Bygga garage

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Bygga garage

Inlägg av AGCF »

Det planeras för garage, äntligen!

Vad ska man tänka på?

Två bilar och lite extra utrymme skall byggas. Jag får bygga drygt 60 m2 markarea utan bygglov. Vad har ni för innermått på garaget och går det att öppna dörrarna utan att de slår i?

Det föranleder också inköp av två wallbox. Ni som har Teslas, går det till andra märken? Vi har en Renault just ni förutom S:en men sedan kommer det att bli två Model 3 istället.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga garage

Inlägg av bjelkeman »

Vi är mitt i jobbet att bygga ett kombinerat garage/carport, från Mellby Garage. Carporten är till för Teslan, garaget blir ett förråd. Idéen var att ha garaget färdigt i god tid innan en Model 3 levereras. Men sen vart det en Model S. Så nu ligger jag efter i tidsplanen istället för före. :D

https://www.mellbygarage.se/sv/privat/v ... .htm?id=88

Bild

Om du inte behöver bygglov så har du undvikt de största problemet vi har haft. Vi behövde bygglov och godkänt av grannarna, då det är lite trångt just där garaget måste stå. Att få lägeskarta från kommun, bygglovet behandlat, bygglovet korrigerat, utstakning mm har tagit det mesta av tiden. Riva gamla förrådet verkade enkelt, tills man hittade att den gamla elen satt ihop med huset på ett dumt sätt (från 1975 eller tidigare). Så just nu är en liten del av huset strömlöst tills vi fixat det.

Sen började det snöa som fan (50cm) precis när grunden skulle gjutas. :cry:

Nåja det blir bra så småningom. Jag har en Tesla Wallbox liggande och väntar på elektrikern. Jag tänker också dra en ethernet kabel till garaget så att jag kan ha bra wifi för bilen där. Kan jag komma in i bilen utan att det blir trångt? Det vet jag inte, men då får jag nog använda summon.

Det var nog inga svar på dina frågor, men det lilla jag lärt mig under de senaste 12 (!) månaderna detta har pågått är att det var mer komplicerat än det verkade när jag började. Mellby har varit bra dock, och Rifum, som bygger, har varit ännu bättre. Så om någon ska bygga något 100km runt Uppsala så kan jag rekommendera dem.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Bygga garage

Inlägg av Kriper »

Från en gammal murare. Bygg rymligt och välj breda portar, Teslan är både lång och bred. Mura ett skift med lättklinker på den gjutna grundssulan (Lecablock) som är kapilärbrytande så du undviker fukt i träkonstruktionen (om du inte väljer att mura hela garaget, då skulle jag välja Isoleca 390 mm). Ta till i takhöjd så kan man hänga en takbox eller cykel där. Planera för många eluttag och belysningsanlutninger när du ritar huset, både för ute- och innebelysning. Rejäla taksprång (400 mm) skyddar fasaden och utvändiga eluttag från regn och rusk. Uppvärmning beroende på U-värde i konstruktionen. Mitt garage är välisolerat så det räcker med en oljefylld elradiator på 500 W. Ska du bygga stort kan det löna sig på sikt att välja en modern luft-luft-värmepump. Ja, det var vad kom att tänka på så här spontant.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Bygga garage

Inlägg av Mysman »

Här kanske det finns lite matnyttigt pladder.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=3630
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Bygga garage

Inlägg av Haglund »

Bra åsikter ovan!

Tillägg: Glöm inte att få till en bra lösning för smältvatten och avfuktning. Svår balans mellan lagom plant golv och lagom sluttande golv för avrinningen av smältvatten. Avfuktning vill du antagligen också ha om det är ett varmgarage. Om inte, så kommer allt rosta i hiskelig takt.

Mitt garage är nog ungefär som ditt kommer bli. Jag har ungefär 60 kvm inneryta (6,6x9 m) med två standardportar. Värmer upp med några oljefyllda elelement så det är 12-15 grader på vintern. Har 10 cm isolering i väggarna och 30 på innertaket. Jag har en avfuktare stående (Woods 35 något?) och håller det riktigt torrt. 9 st långa dubbellysrör plus tre extra dubbellysrörsarmaturer över arbetsbänken. Till det 9 st spottar som går på rörelsesensor som räcker gott för att lysa upp när man kör in och ut bilarna. En brunn mellan bilplatserna. Hade jag byggt på nytt hade jag lagt en brunn under varje plats, men då hade det blivit ännu krångligare med lutning, osv. Glöm inte heller att våtsäkra plattan och en bit upp på väggarna så behöver du inte fundera över hur du ska hålla rent klinkret. Mycket vatten, avfettning och kvast en gång på våren håller allt fint.

Har du tänkt grejja med någon av bilarna bör du även sätta upp lite lysrör strax ovanför golvnivå, ta gott om höjd för höjden (!) inne eftersom du kanske vill få plats med en billyft i framtiden, samt tänka ännu mer på hur plant golvet skall vara. Och självklart se till att du har en bra lösning för arbetsbänk, maskiner, osv. :)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Bygga garage

Inlägg av kangru »

Planera in att lägga solceller på taket och planera en batterilösning skulle jag föreslå. Dra in så du har en WiFi AP där också.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Bygga garage

Inlägg av Haglund »

kangru skrev:
Dra in så du har en WiFi AP där också.
Glömde det! Mycket viktigt! När du drar in vatten/el så dra in TP-kabel också.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bygga garage

Inlägg av Teslaspolen »

Exakt, kan vara bra att planera det redan nu, även om du inte skaffar allt på en gång. (fast du borde ;) )
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygga garage

Inlägg av AGCF »

Jättebra tips!

Hade inte tänkt på att det skulle behövas avfuktare. Jag har tänkt ha en luft/luftvärmepump.

Vad tror ni om laddbox? Wallb-e har en snygg stolpe
Bild

Och enelion
Bild

De har även en med LED-skärm
Bild
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Bygga garage

Inlägg av kangru »

Varför inte en Tesla wallcharger?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygga garage

Inlägg av AGCF »

kangru skrev:
Varför inte en Tesla wallcharger?
För jag tror att den bara funkar med tesla och den har inga extra funktioner
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Bygga garage

Inlägg av kangru »

AGCF skrev:
kangru skrev:
Varför inte en Tesla wallcharger?
För jag tror att den bara funkar med tesla och den har inga extra funktioner
Den funkar med alla typ2 laddande bilar och är troligen den billigaste du hittar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bygga garage

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
kangru skrev:
Varför inte en Tesla wallcharger?
För jag tror att den bara funkar med tesla och den har inga extra funktioner
Den har lastbalansering mellan flera boxar.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygga garage

Inlägg av AGCF »

kangru skrev:
AGCF skrev:
kangru skrev:
Varför inte en Tesla wallcharger?
För jag tror att den bara funkar med tesla och den har inga extra funktioner
Den funkar med alla typ2 laddande bilar och är troligen den billigaste du hittar.
Jag har läst att Teslas UMC inte kan ladda trefas till Zoe och i3. Men wall connectorn kanske är bättre? Svårt att hitta information om detta. Man vill inte vara den som provar först :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygga garage

Inlägg av AGCF »

LarsL skrev:
AGCF skrev:
kangru skrev:
Varför inte en Tesla wallcharger?
För jag tror att den bara funkar med tesla och den har inga extra funktioner
Den har lastbalansering mellan flera boxar.
Det är bra. Kan ju använda zoens portabla kabel iofs. Den ska ju lämnas tillbaka om 2 år.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
TAndersson
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
Ort: Trollhättan

Re: Bygga garage

Inlägg av TAndersson »

Vi har 2 Tesla Wall Connector som vi laddar Model S och Zoe med. Funkar perfekt med lastbalansering. Hittills har alla typ-2 bilar vi provat, BMW i3, 330e och Zoe fungerat att ladda.
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15

Renault Zoe -16
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Bygga garage

Inlägg av leiflodde »

Finns det någon Wall Connector med 2 st typ 2 med sladd och tänker då på när elbil nummer 2 kommer till uppfarten?

