Nja, Go-Kart bana är iofs idiotiskMats skrev:Jag kanske är lite extra gnällig idag ...Mats skrev:Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Tesla destinationsladdare Täby
Moderator: Redaktion
Re: Tesla destinationsladdare Täby
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Jag var till MoS en gång när det var nytt och det lär aldrig hända igen (inte utan extrema skäl iaf)...janni skrev:Nja, Go-Kart bana är iofs idiotiskMats skrev:Jag kanske är lite extra gnällig idag ...Mats skrev:Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Enda anledningen för mig att besöka det igen (och då tamejf..n utan bil) är en viss biograf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Oj ja det var helt annat än vad jag upplevt.
Ja mycket utrymme går åt till 'go kart banan' i MoS garaget, men åtminstone med en Leaf så är det inga problem att ratta i den.
Kanske en stor Tesla med dyra 21 -22 ' fälgar är på håret, kanske en autopilot 'parking mode' vore nåt. haha
Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Förut när Täby inte hade skärmarna på väg ut så var det alltid en gissningslek ifall systemet registrerat ens plåtar eller inte. Tar man det lungt ut nu så
får man väl en blänkare om att så skett, så det är en förbättring. Men som elbilist är Täby öken. har nog aldrig varit ledigt för att ladda där de få besök jag gjort.
Nu lite mer OT..
Har Nacka Forum fler än de 2 gamla schuko platserna nu? Får väl ta 'the grand tour' i det garaget.
Sen för att fortsätta, Sicka Köpkvarter skulle behöva minst tredubbla antalet laddplatser, de 4 räcker ej till.
Vad har vi mer, Farsta, bra centrum några få ute platser Typ2, betalplatser. Kasst.
Ja mycket utrymme går åt till 'go kart banan' i MoS garaget, men åtminstone med en Leaf så är det inga problem att ratta i den.
Kanske en stor Tesla med dyra 21 -22 ' fälgar är på håret, kanske en autopilot 'parking mode' vore nåt. haha
Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Förut när Täby inte hade skärmarna på väg ut så var det alltid en gissningslek ifall systemet registrerat ens plåtar eller inte. Tar man det lungt ut nu så
får man väl en blänkare om att så skett, så det är en förbättring. Men som elbilist är Täby öken. har nog aldrig varit ledigt för att ladda där de få besök jag gjort.
Nu lite mer OT..
Har Nacka Forum fler än de 2 gamla schuko platserna nu? Får väl ta 'the grand tour' i det garaget.
Sen för att fortsätta, Sicka Köpkvarter skulle behöva minst tredubbla antalet laddplatser, de 4 räcker ej till.
Vad har vi mer, Farsta, bra centrum några få ute platser Typ2, betalplatser. Kasst.
MYLR-24
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Kanske är det jag gjort, stått och bökat i onödan Visste faktiskt inte att mos har kameror som läser av regnummer. Den har aldrig automatiskt öppnat bommen när jag kommit fram._TonyV skrev:....Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Ja det var frågan när jobbet flyttade dit. Till en början kunde man efter 4h köra rondell racet, dvs köra ut och in igen och få 4 nya gratis timmar i garaget.Mats skrev:Kanske är det jag gjort, stått och bökat i onödan Visste faktiskt inte att mos har kameror som läser av regnummer. Den har aldrig automatiskt öppnat bommen när jag kommit fram._TonyV skrev:....Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Nu i höstas försvann den möjligheten, endast 4 timmar gratis med lojalitetskort per dygn och bil.
Det står tydligt nu vid p-automaterna ochså.
MYLR-24
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Det är dessutom max en gång också. Jag åkte in på övervåningen några minuter, hittade ingen laddplats, körde ut och ner till laddplats i 29 minuter. Då ville de ha betalt, trots mindre en en h samma dag. Dock betalade de tillbaka pengarna efter att jag gnällde lite.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Nacka forum har officiellt fortfarande bara de 2 gamla schuko-platserna, men det finns gott om 3-fas 16A-uttag på pelarna som funkar._TonyV skrev:Har Nacka Forum fler än de 2 gamla schuko platserna nu? Får väl ta 'the grand tour' i det garaget.
