Betalning av laddström via bank/kreditkort

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av Hebbe »

Jag laddar min Tesla i regel hemma och i förekommande fall på en suc, har dock även använt mig av Clever. Jag undrar om det finns laddstationer där man kan betal med sitt bankkort, på samma sätt som tex hos EasyPark. Att skaffa specifika kort för de olika "strömleverantörer" gör det hela krångliga än nödvändigt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av TiborBlomhall »

Hebbe skrev:
Jag laddar min Tesla i regel hemma och i förekommande fall på en suc, har dock även använt mig av Clever. Jag undrar om det finns laddstationer där man kan betal med sitt bankkort, på samma sätt som tex hos EasyPark. Att skaffa specifika kort för de olika "strömleverantörer" gör det hela krångliga än nödvändigt.
Korta svaret är nej, det lite längre är att de laddare e.on håller på att sätta upp ska ha kortbetalning och ev kan även andra börja med kortbetalning i framtiden.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av apkungen »

Intressant att eon ska börja med kortbetalning! Grym koll du har tibor! Har hört att anledningen är att laddarna blir mer problematiska och säkerheten i data som skickas behöver vara hårdare krypterad och sånt. Men låter bra att de har löst det. I framtiden kommer man nog gå ifrån sån betalning också. Allt kommer att vara kopplat tio bilen typ som teslas SuC betalning lär bli tror jag. Men fram tills dess känns kortbetalning helrätt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av bylund »

Eon har rentav redan laddare med kortläsare. Superladdaren i Humpolec, Tjeckien, delar tak med Eon, och där har Eon kreditkortsdebitering.

Går det att räkna hem kortläsare på en p-automat går det att lösa på en snabbladdare också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av 12man »

bylund skrev:
Eon har rentav redan laddare med kortläsare. Superladdaren i Humpolec, Tjeckien, delar tak med Eon, och där har Eon kreditkortsdebitering.

Går det att räkna hem kortläsare på en p-automat går det att lösa på en snabbladdare också.
nu har ju inte rationalitet och ekonomiska beräkningar kännetecknat införandet av kortautomater vid p-platser, utan folks brist på de mängder av mynt som är/var erforderliga, man kan? ju inte "böta" en bilägare för att de inte ha 70 kronor i mynt tilllgängligt, även sedelläsare är väl dyra, dessutom så kommer på p-området diverse sms/app-lösningar på bred front.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
bylund skrev:
Eon har rentav redan laddare med kortläsare. Superladdaren i Humpolec, Tjeckien, delar tak med Eon, och där har Eon kreditkortsdebitering.

Går det att räkna hem kortläsare på en p-automat går det att lösa på en snabbladdare också.
nu har ju inte rationalitet och ekonomiska beräkningar kännetecknat införandet av kortautomater vid p-platser, utan folks brist på de mängder av mynt som är/var erforderliga, man kan? ju inte "böta" en bilägare för att de inte ha 70 kronor i mynt tilllgängligt, även sedelläsare är väl dyra, dessutom så kommer på p-området diverse sms/app-lösningar på bred front.
Framför allt blir ju automaterna ganska attraktiva att bryta upp om de är proppfulla med mynt. Därför behöver de tömas hela tiden och det tar personal.


Det smidigaste hade varit om bilen i sig kunde identifiera sig emot laddaren. Du skulle sedan kunna ha ett kort kopplat till bilen, precis som Tesla gör. Naturligtvis väldigt svårt att få igenom men ändå något som CCS organisationen borde jobba ned tex.
Annars vore ju en RFID som är kopplade till "alla" laddare en lösning. Borde ju snart poppa up en sådan tjänst tycker jag.
STEFLI
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jun 2016 10:20

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av STEFLI »

Kortterminaler kräver underhåll och hantering av de olika betal-/kreditkorten kostar en del för dem som använder metoden för registrering av köp.
En idé som inte behöver kosta mycket att implementera vore kanske om man kunde aktivera och registrera en laddning via NFC + mobiltbankID. Saknas NFC, tillhandahålls istället instruktioner om hur man laddar ner den specifika mobilappen för laddplatsen och betalar via den, t.ex genom att använda mobiltbankID som identifiering.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
12man skrev:
bylund skrev:
Eon har rentav redan laddare med kortläsare. Superladdaren i Humpolec, Tjeckien, delar tak med Eon, och där har Eon kreditkortsdebitering.

