Små barn och placering i S och X

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Remuz »

Blixten, det är väl Isofix fram? Då blir det totalt 3st.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Jensa »

Blixten skrev:
Jensa skrev:
Vi har 2,5 åringen i mitten bak och en 8 mån till höger bak på en S! Finns plats för en vuxen till vänster bak samt en vuxen fram (plus förare så klart) :) Bättre plats för mig att köra då det inte är någon stol bakom förarstol att ta hänsyn till. Dessutom fri sikt fram! Enda problemet, i och ur med tjejjen i mitten, man får sätta sig i baksätet och lyfta in henne.
Hur fäster du den bakåtvända barnstolen i mitten?

Vår Model S (2016-09 FaceLift) har inte ISO-fix i mitten. (även om det stod "3st ISO-fix" i specifikationen bär vi beställde bilen, och jag har för mig att jag sett det i äldre exemplar av Model S, men jag kan ha fel...)

Använder du då en stol utan ISO-fix i mitten? I så fall av vilken modell/märke?

(Skall just byta upp från babyskyddet för den minsta, och vår 3-åring har en BeSafe X2, som är aningen klumpig & lite svår att klättra upp i men bra i övrigt.)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, tyvärr inga ISO-fix i mitten bak. Kör med en Britax stol utan ISO-fix, vet inte modell men den är säkert 5-10 år gammal. Fäster bältena under skenan för båda framstolarna. Får ha lite koll när man drar bak och fram stolarna då bältet slappar om man kör fram framstolarna.

Har också för mig att det stod 3st ISO-fix när jag beställde, tyvärr ingen på framstol heller.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Blixten »

Remuz skrev:
Blixten, det är väl Isofix fram? Då blir det totalt 3st.
Nope, ingen ISOFIX i våran FaceLift S75:a från 2016. :(

Finns det ISOFIX i framstol på tidigare/senare Tesla S/X..? Trodde inte Tesla hade ISOFIX fram...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Blixten »

Jensa skrev:
Blixten skrev:
Jensa skrev:
Vi har 2,5 åringen i mitten bak och en 8 mån till höger bak på en S! Finns plats för en vuxen till vänster bak samt en vuxen fram (plus förare så klart) :) Bättre plats för mig att köra då det inte är någon stol bakom förarstol att ta hänsyn till. Dessutom fri sikt fram! Enda problemet, i och ur med tjejjen i mitten, man får sätta sig i baksätet och lyfta in henne.
Hur fäster du den bakåtvända barnstolen i mitten?

Vår Model S (2016-09 FaceLift) har inte ISO-fix i mitten. (även om det stod "3st ISO-fix" i specifikationen bär vi beställde bilen, och jag har för mig att jag sett det i äldre exemplar av Model S, men jag kan ha fel...)

Använder du då en stol utan ISO-fix i mitten? I så fall av vilken modell/märke?

(Skall just byta upp från babyskyddet för den minsta, och vår 3-åring har en BeSafe X2, som är aningen klumpig & lite svår att klättra upp i men bra i övrigt.)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, tyvärr inga ISO-fix i mitten bak. Kör med en Britax stol utan ISO-fix, vet inte modell men den är säkert 5-10 år gammal. Fäster bältena under skenan för båda framstolarna. Får ha lite koll när man drar bak och fram stolarna då bältet slappar om man kör fram framstolarna.

Har också för mig att det stod 3st ISO-fix när jag beställde, tyvärr ingen på framstol heller.
Tack! Då ska jag kolla om det funkar med fastspänd stol i mitten! Vore bra, för de få gånger/kortare sträckor en vuxen behövt sitta mellan barnstolarna, har det inte varit något som man vill göra längre sträckor...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av yps »

Har alla S 7 säten eller går det att eftermontera 7-sits i en S ? Behöver plats för 4 barn och 2 vuxna.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Remuz »

yps skrev:
Har alla S 7 säten eller går det att eftermontera 7-sits i en S ? Behöver plats för 4 barn och 2 vuxna.
Nej det är tillval. På äldre S går det att eftermontera
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av yps »

Tackar, Vad menas med äldre S ? Innan 2016 facelift?
Hur dyrt kan det vara?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Tars »

yps skrev:
Tackar, Vad menas med äldre S ? Innan 2016 facelift?
Hur dyrt kan det vara?
SC eftermonterar inte längre har jag fått information om.
Du kan köpa delar från Norges bilskrotar och eBay.
Det var så jag gjorde.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Tars »

För mig gick det på ca 15000 bara i delar.
Monteringen gjorde jag själv.
Räkna med en heldag i ett varmgarage.
Du bör inte ha tummen mitt i handen när du gör detta.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av evilirish »

Om jag inte minns fel så stärks även bakändan upp för att det ska vara krocksäkert när man beställer 7-sits. Bilan utan sätena i bakluckan har deformeringszon där istället. Kan vara olika mellan årsmodeller, så det är kanske en idé att kolla upp det noga. Jag hade eftermonterat och vågat sätta barn där..
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Tars »

evilirish skrev:
Om jag inte minns fel så stärks även bakändan upp för att det ska vara krocksäkert när man beställer 7-sits. Bilan utan sätena i bakluckan har deformeringszon där istället. Kan vara olika mellan årsmodeller, så det är kanske en idé att kolla upp det noga. Jag hade eftermonterat och vågat sätta barn där..
Helt korrekt.
Det bör kollas om man har balken monterad eller ej. Jag hade inte det, men det visste jag redan så då hittade jag en balk på eBay.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av e5m1r »

evilirish skrev:
Om jag inte minns fel så stärks även bakändan upp för att det ska vara krocksäkert när man beställer 7-sits. Bilan utan sätena i bakluckan har deformeringszon där istället. Kan vara olika mellan årsmodeller, så det är kanske en idé att kolla upp det noga. Jag hade eftermonterat och vågat sätta barn där..
Helt rätt men tesla började montera extra balken på alla bilar nån gång under 2015 så man bör kolla så att man har det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av danni »

Tänk också på att om ni alltid är två vuxna och fyra barn i bilen så kommer ni aldrig kunna ta nåt bagage att tala om, inte veckohandla, etc med en sjusitsig S. De stolarna är verkligen mest extrasäten. Har man fyra barn är det vettigare att titta på X.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Tars »

danni skrev:
Tänk också på att om ni alltid är två vuxna och fyra barn i bilen så kommer ni aldrig kunna ta nåt bagage att tala om, inte veckohandla, etc med en sjusitsig S. De stolarna är verkligen mest extrasäten. Har man fyra barn är det vettigare att titta på X.
Håller med om detta, men s:en är snyggare. =)
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av danni »

Visst är den det. En Maserati GranTurismo är ännu snyggare, men kanske inte bästa valet för det :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Jilldris »

Hur löser man detta på bästa sätt i en 7 sätes Model X? Medveten om att det blir knepigt. Är bara för en specifik resa. Bakåtvända stolar i bakre raden kan man glömma eller?

3 st vuxna
1 st 5-åring framåtvänd
2 st 3-åringar bakåtvända
1 st 1-åring bakåtvänd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Tars »

Jilldris skrev:
Hur löser man detta på bästa sätt i en 7 sätes Model X? Medveten om att det blir knepigt. Är bara för en specifik resa. Bakåtvända stolar i bakre raden kan man glömma eller?

3 st vuxna
1 st 5-åring framåtvänd
2 st 3-åringar bakåtvända
1 st 1-åring bakåtvänd
Går inte
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Tars »

Tars skrev:
Jilldris skrev:
Hur löser man detta på bästa sätt i en 7 sätes Model X? Medveten om att det blir knepigt. Är bara för en specifik resa. Bakåtvända stolar i bakre raden kan man glömma eller?

3 st vuxna
1 st 5-åring framåtvänd
2 st 3-åringar bakåtvända
1 st 1-åring bakåtvänd
Går inte
Tror i detta fall en Model s 7 sits är bättre.
Då kan du ha två st i bakluckan
1 st bakåtvänd i framsätet (1-åringen)
2 vuxna i baksätet och framåtvända 5-åringen i mitten bak.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Jilldris »

Tars skrev:
Jilldris skrev:
Hur löser man detta på bästa sätt i en 7 sätes Model X? Medveten om att det blir knepigt. Är bara för en specifik resa. Bakåtvända stolar i bakre raden kan man glömma eller?

3 st vuxna
1 st 5-åring framåtvänd
2 st 3-åringar bakåtvända
1 st 1-åring bakåtvänd
Går inte
Även om två inte alltför stora vuxna klämmer in sig i bakersta raden? Alternativt en inte jättestor framåtvänd stol för femåringen längst bak?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Tars »

Jilldris skrev:
Tars skrev:
Jilldris skrev:
Hur löser man detta på bästa sätt i en 7 sätes Model X? Medveten om att det blir knepigt. Är bara för en specifik resa. Bakåtvända stolar i bakre raden kan man glömma eller?

3 st vuxna
1 st 5-åring framåtvänd
2 st 3-åringar bakåtvända
1 st 1-åring bakåtvänd
Går inte
Även om två inte alltför stora vuxna klämmer in sig i bakersta raden? Alternativt en inte jättestor framåtvänd stol för femåringen längst bak?
Kruxet är att ta sig bak.
Vad jag vet så är bakåtvända säten utrustade med stödben så det blir väldigt omständigt att ta sig i och ur i bak.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Jilldris »

Tars skrev:
Jilldris skrev:
Tars skrev:
Jilldris skrev:
Hur löser man detta på bästa sätt i en 7 sätes Model X? Medveten om att det blir knepigt. Är bara för en specifik resa. Bakåtvända stolar i bakre raden kan man glömma eller?

3 st vuxna
1 st 5-åring framåtvänd
2 st 3-åringar bakåtvända
1 st 1-åring bakåtvänd
Går inte
Även om två inte alltför stora vuxna klämmer in sig i bakersta raden? Alternativt en inte jättestor framåtvänd stol för femåringen längst bak?
Kruxet är att ta sig bak.
Vad jag vet så är bakåtvända säten utrustade med stödben så det blir väldigt omständigt att ta sig i och ur i bak.
Jo det är sant. Men jag tänker om man har de två bakåtvända stolarna jämte varandra på mittenraden. Och sen antingen en vuxen eller den framåtvända stolen ytterst på mittersta raden så man kan gå bak där. Men två bakåtvända stolar kanske inte ryms jämte varandra? Har kört så i V70n så tänkte att det borde gå i X:en också?
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Jilldris »

Tars skrev:
Jilldris skrev:
Tars skrev:
Jilldris skrev:
Hur löser man detta på bästa sätt i en 7 sätes Model X? Medveten om att det blir knepigt. Är bara för en specifik resa. Bakåtvända stolar i bakre raden kan man glömma eller?

3 st vuxna
1 st 5-åring framåtvänd
2 st 3-åringar bakåtvända
1 st 1-åring bakåtvänd
Går inte
Även om två inte alltför stora vuxna klämmer in sig i bakersta raden? Alternativt en inte jättestor framåtvänd stol för femåringen längst bak?
Kruxet är att ta sig bak.
Vad jag vet så är bakåtvända säten utrustade med stödben så det blir väldigt omständigt att ta sig i och ur i bak.
Resan är nu gjord och det fungerade över förväntan. Är imponerad av utrymmet i X:en. Fick förutom ovan nämda passagerare och stolar även in in två vagnar. En sulky i frunken och en vagn i trunken. Samt lite väskor med packning.
Blev följande placering av passagerare och stolar:
1 vuxen i framsätet.
1 vuxen på mittenplatsen i vanliga baksätet.
1 1-åring i bakåtvänd stol på ytterplats i vanliga baksätet.
1 5-åring i framåtvänd stol på ytterplats i vanliga baksätet.
2 3-åringar i bakåtvända stolar på den bakersta sätesraden.

Fick dock välja de minsta bakåtvända stolarna till bakersta raden och ha dem långt in på sätet så man kunde skjuta tillbaka den mittersta sätesraden tills bilen inte klagade på att de var i olåst position. Så benutrymmet blev väl begränsat för 3 åringarna. Man var även tvungen att lyfta in dem och spänna fast dem från bagaget. Vilket dock fungerade helt ok, åtminstonde om man är hyffsat lång.
Man var även tvungen att skjuta fram förarsätet när den vuxna skulle in på mittenplatsen på mittersta sätesraden.

Så sammanfattningsvis fungerade detta helt ok för ett par dagar och det var kul att kunna åka alla i en bil. Men att åka så här alltid hade antagligen blivit jobbigt.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av dhogborg »

När jag testade barnstolar på NTF tyckte de att det vore bra om man såg backspegeln, men instruktören själv hade aldrig sett sin spegel när hon hade småbarn. "Man lär sig" var hennes kommentar. Få bilar är beskaffade så att bakåtvända stolar inte skymmer helt enkelt. Så hemskt allvarligt låter det helt enkelt inte.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Verdi

Re: Små barn och placering i S och X

Inlägg av Verdi »

kler skrev:
Halloj

Trafikverket rekommenderar att barn ska färdas bakåtvända till ca: 4 års ålder.
Ni som kör S eller X och har barn som sitter i barnstol / babyskydd:
- hur har ni barnen placerade?
- fungerar det att ha bakåtvända stolar i framsätet på S / X? (ser man backspegeln t.ex.?)
=> om det går, sitter barnet säkert bakåtvänd i framsätet?

Det verkar så opraktiskt i en S att ha bägge barnen i baksätet, eftersom det mer eller mindre är omöjligt för en av föräldrarna att sitta där bak tillsammans med dem. Men å andra sidan att sätta en stol bakåtvänd så befarar jag att den dels skymmer all sikt åt höger inklusive backspegeln, samt ännu värre att barnets huvud hamnar tråkigt nära framrutan vilket känns väldigt farligt vid en krock. Speciellt om man skulle krocka med typ en älg som tyvärr brukar falla in över framrutan och in i kupén.

I en X finns fler kombinationer, men alla varianter har säkert sina sidor.

Tacksam för input!
Det är inte mer opraktiskt i en Model S än i vilken annan normal femsitsig bil som helst. Snarare mindre för mittenplatsen kan vi faktiskt använda vid nödfall eftersom bilen är så pass bred. Sen beror det såklart på hur gamla barnen är. Våra är 7 och 2,5 år och sitter tillsammans bak.

Det finns ju även såna där barnspeglar man kan sätta upp så att man kan hålla koll på barnet från förarplats även om det sitter bak. Så har vi gjort när man varit ensam vuxen i bilen. Rekommendationen är att man INTE ska sitt barn framme hos sig av trafiksäkerhetsskäl. Lätt att man börjar leta vart nappen tagit vägen eller annat medan man kör då. Bättre då att vara tvungen att stanna till och göra sånt. Att inte se höger ytterbackspegel är en katastrof trafikmässigt också. MYCKET värre än att inte se i mittbackspegeln. Den behövs ju inte. Alla som kör husvagn, lastbil, buss, skåpbil osv ser ju inget i den. Däremot höger... Den är superviktig.

T ex så vet jag inte om någon tillverkare erbjuder isofix i framstolen längre. Förr gick det att välja till hos vissa tillverkare. Så ska man ha barnet fram måste stolen fästas med bältet.
Skriv svar