Sen för att fortsätta, Sicka Köpkvarter skulle behöva minst tredubbla antalet laddplatser, de 4 räcker ej till.
Vad har vi mer, Farsta, bra centrum några få ute platser Typ2, betalplatser. Kasst.
Sickla var ju tidigt ute med sina 4 3-fas 32A-uttag, men nu skulle det behövas minst 12-16 st.
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Re: Tesla destinationsladdare Täby
jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Har med mottagningen att göra12man skrev:jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.ovelundkvist skrev:ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Re: Tesla destinationsladdare Täby
jupp, men misstänker att min tesla har dålig mottagning på 3g (och på wifi) , så har någon annan problem där, torde ju använda 3g därTars skrev:Har med mottagningen att göra12man skrev:jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
,
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.LarsL skrev:Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.ovelundkvist skrev:ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
MYLR-24
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Leafen och många andra kan inte nyttja 22kW uttagen. På så sätt är det onödigt att ha 22kW i alla uttag. och antar att det är därför LarsL föreslår lastbalansering, på så sätt kan Zoe och Tesla ägare nyttja och få ut mycket kräm ur uttaget ifall det är få som laddar Men om många laddar så får alla i alla fall övriga bilar det de kan ta emot (3,7kW är det väl?)_TonyV skrev:Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.LarsL skrev:Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.ovelundkvist skrev:ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
För vist är det så här det funkar med lastbalansering. Om 3st Leaf och en Zoe delar på 22kW ger ju 10,9 kW till Zoe´n och övriga får så mycket de kan ta 3,7kW vardera?
Eller?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Nu har äntligen ICA Maxi i Nacka fått igång sina 6 laddplatser!
De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.
De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Dags att börja på Maxi Nacka istället för Maxi Haninge.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Klockren skyltningovelundkvist skrev:Nu har äntligen ICA Maxi i Nacka fått igång sina 6 laddplatser!
De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Samma reflektion här. Vill uppgradera laddaren i bilen också, blir ju runt 10mil medan man handlar 1.5h om man kan ladda 24AEnTraktor skrev:Dags att börja på Maxi Nacka istället för Maxi Haninge.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Tror också lastbalansering är den bästa lösningen! Även för snabbladdare för att kunna ha fler uttag och att det blir mindre påverkan av att vissa ska ladda även dom sista 20%.FredrikR skrev:Leafen och många andra kan inte nyttja 22kW uttagen. På så sätt är det onödigt att ha 22kW i alla uttag. och antar att det är därför LarsL föreslår lastbalansering, på så sätt kan Zoe och Tesla ägare nyttja och få ut mycket kräm ur uttaget ifall det är få som laddar Men om många laddar så får alla i alla fall övriga bilar det de kan ta emot (3,7kW är det väl?)_TonyV skrev:Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.LarsL skrev:Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.ovelundkvist skrev:ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
För vist är det så här det funkar med lastbalansering. Om 3st Leaf och en Zoe delar på 22kW ger ju 10,9 kW till Zoe´n och övriga får så mycket de kan ta 3,7kW vardera?
Eller?
Tänk om alla kommande 150kw CCS stolpar hade 3 eller 4 kontakter, där man förutom lastbalansering också hade prioriteringsordning. Alltså den som kopplat in först får högre prioritet, men efterkommande får vad som är tillgängligt där det ökar ju mer den som redan är inkopplad drar mindre.
Skulle också funka fint på "vanliga" typ2. En huvudsäkring på 64A trefas borde kunna räcka till 10 platser. På destinatipnsladdare kommer det ju nästan alltid vara folk som laddat klart, eller som bara kan dra 3.7kw.
Det dyra med laddplatser är fasta kostnaden.. (speciellt när det gäller snabbladdare...)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Hoppas man får se fler stolpar likt denna på fler platser. Laddade på IKEA häromdagen, men det var bar en-fas
Model S P85DL+