Bil nummer 2 går bara ca 6 mil/dag så därför jag tror vi klarar oss med att dela ström eller manuellt fördela den.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygga garage

Inlägg av AGCF »

TomSo skrev:
Vi har 2 Tesla Wall Connector som vi laddar Model S och Zoe med. Funkar perfekt med lastbalansering. Hittills har alla typ-2 bilar vi provat, BMW i3, 330e och Zoe fungerat att ladda.
Toppen
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bygga garage

Inlägg av Bjelke »

leiflodde skrev:
Finns det någon Wall Connector med 2 st typ 2 med sladd och tänker då på när elbil nummer 2 kommer till uppfarten?

Bil nummer 2 går bara ca 6 mil/dag så därför jag tror vi klarar oss med att dela ström eller manuellt fördela den.
Inte från Tesla iaf, då får man köpa två stycken och koppla ihop dom istället.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Bygga garage

Inlägg av Ampera »

leiflodde skrev:
Finns det någon Wall Connector med 2 st typ 2 med sladd och tänker då på när elbil nummer 2 kommer till uppfarten?

Bil nummer 2 går bara ca 6 mil/dag så därför jag tror vi klarar oss med att dela ström eller manuellt fördela den.
Vill du se hur Tesla wallcharger ser ut i verkligheten är det bara att PMa så kan du få testa och se på skönheten
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
kontakten2

Re: Bygga garage

Inlägg av kontakten2 »

Elektrisk golvvärme om du har klinkers, så kan du gå runt o smeka bilen barfota på vintern
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bygga garage

Inlägg av Teslaspolen »

kontakten2 skrev:
Elektrisk golvvärme om du har klinkers, så kan du gå runt o smeka bilen barfota på vintern
Extremt dyrt i drift. Mycket hellre vattenburen golvvärme.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygga garage

Inlägg av AGCF »

Vad har ni för garageport i ert varmgarage? De jag hittat med trä på utsidan är dyra..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Bygga garage

Inlägg av gellerstam »

Nu kanske det blev några dubletter från tidigare inlägg, jag skyller på guldfiskminnet ..... :-)

* Förrådsdel där du kan ställa kompressorn så att du slipper lyssna på den när du använder luftverktyg! Underbart! Givetvis med brytare i garaget.
* Planera för högtalare till stereon från början! (Rör...)
* Slangvinda till tryckluften och givetvis lika till elen, sladdvinda!
* Många el-uttag!
* Fjärrstyrd port är givet men skriver med det så det inte missas.
* Stor port då Teslaorna är breda bilar.
* Kör med Fibaro, Z-Wave. Så har du koll på alla lampor, lås, temp, brandvarnare, vattenläkage, elförbrukning, rörelsesensor, öppna dörrar/portar, övervakningskamera och strömbrytare via mobilen.
* Överdriv med belysning, jag tänkte att jag satt upp löjligt mycke. Men det fattas ett par lysnör ändå ....
* Takhjöd! Så du får upp box och andra saker i taket!
* Överspänningsskydd i garaget's elcentral för att skydda UMC, Wallbox, Garagemotor m.m.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygga garage

Inlägg av AGCF »

gellerstam skrev:
Nu kanske det blev några dubletter från tidigare inlägg, jag skyller på guldfiskminnet ..... :-)

* Förrådsdel där du kan ställa kompressorn så att du slipper lyssna på den när du använder luftverktyg! Underbart! Givetvis med brytare i garaget.
* Planera för högtalare till stereon från början! (Rör...)
* Slangvinda till tryckluften och givetvis lika till elen, sladdvinda!
* Många el-uttag!
* Fjärrstyrd port är givet men skriver med det så det inte missas.
* Stor port då Teslaorna är breda bilar.
* Kör med Fibaro, Z-Wave. Så har du koll på alla lampor, lås, temp, brandvarnare, vattenläkage, elförbrukning, rörelsesensor, öppna dörrar/portar, övervakningskamera och strömbrytare via mobilen.
* Överdriv med belysning, jag tänkte att jag satt upp löjligt mycke. Men det fattas ett par lysnör ändå ....
* Takhjöd! Så du får upp box och andra saker i taket!
* Överspänningsskydd i garaget's elcentral för att skydda UMC, Wallbox, Garagemotor m.m.
Vad har Fibaro för grejer? Jag har ju verisure larm, är inte det ungefär samma grejer?

Är det någon som har spårpanel i garaget? Så man kan sätta upp hyllor och krokar utan att göra åverkan varje gång?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar