25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Jag just idag en installatör som sätter paneler på mitt tak... Detta taket är nästan helt i väst läge och som nämnts, de är inte så många % som tappas... Fördelen är ju att man faktiskt skulle kunna sätta i öst läge också hos mig så får jag el på morgonen också...
De jag lärde mig är att lutningen på panelen är betydligt viktigare än att de var söderläge, minns inte exakt lutning som är optimal men jag har 18 grader och de var tydligen väldigt nära den optimala lutningen.
Öst är faktiskt något bättre än väst. För det första så är det oftast soligare på förmiddagen eftersom det kan bildas moln under dagen. För det andra är det kyligare på förmiddagen, och kyla har en mycket positiv effekt på solceller. Jag har de senaste dagarna upptäckt (med hjälp av en liten applikation och en RaspberryPi :mrgreen: ) att min solcellsanläggning toppar runt 18,5kW, men bara när det är växlande molnighet. Är det klarblå himmel så ligger toppen bara runt 14-15kW. Anledningen är uppenbarligen att panelerna kyls ner när solen går bakom moln. När den kommer fram igen får man en jätteboost som varar i några minuter. Man kan nörda in sig hur mycket som helst i det här ämnet. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Walker »

Idag har jag ”tillverkat” mina första 17 kWh med min nya solpanelsanläggning. Känns faktiskt helt ok.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Öst är faktiskt något bättre än väst. För det första så är det oftast soligare på förmiddagen eftersom det kan bildas moln under dagen. För det andra är det kyligare på förmiddagen, och kyla har en mycket positiv effekt på solceller. Jag har de senaste dagarna upptäckt (med hjälp av en liten applikation och en RaspberryPi :mrgreen: ) att min solcellsanläggning toppar runt 18,5kW, men bara när det är växlande molnighet. Är det klarblå himmel så ligger toppen bara runt 14-15kW. Anledningen är uppenbarligen att panelerna kyls ner när solen går bakom moln. När den kommer fram igen får man en jätteboost som varar i några minuter. Man kan nörda in sig hur mycket som helst i det här ämnet. :geek:
Man kanske skulle kombinera solceller med vattensystem som kyler solcellerna och som samtidigt genererar varmvatten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Idag har jag ”tillverkat” mina första 17 kWh med min nya solpanelsanläggning. Känns faktiskt helt ok.
Eller hur? Det är en obeskrivlig känsla. Jag passerar precis 92kWh för idag. Inte jättebra, men ganska okej en halvmulen dag som idag. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
Man kanske skulle kombinera solceller med vattensystem som kyler solcellerna och som samtidigt genererar varmvatten.
Jag har funderat på det. Men ytan är väldigt stor och jag tror att det blir svårt att få till. Runt 115m2 takyta borde ge en rejäl värmeeffekt som är svår att kyla bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Walker skrev:
Idag har jag ”tillverkat” mina första 17 kWh med min nya solpanelsanläggning. Känns faktiskt helt ok.
Eller hur? Det är en obeskrivlig känsla. Jag passerar precis 92kWh för idag. Inte jättebra, men ganska okej en halvmulen dag som idag. :)
Ja, otroligt skön känsla. Jag märkte det där med temperaturen också en klar vinterdag då solen gick i moln mellan 11-13. Effekt långt över spec när solen kom tillbaka igen!

Om man letar effekt-vs-temperaturgrafer på nätet så är det inte så lätt att hitta några som täcker 0 grader celsius, men de verkar bli väldigt effektiva vid låga temperaturer (specen är vid 25 grader). Jag hittade också en firma som kombinerar solceller med en värmepump och kylvätska på baksidan av panelerna. Jag tror att pumpens el får man "gratis" av den ökade verkningsgraden, så varmvatten i huset blir verkligen gratis.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Bjelke »