Går det att räkna hem kortläsare på en p-automat går det att lösa på en snabbladdare också.
nu har ju inte rationalitet och ekonomiska beräkningar kännetecknat införandet av kortautomater vid p-platser, utan folks brist på de mängder av mynt som är/var erforderliga, man kan? ju inte "böta" en bilägare för att de inte ha 70 kronor i mynt tilllgängligt, även sedelläsare är väl dyra, dessutom så kommer på p-området diverse sms/app-lösningar på bred front.
Framför allt blir ju automaterna ganska attraktiva att bryta upp om de är proppfulla med mynt. Därför behöver de tömas hela tiden och det tar personal.


Det smidigaste hade varit om bilen i sig kunde identifiera sig emot laddaren. Du skulle sedan kunna ha ett kort kopplat till bilen, precis som Tesla gör. Naturligtvis väldigt svårt att få igenom men ändå något som CCS organisationen borde jobba ned tex.
Annars vore ju en RFID som är kopplade till "alla" laddare en lösning. Borde ju snart poppa up en sådan tjänst tycker jag.
Det finns några försök, bl a PlugSurfing som nu även har fått med sig Park and Charge i Sverige. Problemet är såklart att alla inte är med på tåget och att det finns konkurrerande försök att bli heltäckande.

Jag upprepar vad jag sagt tidigare. Gärna RFID och appar, men dessa bör vara i tillägg till kortbetalning som bör vara ett minimikrav. Jag har inga problem med att alternativa metoder och abonnemang är billigare än kort, men man slipper i alla fall bli stående med ett universellt sätt att betala.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av 12man »

bylund skrev:
Det finns några försök, bl a PlugSurfing som nu även har fått med sig Park and Charge i Sverige. Problemet är såklart att alla inte är med på tåget och att det finns konkurrerande försök att bli heltäckande.

Jag upprepar vad jag sagt tidigare. Gärna RFID och appar, men dessa bör vara i tillägg till kortbetalning som bör vara ett minimikrav. Jag har inga problem med att alternativa metoder och abonnemang är billigare än kort, men man slipper i alla fall bli stående med ett universellt sätt att betala.
ville bara ifrågasätta rationellt tänkande, på allt som gäller trafik och politiker, men tror också att en kortautomat på 6-10 snabbladdare borde gå att "räkna hem"
entapps bensinstationer utan annan försäljning i närnärområdet är ju också sällsynta, och där kan man ju teoretiskt ta betalt 0,5-1ksek var 5 minut.

ett annat alternativ är ju fotografering som täby c och mall_of_s kör med

jag inser mer och mer hur bra och långt tesla tänkt rätt, våra bilar identifieras väl? via kommunikation i laddsladden,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av Remuz »

Mitt förslag är en e-com-transaction för att ladda. Kortterminaler är dyra och kräver underhåll så det är ytterst tveksamt att vi ser dessa i denna miljö. En QR-kod på stolpen kan skicka dig till rätt URL tex.

Optimalt gör man sedan ett token av kortnumret och spar det i den databas med kvarvarande laddmängd (om du tex köper 30kWh men måste sticka efter att ha laddat 10kWh). Vill man göra det komplicerat kan man kräva konton och elände.
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av Svenssons »

Upptäckte precis att Clevers laddkort visst går att köpa i närliggande butiker när det gäller Kalmar, kanske är det så på övriga laddare för Clever också? Inte lika smidigt som att betala med kort direkt men lite smidigare än att behöva beställa online flera dagar innan resan.
För att kunna tanka energi från en av våra elmackar måste du ha ett så kallat laddkort. Detta kort köper du i förbutikerna på antingen ICA Maxi Kalmar, Stora Coop Kalmar, Scandic eller på http://www.clever.nu.
https://energirepubliken.se/elmackskedja/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av leiflodde »

Svenssons skrev:
Upptäckte precis att Clevers laddkort visst går att köpa i närliggande butiker när det gäller Kalmar, kanske är det så på övriga laddare för Clever också? Inte lika smidigt som att betala med kort direkt men lite smidigare än att behöva beställa online flera dagar innan resan.
För att kunna tanka energi från en av våra elmackar måste du ha ett så kallat laddkort. Detta kort köper du i förbutikerna på antingen ICA Maxi Kalmar, Stora Coop Kalmar, Scandic eller på http://www.clever.nu.
https://energirepubliken.se/elmackskedja/
Funkade fint att köpa ett i Lomma vid en av deras stationer för 300:- sen kan man få bättre villkor om man registrera sig osv.

Jag har använt kortet i Lomma, Ljungby (3 ggr) Örkelljunga, och Jönköping men inte fått något extra betalningskrav så dyrt kan det inte vara ;)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av Tars »

Fick mitt via Preem.


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av e5m1r »

Eon har kortläsare verkar inte användas dock ännu då det är gratis att ladda
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av Bjelke »

Det var ju alla rätt på en gång ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av Gustafsson »

Tycker grön kontakts koncept i Norge funkar bra. Du kan starta laddning via mobilen som känner av vilken station du står vid, sen har du ditt kreditkort kopplat till det kontot och pengen dras 1g/mån. Du kan också koppla en eller flera RFID tags till kontot och använda den om du hellre vill det. Taggen från elbilsföreningen kan användas hos flera leverantörer dessutom, bl.a. Grön kontakt.
Vet inte hur det där med mobil funkar i Sverige riktigt, använder där Clever i sällsynta fall när SuC inte har passat in.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av bylund »

Det är inte problem om du använder en viss leverantör ofta. Problemet är ju när man är ute och rör på sig, och måste skaffa en bricka och/eller app för varenda leverantör man kan tänkas passera på de olika alternativa vägarna man har till sitt resmål. Så visst, ha olika abonnemang och brickor o s v, men sätt även upp en kortläsare så att man kan ladda om man inte är från trakten.

Sedan kan ju kortbetalning ge den högsta taxan de har, det har jag inga problem med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av leiflodde »

Jag testar E.ONs app på deras befintliga stationer och fick följande information om utbyggnad och betalningssätt :) De nämnde inget om prissättingen men variationen på betalningen känns ok.

Alla laddare som tas i drift läggs upp på Uppladdning.nu eller laddinfra. Jag räknar med att vi kommer ha byggt ca. 25+ snabbladdstationer till slutet juni och alla kommer att vara strömsatta i närtid.
På E.ONs publika laddstationer kan du betala med App, kreditkort, webbsida, samt RFID-kort.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av bonath »

Har försökt använda appen flera gånger men misslyckats varje gång. Finns ingen manual. Använder koden istället.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av leiflodde »

bonath skrev:
Har försökt använda appen flera gånger men misslyckats varje gång. Finns ingen manual. Använder koden istället.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Kanske uttryckte mig slarvig är inte E.ON;s egna app utan en tredje part som är tänkt att användas i framtiden för betalning. Har fungerar bra det 35-40 ggr jag testat att ladda på dessa stationer.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av bonath »

Jo, det är den jag också provar. Har inte fått igång den i Värnamo hittills. Ca 5 försök...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av Elbilisten »

Saxat ur intervju med Anders Berg säljare på Jämtkraft / Clever:

"q1 nästa år ska man kunna betala på plats med ett betalkort eller en app."

https://www.voister.se/artikel/2017/11/ ... ft-clever/
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av themax »

Verkar vara läge att damma av den här tråden. Soliga Kalifornien visar sig ligga i framkant igen och kommer tvinga laddleverantörerna att erbjuda kortläsare och ta bort kravet på tagg eller app!

Får vi se detta i EU också tro?

https://electrek.co/2019/06/13/californ ... -charging/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av Teslaspolen »

Jag ser ett problem, ifall någon mer tillverkare skulle vilja köpa in sig på Superchargers så blir det trassligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Betalning av laddström via bank/kreditkort

Inlägg av LarsL »

Ja överhuvudtaget så kan det sakta ner utbyggnaden om det blir krångligt och dyrt.
Skriv svar