sen är det ju inget som säger att man kan stänga av den slingan när det är för kallt uteHammar skrev:Borde vara intressant för de som har borrat för jordvärmepump. Har för mig att cirkulationspumpen skall gå kontinuerligt på dessa. Borde ju i princip bara vara att använda samma typ av slang som man gräver ned i trädgården om man inte vill borra, och lägga den under panelerna, om man inte hittar någon mer anpassad lösning. Sätta en koppling innan värmepumpen som låter vätskan ta vägen över loopen på taket när det är varmare där en i borrhålet. Borde i princip bara kosta slang, vätska, koppling och installation.mati skrev:Jag har funderat på det. Men ytan är väldigt stor och jag tror att det blir svårt att få till. Runt 115m2 takyta borde ge en rejäl värmeeffekt som är svår att kyla bort.Niklas Z skrev:Man kanske skulle kombinera solceller med vattensystem som kyler solcellerna och som samtidigt genererar varmvatten.
Fördelar är ju högre temperatur in i värmepumpen = högre verkningsgrad. Både från värmen från solcellerna, och från uteluften, när den är varmare än vattnet från borrhålet.
Laddar borrhålet med värme, då det återförda vattnet kommer att vara varmare än temperaturen i borrhålet under delar av året.
25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Moderator: Redaktion
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Jag tror lutningen är ca 35 grader. Vet inte exakt. Men alltså i dec och januari fick jag heller ingenting. Toppeffekten den 21 december, som är lägsta solståndet, var 2,6kW. Det var innan jag utökade anläggningen. Motsvarande toppeffekt på sommarn var runt 11-12kW. Fem gånger så mycket alltså.joel80 skrev:Vad har du för lutning på panelerna för att få lika hög effekt på vintern som på sommaren? Jag fick inte ens en sjättedel av toppeffekt i dec-jan mot för vad jag nu har. Mina paneler har dock väldigt liten lutning.mellan vara ett par grader till runt 10 grader.
Den trevliga effektökningen kom i februari, då låg toppen redan runt 7kW, i mars runt 10kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Appropå platt tak (3 grader):
November: 92 kWh
December: 28 kWh
Janauri: 30 kWh
Februari: 18 kWh
Mars: 248 kWh
April: 1090 kWh
Har dock inga tvivel om att komma upp i 10500 kWh vilket är det leverantören uppskattade för helår och är supernöjd! Dock lite frustrerande när isen låg som värst
November: 92 kWh
December: 28 kWh
Janauri: 30 kWh
Februari: 18 kWh
Mars: 248 kWh
April: 1090 kWh
Har dock inga tvivel om att komma upp i 10500 kWh vilket är det leverantören uppskattade för helår och är supernöjd! Dock lite frustrerande när isen låg som värst
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Fick du mindre i februari än i januari? Berodde det på snöeländet? Jag har byggt en snöskrapa med teleskopstång för att få bort snön från taket. Det har gett mig gnaksa många kWh. Vinsten är dock mest för känslan, inte så mycket för plånboken.
Jag fick såhär hittills:
Juli 1998
Aug 1440
Sept 712
Okt 481
Nov 213
Dec 48
Jan 56
Feb 264
Mars 930
April 1823 (fast fusk eftersom det är +20 paneler)
Jag fick såhär hittills:
Juli 1998
Aug 1440
Sept 712
Okt 481
Nov 213
Dec 48
Jan 56
Feb 264
Mars 930
April 1823 (fast fusk eftersom det är +20 paneler)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Vad tror ni andra om denna enkla fullösning för att höjja panelernas temperatur;
Man monterar dit enklast möjliga vattenkylning, dvs en bassäng/tank/tunna med dränkbar eller sidomonterad pump, pumpen druver vattnet via vanlig trädgårdsslang upp till taket där man antingen via en vattenspridare av lämplig sort låter det "regna" på taket eller så har man en specialgjord slangbit vid nock/solpanelstoppen som låter vattnet rinna ut genom massa hål på en lång rad.
Vattenåtersamling via först vanliga stuprännor o rör och sen vid ev behov vidare tbx till bassängen/tanken/tunnan.
Uppenbara nackelar;
Hål i tak leder till problem
Mossigt/skräpigt tak kan bli rent till bekostnad av vattenpumpens hälsa.
Snabb överhettning av vattnet så att ev badpool blir för varm.
Den mer synliga regnvarianten kan nog få grannar att undra endel.
Ingen egentlig viktig nytta av att få varmvatten om inte det är rent nog.
Fördelar;
Billigt, vi talar hundralappar om man redan har tanken/bassängen.
Vid badvattenbassäng så blir det gratis uppvärmning, en pool kan ju lätt vara på 2000 liter så där slipper man betala för uppvärmningen.
Man kollar upp taket en extra gång så att det verkligen ÄR tätt.
Högre verkningsgrad på solpanelerna ger mer effekt i det systemet till kostnad av en låg pumpdrivningskostnad.
Solpanelerna är damm och smursfria.
Liten ide i all sin enkelhet bara...
MVH PP
Man monterar dit enklast möjliga vattenkylning, dvs en bassäng/tank/tunna med dränkbar eller sidomonterad pump, pumpen druver vattnet via vanlig trädgårdsslang upp till taket där man antingen via en vattenspridare av lämplig sort låter det "regna" på taket eller så har man en specialgjord slangbit vid nock/solpanelstoppen som låter vattnet rinna ut genom massa hål på en lång rad.
Vattenåtersamling via först vanliga stuprännor o rör och sen vid ev behov vidare tbx till bassängen/tanken/tunnan.
Uppenbara nackelar;
Hål i tak leder till problem
Mossigt/skräpigt tak kan bli rent till bekostnad av vattenpumpens hälsa.
Snabb överhettning av vattnet så att ev badpool blir för varm.
Den mer synliga regnvarianten kan nog få grannar att undra endel.
Ingen egentlig viktig nytta av att få varmvatten om inte det är rent nog.
Fördelar;
Billigt, vi talar hundralappar om man redan har tanken/bassängen.
Vid badvattenbassäng så blir det gratis uppvärmning, en pool kan ju lätt vara på 2000 liter så där slipper man betala för uppvärmningen.
Man kollar upp taket en extra gång så att det verkligen ÄR tätt.
Högre verkningsgrad på solpanelerna ger mer effekt i det systemet till kostnad av en låg pumpdrivningskostnad.
Solpanelerna är damm och smursfria.
Liten ide i all sin enkelhet bara...
MVH PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Jag startade i juni så den är inte full
23 i december
43 i januari
dom var inte bra
Jag har 51 m3
åt lite olika håll och vinklar
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Så om man räknar ihop er totalt genererade energi under året - hur långt hade ni kunnat köra med en bil som drar 2 kWh/mil (typiskt för Model S om jag förstått rätt)? Hade 25 m2 räckt för 1800 mil/år så som trådskaparen påstår?
Inte för att jag inte tror på det, men det ger alltid lite mer tyngd att peka på verkliga siffror.
Inte för att jag inte tror på det, men det ger alltid lite mer tyngd att peka på verkliga siffror.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Om man tittar på diagrammet som Stefan T redovisade så verkar det som att han kan få ut ungefär 7000 kWh per år (jag antar att junisiffran hade varit högre än julisiffran om installationen varit klar 1:a juni, samt att majsiffran borde vara något högre än augustisiffran, eftersom maj har fler soltimmar och något lägre temperatur som ger bättre verkningsgrad). I så fall räcker hans 51 kvm till 3000 mil, dvs ganska nära 1800 mil på 25 kvm.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Jag har 6.5kw på taket.. Platt liggande som sagt. (ska bygga ut till 9kw snart, då får de nya en vinkel på kring 30grader, samt de nuvarande nya ställningar på 10 eller 15 grader.) och väntar mig mellan 5500-6500kwh/år.. Och ett par tusen till efter utbyggnad)
Så alltså kring 2750-3250 mil per år nu.. Upp mot 4000-4500mil efte utbyggnad.
Men det blir rätt ojämnt fördelat över året. Man får hålla sig till bara kring 10-20 mil per månad när det är som sämst om man bara skulle ladda via solen.
Så alltså kring 2750-3250 mil per år nu.. Upp mot 4000-4500mil efte utbyggnad.
Men det blir rätt ojämnt fördelat över året. Man får hålla sig till bara kring 10-20 mil per månad när det är som sämst om man bara skulle ladda via solen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Jag räknar med att mina ytterligare 20 paneler (5,4kWp) kommer att generera ca 4000kWh om året, vilket skulle täcka det ökade behovet som har uppstått iom införskaffandet av e-Golfen. Väldigt många mil som har körts med Teslan förra året kommer nu att köras med den betydligt snålare Golfen, vilket betyder att behovet förmodligen inte ökar så mycket som jag trodde.Jerka skrev:Så om man räknar ihop er totalt genererade energi under året - hur långt hade ni kunnat köra med en bil som drar 2 kWh/mil (typiskt för Model S om jag förstått rätt)? Hade 25 m2 räckt för 1800 mil/år så som trådskaparen påstår?
Inte för att jag inte tror på det, men det ger alltid lite mer tyngd att peka på verkliga siffror.
TS beräkningar är högst rimliga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Om man ponerar att man har fria händer designmässigt, hur stor andel energi kan solcellerna tänkas ge om man klär en lastbil och dess släp med solceller? Tesla semi +Sonomotors typ.
Svrnska mått borde väl vars ca dessa för ett 18m släp av skåpsmodell;
18m längd.
2-3m höjd (kapellets höjd) samt minst 50cm på höjden under kapellet.
2.5meter bredd.
Borde åtminstone ge ca 30 kvadratmeter aktiv solcellsyta några timmar mitt på dagen. 10000wh. Hur stor andel skulle det stå för?
Mvh PP
Svrnska mått borde väl vars ca dessa för ett 18m släp av skåpsmodell;
18m längd.
2-3m höjd (kapellets höjd) samt minst 50cm på höjden under kapellet.
2.5meter bredd.
Borde åtminstone ge ca 30 kvadratmeter aktiv solcellsyta några timmar mitt på dagen. 10000wh. Hur stor andel skulle det stå för?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
30m2 motsvarar ca 18 paneler vilket motsvarar ca 4,8kWp. Skulle dessa paneler sitta på ett hustak utan skugga och i söderläge hade man fått ca 4500kWh om året.
Men vinkeln på en lastbil är kass. Och eftersom den rör på sig befinner den sig inte alltid i solen, även om vädret är bra. Svårt att gissa hur mycket el man skulle få ut, men säg att det är 4000kWh/år. Troligen ännu mindre. Det blir visserligen rätt många mil med en personbil, men för en lastbil är det förmodligen peanuts. Och då har man inte ens räknat med panelernas extra vikt.
Men vinkeln på en lastbil är kass. Och eftersom den rör på sig befinner den sig inte alltid i solen, även om vädret är bra. Svårt att gissa hur mycket el man skulle få ut, men säg att det är 4000kWh/år. Troligen ännu mindre. Det blir visserligen rätt många mil med en personbil, men för en lastbil är det förmodligen peanuts. Och då har man inte ens räknat med panelernas extra vikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
.det var snabbt sågat! Nåja bättre ddt än tveksammheter.
Hur är det med tåg då, om vi koncentrerar oss på täckta vagnar, eller iaf de med solcellsvänlig design, hur är det förhållandet mellan inmatad solenergi och driftsbehovet?
Mvh PP
Hur är det med tåg då, om vi koncentrerar oss på täckta vagnar, eller iaf de med solcellsvänlig design, hur är det förhållandet mellan inmatad solenergi och driftsbehovet?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Det beror väl extremt mycket på vad det är för tåg. Det finns en del lokförare här på forumet som kanske skulle kunna svara bättre på den frågan.PoloPrinsen skrev:.det var snabbt sågat! Nåja bättre ddt än tveksammheter.
Hur är det med tåg då, om vi koncentrerar oss på täckta vagnar, eller iaf de med solcellsvänlig design, hur är det förhållandet mellan inmatad solenergi och driftsbehovet?
Mvh PP
Här är det lite siffor om tågens elförbrukning.
https://www.trafikverket.se/contentasse ... ostnad.pdf
Men de räknar i Wh per bruttoton-km vilket gör det hela lite svårt eftersom jag inte vet vad ett tåg väger. Malmbanan ser ut att vara jättesnål, men det beror nog bara på att tågen är så hiskeligt tunga.
Det finns ett räkneexempel i dokumentet där man antar runt 10000kWh/500km för ett tåg på 1000ton. Hur många vagnar det blir beror ju på godset som i sin tur påverkar solcellsyta.
För 10000kWh/år behöver man runt 40 paneler. Jag gissar att det är ungefär det antal man får plats med på en tågvagn. En vagns årsproduktion av solel skulle alltså räcka att driva tåget i det här exemplet i 500km. Alltså runt 5 timmars drifttid.
Kan det vara rimligt? Är lite trött just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Det beror också på att de kör fullastade i nerförsbacke (netto) till Narvik, och tomma tillbaka till Kiruna. Lutningen tillbaka till Kiruna skulle tågen inte klara med full last.mati skrev:Malmbanan ser ut att vara jättesnål, men det beror nog bara på att tågen är så hiskeligt tunga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Påminner mig att jag har en vän som frågade varför man inte sätter solceller på kryssningsskepp (bland annat)...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Såklart. Tänkte inte på det.bylund skrev:Det beror också på att de kör fullastade i nerförsbacke (netto) till Narvik, och tomma tillbaka till Kiruna. Lutningen tillbaka till Kiruna skulle tågen inte klara med full last.mati skrev:Malmbanan ser ut att vara jättesnål, men det beror nog bara på att tågen är så hiskeligt tunga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Intressant temperatur-exempel från denna soliga vecka i Lund och våra 10.7 kWp solceller i söder:
2/5, maxtemp 13 grader i luften: 79 kWh, 7.4 Wh/Wp
7/5, maxtemp 21 grader i luften: 73 kWh, 6.8 Wh/Wp
Lika kristallklara dagar båda två, inga moln alls.
2/5, maxtemp 13 grader i luften: 79 kWh, 7.4 Wh/Wp
7/5, maxtemp 21 grader i luften: 73 kWh, 6.8 Wh/Wp
Lika kristallklara dagar båda två, inga moln alls.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Det där med temperatur, kan vara nåt som talar för annat montage än på tak, vilken distans från taket har du? Någon som har motsvarande siffror för ex markmontage? Kanske kan förbättra siffror för en solföljare?
ms 76132 "Eleamore"
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Ja där har du helt klart en poäng, de låter som de kan vara stora skillnader beroende på hur varma panelerna är...mati skrev:Öst är faktiskt något bättre än väst. För det första så är det oftast soligare på förmiddagen eftersom det kan bildas moln under dagen. För det andra är det kyligare på förmiddagen, och kyla har en mycket positiv effekt på solceller. Jag har de senaste dagarna upptäckt (med hjälp av en liten applikation och en RaspberryPi ) att min solcellsanläggning toppar runt 18,5kW, men bara när det är växlande molnighet. Är det klarblå himmel så ligger toppen bara runt 14-15kW. Anledningen är uppenbarligen att panelerna kyls ner när solen går bakom moln. När den kommer fram igen får man en jätteboost som varar i några minuter. Man kan nörda in sig hur mycket som helst i det här ämnet.chaffis75 skrev:Jag just idag en installatör som sätter paneler på mitt tak... Detta taket är nästan helt i väst läge och som nämnts, de är inte så många % som tappas... Fördelen är ju att man faktiskt skulle kunna sätta i öst läge också hos mig så får jag el på morgonen också...
De jag lärde mig är att lutningen på panelen är betydligt viktigare än att de var söderläge, minns inte exakt lutning som är optimal men jag har 18 grader och de var tydligen väldigt nära den optimala lutningen.
Anläggningen jag installerat är på 8.9kWp men jag fick en växelriktare på 17 kW (skulle vara 10 enligt offerten men fick en större av någon anledning) så möjligheten att bygga ut i öst är stor. Dessutom använde de bara en DC ingång av de två som finns på växelriktaren.
Jag kan ju säga att suget ett bygga ut finns där redan trots att jag inte ens kör min anläggning än eftersom jag väntar på att EON ska byta mätare.
Ja att logga och mäta allt är redan på gång, växelriktaren är redan kopplad till openhab och jag läser ut alla värden via modbus. Förresten kanske någon som kan se svenska termerna för Apparent Power och Reactive Power, försöker översätta alla parametrar till svenska oavsett om de behövs eller ej
Ja väntan på EON känns så sjukt lång nu speciellt när man ser solen lyser så starkt varje dag även om nu lite moln kanske är en fördel för panelerna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Jag fick erfara detta när min anläggning kom upp i 15kW och anläggningens säkring gick. Det visade sig att elektrikern gjort klart allt för 25A men säkringen till solcellsanläggningen var på 20A så den stängde av när solen kom tillbaka från några moln och var runt 20-25% över den dagens maxeffekt.mati skrev:Öst är faktiskt något bättre än väst. För det första så är det oftast soligare på förmiddagen eftersom det kan bildas moln under dagen. För det andra är det kyligare på förmiddagen, och kyla har en mycket positiv effekt på solceller. Jag har de senaste dagarna upptäckt (med hjälp av en liten applikation och en RaspberryPi ) att min solcellsanläggning toppar runt 18,5kW, men bara när det är växlande molnighet. Är det klarblå himmel så ligger toppen bara runt 14-15kW. Anledningen är uppenbarligen att panelerna kyls ner när solen går bakom moln. När den kommer fram igen får man en jätteboost som varar i några minuter. Man kan nörda in sig hur mycket som helst i det här ämnet.chaffis75 skrev:Jag just idag en installatör som sätter paneler på mitt tak... Detta taket är nästan helt i väst läge och som nämnts, de är inte så många % som tappas... Fördelen är ju att man faktiskt skulle kunna sätta i öst läge också hos mig så får jag el på morgonen också...
De jag lärde mig är att lutningen på panelen är betydligt viktigare än att de var söderläge, minns inte exakt lutning som är optimal men jag har 18 grader och de var tydligen väldigt nära den optimala lutningen.
Man får väl testa hela den grejen genom att på en vald panel kyla med vatten en molnfri dag för att se vilken effekt man kan få (jag har individuell mätning så det går att få statistik på detta också)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Skulle nog inte säga att moln är en fördel, men kylan på morgonen är det verkligen. Molnen ger ju mest ett "ryckigare" flöde mer än mer totaltenergi.chaffis75 skrev:Ja väntan på EON känns så sjukt lång nu speciellt när man ser solen lyser så starkt varje dag även om nu lite moln kanske är en fördel för panelerna.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Skenbar effekt och reaktiv effekt (dom hör ihop kan man säga) handlar om fasförskjutning i växelströms-system osv, står en del om det en bit ner på sidan här...chaffis75 skrev:Ja där har du helt klart en poäng, de låter som de kan vara stora skillnader beroende på hur varma panelerna är...mati skrev:Öst är faktiskt något bättre än väst. För det första så är det oftast soligare på förmiddagen eftersom det kan bildas moln under dagen. För det andra är det kyligare på förmiddagen, och kyla har en mycket positiv effekt på solceller. Jag har de senaste dagarna upptäckt (med hjälp av en liten applikation och en RaspberryPi ) att min solcellsanläggning toppar runt 18,5kW, men bara när det är växlande molnighet. Är det klarblå himmel så ligger toppen bara runt 14-15kW. Anledningen är uppenbarligen att panelerna kyls ner när solen går bakom moln. När den kommer fram igen får man en jätteboost som varar i några minuter. Man kan nörda in sig hur mycket som helst i det här ämnet.chaffis75 skrev:Jag just idag en installatör som sätter paneler på mitt tak... Detta taket är nästan helt i väst läge och som nämnts, de är inte så många % som tappas... Fördelen är ju att man faktiskt skulle kunna sätta i öst läge också hos mig så får jag el på morgonen också...
