Dollarkursen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dollarkursen

Inlägg av Bjelke »

p1457 skrev:
Och då betalar man väl för i stort sett hela premiumpaketet
Typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dollarkursen

Inlägg av vigge50 »

Nu har dollarn börjat gå ner igen och ligger i skrivande stunde på 8,77. Jag förväntat mig ingen kraftig sänkning då prishöjningarna den senaste tiden har varit väldigt små i förhållande till hur mycket svenska kronan försvagats. Men priser bör i alla fall inte öka ytterligare utan bör gå ner en aning om det fortsätter ligga på denna nivån.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dollarkursen

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Nu har dollarn börjat gå ner igen och ligger i skrivande stunde på 8,77. Jag förväntat mig ingen kraftig sänkning då prishöjningarna den senaste tiden har varit väldigt små i förhållande till hur mycket svenska kronan försvagats. Men priser bör i alla fall inte öka ytterligare utan bör gå ner en aning om det fortsätter ligga på denna nivån.
Låt oss hoppas den står vid 6 kronor när de är dags för en modell 3 :D
Men för att vara lite mer seriös så hoppas jag kursen går ner en aning åtminstone för annars finns en risk att den hamnar utanför området där jag känner man har råd till den utan att tumma på andra nöjen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dollarkursen

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
vigge50 skrev:
Nu har dollarn börjat gå ner igen och ligger i skrivande stunde på 8,77. Jag förväntat mig ingen kraftig sänkning då prishöjningarna den senaste tiden har varit väldigt små i förhållande till hur mycket svenska kronan försvagats. Men priser bör i alla fall inte öka ytterligare utan bör gå ner en aning om det fortsätter ligga på denna nivån.
Låt oss hoppas den står vid 6 kronor när de är dags för en modell 3 :D
Men för att vara lite mer seriös så hoppas jag kursen går ner en aning åtminstone för annars finns en risk att den hamnar utanför området där jag känner man har råd till den utan att tumma på andra nöjen.
Min gamla köptes till kurs på typ 6,27kr :mrgreen:
Det var tider det!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dollarkursen

Inlägg av Jerker »

Dollarn sjunker som en sten. Teslakursen går upp men för oss som har aktier så äts en del av uppgången upp av att dollarn faller så kraftigt.
Dollarkursen 2020-07-23.jpg
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dollarkursen

Inlägg av Mickep »

Det är bra när man skall köpa (oavsett bil eller aktie) att dollarn är låg.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Dollarkursen

Inlägg av Pontus »

Det är illa jag väntar fortfarande på skattepengarna från USA som kommer i dollar :evil:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dollarkursen

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
Dollarn sjunker som en sten. Teslakursen går upp men för oss som har aktier så äts en del av uppgången upp av att dollarn faller så kraftigt.
Det är tveeggat. En lägre dollarkurs ger också Tesla en del konkurrensfördelar, vilket i sin tur kan öka aktievärdet. Dessutom är uppgången av aktiepriset betydligt större i procent än nedgången i kursen. Och, till sist, kursen eller ens priset spelar ingen roll tills ögonblicket du säljer aktien.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
rae8c
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2020 23:03

Re: Dollarkursen

Inlägg av rae8c »

renes skrev:
Jerker skrev:
Dollarn sjunker som en sten. Teslakursen går upp men för oss som har aktier så äts en del av uppgången upp av att dollarn faller så kraftigt.
Det är tveeggat. En lägre dollarkurs ger också Tesla en del konkurrensfördelar, vilket i sin tur kan öka aktievärdet. Dessutom är uppgången av aktiepriset betydligt större i procent än nedgången i kursen. Och, till sist, kursen eller ens priset spelar ingen roll tills ögonblicket du säljer aktien.
Har du aktien i ett ISK så får du ju skatta baserat på värdet/kursen så det spelar iaf för mig stor roll vad värdet är även löpande.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dollarkursen

Inlägg av renes »

rae8c skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Dollarn sjunker som en sten. Teslakursen går upp men för oss som har aktier så äts en del av uppgången upp av att dollarn faller så kraftigt.
Det är tveeggat. En lägre dollarkurs ger också Tesla en del konkurrensfördelar, vilket i sin tur kan öka aktievärdet. Dessutom är uppgången av aktiepriset betydligt större i procent än nedgången i kursen. Och, till sist, kursen eller ens priset spelar ingen roll tills ögonblicket du säljer aktien.
Har du aktien i ett ISK så får du ju skatta baserat på värdet/kursen så det spelar iaf för mig stor roll vad värdet är även löpande.
"Stor roll" är väl att ta i. Skatten på en ISK är i vilket fall som helst nästan försumbar jämfört med hastigheten aktien går upp (eller ner).
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar