Mina solcellsanläggningar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av bylund »

Måste man verkligen vänta på tillståndet? Tar man inte bara risken att man måste återställa om det sedan avslås?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Och så hävdas det att det inte finns nåt att spara på i offentlig sektor! Jag blir bara liiite irriterad :twisted:
Ja, det där bekräftar bara min redan ganska dåliga syn på kommunerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Foluke »

bylund skrev:
Måste man verkligen vänta på tillståndet? Tar man inte bara risken att man måste återställa om det sedan avslås?
Ja, det är ju det med att fälla träd :D. Man får väl i värsta fall då plantera två trädplantor eller gräva ner två ekollon?
Model S P85D,
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

Foluke skrev:
bylund skrev:
Måste man verkligen vänta på tillståndet? Tar man inte bara risken att man måste återställa om det sedan avslås?
Ja, det är ju det med att fälla träd :D. Man får väl i värsta fall då plantera två trädplantor eller gräva ner två ekollon?
Tillständ att fälla träd fick vi för ett tag sedan men det var tillståndet för solcellerna som vi väntade på men visst, vi kanske hade kunnat börja direkt när vi fick reda på att vi skulle få det men vi vald att vänta.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Blir bra om förslaget om att solceller inte ska behöva bygglov går igenom :)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av StefL »

Hur ser bestämmelserna ut egentligen? Är anledningen till att det krävs bygglov i just detta fall att solcellerna ska monteras på något slags egen ställning, eller krävs det bygglov även om man monterar dem på taket på huset?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

StefL skrev:
Hur ser bestämmelserna ut egentligen? Är anledningen till att det krävs bygglov i just detta fall att solcellerna ska monteras på något slags egen ställning, eller krävs det bygglov även om man monterar dem på taket på huset?
Här i Vellinge kommun krävs det bygglov trots att solcellerna ska sitta på taket i samma vinkel som taket
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av gellerstam »

StefL skrev:
Hur ser bestämmelserna ut egentligen? Är anledningen till att det krävs bygglov i just detta fall att solcellerna ska monteras på något slags egen ställning, eller krävs det bygglov även om man monterar dem på taket på huset?
Reglerna för om bygglov behövs för platt montage på hustak varierar mellan kommunerna. Så detta måste du kolla upp i den kommun du vill montera i.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av StefL »

vigge50 skrev:
StefL skrev:
Hur ser bestämmelserna ut egentligen? Är anledningen till att det krävs bygglov i just detta fall att solcellerna ska monteras på något slags egen ställning, eller krävs det bygglov även om man monterar dem på taket på huset?
Här i Vellinge kommun krävs det bygglov trots att solcellerna ska sitta på taket i samma vinkel som taket
Märkliga regler, men jag har varit med om andra märkliga regler så...
Man kan ju undra vad det innebär den dag solcellerna utgör själva takbeläggningen - kräver man bygglov för det vore det som att kräva bygglov för att byta från tegel- till betongpannor...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Beror på kommun och vart geografiskt man befinner sig. Min erfarenhet är att det oftare krävs bygglov ju närmare städerna och detaljplan man kommer.
Här ute på landet behövde jag inte bygglov varken för min anläggning på taket eller min anläggning på stativ på mark.

Ett bygglov innefattar bl.a utseendet på sitt hus. Ändrar man dessa förutsättningar t.ex genom solceller så krävs ibland nytt bygglov.
Men verkar vara till stor del styrt av detaljplan. Detaljplanen är ju till för att redovisa hur kommun vill att ett område ska se ut och därför har man inte per automatik rätt att ändra utseendet på sin byggnad hur man vill.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Men en bygganmälan måste väl alltid göras? Eller är det också olika från kommun till kommun?
Jag läste igenom det nån gång vad som gäller här i Götene, och jag kom fram till att man måste göra en bygganmälan (och betala en massa avgifter såklart) för nästan vilken skitsak som helst. Även när man bor ute i skogen som jag.
Kommunpamparna måste ju ha nåt att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av e5m1r »

Jepp även om du ska stänga en carport behövs bygglov och betala avgifter
Kommunanställda ska ju få sin lön det är ju inte så att de producerar nåt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Kommunanställda ska ju få sin lön det är ju inte så att de producerar nåt
Jodå, de producerar väldigt mycket. Fast ingenting man skulle vilja betala för i vanliga fall. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Kommunanställda ska ju få sin lön det är ju inte så att de producerar nåt
Jodå, de producerar väldigt mycket. Fast ingenting man skulle vilja betala för i vanliga fall. ;)
Så kan man också säga Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

mati skrev:
Men en bygganmälan måste väl alltid göras? Eller är det också olika från kommun till kommun?
Jag läste igenom det nån gång vad som gäller här i Götene, och jag kom fram till att man måste göra en bygganmälan (och betala en massa avgifter såklart) för nästan vilken skitsak som helst. Även när man bor ute i skogen som jag.
Kommunpamparna måste ju ha nåt att göra.
Krävdes ingen bygganmälan heller här ute i skogarna ;)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Morgan
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 06 jul 2014 04:45

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Morgan »

För alla Tesla ägare erbjuder vi en tesla rabatt på våra nyckelfärdiga anläggningar, kolla gärna in några av våra referenser på Solarfarm.se!