De jag lärde mig är att lutningen på panelen är betydligt viktigare än att de var söderläge, minns inte exakt lutning som är optimal men jag har 18 grader och de var tydligen väldigt nära den optimala lutningen.
Anläggningen jag installerat är på 8.9kWp men jag fick en växelriktare på 17 kW (skulle vara 10 enligt offerten men fick en större av någon anledning) så möjligheten att bygga ut i öst är stor. Dessutom använde de bara en DC ingång av de två som finns på växelriktaren.
Jag kan ju säga att suget ett bygga ut finns där redan trots att jag inte ens kör min anläggning än eftersom jag väntar på att EON ska byta mätare.
Ja att logga och mäta allt är redan på gång, växelriktaren är redan kopplad till openhab och jag läser ut alla värden via modbus. Förresten kanske någon som kan se svenska termerna för Apparent Power och Reactive Power, försöker översätta alla parametrar till svenska oavsett om de behövs eller ej
Ja väntan på EON känns så sjukt lång nu speciellt när man ser solen lyser så starkt varje dag även om nu lite moln kanske är en fördel för panelerna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
OK så de heter så... Jag hittade själv denna översättning men jag trodde de fanns någon annan fack term.Bjelke skrev:Skenbar effekt och reaktiv effekt (dom hör ihop kan man säga) handlar om fasförskjutning i växelströms-system osv, står en del om det en bit ner på sidan här...chaffis75 skrev:Ja där har du helt klart en poäng, de låter som de kan vara stora skillnader beroende på hur varma panelerna är...
Anläggningen jag installerat är på 8.9kWp men jag fick en växelriktare på 17 kW (skulle vara 10 enligt offerten men fick en större av någon anledning) så möjligheten att bygga ut i öst är stor. Dessutom använde de bara en DC ingång av de två som finns på växelriktaren.
Jag kan ju säga att suget ett bygga ut finns där redan trots att jag inte ens kör min anläggning än eftersom jag väntar på att EON ska byta mätare.
Ja att logga och mäta allt är redan på gång, växelriktaren är redan kopplad till openhab och jag läser ut alla värden via modbus. Förresten kanske någon som kan se svenska termerna för Apparent Power och Reactive Power, försöker översätta alla parametrar till svenska oavsett om de behövs eller ej
Ja väntan på EON känns så sjukt lång nu speciellt när man ser solen lyser så starkt varje dag även om nu lite moln kanske är en fördel för panelerna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m
Ja man ska kanske prova spola lite vatten över någon panel en varm sommardag och se vad de ger för tillfällig effekt.
Angående moln, jo jag förstår att de är såklart bättre med solen framme, var väldigt otydlig från min sida att jag var lite ironisk.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 25 kvm solceller ger all energi bilen behöver
Mina paneler sitter ungefär 10 cm från takpannorna. Om man klättrar upp på nocken så kommer det en varm luftström upp under panelerna, men inte vansinnigt varm. Skulle säga att panelens yta är 35 grader en solig varm dag på ett ungefär.12man skrev:Det där med temperatur, kan vara nåt som talar för annat montage än på tak, vilken distans från taket har du? Någon som har motsvarande siffror för ex markmontage? Kanske kan förbättra siffror för en solföljare?
Edit: Eller, efter att ha googlat hur varmt något när när det känns mindre än brännhett för handen så är de kanske en bit över 40 grader.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com