Sjukt intressant det här med kombinerade paneler, vi är inte riktigt där än men det lär ju komma mer
ganska snabbt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Ja, otroligt skön känsla. Jag märkte det där med temperaturen också en klar vinterdag då solen gick i moln mellan 11-13. Effekt långt över spec när solen kom tillbaka igen!
Ja, i mars var det ju svinkallt. Det var helt galet, -12 grader och strålande solsken. Värmen i huset gick på högvarv, ändå så hade jag en massa el över. Panelerna producerade lika många kWh som på sommaren, bara att dagarna i mars är mycket kortare. Toppeffekten var mycket högre än på sommarn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av joel80 »

Vad har du för lutning på panelerna för att få lika hög effekt på vintern som på sommaren? Jag fick inte ens en sjättedel av toppeffekt i dec-jan mot för vad jag nu har. Mina paneler har dock väldigt liten lutning.mellan vara ett par grader till runt 10 grader.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Hammar »

mati skrev:
Niklas Z skrev:
Man kanske skulle kombinera solceller med vattensystem som kyler solcellerna och som samtidigt genererar varmvatten.
Jag har funderat på det. Men ytan är väldigt stor och jag tror att det blir svårt att få till. Runt 115m2 takyta borde ge en rejäl värmeeffekt som är svår att kyla bort.
Borde vara intressant för de som har borrat för jordvärmepump. Har för mig att cirkulationspumpen skall gå kontinuerligt på dessa. Borde ju i princip bara vara att använda samma typ av slang som man gräver ned i trädgården om man inte vill borra, och lägga den under panelerna, om man inte hittar någon mer anpassad lösning. Sätta en koppling innan värmepumpen som låter vätskan ta vägen över loopen på taket när det är varmare där en i borrhålet. Borde i princip bara kosta slang, vätska, koppling och installation.
Fördelar är ju högre temperatur in i värmepumpen = högre verkningsgrad. Både från värmen från solcellerna, och från uteluften, när den är varmare än vattnet från borrhålet.
Laddar borrhålet med värme, då det återförda vattnet kommer att vara varmare än temperaturen i borrhålet under delar av året.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Stefan T »

Hammar skrev:
mati skrev:
Niklas Z skrev:
Man kanske skulle kombinera solceller med vattensystem som kyler solcellerna och som samtidigt genererar varmvatten.
Jag har funderat på det. Men ytan är väldigt stor och jag tror att det blir svårt att få till. Runt 115m2 takyta borde ge en rejäl värmeeffekt som är svår att kyla bort.
Borde vara intressant för de som har borrat för jordvärmepump. Har för mig att cirkulationspumpen skall gå kontinuerligt på dessa. Borde ju i princip bara vara att använda samma typ av slang som man gräver ned i trädgården om man inte vill borra, och lägga den under panelerna, om man inte hittar någon mer anpassad lösning. Sätta en koppling innan värmepumpen som låter vätskan ta vägen över loopen på taket när det är varmare där en i borrhålet. Borde i princip bara kosta slang, vätska, koppling och installation.
Fördelar är ju högre temperatur in i värmepumpen = högre verkningsgrad. Både från värmen från solcellerna, och från uteluften, när den är varmare än vattnet från borrhålet.
Laddar borrhålet med värme, då det återförda vattnet kommer att vara varmare än temperaturen i borrhålet under delar av året.
sen är det ju inget som säger att man kan stänga av den slingan när det är för kallt ute
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Vad har du för lutning på panelerna för att få lika hög effekt på vintern som på sommaren? Jag fick inte ens en sjättedel av toppeffekt i dec-jan mot för vad jag nu har. Mina paneler har dock väldigt liten lutning.mellan vara ett par grader till runt 10 grader.
Jag tror lutningen är ca 35 grader. Vet inte exakt. Men alltså i dec och januari fick jag heller ingenting. Toppeffekten den 21 december, som är lägsta solståndet, var 2,6kW. Det var innan jag utökade anläggningen. Motsvarande toppeffekt på sommarn var runt 11-12kW. Fem gånger så mycket alltså.
Den trevliga effektökningen kom i februari, då låg toppen redan runt 7kW, i mars runt 10kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Legato »

Appropå platt tak (3 grader):

November: 92 kWh
December: 28 kWh
Janauri: 30 kWh
Februari: 18 kWh
Mars: 248 kWh
April: 1090 kWh

Har dock inga tvivel om att komma upp i 10500 kWh vilket är det leverantören uppskattade för helår och är supernöjd! Dock lite frustrerande när isen låg som värst 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

Fick du mindre i februari än i januari? Berodde det på snöeländet? Jag har byggt en snöskrapa med teleskopstång för att få bort snön från taket. Det har gett mig gnaksa många kWh. Vinsten är dock mest för känslan, inte så mycket för plånboken.

Jag fick såhär hittills:
Juli 1998
Aug 1440
Sept 712
Okt 481
Nov 213
Dec 48 :cry:
Jan 56 :cry:
Feb 264 :)
Mars 930 :D
April 1823 :lol: (fast fusk eftersom det är +20 paneler)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av PoloPrinsen »

Vad tror ni andra om denna enkla fullösning för att höjja panelernas temperatur;
Man monterar dit enklast möjliga vattenkylning, dvs en bassäng/tank/tunna med dränkbar eller sidomonterad pump, pumpen druver vattnet via vanlig trädgårdsslang upp till taket där man antingen via en vattenspridare av lämplig sort låter det "regna" på taket eller så har man en specialgjord slangbit vid nock/solpanelstoppen som låter vattnet rinna ut genom massa hål på en lång rad.

Vattenåtersamling via först vanliga stuprännor o rör och sen vid ev behov vidare tbx till bassängen/tanken/tunnan.

Uppenbara nackelar;
Hål i tak leder till problem
Mossigt/skräpigt tak kan bli rent till bekostnad av vattenpumpens hälsa.
Snabb överhettning av vattnet så att ev badpool blir för varm.
Den mer synliga regnvarianten kan nog få grannar att undra endel.
Ingen egentlig viktig nytta av att få varmvatten om inte det är rent nog.

Fördelar;
Billigt, vi talar hundralappar om man redan har tanken/bassängen.
Vid badvattenbassäng så blir det gratis uppvärmning, en pool kan ju lätt vara på 2000 liter så där slipper man betala för uppvärmningen.
Man kollar upp taket en extra gång så att det verkligen ÄR tätt.
Högre verkningsgrad på solpanelerna ger mer effekt i det systemet till kostnad av en låg pumpdrivningskostnad.
Solpanelerna är damm och smursfria.

Liten ide i all sin enkelhet bara...
MVH PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Stefan T »

sol.jpg
så här ser min sol energi ut
Jag startade i juni så den är inte full

23 i december
43 i januari

dom var inte bra

Jag har 51 m3

åt lite olika håll och vinklar
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Jerka »

Så om man räknar ihop er totalt genererade energi under året - hur långt hade ni kunnat köra med en bil som drar 2 kWh/mil (typiskt för Model S om jag förstått rätt)? Hade 25 m2 räckt för 1800 mil/år så som trådskaparen påstår?

Inte för att jag inte tror på det, men det ger alltid lite mer tyngd att peka på verkliga siffror.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av Niklas Z »

Om man tittar på diagrammet som Stefan T redovisade så verkar det som att han kan få ut ungefär 7000 kWh per år (jag antar att junisiffran hade varit högre än julisiffran om installationen varit klar 1:a juni, samt att majsiffran borde vara något högre än augustisiffran, eftersom maj har fler soltimmar och något lägre temperatur som ger bättre verkningsgrad). I så fall räcker hans 51 kvm till 3000 mil, dvs ganska nära 1800 mil på 25 kvm.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av joel80 »

Jag har 6.5kw på taket.. Platt liggande som sagt. (ska bygga ut till 9kw snart, då får de nya en vinkel på kring 30grader, samt de nuvarande nya ställningar på 10 eller 15 grader.) och väntar mig mellan 5500-6500kwh/år.. Och ett par tusen till efter utbyggnad)
Så alltså kring 2750-3250 mil per år nu.. Upp mot 4000-4500mil efte utbyggnad.
Men det blir rätt ojämnt fördelat över året. Man får hålla sig till bara kring 10-20 mil per månad när det är som sämst om man bara skulle ladda via solen. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Så om man räknar ihop er totalt genererade energi under året - hur långt hade ni kunnat köra med en bil som drar 2 kWh/mil (typiskt för Model S om jag förstått rätt)? Hade 25 m2 räckt för 1800 mil/år så som trådskaparen påstår?

Inte för att jag inte tror på det, men det ger alltid lite mer tyngd att peka på verkliga siffror.
Jag räknar med att mina ytterligare 20 paneler (5,4kWp) kommer att generera ca 4000kWh om året, vilket skulle täcka det ökade behovet som har uppstått iom införskaffandet av e-Golfen. Väldigt många mil som har körts med Teslan förra året kommer nu att köras med den betydligt snålare Golfen, vilket betyder att behovet förmodligen inte ökar så mycket som jag trodde.
TS beräkningar är högst rimliga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av PoloPrinsen »

Om man ponerar att man har fria händer designmässigt, hur stor andel energi kan solcellerna tänkas ge om man klär en lastbil och dess släp med solceller? Tesla semi +Sonomotors typ.

Svrnska mått borde väl vars ca dessa för ett 18m släp av skåpsmodell;
18m längd.
2-3m höjd (kapellets höjd) samt minst 50cm på höjden under kapellet.
2.5meter bredd.
Borde åtminstone ge ca 30 kvadratmeter aktiv solcellsyta några timmar mitt på dagen. 10000wh. Hur stor andel skulle det stå för?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

30m2 motsvarar ca 18 paneler vilket motsvarar ca 4,8kWp. Skulle dessa paneler sitta på ett hustak utan skugga och i söderläge hade man fått ca 4500kWh om året.
Men vinkeln på en lastbil är kass. Och eftersom den rör på sig befinner den sig inte alltid i solen, även om vädret är bra. Svårt att gissa hur mycket el man skulle få ut, men säg att det är 4000kWh/år. Troligen ännu mindre. Det blir visserligen rätt många mil med en personbil, men för en lastbil är det förmodligen peanuts. Och då har man inte ens räknat med panelernas extra vikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av PoloPrinsen »

.det var snabbt sågat! Nåja bättre ddt än tveksammheter.
Hur är det med tåg då, om vi koncentrerar oss på täckta vagnar, eller iaf de med solcellsvänlig design, hur är det förhållandet mellan inmatad solenergi och driftsbehovet?

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av mati »

PoloPrinsen skrev:
.det var snabbt sågat! Nåja bättre ddt än tveksammheter.
Hur är det med tåg då, om vi koncentrerar oss på täckta vagnar, eller iaf de med solcellsvänlig design, hur är det förhållandet mellan inmatad solenergi och driftsbehovet?

Mvh PP
Det beror väl extremt mycket på vad det är för tåg. Det finns en del lokförare här på forumet som kanske skulle kunna svara bättre på den frågan.
Här är det lite siffor om tågens elförbrukning.
https://www.trafikverket.se/contentasse ... ostnad.pdf
Men de räknar i Wh per bruttoton-km vilket gör det hela lite svårt eftersom jag inte vet vad ett tåg väger. Malmbanan ser ut att vara jättesnål, men det beror nog bara på att tågen är så hiskeligt tunga.
Det finns ett räkneexempel i dokumentet där man antar runt 10000kWh/500km för ett tåg på 1000ton. Hur många vagnar det blir beror ju på godset som i sin tur påverkar solcellsyta.
För 10000kWh/år behöver man runt 40 paneler. Jag gissar att det är ungefär det antal man får plats med på en tågvagn. En vagns årsproduktion av solel skulle alltså räcka att driva tåget i det här exemplet i 500km. Alltså runt 5 timmars drifttid.
Kan det vara rimligt? Är lite trött just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Malmbanan ser ut att vara jättesnål, men det beror nog bara på att tågen är så hiskeligt tunga.
Det beror också på att de kör fullastade i nerförsbacke (netto) till Narvik, och tomma tillbaka till Kiruna. Lutningen tillbaka till Kiruna skulle tågen inte klara med full last.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar