Personalbil från eget företag

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Snurflax
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 okt 2017 20:16

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Snurflax »

Hej Danni och andra
- väcker liv i denna tråd.
Jag arbetar på ett stort företag där vi har personalbil (kostnadsneutralt för företaget) genom Autoplan. Jag försöker förtvivlat få Autoplan att räkna på vad grundmodellen av den nu billigaste Tesla S (ca 900 000 kr) skulle kosta mig per månad. Är det någon som har erfarenhet av deras eller andras kalkyler för detta? Du nämner ett excelblad Danni i tidigare tråd men länken fungerar inte.

Mycket tacksam för svar om det är någon som har uppgifter för detta.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

Jag gjorde en kalkyl för att jämföra en Model S 75 med Volvo XC 60. Båda som förmånsbil och samma ränta, leasingtid osv.

Alltid kul att räkna på kalkyler och övertyga folk att man har råd med Tesla. Fyll i siffrorna i de grå rutorna, använd excel i dator. Sista siffran är vad det kostar dig privat inkl. den "uteblivna lönen" som du annars skulle kunna ta ut och som därmed företaget sparar in. Därav kostnadsneutralt för företaget om man använder nettolöneavdrag för förmånsvärdet samt bruttolöneavdrag på resterande kostnad företaget har (minus soc. avg. på det beloppet).

https://www.dropbox.com/s/xgnrndexls39i ... .xlsm?dl=0
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Emg »

Snurflax skrev:
Hej Danni och andra
- väcker liv i denna tråd.
Jag arbetar på ett stort företag där vi har personalbil (kostnadsneutralt för företaget) genom Autoplan. Jag försöker förtvivlat få Autoplan att räkna på vad grundmodellen av den nu billigaste Tesla S (ca 900 000 kr) skulle kosta mig per månad. Är det någon som har erfarenhet av deras eller andras kalkyler för detta? Du nämner ett excelblad Danni i tidigare tråd men länken fungerar inte.

Mycket tacksam för svar om det är någon som har uppgifter för detta.
Är i precis samma sits. Har varit i kontakt med autoplan men fick bara till svar att fylla i rätt nettopris och justera bruttopriset så förmånsvärdet blir det rätta. Det är i ett excel ark som jag misstänker kommer från autoplan och inte från det stora företaget jag jobbar. Det arket visar en kostnad för mig med allt inräknat. Väljer man övriga märken justeras restvärde lite beroende på detta. Tesla finns inte att välja, så man törs ju inte lita på siffrorna. Tex kan ju försäkring vara dyrt. Inte heller kan man i det arket ta hänsyn till garanterat restvärde.
Har inte forskat så mycket mer i saken då jag ändå tror att siffran jag får fram är hyfsat rätt på ca 8200.
Jag måste dessutom lyckas övertala mitt stora bolag att höja inköpsgränsen från 10 pbb.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

Kika på excelarket jag lade till här ovan. Du kan ju förhandla med din arbetsgivare att du kan avstå reseersättning. Där kommer de spara rejält om du reser många tjänstemil.

Klart att det är mer förmånligt för dig om du får ut reseersättning men kan vara ett alternativ att avstå om företaget har en policy som inte passar för att köra Tesla.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av perkabolo »

Vi har ett sånt erbjudande via leasplan. De räknar först när man lägger en beställning och för att lägga en beställning behöver man "RN-nummer" och det verkar man inte kunna få från Tesla och då vill inte Leaseplan befatta sig med frågan. Moment 22.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Telsa »

RN-nummer får man så fort man lagt en beställning på Teslas sajt. Efter beställningen har man två veckor på sig innan den blir bindande och handpenningen ryker.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Green_Line
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jun 2017 13:23

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Green_Line »

Jensa skrev:
Jag gjorde en kalkyl för att jämföra en Model S 75 med Volvo XC 60. Båda som förmånsbil och samma ränta, leasingtid osv.

Alltid kul att räkna på kalkyler och övertyga folk att man har råd med Tesla. Fyll i siffrorna i de grå rutorna, använd excel i dator. Sista siffran är vad det kostar dig privat inkl. den "uteblivna lönen" som du annars skulle kunna ta ut och som därmed företaget sparar in. Därav kostnadsneutralt för företaget om man använder nettolöneavdrag för förmånsvärdet samt bruttolöneavdrag på resterande kostnad företaget har (minus soc. avg. på det beloppet).

https://www.dropbox.com/s/xgnrndexls39i ... .xlsm?dl=0
Har gått igenom kalkylarket med intresse men har svårt hänga med i den privata delen. För jag (tittar i telefonen så risk jag missar viktig del) hänger inte med i att först ta med nettolöneavdraget och sen även ta med nåt som benämns utebliven lön. Är detta ett bruttolöneavdrag på toppen av nettolöneavdraget? Borde inte det i så fall förbätta kalkylen för bolaget med motsvarande belopp?

Vad är det jag missar?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

Kalkylen räknar främst på om man har eget bolag och använder nettolöneavdrag. Det gör att företagets kostnad i denna kalkyl blir 7216 kr. Privat blir kostnaden förmånsvärdet 3850 kr + elkostnad ca 200 kr.

För att få ut hur företagets kostnad påverkar din ekonomi privat har jag satt in kolumnen "utebliven lön". Det är alltså det du skulle fått ut som lön efter skatt om du tagit ut lön istället. 7216/1,3142 (arb. avg.) x 0,66 (löneskatt 34%) = 3624 kr. Total privat kostnad: 3850+200+3624-792 (reseersättning)= 6882 kr.

Detsamma gäller egentligen bruttolöneavdrag. På 7216 kr skulle det vara: 7216/1,3142 = 5491 kr/mån för att få det kostnadsneutalt för bolaget. Visserligen är här också företagets kostnad för reseersättning medräknad vilket gör kalkylen mot personalbil lite felriktad.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av danni »

Snurflax skrev:
Hej Danni och andra
- väcker liv i denna tråd.
Jag arbetar på ett stort företag där vi har personalbil (kostnadsneutralt för företaget) genom Autoplan. Jag försöker förtvivlat få Autoplan att räkna på vad grundmodellen av den nu billigaste Tesla S (ca 900 000 kr) skulle kosta mig per månad. Är det någon som har erfarenhet av deras eller andras kalkyler för detta? Du nämner ett excelblad Danni i tidigare tråd men länken fungerar inte.

Mycket tacksam för svar om det är någon som har uppgifter för detta.
Nu har du redan fått ett ark, men här är mitt också: https://www.dropbox.com/s/otij71rqahubb ... .xlsx?dl=0

Den andra länken har slutat funka för att Dropbox slutat med sina gamla Public-länkar. Ett jäkla ofog.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Snurflax
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 okt 2017 20:16

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Snurflax »

Tack Danni och Jensa
Många bra ifyllda fält där i era kalkylblad. Rimlighetsmässigt av mig som okunnig i området så verkar dock den enda för mig intressanta delen vara din del Danni om bruttolöneavdraget på ca 12000 kr.

Personalbil kostnadsneutralt för företaget med bruttolöneavdrag är ett ganska vanligt sätt att hantera bilar i företag. Därför tycker jag det är konstigt att det inte finns fler enkla kalkyler att få tag i på nätet eller på någon bank/leasingfirmas sajt. Om någon mer kunnig än jag kan ge mig en guidning om vad mitt bruttolöneavdrag med nedanstående uppgifter skulle kunna landa på är jag tacksam, så tacksam att jag absolut ska klicka på er bonuslänk :)

- Kostnad bil (Tesla S75D) ca 911000 utan extrautrustning
- 1500 mil per år där 500 är tjänstemil
- 60% marginalskatt
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

La in dina siffror i den här kalkylen:

https://www.dropbox.com/s/8vzze75cfyzrs ... .xlsx?dl=0

Sammanfattningsvis kommer jag fram till att ditt nettolöneavdrag landar på 4591 kr/mån (förmånsvärdet). Till det kommer ditt bruttolöneavdrag på 4216 kr/mån vilket blir 1687 kr/mån för dig efter skatt. Dessutom kan du få 4750 kr/år eller ca 400 kr/mån skattefritt från din arbetsgivare i reseersättning (9,50 kr/mil) om du står för laddningen privat.

Här har jag räknat på ett restvärde på 55 % efter 3 år.

4591 + 1687 + 150 - 400 = 6028 kr/mån

Totalt för dig privat blir ca 6000 kr/mån e. skatt efter din reseersättning och kostnadsneutralt för bolaget. Förutom reseersättningen på 4750 kr/år som bolaget betalar dig. Att det blir så fördelaktigt för dig är just för att du har så hög marginalskatt på 60 %. Av de 5541 kr som bolaget avstår betala dig i lön (4216 x 1,3142 arb. avg.) skulle du enbart fått ut 1687 kr (4216 x 0,4 = 1687).

För att förtydliga, du måste använda dig av ett nettolöneavdrag på minst förmånsvärdet för att undvika att bli förmånsbeskattad (förmånen betalar du ju genom nettoavdraget). Därav både netto- och bruttolöneavdrag.
2016 Model S 75
Snurflax
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 okt 2017 20:16

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Snurflax »

Tack Jensa
Du kanske har rätt siffror men presenterade på ett sätt som gör att jag inte hänger med riktigt. Den Golf GTE som jag i dagsläget har med samma upplägg kostar 6500 kr i bruttolönavdrag, så Tesla som är precis dubbelt så dyr borde hamna på ca 12-13 000 kr brutto per månad + skatt på förmån. Rimmar det med ditt upplägg på beräkning? Andra faktorer som Autoplan räknar med är omkostnader för däcksbyten och däckhotell och självrisk för några skador under löptiden, de finns inte med i din kalkyl.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

Den här kalkylen är slimmad och jag la inte till några extra kostnader för däck, underhåll mm. Du kan ju själv lägga till extra kostnader i kolumnen övrigt. För att justera siffrorna måste du öppna filen i excel i dator.

Jag har räknat med att man använder sig av nettolöneavdrag vilket betyder att du privat står för en del av kostnaden genom att betala in förmånsvärdet till bolaget/arbetsgivaren. Antingen i privat inbetalning eller genom nettolöneavdrag. Det gör att kostnaden som blir kvar, i ditt fall företagets totala månadskostnad: 10132 - ditt nettolöneavdrag på 4591 = 5541 kr. 5541 kr/mån blir alltså kvar för företaget i kostnad och här gör man ett bruttolöneavdrag för dig.

Ett annat alternativ som är mindre förmånligt är att du blir förmånsbeskattad på förmånsvärdet och betalar ett högre bruttolöneavdrag istället. I slutändan blir det samma kostnad för dig privat men vid nettolöneavdrag får du större del som lön och därmed högre nivå i sjukpenning/föräldrapenning/pension. Därav är nettolöneavdrag att föredra!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Emg »

Jag tror att det där med nettolöneavdrag nästan är en omöjlighet i upplägget med autoplan. Tror inte de är så flexibelt så att man kan göra egna upplägg. Även om det verkar bättre på något sätt.
Skulle speciellt påverka allmän pension om man ligger kring, eller strax över, brytgräns för den.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av danni »

Nettolöneavdrag har fördelen att det ger högre lön på pappret - högre SGI, pension, möjlighet att låna, osv. Men kostnaden blir samma även med bara bruttolöneavdrag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

Emg skrev:
Jag tror att det där med nettolöneavdrag nästan är en omöjlighet i upplägget med autoplan. Tror inte de är så flexibelt så att man kan göra egna upplägg. Även om det verkar bättre på något sätt.
Skulle speciellt påverka allmän pension om man ligger kring, eller strax över, brytgräns för den.
Autoplan står väl för själva leasingen? Hur ni hanterar brutto/nettolöneavdrag är väl upp till dig och din arbetsgivare att lösa internt.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av danni »

Jensa skrev:
Emg skrev:
Jag tror att det där med nettolöneavdrag nästan är en omöjlighet i upplägget med autoplan. Tror inte de är så flexibelt så att man kan göra egna upplägg. Även om det verkar bättre på något sätt.
Skulle speciellt påverka allmän pension om man ligger kring, eller strax över, brytgräns för den.
Autoplan står väl för själva leasingen? Hur ni hanterar brutto/nettolöneavdrag är väl upp till dig och din arbetsgivare att lösa internt.
Oftast med konceptet personalbil så sköter leasingbolaget all administration och sen meddelar de helt enkelt lönekontoret vilka justeringar som ska göras av lönerna för varje medarbetare. Det är lite av ett helhetskoncept. Men har man en smart arbetsgivare som tycker det är värt ansträngningen borde de kunna lösa det hela.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Snurflax
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 okt 2017 20:16

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Snurflax »

Alldeles utmärkt, tack allihopa och särskilt Jensa. Som storbolag vill man köpa sig fri från all admin och därför erbjuda bara bruttolöneavdrag. Jag ska se om/när jag kan övertala Autoplan om kalkyl (är det någon som har fått till en sådan från Autoplan?) samt vår personalavdelning om att gå över de 10 basbelopp som tidigare har varit maxgränsen för bilköp. Huvudanledningen med denna gräns är att försöka skydda privatekonomin om förutsättningarna privat för att hantera bilavtalet plötsligt ändras. Ni får gärna ge mig lite argument för att gå över denna gräns med inköpet av en Tesla.

Jensa - beställningen sker om jag lyckas runt årsskiftet, jag meddelar dig i så fall.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

Kul! Hoppas du får igenom det. Största argumentet är att du kör "gratis". Vad lägger du på bensin/diesel per månad annars? :)

Skulle jag räkna på det blir ditt bruttolöneavdrag ca 9.000 kr/mån vid 55 % restvärde och den konfigurationen. Lite plus på övriga kostnader tillkommer så kanske landar över 10´. Sen blir du förmånsbeskattad på de 4591 kr/mån. 2.754 kr skatt/mån. Men hör vad Autoplan kommer fram till!

Du kan när som helst beställa bil men komma överens med Tesla när du vill ha den levererad.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
conan
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2017 21:59

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av conan »

Jag är ny på forumet och funderar på en Model S75D som personalbil hos Autoplan.

Jag har tidigare haft en Mercedes GLC som tjänstebil hos Autoplan som har fungerat bra.
Nuvarande arbetsgivare erbjuder inte tjänstebilar men personalbil.
Jag kör ca 2000 mil om året varav 800 mil i tjänsten. Jag har fått ett kalkyl från Autoplan att fylla i och där hamnar nettokostnad per månad på 13 099 kr.
Detta känns orimligt högt i förhållande till de andra kalkylerna som har presenterats här. Jag ser även att Autoplan räknar med ett restvärde på 49%.
Är restvärdet på 55% garanterat av Tesla?

Jag inväntar återkoppling från Autoplan men är tacksam för er input!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av vigge50 »

conan skrev:
Jag är ny på forumet och funderar på en Model S75D som personalbil hos Autoplan.

Jag har tidigare haft en Mercedes GLC som tjänstebil hos Autoplan som har fungerat bra.
Nuvarande arbetsgivare erbjuder inte tjänstebilar men personalbil.
Jag kör ca 2000 mil om året varav 800 mil i tjänsten. Jag har fått ett kalkyl från Autoplan att fylla i och där hamnar nettokostnad per månad på 13 099 kr.
Detta känns orimligt högt i förhållande till de andra kalkylerna som har presenterats här. Jag ser även att Autoplan räknar med ett restvärde på 49%.
Är restvärdet på 55% garanterat av Tesla?

Jag inväntar återkoppling från Autoplan men är tacksam för er input!
Restvärdet låg tidigare runt 55% men numera garanterar Tesla 51%
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Jensa »

conan skrev:
Jag är ny på forumet och funderar på en Model S75D som personalbil hos Autoplan.

Jag har tidigare haft en Mercedes GLC som tjänstebil hos Autoplan som har fungerat bra.
Nuvarande arbetsgivare erbjuder inte tjänstebilar men personalbil.
Jag kör ca 2000 mil om året varav 800 mil i tjänsten. Jag har fått ett kalkyl från Autoplan att fylla i och där hamnar nettokostnad per månad på 13 099 kr.
Detta känns orimligt högt i förhållande till de andra kalkylerna som har presenterats här. Jag ser även att Autoplan räknar med ett restvärde på 49%.
Är restvärdet på 55% garanterat av Tesla?

Jag inväntar återkoppling från Autoplan men är tacksam för er input!
Autoplan vill väl ha lite marginal, men annars garanterar Tesla 51% på 2000 mil/år 36 mån. Jag tycker det låter för högt med nettokostnad på 13.099 kr. Det är i nivå med privatägd outrustad Model S 75D (exkl. ränta). Men bruttolöneavdrag på 13.099 kr/mån är rimligt. Du kommer dessutom bli beskattad på ditt förmånsvärde.

Här är siffrorna för en slimmad Model S 75D om man använder nettolöneavdrag på 4.591 kr/mån och resten 4.843 kr i bruttolöneavdrag. Men detta är en slimmad kalkyl med 0,25 % ränta och räknar inte med extra underhåll och vinterhjul mm. Autoplan ska ju ha sin marginal och säkerhet också.

https://www.dropbox.com/s/il4166by3plvu ... .xlsx?dl=0
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
conan
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2017 21:59

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av conan »

Stort tack för input.

Använder jag mig av Jensas slimmade kalkyl känns månadskostnaden klart rimlig.
Det är givetvis att AutoPlan skall ha en marginal och där även andra kostnader är inräknade.
Jag hoppas att AutoPlan kan återkomma med en verifierad kalkyl som visar på vad exakt månadskostnaden kommer att bli.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av mgorgis »

Sorry om jag kapar tråden......men varför ska man ha både nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag? jag hade tänkt dra av hela förmånsvärdet från nettolönen.....ska man göra på annat sätt?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Personalbil från eget företag

Inlägg av Smutt »

mgorgis skrev:
Sorry om jag kapar tråden......men varför ska man ha både nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag? jag hade tänkt dra av hela förmånsvärdet från nettolönen.....ska man göra på annat sätt?
Nej.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar