25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Moderator: Redaktion
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Bra skrivet blincoln och väldigt intressant läsning.
Jag räknade på min takyta på huset tidigare och fick det till 74 m² och tänkte wow tills jag insåg att taket inte ligger i söderläge utan i västläge
Räknade då istället på garagetaket som är mellan 28-33.7 m² i 0° eller 20° panel lutning. Gjorde detta via solkollen.nu
Var har du beställt din paneler ifrån? Finns så många fabrikat och leverantörer att välja på
Jag räknade på min takyta på huset tidigare och fick det till 74 m² och tänkte wow tills jag insåg att taket inte ligger i söderläge utan i västläge
Räknade då istället på garagetaket som är mellan 28-33.7 m² i 0° eller 20° panel lutning. Gjorde detta via solkollen.nu
Var har du beställt din paneler ifrån? Finns så många fabrikat och leverantörer att välja på
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Jag har beställt ett paket av mitt elbolag, 200 kkr för drygt 10 kW - inte billigast och inte bäst, men good enough. Och de betalar larvigt bra för inmatad el (än så länge).
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Råvaruutvinning/transport, tillverkning och återvinning av solpanelen känns ju lite "mörkertal" i den ekvationen.
Det är inte direkt så att tom yta i sig är en jättebrist totalt sett på planeten. Odlingsmark däremot..
Det är inte direkt så att tom yta i sig är en jättebrist totalt sett på planeten. Odlingsmark däremot..
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Union of Concerned Scientists säger om CO2 ekvivalenter:MSO skrev:Råvaruutvinning/transport, tillverkning och återvinning av solpanelen känns ju lite "mörkertal" i den ekvationen.
Det är inte direkt så att tom yta i sig är en jättebrist totalt sett på planeten. Odlingsmark däremot..
http://www.ucsusa.org/clean_energy/our- ... power.htmlMost estimates of life-cycle emissions for photovoltaic systems are between 0.07 and 0.18 pounds of carbon dioxide equivalent per kilowatt-hour. [...] this is far less than the lifecycle emission rates for natural gas (0.6-2 lbs of CO2E/kWh) and coal (1.4-3.6 lbs of CO2E/kWh)
National Geographic har en intressant artikel om det här också:
http://news.nationalgeographic.com/news ... y-ranking/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Ja, odlingsmark ska vi nog inte använda till bilbränsle ser det ut som. Visst finns det mörkertal, men det är det nog för båda typerna av energiutvinning.MSO skrev:Råvaruutvinning/transport, tillverkning och återvinning av solpanelen känns ju lite "mörkertal" i den ekvationen.
Det är inte direkt så att tom yta i sig är en jättebrist totalt sett på planeten. Odlingsmark däremot..
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Jag hade en tanke angående detta idag när jag cyklade med hundarna. Jag kanske är bokstavligen ute och cyklar, men det kommer säkert någon tala om för mig i så fall.MSO skrev:Råvaruutvinning/transport, tillverkning och återvinning av solpanelen känns ju lite "mörkertal" i den ekvationen.
Det är inte direkt så att tom yta i sig är en jättebrist totalt sett på planeten. Odlingsmark däremot..
Solceller består väl till största delen av kisel. Bortsett från att kisel är extremt vanligt förekomnande på jorden så finns det ett annat material som består av kisel, eller snarare kiseloxid. Nämligen glas. Alla fönster i alla byggnader på hela jorden består alltså i grund och botten av samma råmaterial som solceller. Det är ju ingen som någonsin ifrågasätter energi- och materialåtgången för produktion av fönster eller glas i allmänhet. Tvärtom så är glas ett mycket populärt byggmaterial. Kräver produktionen av solceller verkligen så mycket mer energi och råvaror?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
National Geographic artikeln länkad ovan säger bland annat:
Edit: stava rättFabricating the panels requires caustic chemicals such as sodium hydroxide and hydrofluoric acid, and the process uses water as well as electricity, the production of which emits greenhouse gases. It also creates waste. These problems could undercut solar's ability to fight climate change and reduce environmental toxics.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Västerläge behöver inte skilja många procent jämför med söderläge, räkna på det innan du avfärdar din stora takytathomas76 skrev:Bra skrivet blincoln och väldigt intressant läsning.
Jag räknade på min takyta på huset tidigare och fick det till 74 m² och tänkte wow tills jag insåg att taket inte ligger i söderläge utan i västläge
Räknade då istället på garagetaket som är mellan 28-33.7 m² i 0° eller 20° panel lutning. Gjorde detta via solkollen.nu
Var har du beställt din paneler ifrån? Finns så många fabrikat och leverantörer att välja på
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Klotet i p1 tog nästan upp detta häromdagen, nån galning i Sollentuna som frågade
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6944792
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6944792
ms 76132 "Eleamore"
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Jag just idag en installatör som sätter paneler på mitt tak... Detta taket är nästan helt i väst läge och som nämnts, de är inte så många % som tappas... Fördelen är ju att man faktiskt skulle kunna sätta i öst läge också hos mig så får jag el på morgonen också...Limbster skrev:Västerläge behöver inte skilja många procent jämför med söderläge, räkna på det innan du avfärdar din stora takytathomas76 skrev:Bra skrivet blincoln och väldigt intressant läsning.
Jag räknade på min takyta på huset tidigare och fick det till 74 m² och tänkte wow tills jag insåg att taket inte ligger i söderläge utan i västläge
Räknade då istället på garagetaket som är mellan 28-33.7 m² i 0° eller 20° panel lutning. Gjorde detta via solkollen.nu
Var har du beställt din paneler ifrån? Finns så många fabrikat och leverantörer att välja på
De jag lärde mig är att lutningen på panelen är betydligt viktigare än att de var söderläge, minns inte exakt lutning som är optimal men jag har 18 grader och de var tydligen väldigt nära den optimala lutningen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Mycket bra frågor och rimliga svar Tur att det finns vetenskaplig media fortfarande och inte bara Trump-dito. TLDR; 1000 kvadratkilometer solceller eller 100 000 kvadratkilometer skog/åker. Your choice.12man skrev:Klotet i p1 tog nästan upp detta häromdagen, nån galning i Sollentuna som frågade
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6944792
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Och då har det "glömts"
För transportbiten är el dubbelt så effektivt så egentligen 50.000 ha / 500km2 = halva Öland
100000km2 är 1/4 av Sveriges yta
Man löser inte bara CO2 problemet utan även NOx
I Storbritannien ser samma uträkning med bioenergi riktigt läskig ut.
Äntligen kan ALLA länder lösa sin energiförsörjning utan import.
För transportbiten är el dubbelt så effektivt så egentligen 50.000 ha / 500km2 = halva Öland
100000km2 är 1/4 av Sveriges yta
Man löser inte bara CO2 problemet utan även NOx
I Storbritannien ser samma uträkning med bioenergi riktigt läskig ut.
Äntligen kan ALLA länder lösa sin energiförsörjning utan import.
ms 76132 "Eleamore"
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
12man skrev:Och då har det "glömts"
För transportbiten är el dubbelt så effektivt så egentligen 50.000 ha / 500km2 = halva Öland
100000km2 är 1/4 av Sveriges yta
Man löser inte bara CO2 problemet utan även NOx
I Storbritannien ser samma uträkning med bioenergi riktigt läskig ut.
Äntligen kan ALLA länder lösa sin energiförsörjning utan import.
Den stora saken att lösa är ju reglerkraften. Hur ska länder utan vattenkraft klara kalla vindstilla nätter? Hur ska VI klara längre perioder med ofördelaktigt väder?
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Vi klarar ju av det med vattenkraft och kärnkraft, i all fall så länge vi inte stänger ner alla kärnkraftverk och stänger ner vattenkraft vilket vi visserligen håller på att göra.Verdi skrev:Den stora saken att lösa är ju reglerkraften. Hur ska länder utan vattenkraft klara kalla vindstilla nätter? Hur ska VI klara längre perioder med ofördelaktigt väder?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Vi behöver inte bry oss så mycket om batteri- eller reglerkraften som andra måste göra. går man in i denna debatt får man så sjukt mycket mothugg att det inte är lönt att lägga mycket kraft på det, men alla, även de insatta i elbranschen pratar om helt andra nivåer på hur mycket fluktuation du kan ha i elproduktionen idag än vad man trodde för bara 10 år sedan. Uppåt 50% är möjligt utan större insatser, man kan säkert nå närmare 100% än vad någon idag tror med investeringar i olika batteriformer, där litiumbatteriformen egentligen borde vara den som är minst förekommande.
Jag tror personligen att länder med liten eller ingen vattenkraft idag kommer bygga större anläggningar av pumpad vattenkraft.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pumped-st ... lectricity
Har man naturliga berg har man oftast redan idag vattenkraft, men det är också här det blir billigast att bygga den här typen av batterier där du kan lagra el över dygn och årstider. i Wikipedia-artikeln står det 70-80% verkningsgrad, rent teoretisk verkningsgrad ligger över 90% i en sådan anläggning. Så med billigare och billigare solceller kommer också de här lösningarna att poppa upp och då kan dagens kärnkraft troligen glömmas. Den vi har nu får tjäna i 20+ år till dock innan vi vet vilket alternativ som är billigast.
Jag tror personligen att länder med liten eller ingen vattenkraft idag kommer bygga större anläggningar av pumpad vattenkraft.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pumped-st ... lectricity
Har man naturliga berg har man oftast redan idag vattenkraft, men det är också här det blir billigast att bygga den här typen av batterier där du kan lagra el över dygn och årstider. i Wikipedia-artikeln står det 70-80% verkningsgrad, rent teoretisk verkningsgrad ligger över 90% i en sådan anläggning. Så med billigare och billigare solceller kommer också de här lösningarna att poppa upp och då kan dagens kärnkraft troligen glömmas. Den vi har nu får tjäna i 20+ år till dock innan vi vet vilket alternativ som är billigast.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Sen är ju energiledningar mellan länder fredsprojekt till skillnad från fossilexport/import
Kolla Ukraina, har de sprängt gasledningar där? Nej
Kolla Ukraina, har de sprängt gasledningar där? Nej
ms 76132 "Eleamore"
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
En del av lösningen är den integrerade elmarknaden. Om det inte blåser här så kanske solen skiner i England (okej dåligt exempel men det kan faktiskt hända ibland). Väder tenderar att jämna ut sig på kontinentala skalor och det finns inget som säger att vi i Sverige måste kunna täcka 100% av vårt eget elbehov ständigt.
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Det blir ju lättare med större geografiska områden men det kräver nog rätt stora investeringar i elnäten.Jerka skrev:En del av lösningen är den integrerade elmarknaden. Om det inte blåser här så kanske solen skiner i England (okej dåligt exempel men det kan faktiskt hända ibland). Väder tenderar att jämna ut sig på kontinentala skalor och det finns inget som säger att vi i Sverige måste kunna täcka 100% av vårt eget elbehov ständigt.
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Teknikutvecklingen går fort nu. Läste att man i Nederländerna har gett tillstånd till en havsbaserad vindkraft som ska byggas helt utan några subventioner.
För bara ett par år sedan var det dubbelt så dyrt per installerad MW att bygga en vindkraftpark till havs jämfört med en på land. Om vi kommer att få se samma snabba teknikutveckling inom vågkraften så lär det inte dröja länge innan de stora vindkraftparkerna till havs även byggs ut med vågkraft. Eftersom vågor är ackumulerad vind så kommer behovet av annan reglerkraft minskas.
För bara ett par år sedan var det dubbelt så dyrt per installerad MW att bygga en vindkraftpark till havs jämfört med en på land. Om vi kommer att få se samma snabba teknikutveckling inom vågkraften så lär det inte dröja länge innan de stora vindkraftparkerna till havs även byggs ut med vågkraft. Eftersom vågor är ackumulerad vind så kommer behovet av annan reglerkraft minskas.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
>330mil uhvdc finns nu, kostar c:a $1.5-1.7M/kilometer, mycket pengar men garanterat bättre payoff än etanol fiaskot i Övik, och då kommer man mer än halvvägs till Kashgar. Dessa priser sjunker.
Vill man gambla på vind så kan man dra ledningar vartsomhelst, men öst<>väst då är man garanterad funktion på solceller. Slutar det funka då har vi problem på en annan skala..
Men herrejävlar detta är teknik som finns idag, det ger ju inga forskningspengar till algodlingar eller koka ved eller andra tokerier, som dessutom inte löser CO2 eller NOx utsläpp, tro mig all förbränning ger utsläpp bio eller andra.
Vill man gambla på vind så kan man dra ledningar vartsomhelst, men öst<>väst då är man garanterad funktion på solceller. Slutar det funka då har vi problem på en annan skala..
Men herrejävlar detta är teknik som finns idag, det ger ju inga forskningspengar till algodlingar eller koka ved eller andra tokerier, som dessutom inte löser CO2 eller NOx utsläpp, tro mig all förbränning ger utsläpp bio eller andra.
ms 76132 "Eleamore"
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Öst är faktiskt något bättre än väst. För det första så är det oftast soligare på förmiddagen eftersom det kan bildas moln under dagen. För det andra är det kyligare på förmiddagen, och kyla har en mycket positiv effekt på solceller. Jag har de senaste dagarna upptäckt (med hjälp av en liten applikation och en RaspberryPi ) att min solcellsanläggning toppar runt 18,5kW, men bara när det är växlande molnighet. Är det klarblå himmel så ligger toppen bara runt 14-15kW. Anledningen är uppenbarligen att panelerna kyls ner när solen går bakom moln. När den kommer fram igen får man en jätteboost som varar i några minuter. Man kan nörda in sig hur mycket som helst i det här ämnet.chaffis75 skrev:Jag just idag en installatör som sätter paneler på mitt tak... Detta taket är nästan helt i väst läge och som nämnts, de är inte så många % som tappas... Fördelen är ju att man faktiskt skulle kunna sätta i öst läge också hos mig så får jag el på morgonen också...
De jag lärde mig är att lutningen på panelen är betydligt viktigare än att de var söderläge, minns inte exakt lutning som är optimal men jag har 18 grader och de var tydligen väldigt nära den optimala lutningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Idag har jag ”tillverkat” mina första 17 kWh med min nya solpanelsanläggning. Känns faktiskt helt ok.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Man kanske skulle kombinera solceller med vattensystem som kyler solcellerna och som samtidigt genererar varmvatten.mati skrev:Öst är faktiskt något bättre än väst. För det första så är det oftast soligare på förmiddagen eftersom det kan bildas moln under dagen. För det andra är det kyligare på förmiddagen, och kyla har en mycket positiv effekt på solceller. Jag har de senaste dagarna upptäckt (med hjälp av en liten applikation och en RaspberryPi ) att min solcellsanläggning toppar runt 18,5kW, men bara när det är växlande molnighet. Är det klarblå himmel så ligger toppen bara runt 14-15kW. Anledningen är uppenbarligen att panelerna kyls ner när solen går bakom moln. När den kommer fram igen får man en jätteboost som varar i några minuter. Man kan nörda in sig hur mycket som helst i det här ämnet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Eller hur? Det är en obeskrivlig känsla. Jag passerar precis 92kWh för idag. Inte jättebra, men ganska okej en halvmulen dag som idag.Walker skrev:Idag har jag ”tillverkat” mina första 17 kWh med min nya solpanelsanläggning. Känns faktiskt helt ok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Jag har funderat på det. Men ytan är väldigt stor och jag tror att det blir svårt att få till. Runt 115m2 takyta borde ge en rejäl värmeeffekt som är svår att kyla bort.Niklas Z skrev:Man kanske skulle kombinera solceller med vattensystem som kyler solcellerna och som samtidigt genererar varmvatten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14