25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av PoloPrinsen »

Om man ponerar att man har fria händer designmässigt, hur stor andel energi kan solcellerna tänkas ge om man klär en lastbil och dess släp med solceller? Tesla semi +Sonomotors typ.

Svrnska mått borde väl vars ca dessa för ett 18m släp av skåpsmodell;
18m längd.
2-3m höjd (kapellets höjd) samt minst 50cm på höjden under kapellet.
2.5meter bredd.
Borde åtminstone ge ca 30 kvadratmeter aktiv solcellsyta några timmar mitt på dagen. 10000wh. Hur stor andel skulle det stå för?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

30m2 motsvarar ca 18 paneler vilket motsvarar ca 4,8kWp. Skulle dessa paneler sitta på ett hustak utan skugga och i söderläge hade man fått ca 4500kWh om året.
Men vinkeln på en lastbil är kass. Och eftersom den rör på sig befinner den sig inte alltid i solen, även om vädret är bra. Svårt att gissa hur mycket el man skulle få ut, men säg att det är 4000kWh/år. Troligen ännu mindre. Det blir visserligen rätt många mil med en personbil, men för en lastbil är det förmodligen peanuts. Och då har man inte ens räknat med panelernas extra vikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av PoloPrinsen »

.det var snabbt sågat! Nåja bättre ddt än tveksammheter.
Hur är det med tåg då, om vi koncentrerar oss på täckta vagnar, eller iaf de med solcellsvänlig design, hur är det förhållandet mellan inmatad solenergi och driftsbehovet?

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

PoloPrinsen skrev:
.det var snabbt sågat! Nåja bättre ddt än tveksammheter.
Hur är det med tåg då, om vi koncentrerar oss på täckta vagnar, eller iaf de med solcellsvänlig design, hur är det förhållandet mellan inmatad solenergi och driftsbehovet?

Mvh PP
Det beror väl extremt mycket på vad det är för tåg. Det finns en del lokförare här på forumet som kanske skulle kunna svara bättre på den frågan.
Här är det lite siffor om tågens elförbrukning.
https://www.trafikverket.se/contentasse ... ostnad.pdf
Men de räknar i Wh per bruttoton-km vilket gör det hela lite svårt eftersom jag inte vet vad ett tåg väger. Malmbanan ser ut att vara jättesnål, men det beror nog bara på att tågen är så hiskeligt tunga.
Det finns ett räkneexempel i dokumentet där man antar runt 10000kWh/500km för ett tåg på 1000ton. Hur många vagnar det blir beror ju på godset som i sin tur påverkar solcellsyta.
För 10000kWh/år behöver man runt 40 paneler. Jag gissar att det är ungefär det antal man får plats med på en tågvagn. En vagns årsproduktion av solel skulle alltså räcka att driva tåget i det här exemplet i 500km. Alltså runt 5 timmars drifttid.
Kan det vara rimligt? Är lite trött just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Malmbanan ser ut att vara jättesnål, men det beror nog bara på att tågen är så hiskeligt tunga.
Det beror också på att de kör fullastade i nerförsbacke (netto) till Narvik, och tomma tillbaka till Kiruna. Lutningen tillbaka till Kiruna skulle tågen inte klara med full last.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Teslaspolen »

Påminner mig att jag har en vän som frågade varför man inte sätter solceller på kryssningsskepp (bland annat)...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

bylund skrev:
mati skrev:
Malmbanan ser ut att vara jättesnål, men det beror nog bara på att tågen är så hiskeligt tunga.
Det beror också på att de kör fullastade i nerförsbacke (netto) till Narvik, och tomma tillbaka till Kiruna. Lutningen tillbaka till Kiruna skulle tågen inte klara med full last.
Såklart. Tänkte inte på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av blincoln »

Intressant temperatur-exempel från denna soliga vecka i Lund och våra 10.7 kWp solceller i söder:

2/5, maxtemp 13 grader i luften: 79 kWh, 7.4 Wh/Wp
7/5, maxtemp 21 grader i luften: 73 kWh, 6.8 Wh/Wp

Lika kristallklara dagar båda två, inga moln alls.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av 12man »

Det där med temperatur, kan vara nåt som talar för annat montage än på tak, vilken distans från taket har du? Någon som har motsvarande siffror för ex markmontage? Kanske kan förbättra siffror för en solföljare?
ms 76132 "Eleamore"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag just idag en installatör som sätter paneler på mitt tak... Detta taket är nästan helt i väst läge och som nämnts, de är inte så många % som tappas... Fördelen är ju att man faktiskt skulle kunna sätta i öst läge också hos mig så får jag el på morgonen också...
De jag lärde mig är att lutningen på panelen är betydligt viktigare än att de var söderläge, minns inte exakt lutning som är optimal men jag har 18 grader och de var tydligen väldigt nära den optimala lutningen.
Öst är faktiskt något bättre än väst. För det första så är det oftast soligare på förmiddagen eftersom det kan bildas moln under dagen. För det andra är det kyligare på förmiddagen, och kyla har en mycket positiv effekt på solceller. Jag har de senaste dagarna upptäckt (med hjälp av en liten applikation och en RaspberryPi :mrgreen: ) att min solcellsanläggning toppar runt 18,5kW, men bara när det är växlande molnighet. Är det klarblå himmel så ligger toppen bara runt 14-15kW. Anledningen är uppenbarligen att panelerna kyls ner när solen går bakom moln. När den kommer fram igen får man en jätteboost som varar i några minuter. Man kan nörda in sig hur mycket som helst i det här ämnet. :geek:
Ja där har du helt klart en poäng, de låter som de kan vara stora skillnader beroende på hur varma panelerna är...
Anläggningen jag installerat är på 8.9kWp men jag fick en växelriktare på 17 kW (skulle vara 10 enligt offerten men fick en större av någon anledning) så möjligheten att bygga ut i öst är stor. Dessutom använde de bara en DC ingång av de två som finns på växelriktaren.
Jag kan ju säga att suget ett bygga ut finns där redan trots att jag inte ens kör min anläggning än eftersom jag väntar på att EON ska byta mätare.
Ja att logga och mäta allt är redan på gång, växelriktaren är redan kopplad till openhab och jag läser ut alla värden via modbus. Förresten kanske någon som kan se svenska termerna för Apparent Power och Reactive Power, försöker översätta alla parametrar till svenska oavsett om de behövs eller ej :geek: :ugeek:

Ja väntan på EON känns så sjukt lång nu speciellt när man ser solen lyser så starkt varje dag även om nu lite moln kanske är en fördel för panelerna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av zyax »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag just idag en installatör som sätter paneler på mitt tak... Detta taket är nästan helt i väst läge och som nämnts, de är inte så många % som tappas... Fördelen är ju att man faktiskt skulle kunna sätta i öst läge också hos mig så får jag el på morgonen också...
De jag lärde mig är att lutningen på panelen är betydligt viktigare än att de var söderläge, minns inte exakt lutning som är optimal men jag har 18 grader och de var tydligen väldigt nära den optimala lutningen.
Öst är faktiskt något bättre än väst. För det första så är det oftast soligare på förmiddagen eftersom det kan bildas moln under dagen. För det andra är det kyligare på förmiddagen, och kyla har en mycket positiv effekt på solceller. Jag har de senaste dagarna upptäckt (med hjälp av en liten applikation och en RaspberryPi :mrgreen: ) att min solcellsanläggning toppar runt 18,5kW, men bara när det är växlande molnighet. Är det klarblå himmel så ligger toppen bara runt 14-15kW. Anledningen är uppenbarligen att panelerna kyls ner när solen går bakom moln. När den kommer fram igen får man en jätteboost som varar i några minuter. Man kan nörda in sig hur mycket som helst i det här ämnet. :geek:
Jag fick erfara detta när min anläggning kom upp i 15kW och anläggningens säkring gick. Det visade sig att elektrikern gjort klart allt för 25A men säkringen till solcellsanläggningen var på 20A så den stängde av när solen kom tillbaka från några moln och var runt 20-25% över den dagens maxeffekt.

Man får väl testa hela den grejen genom att på en vald panel kyla med vatten en molnfri dag för att se vilken effekt man kan få (jag har individuell mätning så det går att få statistik på detta också)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Ja väntan på EON känns så sjukt lång nu speciellt när man ser solen lyser så starkt varje dag även om nu lite moln kanske är en fördel för panelerna.
Skulle nog inte säga att moln är en fördel, men kylan på morgonen är det verkligen. Molnen ger ju mest ett "ryckigare" flöde mer än mer totaltenergi.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag just idag en installatör som sätter paneler på mitt tak... Detta taket är nästan helt i väst läge och som nämnts, de är inte så många % som tappas... Fördelen är ju att man faktiskt skulle kunna sätta i öst läge också hos mig så får jag el på morgonen också...
De jag lärde mig är att lutningen på panelen är betydligt viktigare än att de var söderläge, minns inte exakt lutning som är optimal men jag har 18 grader och de var tydligen väldigt nära den optimala lutningen.
Öst är faktiskt något bättre än väst. För det första så är det oftast soligare på förmiddagen eftersom det kan bildas moln under dagen. För det andra är det kyligare på förmiddagen, och kyla har en mycket positiv effekt på solceller. Jag har de senaste dagarna upptäckt (med hjälp av en liten applikation och en RaspberryPi :mrgreen: ) att min solcellsanläggning toppar runt 18,5kW, men bara när det är växlande molnighet. Är det klarblå himmel så ligger toppen bara runt 14-15kW. Anledningen är uppenbarligen att panelerna kyls ner när solen går bakom moln. När den kommer fram igen får man en jätteboost som varar i några minuter. Man kan nörda in sig hur mycket som helst i det här ämnet. :geek:
Ja där har du helt klart en poäng, de låter som de kan vara stora skillnader beroende på hur varma panelerna är...
Anläggningen jag installerat är på 8.9kWp men jag fick en växelriktare på 17 kW (skulle vara 10 enligt offerten men fick en större av någon anledning) så möjligheten att bygga ut i öst är stor. Dessutom använde de bara en DC ingång av de två som finns på växelriktaren.
Jag kan ju säga att suget ett bygga ut finns där redan trots att jag inte ens kör min anläggning än eftersom jag väntar på att EON ska byta mätare.
Ja att logga och mäta allt är redan på gång, växelriktaren är redan kopplad till openhab och jag läser ut alla värden via modbus. Förresten kanske någon som kan se svenska termerna för Apparent Power och Reactive Power, försöker översätta alla parametrar till svenska oavsett om de behövs eller ej :geek: :ugeek:

Ja väntan på EON känns så sjukt lång nu speciellt när man ser solen lyser så starkt varje dag även om nu lite moln kanske är en fördel för panelerna.
Skenbar effekt och reaktiv effekt (dom hör ihop kan man säga) handlar om fasförskjutning i växelströms-system osv, står en del om det en bit ner på sidan här...
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
Ja där har du helt klart en poäng, de låter som de kan vara stora skillnader beroende på hur varma panelerna är...
Anläggningen jag installerat är på 8.9kWp men jag fick en växelriktare på 17 kW (skulle vara 10 enligt offerten men fick en större av någon anledning) så möjligheten att bygga ut i öst är stor. Dessutom använde de bara en DC ingång av de två som finns på växelriktaren.
Jag kan ju säga att suget ett bygga ut finns där redan trots att jag inte ens kör min anläggning än eftersom jag väntar på att EON ska byta mätare.
Ja att logga och mäta allt är redan på gång, växelriktaren är redan kopplad till openhab och jag läser ut alla värden via modbus. Förresten kanske någon som kan se svenska termerna för Apparent Power och Reactive Power, försöker översätta alla parametrar till svenska oavsett om de behövs eller ej :geek: :ugeek:

Ja väntan på EON känns så sjukt lång nu speciellt när man ser solen lyser så starkt varje dag även om nu lite moln kanske är en fördel för panelerna.
Skenbar effekt och reaktiv effekt (dom hör ihop kan man säga) handlar om fasförskjutning i växelströms-system osv, står en del om det en bit ner på sidan här...
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m
OK så de heter så... Jag hittade själv denna översättning men jag trodde de fanns någon annan fack term.

Ja man ska kanske prova spola lite vatten över någon panel en varm sommardag och se vad de ger för tillfällig effekt.
Angående moln, jo jag förstår att de är såklart bättre med solen framme, var väldigt otydlig från min sida att jag var lite ironisk.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av blincoln »

12man skrev:
Det där med temperatur, kan vara nåt som talar för annat montage än på tak, vilken distans från taket har du? Någon som har motsvarande siffror för ex markmontage? Kanske kan förbättra siffror för en solföljare?
Mina paneler sitter ungefär 10 cm från takpannorna. Om man klättrar upp på nocken så kommer det en varm luftström upp under panelerna, men inte vansinnigt varm. Skulle säga att panelens yta är 35 grader en solig varm dag på ett ungefär.

Edit: Eller, efter att ha googlat hur varmt något när när det känns mindre än brännhett för handen så är de kanske en bit över 40 grader.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av 12man »

Kan du hålla kvar handen är det under 63 grader nånting
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Intressant temperatur-exempel från denna soliga vecka i Lund och våra 10.7 kWp solceller i söder:

2/5, maxtemp 13 grader i luften: 79 kWh, 7.4 Wh/Wp
7/5, maxtemp 21 grader i luften: 73 kWh, 6.8 Wh/Wp

Lika kristallklara dagar båda två, inga moln alls.
Ja, jag får nu i maj bara marginellt mer än för en månad sedan. Det borde vara mycket mer med tanke på solståndet och dagarnas längd. Men temperaturen nu ligger nästan 20 grader över vad vi hade i mitten på april. Kurvan är bredare, men toppen är lägre nu. Nästan så att man önskar sig en kall sommar. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av +46 »

chaffis75 skrev:
De jag lärde mig är att lutningen på panelen är betydligt viktigare än att de var söderläge, minns inte exakt lutning som är optimal men jag har 18 grader och de var tydligen väldigt nära den optimala lutningen.
Det beror på var man bor men också om man vill optimera på årsbasis eller för en begränsad period (till exempel för ett fritidhus som mest nyttjas mellan maj - augusti)

Hittade det här hjälpmedlet från Solarlab.

http://solarlab.se/solpanel/optimal-sol ... lation.php
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Teslaspolen »

I orginalpostens titel (och Tibors artikel), så antar jag att man inte tog till hänsyn att flytande bränslen så som bensin och diesel avdunstar? Där av till exempel att bensinstationer luktar så som dom gör.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Teslaspolen »

Tycker ämnet är så pass intressant att jag tog mig friheten att översätta Tibors artikel http://teslaclubsweden.se/solceller-vs-biodiesel/ till engelska om man känner för att dela med sig av den. ;) Tack för att du delade med dig av dina beräkningar, Blincoln!
Solar PV vs bio fuels


Our member Blincoln has written a very interesting and thought provoking comparison on our forum:

You get to learn a lot of things about energy when you start to read about (and drive) Tesla vehicles. One thing is how much energy a car requires in order to move itself forward at a reasonable speed; for example, my Tesla probably needs somewhere around 20 kW to keep a steady 90 km/h on flat grounds. At the same time, my electric car has an efficiency of 90%; compared to a maximum of 40% efficiency in a diesel car. That begs the question then; how much energy do you burn in order to drive at 90 km/h using diesel fuel?

How do we generate the energy we need, in a renewable manner? There are many alternatives, such as solar PV, hydro or wind for electric cars. You can also grow energy crops to create bio diesel for diesel cars. So, which way is the most efficient between electricity and bio diesel, in terms of energy production area?

Let's calculate using a heavy car which requires 2 kWh/10 km, or 0.7 liters of diesel per 10 km, and that we wish to drive 18 000 km every year on average.

First out, through solar PV: A pretty mediocre solar PV panel has an efficiency rating of turning 17% of the total sunlight hitting it into usable electricity (while a really good one's rating is about 21-22%). On a sunny day anywhere in the world the sunshine provides roughly 1 kW/m² at the most if you have a surface angled directly towards the sun. This means we will get at the most 170 W per m² of solar PV surface. In southern Sweden, the yearly production per W of solar PV results in about 1000 Wh. An interesting side note is that this almost entirely depends on the weather throughout the year, not whether you are near or far away from the equator. On Crete, you will receive almost 3000 Wh/W per year. Yes, that is three times as much, all due to the weather generally being more favourable on Crete than in Sweden. :oops:

The yearly production of a mediocre solar panel in southern Sweden is thereby around 170 kWh per km². From 25 m² we will receive 25x0.17 = 4250 kWh per year. If we are using this electricity to charge an electric car we will have an efficiency of around 85% with the battery, which results in 3600 kWh usable electricity for the car, which is enough for 18 000 km per year.

You can create bio diesel from growing oil plants: On Wikipedia you can find the interesting page Table of biofuel crop yields which lists how many liters of bio diesel you get per year, per m² from different kinds of plants. In Sweden, you can easily grow rapeseed for example. How much will we need of that in order to drive said 18 000 km per year?
We will need 1800x0.7 = 1260 liters of bio fuel. Rapeseed, according to the Wikipedia article, will provide 1190 liters/10 000 m²/year, which means we will need a grand total of 10 500 m² of crop growing area.

To drive a heavy weight electric car, powered by solar PV in southern Sweden needs 25 m². A comparable car running on bio diesel needs 10 500 m².

It is 420 times more efficient to drive an electric car powered by solar PV.


Really, it is perhaps not so strange that it is more efficient to convert solar energy into electricity stored in a battery which then powers an electric motor than it is to let plants use the same solar energy to create dextrose through photosynthesis, which in turn through further chemical reactions turns to rapeseed oil in the plants which then a farmer has to harvest on his lands, transport to a factory where the rapeseed oil is extracted, and then in turn transport the oil to a refinery where bio diesel is created, only to again transport the diesel to a fueling station where it is filled up in a vehicle and then burnt in an engine which makes more waste heat than actual power to the wheels. But, the fact it is such a massive difference should be an eye opened for many people.

Most people should be able to find 25 m² of free roof space somewhere nearby. 10 000 m² of arable land is a bit harder. If we look at the total area needed for all of Sweden's transports, we are talking about half the area of the island of Öland, compared to about a tenth of Sweden's entire surface. Almost twice as much total arable land as we have in the country today.
Formateringen föll bort en del vid infogandet, så jag bifogar dokumentet.

[Filtypen odt har inaktiverats och kan inte längre visas.]

Skriv svar