Tesla destinationsladdare Täby

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av janni »

Mats skrev:
Mats skrev:
Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Jag kanske är lite extra gnällig idag ...
Nja, Go-Kart bana är iofs idiotisk :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av Bjelke »

janni skrev:
Mats skrev:
Mats skrev:
Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Jag kanske är lite extra gnällig idag ...
Nja, Go-Kart bana är iofs idiotisk :D
Jag var till MoS en gång när det var nytt och det lär aldrig hända igen (inte utan extrema skäl iaf)...
Enda anledningen för mig att besöka det igen (och då tamejf..n utan bil) är en viss biograf ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av _TonyV »

Oj ja det var helt annat än vad jag upplevt.

Ja mycket utrymme går åt till 'go kart banan' i MoS garaget, men åtminstone med en Leaf så är det inga problem att ratta i den.
Kanske en stor Tesla med dyra 21 -22 ' fälgar är på håret, kanske en autopilot 'parking mode' vore nåt. haha
Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.

Förut när Täby inte hade skärmarna på väg ut så var det alltid en gissningslek ifall systemet registrerat ens plåtar eller inte. Tar man det lungt ut nu så
får man väl en blänkare om att så skett, så det är en förbättring. Men som elbilist är Täby öken. har nog aldrig varit ledigt för att ladda där de få besök jag gjort.

Nu lite mer OT..
Har Nacka Forum fler än de 2 gamla schuko platserna nu? Får väl ta 'the grand tour' i det garaget.
Sen för att fortsätta, Sicka Köpkvarter skulle behöva minst tredubbla antalet laddplatser, de 4 räcker ej till.
Vad har vi mer, Farsta, bra centrum några få ute platser Typ2, betalplatser. Kasst.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av Mats »

_TonyV skrev:
....Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Kanske är det jag gjort, stått och bökat i onödan :) Visste faktiskt inte att mos har kameror som läser av regnummer. Den har aldrig automatiskt öppnat bommen när jag kommit fram.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av _TonyV »

Mats skrev:
_TonyV skrev:
....Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Kanske är det jag gjort, stått och bökat i onödan :) Visste faktiskt inte att mos har kameror som läser av regnummer. Den har aldrig automatiskt öppnat bommen när jag kommit fram.
Ja det var frågan när jobbet flyttade dit. Till en början kunde man efter 4h köra rondell racet, dvs köra ut och in igen och få 4 nya gratis timmar i garaget.
Nu i höstas försvann den möjligheten, endast 4 timmar gratis med lojalitetskort per dygn och bil.
Det står tydligt nu vid p-automaterna ochså.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av bylund »

Det är dessutom max en gång också. Jag åkte in på övervåningen några minuter, hittade ingen laddplats, körde ut och ner till laddplats i 29 minuter. Då ville de ha betalt, trots mindre en en h samma dag. Dock betalade de tillbaka pengarna efter att jag gnällde lite.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av ovelundkvist »

_TonyV skrev:
Har Nacka Forum fler än de 2 gamla schuko platserna nu? Får väl ta 'the grand tour' i det garaget.
Sen för att fortsätta, Sicka Köpkvarter skulle behöva minst tredubbla antalet laddplatser, de 4 räcker ej till.
Vad har vi mer, Farsta, bra centrum några få ute platser Typ2, betalplatser. Kasst.
Nacka forum har officiellt fortfarande bara de 2 gamla schuko-platserna, men det finns gott om 3-fas 16A-uttag på pelarna som funkar.

Sickla var ju tidigt ute med sina 4 3-fas 32A-uttag, men nu skulle det behövas minst 12-16 st.

ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av 12man »

jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av Tars »

12man skrev:
jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
Har med mottagningen att göra
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av LarsL »

ovelundkvist skrev:
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av 12man »

Tars skrev:
12man skrev:
jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
Har med mottagningen att göra
jupp, men misstänker att min tesla har dålig mottagning på 3g (och på wifi) , så har någon annan problem där, torde ju använda 3g där
,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av _TonyV »

LarsL skrev:
ovelundkvist skrev:
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av FredrikR »

_TonyV skrev:
LarsL skrev:
ovelundkvist skrev:
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.
Leafen och många andra kan inte nyttja 22kW uttagen. På så sätt är det onödigt att ha 22kW i alla uttag. och antar att det är därför LarsL föreslår lastbalansering, på så sätt kan Zoe och Tesla ägare nyttja och få ut mycket kräm ur uttaget ifall det är få som laddar Men om många laddar så får alla i alla fall övriga bilar det de kan ta emot (3,7kW är det väl?)

För vist är det så här det funkar med lastbalansering. Om 3st Leaf och en Zoe delar på 22kW ger ju 10,9 kW till Zoe´n och övriga får så mycket de kan ta 3,7kW vardera?
Eller?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av ovelundkvist »

Nu har äntligen ICA Maxi i Nacka fått igång sina 6 laddplatser!

De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.
IMG_9984.JPG
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av EnTraktor »

Dags att börja på Maxi Nacka istället för Maxi Haninge.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av e5m1r »

ovelundkvist skrev:
Nu har äntligen ICA Maxi i Nacka fått igång sina 6 laddplatser!

De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.
Klockren skyltning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av Remuz »

EnTraktor skrev:
Dags att börja på Maxi Nacka istället för Maxi Haninge.
Samma reflektion här. Vill uppgradera laddaren i bilen också, blir ju runt 10mil medan man handlar 1.5h om man kan ladda 24A
P85D svart/svart med gratis SuC
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av joel80 »

FredrikR skrev:
_TonyV skrev:
LarsL skrev:
ovelundkvist skrev:
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.
Leafen och många andra kan inte nyttja 22kW uttagen. På så sätt är det onödigt att ha 22kW i alla uttag. och antar att det är därför LarsL föreslår lastbalansering, på så sätt kan Zoe och Tesla ägare nyttja och få ut mycket kräm ur uttaget ifall det är få som laddar Men om många laddar så får alla i alla fall övriga bilar det de kan ta emot (3,7kW är det väl?)

För vist är det så här det funkar med lastbalansering. Om 3st Leaf och en Zoe delar på 22kW ger ju 10,9 kW till Zoe´n och övriga får så mycket de kan ta 3,7kW vardera?
Eller?
Tror också lastbalansering är den bästa lösningen! Även för snabbladdare för att kunna ha fler uttag och att det blir mindre påverkan av att vissa ska ladda även dom sista 20%.
Tänk om alla kommande 150kw CCS stolpar hade 3 eller 4 kontakter, där man förutom lastbalansering också hade prioriteringsordning. Alltså den som kopplat in först får högre prioritet, men efterkommande får vad som är tillgängligt där det ökar ju mer den som redan är inkopplad drar mindre.

Skulle också funka fint på "vanliga" typ2. En huvudsäkring på 64A trefas borde kunna räcka till 10 platser. På destinatipnsladdare kommer det ju nästan alltid vara folk som laddat klart, eller som bara kan dra 3.7kw.

Det dyra med laddplatser är fasta kostnaden.. (speciellt när det gäller snabbladdare...)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Inlägg av mans71 »

Hoppas man får se fler stolpar likt denna på fler platser. Laddade på IKEA häromdagen, men det var bar en-fas :roll:
Model S P85DL+
Skriv svar