Ps. Väntar just nu otåligt på tesla nr 2, en Multicoat red x90D som ska dra vårt stora skåpsläp vid sollcellsmontage!
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Jobbar hemifrån idag och passar på att batterilagra solenergin i Teslan 8-)
Skärmklipp.JPG
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

Montörerna som satte upp ställningar för solceller hos oss idag upptäckte att vi får plats med mer, det blir 19,1 kW 8-)

Då alla inte ska sitta åt samma riktning och det inte är helt skuggfritt så hoppas vi att vi inte förlorar för mycket på att endast ha 17 kW växelriktare, säkringen tillåter inte mer.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Machris »

Morgan skrev:
För alla Tesla ägare erbjuder vi en tesla rabatt på våra nyckelfärdiga anläggningar, kolla gärna in några av våra referenser på Solarfarm.se!

Ps. Väntar just nu otåligt på tesla nr 2, en Multicoat red x90D som ska dra vårt stora skåpsläp vid sollcellsmontage!
Gör ni bara anläggningar på tak? Har en del mark runt vårt hus och har funderat på solceller ett tag nu. Är ju inte så långt mellan Urshult o Kalmar ;)
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

vigge50 skrev:
Montörerna som satte upp ställningar för solceller hos oss idag upptäckte att vi får plats med mer, det blir 19,1 kW 8-)

Då alla inte ska sitta åt samma riktning och det inte är helt skuggfritt så hoppas vi att vi inte förlorar för mycket på att endast ha 17 kW växelriktare, säkringen tillåter inte mer.
Trevligt, jag tror inte att 2 kW teoretiskt överdimensionering är något problem. Som du själv skriver så förlorar du en del effekt på skuggningen och dom olika riktningarna.
Jag har också fått det förklarat för mig att en viss överdimensionering är bara bra för verkningsgraden på växelriktaren.

Jag själv kör med en 9 kW växelriktare för min anläggning på stativet där solcellerna har en teoretisk maxeffekt på 10 kW.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

Nu behöver jag lite råd, vi hade som sagt planer på att sätta upp 17,1 kW solceller och jag blev lite förvånad igår när de kom hit med en 15 kW växelriktare då jag antog man borde ha samma effekt. Senare efter att ha pratat med en vän (och läst här) förstod jag att det inte gjorde något att överdimensionera solcellerna lite, speciellt inte då alla våra paneler inte är riktade åt samma håll och inte helt skuggfritt. Nu ändrade vi oss däremot och gick upp till 19,1 kW solceller men montörerna menar att en 15 kW växelriktare räcker ändå. Vad tror ni, räcker det med 15 kW och att den överproduktionen vi går miste om ändå är så liten eller bör vi försöka få de att byta till en 17 kW växelriktare? På beställningen står det endast 19,12 kW solceller och passande växelriktare så det är inte självklart vad som ingår i priset.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Du har aldrig maxeffekt i båda väderstrecken samtidigt. Utan att vara expert i ämnet så tycker jag att en 15 kW växelriktare mycket väl kan vara rimligt.
Har inte firman du köper av någon projektingenjör/teknikansvarig som kan uttala sig. Att lyssna på solcellsmontörer kanske inte ger dom bästa svaren när det gäller dimensionering.

Om du vill testa själv så har SMA ett gratis planerings verktyg som heter Sunny Design
https://www.sma.de/en/service/downloads.html
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

Brukar det ta lång tid att få igång solcellsanläggningen? Solcellerna och växelriktaren var monterade i lördags och sen skulle en elektriker komma och fixa installationen. Nu har förvisso mina föräldrar åkt iväg så det kanske inte händer förrän nästa vecka men efter det ska Eon komma hit och installera en ny mätare. Sen fick vi höra av Mäkarenergi att det kan ta ytterligare två veckor innan de får in all information så den kan aktiveras. Har vi missförstått något eller kan vi behövs vänta ytterligare några veckor/månad innan vi kan börja producera el?
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Låter rimligt tycker jag.
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur lång tid det tog efter att nätägaren bytte till dubbelriktade mätare innan jag var igång och sålde el.

Däremot körde jag igång anläggningen direkt efter att nätägaren bytte mätaren. Ända nackdelen som jag blev tillsagd var att jag inte får betalt för den el jag matar ut på elnätet före dess att avtalen var klara med tjänsteleverantören.
Jag hade min slutanmälan godkänd innan nätägaren hann komma ut och byta mätaren.

Det viktiga är att du har fått mätaren bytt och att slutanmälan är godkänd.

Kör du igång anläggningen innan mätaren byts så får du betala för den el du matat ut vilken inte är så spännande ;)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mickeisol »

Pro-Z skrev:
Låter rimligt tycker jag.
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur lång tid det tog efter att nätägaren bytte till dubbelriktade mätare innan jag var igång och sålde el.

Däremot körde jag igång anläggningen direkt efter att nätägaren bytte mätaren. Ända nackdelen som jag blev tillsagd var att jag inte får betalt för den el jag matar ut på elnätet före dess att avtalen var klara med tjänsteleverantören.
Jag hade min slutanmälan godkänd innan nätägaren hann komma ut och byta mätaren.

Det viktiga är att du har fått mätaren bytt och att slutanmälan är godkänd.

Kör du igång anläggningen innan mätaren byts så får du betala för den el du matat ut vilken inte är så spännande ;)
Det är olika på elmätare, en del av dom stannar när man producerar mer än man gör av med momentant. Så har man klart så kan man köra igång innan mätaren är bytt, ser man att den står stilla så kan man köra, annars är det bäst att vänta.

Det är synd att inte dom gamla snurrskivemätarna finns längre, dom gick ju baklänges när man körde ut ström, en enkel nettoavräkning.
Skriv svar