Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Skyttareg
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 nov 2017 12:28

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av Skyttareg »

Hur får man upp api nyclklarna till config filen, jag har tagit en kopia av demot och klistrat i nyclarna men när man ska ladda upp får jag , can not upload i appenn?
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av Mats »

Nu är mitt igång i alla fall och rullat några veckor. Raspberry med tellnet-brygga, HomeKit och trådfri. La in api-nyckeln direkt med editor från promptern på rasberryn. Körde inte via homebridge-appen som inte jag fick att Fungera. Om jag kommer ihåg rätt fick jag manuellt installera en annan node-version från terminalen på rasberryn.

Homebridge på tasberryn behöver startas om nån gång i veckan verkar det som. Men trådfri bryggan behöver startas om oftare. Kanske för att jag matar den med ström från en USB på routern? Kanske för lite? Ska prova separat matning.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Skyttareg
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 nov 2017 12:28

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av Skyttareg »

Jag uppdaterade till senaste node version i appen ochl lyckades editera configfilen i terminalfönstret i appen så nu är det igång.
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av meg768 »

Ny här på forumet. Vet inte om jag är i rätt tråd men detta kanske är en alternativ lösning för er som har en Raspberry med Tellstick Duo och vill koppla in er på HomeKit.

https://www.npmjs.com/package/homebridg ... lstick-duo

Det är en variant på https://www.npmjs.com/package/homebridge-telldus-tdtool men stöder även rörelse-detektorer så man kan automatisera i HomeKit. Precis nyskriven och finns kanske en del buggar men öppen för förslag på ändringar och förbättringar... ;)
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av boreno »

Jag har nu gått in i 2000-talet på riktigt och automatiserat min lägenhet. På 65kvm klämmer jag in 10st Z-Wave Nexa AD-146 dimmers, en Neato robotdammsugare, IKEA Trådfri, Sonos, Samsung TV och ett Danalock till dörren.

Allt styrs med Apple HomeKit / Siri, vilket fungerar utmärkt tack vare den mycket kompetenta Homey-hubben från Athos. Snabb responstid, jätteenkel installation av alla dimmers (jag fick bara en stöt!).

Detta är djupt beroendeframkallande.

Prismässigt hamnar Homey och Danalock högst, över 5.000kr tillsammans.

Nexa enheterna har jag köpt billigt på Facebook marketplace från andra som gått ned sig i träsket men köpt för många enheter. (Under halva priset, ca 180kr/st).

Det oväntat dyra var tryckknapparna från Bauhaus, vanliga momentanknappar (alltså inte Z-Wave) med fin design som gick loss på 270kr/st. Men de är ju snygga... :roll:

Jag jämför med det svindyra Lutronsystemet och konstaterar att dimmer är mindre mjukt, men priset en bråkdel i jämförelse. Och att programmera Lutronsystemet är en mardröm, utan att jämföra med någonting annat. Homey däremot är löjligt enkelt att ”programmera”.

Mina rekommendationer!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av Jocce »

boreno skrev:
Jag har nu gått in i 2000-talet på riktigt och automatiserat min lägenhet. På 65kvm klämmer jag in 10st Z-Wave Nexa AD-146 dimmers, en Neato robotdammsugare, IKEA Trådfri, Sonos, Samsung TV och ett Danalock till dörren.

Allt styrs med Apple HomeKit / Siri, vilket fungerar utmärkt tack vare den mycket kompetenta Homey-hubben från Athos. Snabb responstid, jätteenkel installation av alla dimmers (jag fick bara en stöt!).

Detta är djupt beroendeframkallande.

Prismässigt hamnar Homey och Danalock högst, över 5.000kr tillsammans.

Nexa enheterna har jag köpt billigt på Facebook marketplace från andra som gått ned sig i träsket men köpt för många enheter. (Under halva priset, ca 180kr/st).

Det oväntat dyra var tryckknapparna från Bauhaus, vanliga momentanknappar (alltså inte Z-Wave) med fin design som gick loss på 270kr/st. Men de är ju snygga... :roll:

Jag jämför med det svindyra Lutronsystemet och konstaterar att dimmer är mindre mjukt, men priset en bråkdel i jämförelse. Och att programmera Lutronsystemet är en mardröm, utan att jämföra med någonting annat. Homey däremot är löjligt enkelt att ”programmera”.

Mina rekommendationer!
Är Danalock-låset godkänt av försäkringsbolagen?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av themax »

Jocce skrev:

Är Danalock-låset godkänt av försäkringsbolagen?


/Jocce
Tyvärr. Tittade på Danalock också men idag är bara Yale Doorman godkänt, och bara med tagg, inte uppkopplat.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av Kirre »

Mig veterligt är alla digitala (ouppkopplade) lås som ersätter låsvredet på baksidan eller frikopplar trycket (type yale, glue, danalock, EasyAccess etc) är godkända upp till ett lösöresvärde på 1 msek.

Dock, smarta lås (last mile) är en del av vår produkt så vi har utvärderat de flesta leverantörer och jag avråder starkt från Danalock. Deras backend suger med ofta och långa nedtider och de verkar heller inta ha några resurser att fixa det.
Kolla på norska EasyAccess. En uppstickare som i mitt tycke är ett bättre alternativ en tex Yale Doorman.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av Pontus »

Hej, jag såh den här nu när vi ska flytta hem. Hur som helst funkar den inte i Europa. Men är det någon som vet om det finns någon liknande för svenska marknaden?

http://www.getorro.com
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av Walker »

Försökte läsa lite i den här tråden... :roll:
Känner mig verkligen som en gammal fossil... de ord jag fattade var typ: mig, ska, alla och liknande.
Resten var rena ryskan, fast med riktiga bokstäver. :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av vigge50 »

Om man har lite tankar på att uppdatera sitt lägenhet till ett smart system och idag inte har några prylar, vad skulle ni rekommendera?
Jag bor idag i en källarlägenhet och har tyvärr en fin stenvägg rakt genom mitten av lägenheten vilket jag är rädd kommer skapa problem men hoppas det fungerar ändå.
Då jag jobbar med ventilation så är det första jag funderar på att skaffa några termostater som även mäter luftfuktighet. Dessa skulle jag gärna vilja inte bara se nuvarande värde utan även kunna se historik.
Vad för system skulle ni rekommendera som inte är för onödigt stor investeringskostnad men även möjliggör utbyggnad senare? Behöver jag skaffa både Rasberry Pii, Telldus Tellestick och sen termostater eller finns det enklare vägar?
Jag har räckvidd till wifi i min lägenhet men inte direktåtkomst till routern, räcker det att man har trådlöst nätverk eller behöver man koppla in något direkt i routern?
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av Hedman »

Homey är rätt trevlig kompatibel med allt från gamla nexa till Ikeas trådfri utan att behöva investera i gatewayar. Du väljer prylar från den leverantör du gillar och kopplar in. Saknas drivare så har de ett bra användarforum som snabbt löser detta.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av Credde »

Hedman skrev:
Homey är rätt trevlig kompatibel med allt från gamla nexa till Ikeas trådfri utan att behöva investera i gatewayar. Du väljer prylar från den leverantör du gillar och kopplar in. Saknas drivare så har de ett bra användarforum som snabbt löser detta.
Håller med, har kört Homey länge själv och den är mycket trevlig 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av vigge50 »

Hedman skrev:
Homey är rätt trevlig kompatibel med allt från gamla nexa till Ikeas trådfri utan att behöva investera i gatewayar. Du väljer prylar från den leverantör du gillar och kopplar in. Saknas drivare så har de ett bra användarforum som snabbt löser detta.
Lät väldigt trevligt när man läste på deras hemsida men sen såg man prislappen, 3500 kr känner jag inte det är värt, Kanske kommer jag i framtiden skaffa allt mer smart så det kan vara värt det men nu till en bärjan känner jag det blir en för stor startkostnad för att testa på det lite.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av themax »

Snart tre år sedan jag skrev instruktionen i första inlägget. Jag kör fortfarande med Raspberry Pi, har inkluderat Ikea Trådfri och Verisure men klarar mig utan att koppla bilen till Homebridge. Billigare smart-hem-lösning tror jag inte går att finna.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av Dream99 »

themax skrev:
Snart tre år sedan jag skrev instruktionen i första inlägget. Jag kör fortfarande med Raspberry Pi, har inkluderat Ikea Trådfri och Verisure men klarar mig utan att koppla bilen till Homebridge. Billigare smart-hem-lösning tror jag inte går att finna.
Hur har du lyckats integrera Verisure?
Model X - 2019
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av themax »

Dream99 skrev:

Hur har du lyckats integrera Verisure?
Det finns en plug-in till Homebridge (homebridge-verisure) som aktiverar att man kan läsa temperatur från brandvarnare och annat. Man kan till och med fjärrstyra att låsa upp dörren om man har Yale Doorman. Det har jag inte aktiverat...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av vigge50 »

themax skrev:
Snart tre år sedan jag skrev instruktionen i första inlägget. Jag kör fortfarande med Raspberry Pi, har inkluderat Ikea Trådfri och Verisure men klarar mig utan att koppla bilen till Homebridge. Billigare smart-hem-lösning tror jag inte går att finna.
Vad får man extra utav att skaffa en gateway som även klarar Z-wave? Ser att prisskillnaden mellan en Telldus som klarar och inte klarar Z-wave är ganska stor.
Sen står det även att den ska kopplas direkt till routern, kommer man förbi detta genom att skaffa en Rasberry Pi eller vad är egentligen fördelen med att även ha en Rasberry?
Jag läste något om att prylarna man skaffade hjälpte till att förlänga räckvidden på nätet då de kan skicka vidare signalerna, är detta endast Z-wave och en av anledningarna till att skaffa det?
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av Moelito »

vigge50 skrev:
Vad får man extra utav att skaffa en gateway som även klarar Z-wave? Ser att prisskillnaden mellan en Telldus som klarar och inte klarar Z-wave är ganska stor.
Sen står det även att den ska kopplas direkt till routern, kommer man förbi detta genom att skaffa en Rasberry Pi eller vad är egentligen fördelen med att även ha en Rasberry?
Jag läste något om att prylarna man skaffade hjälpte till att förlänga räckvidden på nätet då de kan skicka vidare signalerna, är detta endast Z-wave och en av anledningarna till att skaffa det?
Beror ju på vad det är för prylar du vill koppla ihop med ditt system. Ikea kör zigbee men det finns fler fabrikat med den standarden. Z-wave är en annan standard. Både Zigbee och Z-wave kör sk mesch dvs att enheter repeatar signalerna. Just nu finns det betydligt mer Z-wave-pryttlar för inbyggnad om det är det du är ute efter. Z-waveprylar är dock även generellt betydligt dyrare än Zigbee. Min känsla är oxå att zigbee är på frammarsch främst från kinesiska tillverkare så utbudet växer varje dag.

Själv kör jag en gammal pi2 med homeassistant, gammal RF-tellstick för en drös givare och en Ikea gateway.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av dd88 »

Det är lite lotteri när det kommer till vilket system som man ska satsa på, se på vad som hände med Nest när Google tog över.

Jag har gått all in på Homekit, men det går i dagsläget inte få full funktionalitet från dag ett, utan man får ta det allt eftersom nya produkter kommer ut på marknaden.

Gillar dock att kunna köra samma plattform på dator, surfplatta, mobil, klocka och i bilen. Det får ta den tid det tar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
1Home
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 feb 2020 14:58

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inlägg av 1Home »

Hej :) ,

ett sätt att integrera Siri i ditt KNX smarta hem är genom att integrera 1Home Box hårdvara. Det är en plug and play-enhet som du kan installera själv på två minuter.

Här är guiden för att ansluta Apple HomeKit-plattformen till KNX och fördelarna med den (till exempel geofencing, röststyrning, komplexa scener och automatiseringar, ...): https://www.1home.io/blog/control-loxon ... ekit-siri/

Om du har andra frågor om att ansluta Apple HomeKit, Amazon Alexa eller Google Home till ditt KNX smarta hem, svarar vårt supportteam (support@1home.io) dem.
Skriv svar