Jag har varit själv båda gångerna men aldrig kommit upp i mer än 10 A, däremot kan jag ställa upp den till 16 A i bilen (utan effekt).bylund skrev:Var det flera andra bilar där samtidigt? I så fall skulle jag tro att de lastbalanserar mellan boxarna.Telsa skrev:Men varför får man då inte mer än 10A med gamla enkelladdaren?
Tesla destinationsladdare Täby
Moderator: Redaktion
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Täby och MoS har väl samma ägare?
Täby är kasst jmf. med MoS när det kommer till laddmöjlighet.
Det borde avgöra många val när det kommer till shopping destination
Täby är kasst jmf. med MoS när det kommer till laddmöjlighet.
Det borde avgöra många val när det kommer till shopping destination
MYLR-24
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Jag älskar Nacka Forum som väl också har samma ägare. Där finns det trefas på stolpar överallt. Jag kan tom parkera på handikapplats och ladda där
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Ja, men däremot är parkeringshuset mycket rörigare i MoS och bättre utfomat i Täby. Dessutom fungerar inte indikeringslamporna för upptagna/fria platser tillförligtligt i MoS. Nästan alltid är det platser som indikeras fria där det står bilar i MoS._TonyV skrev:Täby och MoS har väl samma ägare?
Täby är kasst jmf. med MoS när det kommer till laddmöjlighet.
Det borde avgöra många val när det kommer till shopping destination
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Plan -1 i södra garaget.12man skrev:var i täby c phus finns destladdarna?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout. Har flera gånger fått ringa på hjälp vid utfart pga att min lapp (som jag checkat ut enligt konstens alla regler) inte godtagits av apparaten. Efter samtal så öppnar dom men krångligt. Har även hamnat i omotiverade köer vid infart pga krånglande maskiner. Verkar finnas en hel del p-personal som jobbar heltid för att få allt att rulla. Varför inte automatisera och köra med Kameror som Täby?_TonyV skrev:Täby och MoS har väl samma ägare?
Täby är kasst jmf. med MoS när det kommer till laddmöjlighet.
Det borde avgöra många val när det kommer till shopping destination
MoS måste steppa upp och komma in i 2017-talet. Känns som dom köpt en p-system begagnat från 2009 och försöker få det att fungera med en massa personal.
Laddmässigt är det iof bra!
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 1 gånger.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Tesla destinationsladdare Täby
De har kameror, jag bryr mig aldrig om att checka ut innan och det är nog bara en gång som den inte öppnat när jag kommer till bommen (så länge man varit där mindre än 2h), fast då kunde jag inte läsa skylten själv.Mats skrev:Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout. Har flera gånger fastnat vid utfart pga att min lapp (som jag checkat ut enligt konstens alla regler) inte godtagits av apparaten. Efter samtal så öppnar dom men krångligt. Verkar finnas en hel del p-personal som jobbar heltid för att få allt att rulla. Varför inte automatisera och köra med Kameror som Täby?_TonyV skrev:Täby och MoS har väl samma ägare?
Täby är kasst jmf. med MoS när det kommer till laddmöjlighet.
Det borde avgöra många val när det kommer till shopping destination
MoS måste steppa upp och komma in i 2017-talet. Känns som dom köpt en p-system begagnat från 2009 och försöker få det att fungera med en massa personal.
Laddmässigt är det iof bra!
Dock tenderar det alltid vara folk som fastnar i dom där så de blir kö till utgången, ibland värre än rusningstrafik på essingeleden.
Senast redigerad av janni, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Jag kanske är lite extra gnällig idag ...Mats skrev:Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Nja, Go-Kart bana är iofs idiotiskMats skrev:Jag kanske är lite extra gnällig idag ...Mats skrev:Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Jag var till MoS en gång när det var nytt och det lär aldrig hända igen (inte utan extrema skäl iaf)...janni skrev:Nja, Go-Kart bana är iofs idiotiskMats skrev:Jag kanske är lite extra gnällig idag ...Mats skrev:Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Enda anledningen för mig att besöka det igen (och då tamejf..n utan bil) är en viss biograf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Oj ja det var helt annat än vad jag upplevt.
Ja mycket utrymme går åt till 'go kart banan' i MoS garaget, men åtminstone med en Leaf så är det inga problem att ratta i den.
Kanske en stor Tesla med dyra 21 -22 ' fälgar är på håret, kanske en autopilot 'parking mode' vore nåt. haha
Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Förut när Täby inte hade skärmarna på väg ut så var det alltid en gissningslek ifall systemet registrerat ens plåtar eller inte. Tar man det lungt ut nu så
får man väl en blänkare om att så skett, så det är en förbättring. Men som elbilist är Täby öken. har nog aldrig varit ledigt för att ladda där de få besök jag gjort.
Nu lite mer OT..
Har Nacka Forum fler än de 2 gamla schuko platserna nu? Får väl ta 'the grand tour' i det garaget.
Sen för att fortsätta, Sicka Köpkvarter skulle behöva minst tredubbla antalet laddplatser, de 4 räcker ej till.
Vad har vi mer, Farsta, bra centrum några få ute platser Typ2, betalplatser. Kasst.
Ja mycket utrymme går åt till 'go kart banan' i MoS garaget, men åtminstone med en Leaf så är det inga problem att ratta i den.
Kanske en stor Tesla med dyra 21 -22 ' fälgar är på håret, kanske en autopilot 'parking mode' vore nåt. haha
Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Förut när Täby inte hade skärmarna på väg ut så var det alltid en gissningslek ifall systemet registrerat ens plåtar eller inte. Tar man det lungt ut nu så
får man väl en blänkare om att så skett, så det är en förbättring. Men som elbilist är Täby öken. har nog aldrig varit ledigt för att ladda där de få besök jag gjort.
Nu lite mer OT..
Har Nacka Forum fler än de 2 gamla schuko platserna nu? Får väl ta 'the grand tour' i det garaget.
Sen för att fortsätta, Sicka Köpkvarter skulle behöva minst tredubbla antalet laddplatser, de 4 räcker ej till.
Vad har vi mer, Farsta, bra centrum några få ute platser Typ2, betalplatser. Kasst.
MYLR-24
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Kanske är det jag gjort, stått och bökat i onödan Visste faktiskt inte att mos har kameror som läser av regnummer. Den har aldrig automatiskt öppnat bommen när jag kommit fram._TonyV skrev:....Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Ja det var frågan när jobbet flyttade dit. Till en början kunde man efter 4h köra rondell racet, dvs köra ut och in igen och få 4 nya gratis timmar i garaget.Mats skrev:Kanske är det jag gjort, stått och bökat i onödan Visste faktiskt inte att mos har kameror som läser av regnummer. Den har aldrig automatiskt öppnat bommen när jag kommit fram._TonyV skrev:....Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Nu i höstas försvann den möjligheten, endast 4 timmar gratis med lojalitetskort per dygn och bil.
Det står tydligt nu vid p-automaterna ochså.
MYLR-24
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Det är dessutom max en gång också. Jag åkte in på övervåningen några minuter, hittade ingen laddplats, körde ut och ner till laddplats i 29 minuter. Då ville de ha betalt, trots mindre en en h samma dag. Dock betalade de tillbaka pengarna efter att jag gnällde lite.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Nacka forum har officiellt fortfarande bara de 2 gamla schuko-platserna, men det finns gott om 3-fas 16A-uttag på pelarna som funkar._TonyV skrev:Har Nacka Forum fler än de 2 gamla schuko platserna nu? Får väl ta 'the grand tour' i det garaget.
Sen för att fortsätta, Sicka Köpkvarter skulle behöva minst tredubbla antalet laddplatser, de 4 räcker ej till.
Vad har vi mer, Farsta, bra centrum några få ute platser Typ2, betalplatser. Kasst.
Sickla var ju tidigt ute med sina 4 3-fas 32A-uttag, men nu skulle det behövas minst 12-16 st.
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Re: Tesla destinationsladdare Täby
jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
ms 76132 "Eleamore"
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Har med mottagningen att göra12man skrev:jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.ovelundkvist skrev:ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Re: Tesla destinationsladdare Täby
jupp, men misstänker att min tesla har dålig mottagning på 3g (och på wifi) , så har någon annan problem där, torde ju använda 3g därTars skrev:Har med mottagningen att göra12man skrev:jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
,
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.LarsL skrev:Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.ovelundkvist skrev:ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
MYLR-24
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Leafen och många andra kan inte nyttja 22kW uttagen. På så sätt är det onödigt att ha 22kW i alla uttag. och antar att det är därför LarsL föreslår lastbalansering, på så sätt kan Zoe och Tesla ägare nyttja och få ut mycket kräm ur uttaget ifall det är få som laddar Men om många laddar så får alla i alla fall övriga bilar det de kan ta emot (3,7kW är det väl?)_TonyV skrev:Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.LarsL skrev:Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.ovelundkvist skrev:ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
För vist är det så här det funkar med lastbalansering. Om 3st Leaf och en Zoe delar på 22kW ger ju 10,9 kW till Zoe´n och övriga får så mycket de kan ta 3,7kW vardera?
Eller?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Nu har äntligen ICA Maxi i Nacka fått igång sina 6 laddplatser!
De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.
De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla destinationsladdare Täby
Dags att börja på Maxi Nacka istället för Maxi Haninge.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3