Personalbil från eget företag

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

Emg skrev:
Jag tror att det där med nettolöneavdrag nästan är en omöjlighet i upplägget med autoplan. Tror inte de är så flexibelt så att man kan göra egna upplägg. Även om det verkar bättre på något sätt.
Skulle speciellt påverka allmän pension om man ligger kring, eller strax över, brytgräns för den.
Autoplan står väl för själva leasingen? Hur ni hanterar brutto/nettolöneavdrag är väl upp till dig och din arbetsgivare att lösa internt.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av danni »

Jensa skrev:
Emg skrev:
Jag tror att det där med nettolöneavdrag nästan är en omöjlighet i upplägget med autoplan. Tror inte de är så flexibelt så att man kan göra egna upplägg. Även om det verkar bättre på något sätt.
Skulle speciellt påverka allmän pension om man ligger kring, eller strax över, brytgräns för den.
Autoplan står väl för själva leasingen? Hur ni hanterar brutto/nettolöneavdrag är väl upp till dig och din arbetsgivare att lösa internt.
Oftast med konceptet personalbil så sköter leasingbolaget all administration och sen meddelar de helt enkelt lönekontoret vilka justeringar som ska göras av lönerna för varje medarbetare. Det är lite av ett helhetskoncept. Men har man en smart arbetsgivare som tycker det är värt ansträngningen borde de kunna lösa det hela.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Snurflax
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 okt 2017 20:16

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Snurflax »

Alldeles utmärkt, tack allihopa och särskilt Jensa. Som storbolag vill man köpa sig fri från all admin och därför erbjuda bara bruttolöneavdrag. Jag ska se om/när jag kan övertala Autoplan om kalkyl (är det någon som har fått till en sådan från Autoplan?) samt vår personalavdelning om att gå över de 10 basbelopp som tidigare har varit maxgränsen för bilköp. Huvudanledningen med denna gräns är att försöka skydda privatekonomin om förutsättningarna privat för att hantera bilavtalet plötsligt ändras. Ni får gärna ge mig lite argument för att gå över denna gräns med inköpet av en Tesla.

Jensa - beställningen sker om jag lyckas runt årsskiftet, jag meddelar dig i så fall.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

Kul! Hoppas du får igenom det. Största argumentet är att du kör "gratis". Vad lägger du på bensin/diesel per månad annars? :)

Skulle jag räkna på det blir ditt bruttolöneavdrag ca 9.000 kr/mån vid 55 % restvärde och den konfigurationen. Lite plus på övriga kostnader tillkommer så kanske landar över 10´. Sen blir du förmånsbeskattad på de 4591 kr/mån. 2.754 kr skatt/mån. Men hör vad Autoplan kommer fram till!

Du kan när som helst beställa bil men komma överens med Tesla när du vill ha den levererad.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
conan
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2017 21:59

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av conan »

Jag är ny på forumet och funderar på en Model S75D som personalbil hos Autoplan.

Jag har tidigare haft en Mercedes GLC som tjänstebil hos Autoplan som har fungerat bra.
Nuvarande arbetsgivare erbjuder inte tjänstebilar men personalbil.
Jag kör ca 2000 mil om året varav 800 mil i tjänsten. Jag har fått ett kalkyl från Autoplan att fylla i och där hamnar nettokostnad per månad på 13 099 kr.
Detta känns orimligt högt i förhållande till de andra kalkylerna som har presenterats här. Jag ser även att Autoplan räknar med ett restvärde på 49%.
Är restvärdet på 55% garanterat av Tesla?

Jag inväntar återkoppling från Autoplan men är tacksam för er input!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av vigge50 »

conan skrev:
Jag är ny på forumet och funderar på en Model S75D som personalbil hos Autoplan.

Jag har tidigare haft en Mercedes GLC som tjänstebil hos Autoplan som har fungerat bra.
Nuvarande arbetsgivare erbjuder inte tjänstebilar men personalbil.
Jag kör ca 2000 mil om året varav 800 mil i tjänsten. Jag har fått ett kalkyl från Autoplan att fylla i och där hamnar nettokostnad per månad på 13 099 kr.
Detta känns orimligt högt i förhållande till de andra kalkylerna som har presenterats här. Jag ser även att Autoplan räknar med ett restvärde på 49%.
Är restvärdet på 55% garanterat av Tesla?

Jag inväntar återkoppling från Autoplan men är tacksam för er input!
Restvärdet låg tidigare runt 55% men numera garanterar Tesla 51%
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

conan skrev:
Jag är ny på forumet och funderar på en Model S75D som personalbil hos Autoplan.

Jag har tidigare haft en Mercedes GLC som tjänstebil hos Autoplan som har fungerat bra.
Nuvarande arbetsgivare erbjuder inte tjänstebilar men personalbil.
Jag kör ca 2000 mil om året varav 800 mil i tjänsten. Jag har fått ett kalkyl från Autoplan att fylla i och där hamnar nettokostnad per månad på 13 099 kr.
Detta känns orimligt högt i förhållande till de andra kalkylerna som har presenterats här. Jag ser även att Autoplan räknar med ett restvärde på 49%.
Är restvärdet på 55% garanterat av Tesla?

Jag inväntar återkoppling från Autoplan men är tacksam för er input!
Autoplan vill väl ha lite marginal, men annars garanterar Tesla 51% på 2000 mil/år 36 mån. Jag tycker det låter för högt med nettokostnad på 13.099 kr. Det är i nivå med privatägd outrustad Model S 75D (exkl. ränta). Men bruttolöneavdrag på 13.099 kr/mån är rimligt. Du kommer dessutom bli beskattad på ditt förmånsvärde.

Här är siffrorna för en slimmad Model S 75D om man använder nettolöneavdrag på 4.591 kr/mån och resten 4.843 kr i bruttolöneavdrag. Men detta är en slimmad kalkyl med 0,25 % ränta och räknar inte med extra underhåll och vinterhjul mm. Autoplan ska ju ha sin marginal och säkerhet också.

https://www.dropbox.com/s/il4166by3plvu ... .xlsx?dl=0
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
conan
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2017 21:59

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av conan »

Stort tack för input.

Använder jag mig av Jensas slimmade kalkyl känns månadskostnaden klart rimlig.
Det är givetvis att AutoPlan skall ha en marginal och där även andra kostnader är inräknade.
Jag hoppas att AutoPlan kan återkomma med en verifierad kalkyl som visar på vad exakt månadskostnaden kommer att bli.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av mgorgis »

Sorry om jag kapar tråden......men varför ska man ha både nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag? jag hade tänkt dra av hela förmånsvärdet från nettolönen.....ska man göra på annat sätt?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Smutt »

mgorgis skrev:
Sorry om jag kapar tråden......men varför ska man ha både nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag? jag hade tänkt dra av hela förmånsvärdet från nettolönen.....ska man göra på annat sätt?
Nej.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av danni »

mgorgis skrev:
Sorry om jag kapar tråden......men varför ska man ha både nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag? jag hade tänkt dra av hela förmånsvärdet från nettolönen.....ska man göra på annat sätt?
Det är en bra idé att dra av hela förmånsvärdet från nettolönen. Men om det ska vara kostnadsneutralt för företaget, som i fallet med personalbil, så räcker ju inte det avdraget för att täcka företagets kostnader. Då får man göra ytterligare bruttolöneavdrag också för att täcka resten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Hyted »

danni skrev:
mgorgis skrev:
Sorry om jag kapar tråden......men varför ska man ha både nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag? jag hade tänkt dra av hela förmånsvärdet från nettolönen.....ska man göra på annat sätt?
Det är en bra idé att dra av hela förmånsvärdet från nettolönen. Men om det ska vara kostnadsneutralt för företaget, som i fallet med personalbil, så räcker ju inte det avdraget för att täcka företagets kostnader. Då får man göra ytterligare bruttolöneavdrag också för att täcka resten.
Måste en personalbil vara kostnadsneutral för företaget?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av e5m1r »

Hyted skrev:
danni skrev:
mgorgis skrev:
Sorry om jag kapar tråden......men varför ska man ha både nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag? jag hade tänkt dra av hela förmånsvärdet från nettolönen.....ska man göra på annat sätt?
Det är en bra idé att dra av hela förmånsvärdet från nettolönen. Men om det ska vara kostnadsneutralt för företaget, som i fallet med personalbil, så räcker ju inte det avdraget för att täcka företagets kostnader. Då får man göra ytterligare bruttolöneavdrag också för att täcka resten.
Måste en personalbil vara kostnadsneutral för företaget?
Annars är det tjänstebil och inte personalbil Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av bylund »

Hyted skrev:
danni skrev:
mgorgis skrev:
Sorry om jag kapar tråden......men varför ska man ha både nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag? jag hade tänkt dra av hela förmånsvärdet från nettolönen.....ska man göra på annat sätt?
Det är en bra idé att dra av hela förmånsvärdet från nettolönen. Men om det ska vara kostnadsneutralt för företaget, som i fallet med personalbil, så räcker ju inte det avdraget för att täcka företagets kostnader. Då får man göra ytterligare bruttolöneavdrag också för att täcka resten.
Måste en personalbil vara kostnadsneutral för företaget?
Annars är den väl att se som en löneförhöjning (eller lönesänkning om företaget går plus), om det inte ligger i företagets intresse att man har bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Feddan »

Är "personalbil" och "förmånsbil" samma sak? Eller är förmånsbil ett tredje alternativ?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av bylund »

Förmånsbil är väl en företagsbil man har tillgång till privat. Personalbil är en förmånsbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

Förmånsbil är en tjänstebil som även används privat. Du får betala skatt på förmånen eller genom nettolöneavdrag på förmånsvärdet.

LeasePlan förklarar personal- och tjänstebil bra:
IMG_2680.PNG
IMG_2679.PNG
IMG_2678.PNG
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av danni »

Jag håller inte riktigt med om deras definition av "tjänstebil". Så som ordet används och alltid har använts så inkluderas även förmånsbilar i begreppet tjänstebil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Jag håller inte riktigt med om deras definition av "tjänstebil". Så som ordet används och alltid har använts så inkluderas även förmånsbilar i begreppet tjänstebil.
Vad är ett tjäntefordon och får jag köra här med min tjänstebil? ;)
Skylt_vid_skola.jpg
Skylt vid ungarnas skola, finns två stycken med samma text...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Bjelke »

Tjäntefordon :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av boreno »

Nu måste jag kolla om jag förstått detta korrekt! Om jag vill skaffa en för företaget kostnadsneutral bil så skulle upplägget se ut så här:

Företagets månadskostnad för bilen (totalt, exkl. moms): 10.000kr
Förmånsvärde på bilen: 5000kr, avgår från nettolönen
Bruttolöneavdrag: 5000kr
Ev. övriga kostnader (självrisker, böter och annat som leasingbolaget hanterar) som faktureras företaget dras som bruttolöneavdrag.

...och någon bilförmån uppstår inte. Stämmer detta, i grova drag?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av frippe »

I DN fanns igår eller i förrgår en artikel om fällor för pensionen. Där de i en punkt tar upp förmånsbil.
6 Räkna på förmånsbilen. De flesta är medvetna om att bilen de kan få genom sin arbetsgivare förmånsbeskattas och sänker lönen genom ett avdrag på brutto­lönen. Men det är nog inte lika spritt att förmånsbilen även sänker pensionen.

PTK, som förhandlar om privatanställda tjänstemäns pensioner, har räknat ut hur mycket förmånsbilen sänker pensionen. Med en bil där bruttolöneavdraget är 4 000 kronor i månaden i ungefär 20 år försvinner ungefär 2 000 kronor i månaden i pension från 65-årsdagen och livet ut för dem som tjänar mer än 39 000 kronor i månaden.
Kan någon förklara hur detta ligger till, för hänger inte riktigt med men antar att det är olika beroende på om det är avdrag på nettolön eller bruttolön. Och påverkar det både tjänstepension som allmänna pensionen?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av StefL »

frippe skrev:
I DN fanns igår eller i förrgår en artikel om fällor för pensionen. Där de i en punkt tar upp förmånsbil.
6 Räkna på förmånsbilen. De flesta är medvetna om att bilen de kan få genom sin arbetsgivare förmånsbeskattas och sänker lönen genom ett avdrag på brutto­lönen. Men det är nog inte lika spritt att förmånsbilen även sänker pensionen.

PTK, som förhandlar om privatanställda tjänstemäns pensioner, har räknat ut hur mycket förmånsbilen sänker pensionen. Med en bil där bruttolöneavdraget är 4 000 kronor i månaden i ungefär 20 år försvinner ungefär 2 000 kronor i månaden i pension från 65-årsdagen och livet ut för dem som tjänar mer än 39 000 kronor i månaden.
Kan någon förklara hur detta ligger till, för hänger inte riktigt med men antar att det är olika beroende på om det är avdrag på nettolön eller bruttolön. Och påverkar det både tjänstepension som allmänna pensionen?
Det är egentligen inget konstigt - om företaget betalar en bil åt dig använder de vanligen pengar som annars skulle ha lagts på din lön, och eftersom pensionsavsättningen enligt de vanligt förekommande avtalen baseras på bruttolönen blir pensionsavsättningen mindre om bruttolönen sänkts.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av igu »

Bjelke skrev:
Tjäntefordon :lol:
Tjänstefordon, Jäntefordon? 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Gustafsson »

frippe skrev:
I DN fanns igår eller i förrgår en artikel om fällor för pensionen. Där de i en punkt tar upp förmånsbil.
6 Räkna på förmånsbilen. De flesta är medvetna om att bilen de kan få genom sin arbetsgivare förmånsbeskattas och sänker lönen genom ett avdrag på brutto­lönen. Men det är nog inte lika spritt att förmånsbilen även sänker pensionen.

PTK, som förhandlar om privatanställda tjänstemäns pensioner, har räknat ut hur mycket förmånsbilen sänker pensionen. Med en bil där bruttolöneavdraget är 4 000 kronor i månaden i ungefär 20 år försvinner ungefär 2 000 kronor i månaden i pension från 65-årsdagen och livet ut för dem som tjänar mer än 39 000 kronor i månaden.
Kan någon förklara hur detta ligger till, för hänger inte riktigt med men antar att det är olika beroende på om det är avdrag på nettolön eller bruttolön. Och påverkar det både tjänstepension som allmänna pensionen?
Det är därför det är bättre att behålla lönen och återbetala förmånsvärdet. Helt kostnadsneutralt men ger bättre pension.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar