och förmåner.
Jag hade ett sånt innan, men tyckte aldrig riktigt att förmånerna var värda den väldigt höga årsavgiften. När de sen höjde den från 5000 kr till 6000 kr per år så blev det liksom droppen, och då sa jag upp det. Jag hämtade igen en hyfsad andel av avgiften i frinätter och så men det kändes ändå rätt ovärt (hade väl en spend på 300k om året, så inga extrema mängder, men fortfarande inte lite).
Jag blev sur på att det var så många köpställen som nekade att ta emot AMEX betalning. Till slut tröttnade jag på att tjafsa och skippade AMEX.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Circle K här. Tycker systemet med kuponger för att få en hundralapp är värdelöst. Man har bara två veckor på sig innan kupongen förfaller och då brinner bonusen inne. Händer oftare än inte för en slarver som mig. Tänker byta kort när jag ids.
Nej, du har ett år på dig att lösa in checkarna! De checkar jag fick nu går ut 2017, kolla det!

Tycker checkarna är alldeles utmärkt har inte besökt en bankomat på något år nu. De kontanter jag får ut med checkarna räcker till det lilla jag betalar så.
Bambi
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 nov 2016 11:31
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Bambi »

Kuncale skrev:
Preem här med, hade villakortet innan dom sänkte sin återbäring.
Handlar allt med Preem kortet nu.
Samma här, rätt skönt att bli av med alla olika kort och pinkoder och bara köra med Preemkortet
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av bylund »

Preem verkar inte vara det bästa för utländska köp och uttag, men verkar grymt i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av thomas76 »

Hur fungerar det där med 1% på alla köp med preemkortet? Om jag tex betalar 1 miljon för en tesla med kortet får jag då tillbaks 10000kr?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Nicke Nyfiken »

thomas76 skrev:
Hur fungerar det där med 1% på alla köp med preemkortet? Om jag tex betalar 1 miljon för en tesla med kortet får jag då tillbaks 10000kr?
Tvivlar på att du lyckas förhandla till dig 1 mille i kreditgräns på Preemkortet :?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av bylund »

Fast man kan väl betala in först så att man ligger på plus och inte går över krediten. Dock brukar de som säljer dyra saker inte gilla att betala procent på transaktionen. Därför gäller banköverföring till Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av danni »

Dessutom är det väldigt ovanligt att företag låter en betala sådana summor med kreditkort, eftersom deras avgift är procentuell. Tesla tar inte kort för kontantinsatsen alls såvitt jag vet. Tidigare bilhandlare jag handlat från har accepterat debetkort för kontantinsats eller till och med för hela bilen, men inte kreditkort (även om jag har hört talas om folk som kunnat lägga kontantinsats med exempelvis Amex). Depositionen när man beställer sin Tesla kan man dock lägga med vilket kort man vill.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av chaffis75 »

danni skrev:
Dessutom är det väldigt ovanligt att företag låter en betala sådana summor med kreditkort, eftersom deras avgift är procentuell. Tesla tar inte kort för kontantinsatsen alls såvitt jag vet. Tidigare bilhandlare jag handlat från har accepterat debetkort för kontantinsats eller till och med för hela bilen, men inte kreditkort (även om jag har hört talas om folk som kunnat lägga kontantinsats med exempelvis Amex). Depositionen när man beställer sin Tesla kan man dock lägga med vilket kort man vill.
Jo jag har betalat bokningen av modell 3 med kreditkort men när jag köpt både Volvo och Volkswagen så har de accepterat kort dock var de tydliga att de inte fick vara kreditkort.

Fredrik
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Challe76a »

Haha jag lyckades dra min första förhöjda hyra med mitt kreditkort hos BMW förra året. 120.000 och så fick jag en bonus av banken på 900:- i fondandelar. :D
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Bjelke »

Challe76a skrev:
Haha jag lyckades dra min första förhöjda hyra med mitt kreditkort hos BMW förra året. 120.000 och så fick jag en bonus av banken på 900:- i fondandelar. :D
Skapligt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av thomas76 »

Vad får Preem ut av att jag skaffar ett kort som inte kostar mig något, kan handla och få 1% tillbaka på alla köp?
Tycker dom borde göra en minusaffär på det. Eller är det något lurt? Nu är det ju bara 100kr (50mil med teslan) :) tillbaka på 10000kr men endå.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Remuz »

Alla kortutgivare tjänar pengar på kortaffären, Preem väljer att ge detta tillbaka till kunden
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LarsL »

Precis man bör ju istället fråga sig vad tex Nordea gör med sina procent på kortköpen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av bylund »

Fast det är nu begränsat till 0,3 % i interchange som bankerna tar av varandra inom EU. Det är därför många utgivare försämrat cashback och andra bonusar det senaste året.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:
Fast det är nu begränsat till 0,3 % i interchange som bankerna tar av varandra inom EU. Det är därför många utgivare försämrat cashback och andra bonusar det senaste året.
Precis. Det är det okq8 har gjort. Men vissa har alltså kvar 1 procent?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
bylund skrev:
Fast det är nu begränsat till 0,3 % i interchange som bankerna tar av varandra inom EU. Det är därför många utgivare försämrat cashback och andra bonusar det senaste året.
Precis. Det är det okq8 har gjort. Men vissa har alltså kvar 1 procent?
Ja, CircleK / Statoil har fortfarande 1% tillbaka i kontanter.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

thomas76 skrev:
Vad får Preem ut av att jag skaffar ett kort som inte kostar mig något, kan handla och få 1% tillbaka på alla köp?
Tycker dom borde göra en minusaffär på det. Eller är det något lurt? Nu är det ju bara 100kr (50mil med teslan) :) tillbaka på 10000kr men endå.
De tjänar pengar när folk anv krediten och på att folk tankar mer på preem tex.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Fast det är nu begränsat till 0,3 % i interchange som bankerna tar av varandra inom EU. Det är därför många utgivare försämrat cashback och andra bonusar det senaste året.
Ja, nu har CircleK också försämrat sin bonus till 0,3% och dessutom inte kontanter längre utan bonuspoäng på macken. Du får alltså tillbaka lite pengar när du handlar inne i butiken. Det är helt klart en stor försämring.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
bylund skrev:
Fast det är nu begränsat till 0,3 % i interchange som bankerna tar av varandra inom EU. Det är därför många utgivare försämrat cashback och andra bonusar det senaste året.
Ja, nu har CircleK också försämrat sin bonus till 0,3% och dessutom inte kontanter längre utan bonuspoäng på macken. Du får alltså tillbaka lite pengar när du handlar inne i butiken. Det är helt klart en stor försämring.
Fast Cirkle K krävde ju redan innan att man köpte 1000 liter bensin, vilket bör ha gjort det ointressant för de flesta här. Har själv ganska nyligen bytt mot Preem som ger 1% utan krav.

Sen kompletterar man såklart med ett kort utan uttagsavgift och utan valutapåslag för bruk utomlands. Dåligt uppdaterad nu faktiskt, men för något år sedan var Santander bra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av danni »

Apropå den här tråden så har jag just upptäckt att Swedbank lanserat nya guld- och platinumkort. Bonus på 0,4% som dras direkt från räkningen, riktigt bra reseförsäkring, och även lite trevligt som allriskförsäkring i ett halvår på allt man köper samt ett års förlängd garanti (upp till max tre år totalt) på vitvaror och elektronik. Det som är lite irriterande med det är att de tar saftigt betalt för ett extrakort till platinumkortet vilket skulle äta upp större delen av bonusen för min del, men jag överväger ändå byte för de bättre försäkringarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
resekudden
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 maj 2017 17:45
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av resekudden »

Jag gjorde nyligen en jämförelse av kreditkort, dock med fokus på bonus för att tjäna hotellnätter.
Tänkte att jag kan sammanfatta det jag kom fram till ifall någon annan kanske är intresserad. :)

Shell Mastercard
1 % tillbaka i kontanter. Gäller ej vid köp av drivmedel hos någon konkurrent.

Preem Mastercard
1 % tillbaka i kontanter. Gäller ej vid köp av drivmedel hos någon konkurrent.

Re:member More
1 % tillbaka. Bonusen kan användas för att betala krediten.

ICA Bankkort Plus
1 % tillbaka att handla för på Ica. Som bylund skriver så har Ica tagit bort denna bonus. Bonusen gäller nu endast köp på Ica.

Norwegian-kortet
1 % i bonus på alla köp. Kan användas för att boka nya resor.

Spenderar du mer än 150 000 kr totalt på ett år rekommenderas SAS EuroBonus American Express Premium.
Amex Premium ger dig då chansen att köpa en flygresa med Star Alliance för upp till 2 personer för halva priset.
Med andra ord kan du spara en hel del pengar om du exempelvis planerar att flyga business class.

Spenderar du mer än 300 000 kr totalt på ett år så finns SAS EuroBonus American Express Elite som ger dig möjlighet att boka två resor med Star Alliance till halva priset.

Om någon är intresserad av att läsa hela mitt blogginlägg så finns det här:
http://resekudden.se/kreditkort-som-ger ... pa-hotell/

Kom ihåg att försäkringarna mellan de olika kreditkorten skiljer sig åt. Kan vara värt att kolla upp.
Senast redigerad av resekudden, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av bylund »

ICA ger ingen bonus utanför ICA längre, och har dessutom valutapåslag. Gick från att vara mitt bästa till mitt sämsta kort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar