Mina solcellsanläggningar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av joel80 »

Fast nu lutar det ju åt att privata bidraget höjs till 30% inom några månader...
I allafall om budgeten går igenom.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Usch vad mörkt det är ute. För lite el från taket.
Nu har jag iaf beställt 20 paneler till. 5,4kW. Då blir det totalt 72 paneler med en total peakeffekt på 19,44kW. Det räcker förhoppningsvis för all hushållsel och två elbilar. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

mati skrev:
Usch vad mörkt det är ute. För lite el från taket.
Nu har jag iaf beställt 20 paneler till. 5,4kW. Då blir det totalt 72 paneler med en total peakeffekt på 19,44kW. Det räcker förhoppningsvis för all hushållsel och två elbilar. :D
Usch ja!
Åh grymt! Då bräcker du min 16,5 kW snart :D
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Pro-Z skrev:
Usch ja!
Åh grymt! Då bräcker du min 16,5 kW snart :D
Hehe, ja. Men sen får det räcka. Kanske ett trevligt batteri framöver, men de måste först gå ner i pris. Att det är nördigt med en fet UPS räcker liksom inte som motivering med tanke på vad de kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
Ort: Åhus

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av La Liberte »

8CF44810-D482-4393-B2C7-8448B5FF8151.jpeg
Är nöjd med min två år gamla anläggning på 8,4 Kw fungerar perfekt.
Ibland får min tesla lite kärlek därifrån. Model s D85.
E8D57BB8-5172-4556-BEEF-9319771E46A2.jpeg
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Mati, jag står faktiskt på kö för en Powerwall 2. Men bara av nördiga skäl :P

La Liberte, trevligt! :)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Pro-Z skrev:
Mati, jag står faktiskt på kö för en Powerwall 2. Men bara av nördiga skäl :P
Den kan ju bara enfas. Är den inte ganska oanvändbar då? Eller ska du ha tre stycken?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Usch vad mörkt det är ute. För lite el från taket.
Nu har jag iaf beställt 20 paneler till. 5,4kW. Då blir det totalt 72 paneler med en total peakeffekt på 19,44kW. Det räcker förhoppningsvis för all hushållsel och två elbilar. :D
Kan tänka mig att du får en massa el när solen lyser hela dagarna, men hur mycket får du en sommardag som är mulen, en vinterdag med sol och till sist en mulen vinterdag? Hade jag haft hus hade jag också köpt solceller. :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Mati det kommer en 3-fas variant.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Kan tänka mig att du får en massa el när solen lyser hela dagarna, men hur mycket får du en sommardag som är mulen, en vinterdag med sol och till sist en mulen vinterdag? Hade jag haft hus hade jag också köpt solceller. :D
Jag kan ju bara säga vad jag har fått hittills med min 14kW-anläggning. Den driftsattes den 28 juni förra året.
I juli fick jag som bäst knappt 100kWh på en dag, som sämst 33kWh. Totalen för juli hamnade på 2MWh, alltså i snitt 65kWh per dag. Ordentligt alltså, och elräkningen var rolig läsning. :)
I december såg det av begripliga skäl lite annorlunda ut. Bästa dagen var roligt nog den kortaste, 21 dec, och då hamnade jag på 5kWh, sämsta dagen var en del snö på taket och det blev 0kWh. Sammanlagt blev det 48kWh i december. Mer än förväntat. 24 elbilsmil kan man säga.
Pro-Z skrev:
Mati det kommer en 3-fas variant.
Whaatt? När? Behöver! Fasiken också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av JonasPersson »

Mati: Jag tror att det endast är 3-fas varianten som kommer släppas i Sverige. Vet ej när den kommer.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

"nån gång" 2018
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Pro-Z skrev:
"nån gång" 2018
Då finns ju nånting på önskelistan för nästa år. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Kan tänka mig att du får en massa el när solen lyser hela dagarna, men hur mycket får du en sommardag som är mulen, en vinterdag med sol och till sist en mulen vinterdag? Hade jag haft hus hade jag också köpt solceller. :D
Jag kan ju bara säga vad jag har fått hittills med min 14kW-anläggning. Den driftsattes den 28 juni förra året.
I juli fick jag som bäst knappt 100kWh på en dag, som sämst 33kWh. Totalen för juli hamnade på 2MWh, alltså i snitt 65kWh per dag. Ordentligt alltså, och elräkningen var rolig läsning. :)
I december såg det av begripliga skäl lite annorlunda ut. Bästa dagen var roligt nog den kortaste, 21 dec, och då hamnade jag på 5kWh, sämsta dagen var en del snö på taket och det blev 0kWh. Sammanlagt blev det 48kWh i december. Mer än förväntat. 24 elbilsmil kan man säga.
Pro-Z skrev:
Mati det kommer en 3-fas variant.
Whaatt? När? Behöver! Fasiken också.
Så häftigt vill också ha detta, men jag kan skryta med att jag har tillverkat över 100.000.000 MWh i mitt liv, men vill ändå avundsjuk på dig.,
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
Usch vad mörkt det är ute. För lite el från taket.
Nu har jag iaf beställt 20 paneler till. 5,4kW. Då blir det totalt 72 paneler med en total peakeffekt på 19,44kW. Det räcker förhoppningsvis för all hushållsel och två elbilar. :D
Vad fick du betala för 20 paneler? Har du med optimerare?

Hur stor växelriktare har du för den anläggningen?

Jag installerade ett 6.5kw-system för en dryg månad sen, men tog till i överkant med växelriktare på 15kw för att kunna bygga ut systemet ordentligt allt eftersom. De som installerade sa att jag nog kan gå i allafall 10-15% högre. Alltså ha paneler på upp till runt 17kw.. Man peakar väl ändå aldrig så högt...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Jag hade ju redan växelriktare sedan tidigare. Den är på 17kW. Det är ett SolarEdge system så ja, optimerare. För 20 paneler får jag betala 83tkr inklusive allt, innan solcellsbidrag på 30%. Jag hade hoppats att det skulle bli billigare, men det beror väl på att resekostnader, installation osv är samma pris oavsett anläggningens storlek.
I och med att jag har panelerna uppdelade på två taksidor (öst-väst) så är det ok med en växelriktare som är lite mindre än anläggningens peakeffekt på 19kW. Jag når ändå aldrig upp dit. Samtidigt är min huvudsäkring ännu mindre, vi får väl se om den håller. Det är ganska riskfritt att strypa växelriktaren ännu mer, för de dagar på året när man når maxeffekt är ytterst få.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av lobbin »

Är sjukt sugen på att installera solpanel hos oss. Hur går man vidare?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
Är sjukt sugen på att installera solpanel hos oss. Hur går man vidare?
Börja med en intresseanmälan på Svensk Solenergis hemsida.
http://www.svensksolenergi.se/att-insta ... seanmaelan
Då får du in drösvis med offerter från alla möjliga leverantörer som du kan jämföra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av lobbin »

mati skrev:
lobbin skrev:
Är sjukt sugen på att installera solpanel hos oss. Hur går man vidare?
Börja med en intresseanmälan på Svensk Solenergis hemsida.
http://www.svensksolenergi.se/att-insta ... seanmaelan
Då får du in drösvis med offerter från alla möjliga leverantörer som du kan jämföra.
Tack, rasslar rätt bra i både telefon och mailbox :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Jag hade ju redan växelriktare sedan tidigare. Den är på 17kW. Det är ett SolarEdge system så ja, optimerare. För 20 paneler får jag betala 83tkr inklusive allt, innan solcellsbidrag på 30%. Jag hade hoppats att det skulle bli billigare, men det beror väl på att resekostnader, installation osv är samma pris oavsett anläggningens storlek.
I och med att jag har panelerna uppdelade på två taksidor (öst-väst) så är det ok med en växelriktare som är lite mindre än anläggningens peakeffekt på 19kW. Jag når ändå aldrig upp dit. Samtidigt är min huvudsäkring ännu mindre, vi får väl se om den håller. Det är ganska riskfritt att strypa växelriktaren ännu mer, för de dagar på året när man når maxeffekt är ytterst få.
aa.. de hade jag inte tänkt på... Jag går och våndas över om jag ska installera solpaneler eller ej. Jag hade en fundering på en extra stor växelriktare för att kunna bygga ut men grejen är att de blir ju på andra sidan taket så jag kanske kan ha den som är med i offerten just nu där jag täcker ena sidan av taket på vårt hus.

Ja de är verkligen svårt att bestämma sig. För mig är detta en stor investering och dessutom har jag inte någon takyta som egentligen är optimal utan den är nästan i rakt västerut (något lite synd väst) tyvärr... Någon som kanske har erfarenhet av denna riktning och skulle vilja kommentera? Säljarna säger såklart de blir sämre men att de är ändå ok...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Jag har ett södertak på mitt hus, men det är tegelpannor och ytan är inte sådär jättestor. På ladugården har jag plåttak (enklare installation), men den står precis åt fel håll, öst-väst. Samtidigt som ytan är avsevärt mycket större. På bilden nedan kan man se hur väderstrecken påverkar. Det är alltså inte så våldsamt mycket egentligen. Man får komma ihåg att standardvädret i Sverige är gråmulet och då är alla solceller lika bra, oavsett väderstreck. Jag ser det dessutom som en fördel att kunna smeta ut produktionen över dagen. Jag får inte den där jättepeaken mitt på dagen, det blir en bredare kurva. Produktionen börjar tidigare och slutar senare. Fördelarna är att man kan förbruka mer av sin egen el, och man klarar sig kanske med en mindre huvudsäkring. Man klarar sig kanske även med en mindre växelriktare. Det har fördelen att den är billigare, men även produktionsmässig. Växelriktarna har ett tröskelvärde för när de startar producera vid dåligt ljus. Tröskelvärdet är procentuellt till maxeffekten. Det är därför man helst inte ska överdimensionera för mycket.

Bild
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

De där var en trevlig bild även om man inte ser siffran för västlig riktning men den ger bilden av att de faktiskt inte är så stor förlust i att ha paneler i väst i förhållande till söder.
Som du säger att dela panelen i olika riktningar är nog inte fel, hade en offert som var just så men jag har bestämt mig att i "fas 1" kommer jag bygga bara i en riktning och sedan får man se om man bygger mer i öst om något år... Anläggningen skulle vara runt 10kw så huvudsäkringen ska de inte vara några problem med, den är på 20A...

Härligt att man kan få så många bra svar på ens funderingar här...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Väst och öst är samma i teorin. Det syns inte på bilden, men så ska de vara. Solens bana är ju symmetrisk.
Jag har däremot funderat på det och kommit på nåt jätteklurigt som jag tror är önsketänk kanske: På sommarn är ju produktionen som bäst såklart. Men de dagarna det är varmt och soligt är det oftast soligare på förmiddagen än på eftermiddagen, eftersom det bildas stackmoln som gör livet besvärligt för elproduktionen. Dessutom är det alltid lite varmare på eftermiddagen, och solceller trivs bäst när det är svalt. Därför borde öst-sidan ha en liten fördel mot väst-sidan. Jag kan inte riktigt verifiera min teori, eftersom min väst-sida har en annan lutning och ligger dessutom lite i skugga ibland. Dessutom pekar den en aning mot norr, medan öst-sidan pekar lite mot söder. Jag får alltså naturligtvis alltid lite mindre på min väst-sida.
Men jag tycker om min teori i alla fall. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Mistafrizz »

Jag har ca 230kvm tak fördelat på hälften i öst och hälften i väst - jag ska inom ett par år lägga om hela taket.
Jag har inget som skymmer solen.

Kan någon vänlig själ ge mig tips på hur jag effektivast siktar in mig på solcellspannor och dämpar mina nuvarande fakturor till Vattenfall?
- så pissigt att betala dom 35k/år exkl Teslan som ännu ej inhandlats.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Köp så många celler du har råd med och fördela dem jämnt mellan öst och väst. Så skulle jag ha gjort. Den höga elräkningen kommer vara ett minne blott. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar